2018-03-15, 23:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Då var det väl bra att de fick dö då, eller vad är det du vill komma fram till?

Du ställer en rak fråga till mig. Det tackar jag för - renhårigt. Ja, det var nödvändigt att barnen måste dö.... många har ju kommit fram till den slutsatsen. Polisen har, genom att referera till ett papper också tillstått att ett mått av nödvändighet var och blev resultatet av den kärleksfulla avslutningen.... "i sina sängar" som sen planterades här i tråden...
Citera
2018-03-15, 23:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Din slutsats att föräldrarna skulle dödat flickorna för att de försämrat föräldrarnas livskvalitet, faller pladask i och med att de tog sina egna liv.
Nej, de sade sig ju inte vilja leva pga sina sjuka döttrar eftersom dessa menligt försämrade deras livskvalitet. - Om de inte tagit sina egna liv hade de rannsakats för dubbelmord.
Citat:
Frasen "försämrad livskvalitet" verkar nästan undantagslöst komma från polisens referat av innhållet i det efterlämnade brevet; det är inte citerat. De som inte själva läst brevet vet inte vad det står, utan gör sina egna tolkningar utifrån referatet och din framgår ju klart.
Ja, men andemeningen kan man knappast ta miste på.
Citat:
Vet vi ens om ordet "livskvalitet" finns med i brevet? Det kan vara polistalesmannens egen uttolkning.
Just det ordet fanns med största sannolikhet med i brevet.
Citat:
Det kanske står " -vi orkar inte längre då flickornas liv blir plågsammare för var dag som går och vi ser ingen ljusnining",
Varför då inte köra dem till närmaste lasarett; förslagsvis psykakuten, eller lägga in dem på observation för en ordentlig utredning? - Det måste ha gått snabbt där mot slutet: Den äldre dottern sägs t.o.m. ha deltagit i skolvslutningen; den yngre var någon av mellandagarna på ICA och handlade. - Det hela är befängt och alls inte trovärdigt: att döttrarnas sjukdom skulle ha drabbat föräldrarna så hårt att de inte sett någon annan utväg än att ta död på hela familjen. - Är man normalt funtad är man lösningsinriktad; om än aldrig så urlakad - och detta gäller alldeles särskilt om man har anförtrotts ansvaret för ett eller flera barn. - Därför tror jag att brevet är en ren konstruktion och att de verkliga bevekelsegrunderna ser helt annorlunda ut.
Citera
2018-03-15, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Jag vill komma till att - OM det skulle vara så att flickorna gjort detta tillsammans så finns det en anledning till att detta fallet har "mörkats" så till den milda grad. Ett offentliggörande kunde fått katastrofala följder......
Vad tänker du på?
Citera
2018-03-15, 23:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för länken. Läste lite och undrar vilka rehabiliteringsinsatser det egentligen gjordes för M och A inom den svenska sjukvården?
Ja, efter så lång tids hemundervisning borde G-kliniken och ljusterapier inte ha setts som den enda saliggörande boten - om man inte på ett undermedvetet plan var klar över de verkliga orsakerna till sakernas tillstånd.
Citera
2018-03-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vad tänker du på?

På att unga människor kunde fått dumma tankar (=självmordstankar). I detta landet tror man att man "skyddar" folk/folkgrupper genom att undanhålla (mörka) vissa fakta i - vad skall vi kalla det - "seriösa" media.
Citera
2018-03-15, 23:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det finns säkert en och annan som med samma logik funderat över barnen på dövskolan.
Jag hängde inte med riktigt här. Tänker du på den frekvent förekommande pedofilin som har uppdagats fanns (eller ännu finns?) på våra dövstumskolor? Dessa drevs (eller drivs ännu?) i form av internat där eleverna alltså isoleras tillsammans med (och helt i händerna på) sina potentiella gärningsmän, då teckenspråket (av naturliga skäl) inte direkt befrämjar någon kontakt med samhället utanför den inskränkta miljön.
Jo, jag kan allt se vissa paralleller till det aktuella fallet här, om det är så du menar. Huga!
Citera
2018-03-15, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
På att unga människor kunde fått dumma tankar (=självmordstankar). I detta landet tror man att man "skyddar" folk/folkgrupper genom att undanhålla (mörka) vissa fakta i - vad skall vi kalla det - "seriösa" media.
Vilket är en myt. Tvärtom finns forskning som visar att det kan fungera förebyggande eftersom det kan göra personen medveten om att den behöver söka hjälp. Denna borde nått medierna vid det här laget för det är inget nytt.
Citera
2018-03-15, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag hängde inte med riktigt här. Tänker du på den frekvent förekommande pedofilin som har uppdagats fanns (eller ännu finns?) på våra dövstumskolor? Dessa drevs (eller drivs ännu?) i form av internat där eleverna alltså isoleras tillsammans med (och helt i händerna på) sina potentiella gärningsmän, då teckenspråket (av naturliga skäl) inte direkt befrämjar någon kontakt med samhället utanför den inskränkta miljön.
Jo, jag kan allt se vissa paralleller till det aktuella fallet här, om det är så du menar. Huga!
Det kan du nog ha rätt i.
Citera
2018-03-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Barnen har tydliggjorts - dom är döda. Deras väl och ve har nagelfarits. Dom var så, till den milda grad sjuka så att föräldrarna ( plural) inte såg någon som helst framtid - tillsammans med sina, ja - barn ur en andrasortering. Stackars barn !

