2018-03-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och, därför mördas båda barnen, och föräldrarna tar självmord.
Pga Ett förfalskat läkarintyg.

Jahopp........
Nja, pga konsekvenserna av det.
Citera
2018-03-11, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Nja, pga konsekvenserna av det.

Skulle vara intressant om du utvecklade det.
Hur skulle konsekvenserna av ett falskt läkarintyg för Moa, driva en normal familj till denna tragedi.
Jag är inte riktigt med dej i tankarna där...
Berika mej.....
Citera
2018-03-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ha ha ha... förmodligen helt ointressant, och förmodligen har personen intervjuats av polisen.
Ingen vän, kollega, nära anhörig har skrivit nått på nätet, så därför (tror jag) att även denna person tog bort/reviderade sin text.

Polisen kanske har uppmanat dom att hålla en låg profil, innan utredningen är klar.

Men det svaret låter väll tråkigt, så vi får väll hitta på nått "mystiskt" om en reviderad text.

Ja, lite roligare kan du väl svara
Så var det säkert, polisen har bett alla att hålla käften.
Citera
2018-03-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Har hängt med i tråden och det slog mig tanken att systrarna kan begått ett gemensamt självmord. Föräldrarna blir förtvivlade när de upptäcker vad som hänt. H och O vill inte leva mer, de har inget att leva för. H bestämmer sig för att skriva ett avskedsbrev och tar sen några tabletter, nån cocktail. O vet inte vad han ska göra, hela familjen är borta! Märker att H fortfarande lever, men hjälper henne in i döden. O är förtvivlad och förstår att han inte kommer orka leva utan sin familj- hänger sig!

När man läser tråden så verkar det som om hela världen rasade samman för familjen bara på några sek. Ena dagen är O i affären med minsta dottern, andra så tar han livet av dom?
H kan inte varit så sjuk som det sägs, för är man det så skiter man väl i jobbet för att vara hemma med familjen?
O ville klättra i karriären , men tar död på sin familj???
Om man har dödssjuka barn så går man ner mer än 10% i arbetet? - ja det gör man!!
Om de nu var så pass sjuka som det sägs så vem tog hand om dom på dagarna då föräldrarna jobbade?

Får inte det att gå ihop. Barnen led nog av något trötthetssyndrom men det var nog ingen dödsdom. Föräldrarna var medvetna om detta så därför tog det dom så hårt när de hittade flickorna!

"Det som inte fick hända, har hänt." Har också funderat väldigt mycket på de orden från O:s kollega. Har inte heller kunnat släppa det här inlägget från 13/1 som jag citerar. Kan det vara det som hände?

Skribenten Elli09 känner till familjen och är i mina ögon mycket trovärdig, hon skriver att varken H eller O var deprimerade. De hade gjort om Agnes rum till ett tonårsrum. O hade framgång i sitt arbete. Eventuellt skulle Agnes komma tillbaka till skolan. Men så blev Agnes betydligt sämre någon vecka för jul, har för mig det var kring 3:e advent. Men hon deltog på skolavslutningen den 22/12-17.

Elli09 skriver också att det som hände i huset INTE var planerat utan att något annat förfärligt måste ha hänt.
Kan det vara så att systrarna har begått självmord? Känns helt absurt och hemskt att skriva den meningen. Men den djupaste chock, ångest och den mest bottenlösa förtvivlan som föräldrarna i så fall måste ha känt - och de orkade inte att gå vidare med sina liv efter denna fruktansvärda händelse.

OBS, ren spekulation, men har funderat mycket kring detta. Tilläggas bör också att skribenten scheele som skrev mycket i början och hade en hel del inside information - förnekade detta bestämt, det var föräldrarna som hade avslutat tösernas liv.
Citera
2018-03-11, 17:08
Medlem
Rodjas avatar
Mina frågor är och förblir dessa efter den här långa tråden:

1) Hade OH Asperger? (Många vuxna är odiagnostiserade, men kan vara mycket kapabla att klara högre utbildningar. Under större delen kan man verka mycket effektiv och klara av mycket, men förr eller senare kan en krasch komma, pga olika anledningar. Socialt umgänge stjäl mycket energi, därför har de inte setts i sociala sammanhang så ofta. (Min teori)
Struntprat om någon fortfarande hävdar att AS per automatik gör personen kall och känslofri!
Snarare tunnhudad och sårbar. Det i sig tar upp mycket av orken man behöver till arbete, för att inte säga familj också om man har det.

2) Lägger mig inte i ev ME-diagnoser, har inte för mig varit så intressant. Däremot vet vi att ett icke litet antal barn och ungdomar har fått märkliga biverknignar av livoderhalsvaccinet, som kan ta sig uttryck som narkolepsi, känselbortfall, fatigue, ljud- och ljuskänslig då och då, kliande och besvärliga utslag. (Vem kan bota Maja, P1-podd) något eller några av dessa symtom. De kommer och går. Därför kan man ibland vistas ute. Och bara för att man besöker en affär, betyder det inte att man är frisk, det kan man klara av. AS hos barnen? Heriditet finns om någon i släkten/föräldrar/förälder har det. Stora klasser kan vara jobbigt. Därav hemundervisning på tal, så det inte skulle stressa för mycket. På flickor ter sig AS inte alltid som på pojkar. (Svenny Kopps avhandling 2010).

3) Utifrån kommande faktorer, ev av en eller bägge föräldrar på ett eller annat sätt med kopplingar till scientologerna, ett stort fäste där i området. De behöver inte varit jätteaktiva, obs! fungerar inte som en vanlig frikyrka. Vet att detta inte köps av alla, men det är fortfarande mitt frågetecken. Sekten har stor nytta av skattetekniska frågor mm och stor nytta av kunnigt folk, som O och H verkar har varit.
Med detta menar jag, kan det har funnits ett tryck utifrån? Att söka hjälp för sina barn tror jag absolut att de ville likaväl som några andra föräldrar, och då från suspekta icke-vetenskapliga håll, enligt scientarnas påbud. För så tätt med scientare som därnere får man leta efter på annat håll. Kanske kände de sig tvungna att söka hjälp på det viset, för att upprätthålla den här fasaden? (Min teori).

4) En yttre påtryckning utifrån om något eller att det var ett självpåtaget tryck av föräldrarna att upprätthålla en fasad, som inte krävdes alls av utomstående? Därav förvåningen av omgivningen som inte kunde se katastrofen närma sig?

Jag klarar inte av att läsa allas detaljer, vilka rektorsområden eller inte barnen gick i osv, jag har gjort lite svepande penseldrag av något min magkänsla har gett mig och jag bor inte ens där eller känner någon därifrån. Men som medmänniska drar jag bara ett av alla strån till stacken av förklaringar, som jag inte kallar fakta, utan försöker fortfarande förstå utan dömande och beräkning. För jag behöver inte bevisa något gentemot någon här.
Citera
2018-03-11, 17:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eller förfalskat dottern Moas läkarintyg...?
Det intyg som hon fått på rekordfart, på några månader istället för år av utredning.
Om förfalskningen hade upptäckts hade professuren i juridik och jobbet på Skatteverket upphört för en dömd urkundsförfalskare.
Någon som egentligen bara ville sitt barn väl.

Får väl låta "Frank.Einstein" beskriva om han kan gå i god för att bägge flickornas läkarintyg är äkta, även Moas.

Läkarintyg kan kanske vara "förfalskade" på olika sätt och lite av olika skäl. Det du beskriver skulle snarast återspeglas i ett självmord — pappans — inte ett familicide.

Folk har lite svårt att ta in att någorlunda stadgade människor inte går runt och mördar eller blir ihjälslagna eller självmördar sig själva lite sådär på en höft, utan att det finns jävlitt "goda" grunder för det. Det är ju pressens rubrikverklighet ("kön slaktat av sig självt eller nån i eller bredvid hus nära dig"), och borde i den bäschta av världar inte ha på något som fb att göra.