Var OH nazist? Med en sådan livssyn blir det naturligtvis logiskt att både vilja hålla barnen utanför den "degenererade" skolan där de får lära sig om allas lika värde samt ta livet av dem, om de inte håller måttet.

När jag nämnt detta tidigare har några i tråden hoppat jämfota på OT-knappen och blivit rasande. OH, om han var övertygad, är inte ensam om att ha en tro på "övermänniskan". De kan gå i döden för sin övertygelse. Såg OH mörkt på framtiden generellt?

Det här är en spekulation som många kommer att förkasta direkt, men den är faktiskt den mest troliga, med tanke på hur det ser ut i lite varstans i Europa just nu. En övertygelse som blivit så stark att demokratierna både i Polen och Ungern nästan upphört. Värre kan det bli. Det finns många som tänker som OH om skolan och sjukdomar...

Skolan är trots allt en plats där barn lär sig tänka fritt och kritiskt, de får ta del av värderingar som gör dem till sanna demokrater. Det gillas inte av alla... kanske särskilt inte av OH?

Kan julhelgen ha varit en helg där man diskuterat allt möjligt och till slut tycker OH att nej, hans barn är förstörda...?

Hur ser nazister på att kvinnor arbetar? Är det inte så att de ska vara hemma och sköta barnen? Rimmar väl med Hannas val av deltidsjobb...

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnorna-i-tredje-riket

Paret Henkow var begåvade nog att inte sprida sina värderingar... kanske ville de dö i Hitlers anda? I sin "bunker"?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-16 kl. 00:02.
Citera
2018-03-16, 00:03
Medlem
afKnollentotts avatar
För att häva något av eventuella villfarelser när det gäller media / suicid så kan man läsa här: http://spes.se/press/
Citera
2018-03-16, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Var OH nazist? Med en sådan livssyn blir det naturligtvis logiskt att både vilja hålla barnen utanför den "degenererade" skolan där de får lära sig om allas lika värde samt ta livet av dem, om de inte håller måttet.

När jag nämnt detta tidigare har några i tråden hoppat jämfota på OT-knappen och blivit rasande. OH, om han var övertygad, är inte ensam om att ha en tro på "övermänniskan". De kan gå i döden för sin övertygelse. Såg OH mörkt på framtiden generellt?

Det här är en spekulation som många kommer att förkasta direkt, men den är faktiskt den mest troliga, med tanke på hur det ser ut i lite varstans i Europa just nu. En övertygelse som blivit så stark att demokratierna både i Polen och Ungern nästan upphört. Värre kan det bli. Det finns många som tänker som OH om skolan och sjukdomar...

Skolan är trots allt en plats där barn lär sig tänka fritt och kritiskt, de får ta del av värderingar som gör dem till sanna demokrater. Det gillas inte av alla... kanske särskilt inte av OH?

Kan julhelgen ha varit en helg där man diskuterat allt möjligt och till slut tycker OH att nej, hans barn är förstörda...?

Hur ser nazister på att kvinnor arbetar? Är det inte så att de ska vara hemma och sköta barnen? Rimmar väl med Hanns val av deltidsjobb...

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnorna-i-tredje-riket

Paret Henkow var begåvade nog att inte sprida sina värderingar... kanske ville de dö i Hitlers anda? I sin "bunker"?

Jag tror att risken är större att han var centerpartist.
Citera
2018-03-16, 00:09
Medlem
Citat:
Jag tror att risken är större att han var centerpartist.

Varför tror du det? Kan du utveckla din teori kring hans värderingar och val att avsluta sitt och familjens liv?

Den här tråden har deltagare med asperger, de har svårt att läsa vanliga inlägg, och då behöver vi inte skala upp med ironi. Långa sjok av ironi och trams tillför inget. Jag får för mig att du använder ironi som aggression. Kan det ha att göra med de intyg du påstår dig sitta på, utan att vilja berätta varifrån de kommer?

Tråden är fylld av ironi, trådsanningar, trams och annat som gjort det svårt att diskutera ämnet seriöst. Min fråga var återigen, var OH nazist? Morden var värderingsstyrda. Bristande livskvalitet är en värdering, inte ett tillstånd. Därför är det fel att tala om att sjukdomar ligger bakom eller annat.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-16 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in