Mord (för att inte att tala om självmord) mellan främlingar är ju en ganska smal statistik när man har räknat bort familjemedlemmar och affärsbekanta och svartsjuka o likande. Och tar man bort sexualdårar och äldrevårdsutflippade och gamgsteruppgörelser och hämnd och fylle- och drogslagsmål och karma och lite annat så är ju statistiken rimligen på rask marsch mot det försumbara.

Det enda fallet av en självmördad av främlingar som jag känner till är väl Aki Paasilas badtvålsolycka vid hjälmaren.
Citera
2018-03-11, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
I ett PM ? Trodde du var emot PM?
Emot PM? Jag kunde inte bry mig mindre om folk PMar. Däremot värderar jag inte PM högre än öppna inlägg, möjligen lägre eftersom de inte har samma möjlighet att granskas.

Frågor tycker jag är ett ärligt, rakt och bra sätt att ta sig fram till information. Det kräver dock raka, ärliga och prestigelösa svar för att funka. Det är tråkigt att detta ska uppfattas som hotande hos vissa lite räddhågsna, men vi har tillräckligt många modiga skribenter hår för att föra oss sakta framåt.
Citera
2018-03-11, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

........ OBS, ren spekulation, men har funderat mycket kring detta. Tilläggas bör också att skribenten scheele som skrev mycket i början och hade en hel del inside information - förnekade detta bestämt, det var föräldrarna som hade avslutat tösernas liv......

Det är jättesynd att Scheele tröttnade .......
Scheele var den som hade riktig fakta från första stund.
Scheele var den av oss, som skulle kunnat hamna närmast sanningen.
I början av tråden så var Scheele den enda som kunde bekräfta info som jag fick.
Han satt på riktigt bra information, och det är så synd att han valde att försvinna från tråden.
Hade inte han bekräftat PM-infon som jag fick, så hade jag troligtvis inte trott på PM.
Vi dubbelkollade allt i början, och jag lovar att han har/hade många svar.
Jag har min teori..... var o en av er har eran teori... men Scheele hade behövts här.!

Men han kommer nog inte tillbaka, så vi får fortsätta med vår gissnings-lek till sommaren.

Jätte-synd !
Senast redigerad av Avd.9 2018-03-11 kl. 17:20. Anledning: Kortat ner citat.
Citera
2018-03-11, 17:33
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Det är jättesynd att Scheele tröttnade .......
Scheele var den som hade riktig fakta från första stund.
Scheele var den av oss, som skulle kunnat hamna närmast sanningen.
I början av tråden så var Scheele den enda som kunde bekräfta info som jag fick.
Han satt på riktigt bra information, och det är så synd att han valde att försvinna från tråden.
Hade inte han bekräftat PM-infon som jag fick, så hade jag troligtvis inte trott på PM.
Vi dubbelkollade allt i början, och jag lovar att han har/hade många svar.
Jag har min teori..... var o en av er har eran teori... men Scheele hade behövts här.!

Men han kommer nog inte tillbaka, så vi får fortsätta med vår gissnings-lek till sommaren.

Jätte-synd !

Jag har saknat Sheele med, och frågan är varför denne inte är med längre? Integritet, ståndaktighet, mycket jobb utanför denna tråden? Men någon gång kunde väl h*n lagt in ett inlägg?
Citera
2018-03-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Emot PM? Jag kunde inte bry mig mindre om folk PMar. Däremot värderar jag inte PM högre än öppna inlägg, möjligen lägre eftersom de inte har samma möjlighet att granskas.

Frågor tycker jag är ett ärligt, rakt och bra sätt att ta sig fram till information. Det kräver dock raka, ärliga och prestigelösa svar för att funka. Det är tråkigt att detta ska uppfattas som hotande hos vissa lite räddhågsna, men vi har tillräckligt många modiga skribenter hår för att föra oss sakta framåt.

Då ställer jag en fråga: Du påstår att att flickorna fått diagnosen ME av ett av Sveriges största offentliga sjukhus.

Agnes av dig påstådda ME-diagnos:
1. Vem utfärdade intyget?
2. På vilket sjukhus utfärdades intyget?
3. Datum, årtal
4. Hur lyder diagnosen exakt?
5. Prognos?
6. Intyg från tidigare år, varifrån, av vem, enligt ovanstående frågor?

Moas av dig påstådda ME-diagnos:
1. Vem utfärdade intyget?
2. På vilket sjukhus utfärdades intyget?
3. Datum, årtal
4. Hur lyder diagnosen exakt?
5. Prognos?

Jag blir förvånad om du besvarar frågorna. Har frågat ett flertal gånger, och du har hittills inte svarat. Upp till bevis!
Citera
2018-03-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

"Det som inte fick hända, har hänt." Har också funderat väldigt mycket på de orden från O:s kollega. Har inte heller kunnat släppa det här inlägget från 13/1 som jag citerar. Kan det vara det som hände?

Skribenten Elli09 känner till familjen och är i mina ögon mycket trovärdig, hon skriver att varken H eller O var deprimerade. De hade gjort om Agnes rum till ett tonårsrum. O hade framgång i sitt arbete. Eventuellt skulle Agnes komma tillbaka till skolan. Men så blev Agnes betydligt sämre någon vecka för jul, har för mig det var kring 3:e advent. Men hon deltog på skolavslutningen den 22/12-17.

Elli09 skriver också att det som hände i huset INTE var planerat utan att något annat förfärligt måste ha hänt.
Kan det vara så att systrarna har begått självmord? Känns helt absurt och hemskt att skriva den meningen. Men den djupaste chock, ångest och den mest bottenlösa förtvivlan som föräldrarna i så fall måste ha känt - och de orkade inte att gå vidare med sina liv efter denna fruktansvärda händelse.

OBS, ren spekulation, men har funderat mycket kring detta. Tilläggas bör också att skribenten scheele som skrev mycket i början och hade en hel del inside information - förnekade detta bestämt, det var föräldrarna som hade avslutat tösernas liv.

Men varför angav inte föräldrarna det skälet i sitt självmordsbrev? Istället skrev de att de valde att avsluta döttrarnas liv p g a bristande livskvalitet.

Vad gäller kollegans ord ”det som inte fick hända hände” handlar inte det snarare om kollegans egen oro, som så småningom bekräftades att OH stod på randen av ett självmord? Kollegan måste må fruktansvärt idag antagligen. Undrar om hen agerade och larmade anhöriga och chef m fl?
Citera
2018-03-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Vet nån då när hon reviderade inlägget? Kändes lite intressant fast i slutändan är det säkert helt ointressant.

Ja, det är nog ointressant, men visst hade OH ett "posse" efter sig, de var alla fyllda av "beundran" som det verkar. Kanske någon var lite kär och svartsjuk också. Kanske otrohet inblandat. Uppdagas av frun under julen, OHs möjliga "ventil" på jobbet. Det blir bråk. Det blir svart. Alla dör. Inget konstigt alls. En teori så god som någon annan. Narcissister är duktiga på att skapa relationer med människor som bedöms som viktiga. Kan tänka mig att de individer han var handledare för alla skulle hjälpa honom på väg mot professuren... relationen blev lite väl varm.

Kan tänkas att OH även beklagat sig om familjen, barnen och särskilt frun, som män som bedrar hustrur plägar göra... "det som inte fick hända hände". Ja, älskaren, platoniskt eller ej, "den store momsexperten" dog på grund av den utpekade "idiotfrun". En del kör faktiskt detta spår i tråden... kanske medvetet klantigt skrivsätt. Brasklapp för att dagens studenter inte har samma intellektuella spänst och förmåga som tidigare generationer.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-11 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in