2018-02-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
7 januari, helt nytt för mig. Så Scheeles antagande "jag vill hävda att vi vet att det skedde under julhelgen" måste vara fel eller..?
"Julhelgen". Den sträcker sig sig långt. Sheele har rätt. Och jag har rätt. Kombinera.
Citera
2018-02-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför är det så svårt att ta till sig att det farligaste som kan hända en individ är att brytas ned av sin partner, antingen på grund av fysisk eller psykisk misshandel? Det som hänt här är att fyra människor dog. Varför tror ni? Därför att en enda person ville detta, men motivet har inte kommit i dagen, än.

Hur kan då två personer "komma överens"? Ja, det är inte konstigare än att människor som misshandlats under lång tid tappar sitt värde och hela sin framtidstro. De vill inte leva längre. Skadan är skedd, misshandeln fulländad.

Jag tror att här har misshandel fått sådana konsekvenser att både barn och partner miste livet psykiskt långt innan de dog fysiskt.

Människor dör inte av rädsla för bröstcancer. Barn kan bli ledsna och deprimerade, men de dör inte. Människor dör inte heller av svåra prognoser. Någon kan ta livet av sig, men man mördar inte sin familj.

NÅGOT hände som utlöste tragedin, för självklart är det en tragedi att fyra personer dör i en villa medan grannarna lever ovetandes några meter bort.

Misshandel är det som döljs mycket effektivt genom att isolera och kräva lojalitet, in i döden. Misshandel leder till skam. Misshandel döljs bakom sjukskrivningar och psykosomatiska och fysiska krämpor.

Vilka misshandlar? Narcissister gör det definitivt. De talar om för offren att de både är fantastiska och totalt misslyckade. Det gör att individerna börjar tvivla på sig själva, och sin kapacitet. Exempelvis att fostra sina barn och ge dem kärlek. Narcissister kräver lydnad. De kräver också upphöjdhet och beundran. De som inte böjer sig för detta, särskilt de som upplevs som hot (de som på något sätt kan dra kläderna av narcissistens sjukliga kontroll och maktbehov), de tuktas. Ibland in till döden.

Så tror jag! Ni kan tro vad ni vill om dubbla autister och dubbla ME-diagnoser. Om herr och fru "högfung autist" skulle leva tillsammans måste de ha hemhjälp för att klara av städning med mera. Det är trams att tro att högfungerande är så att säga fungerande. Med det menas att de kan bli särpresterande, men de kan inte klara av ett hushåll.

Skulle nu polisen ha sett att det luktar smuts i hela huset och att kylen kryper iväg av mögel, ja, då kanske. Om barnen varit smutsiga så att det luktar eller om de inte kommer iväg på några aktiviteter alls, för att föräldrarna inte fixar någon tidshållning alls. Särbegåvade kommer långt med hjälp. Uteslutet att detta par hade detta, båda två.

Misshandel är tyvärr mer vanligt förekommande än man tror, men det är oftast så att de misshandlade hinner fly innan det är för sent. Kanske blev det tal om skilsmässa under julhelgerna. Det är faktiskt en vanlig orsak till grova våldsbrott. Det är förenat med livsfara att lämna grova narcissister. Ett kännetecken för narcissister är att förlöjliga andra. Vi har kunnat se flera exempel på detta i tråden. Det döljs slugt, men den som är vaken och erfaren ser.

HB kan ha blivit bättre, eller sämre, och omprövat hela sitt liv. Vid stora händelser i livet börjar människor ifrågasätta hur de lever. Misshandlade kan pendla mellan hopp och förtvivlan, mellan total utmattning och plötslig handlingskraft. Kanske kom väskorna fram...
Jag tänker i samma banor som du.
Har inte läst i tråden att H skulle ha beklagat situationen, endast O som talat med grannen om familjens/hans svåra situation.
Offerkofta?
Det där med skilsmässan - har själv läst i en mindre lokaltidning namnet på en "bekant" på familjesidorna, med namnen och ett datum, som jag tror är då skilsmässan vinner laga kraft.
Skilsmässor är väl offentliga uppgifter som finns på respektive tingsrätt? Borde vara tingsrätten i Lund.
Citera
2018-02-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag förstår inte frågan.
Fråga utifrån din hypotes "Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
där båda var begåvade nog att socialt "spela" normala"
Kan man spela normal ?
Citera
2018-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Fråga utifrån din hypotes "Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
Kan man spela normal ?
Det kan vara på sin plats att kolla upp OH:s tidigare arbetsplats EY. Det finns en osund inställning till frågan om arbete/fritid hos detta företag. Kan det ha spelat in att EY pressat honom?
Citera
2018-02-23, 22:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Fråga utifrån ... hypotes "Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
Kan man spela normal ?
Intressant fråga!
Och svaret är ja. T.ex. är psykopater experter på att läsa av andras stämningslägen i ansiktsutryck och andra ytliga åtbörder. De har tränat på detta sedan barnsben eftersom de är oförmögna till empati. Då lär de sig samtidigt hur "normala" människor ska vara och agera. Svårare än så är det inte. Men som underförstått, knepigt att upptäcka för oss andra, godtrogna helyllemänniskor.
Citera
2018-02-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det handlar om kunskaper.
Javisst blev det otrevligt.
När någon pratar så illvilligt och nedlåtande om en grupp människor som den inte vet något om, då blir jag väldigt upprörd.
Du får tycka vad du vill om det och jag får finna mig i det.

Vad är nedlåtande? Att högfungerande autister har rätt till städning och hemhjälp enligt LSS? Du är för mig en ganska så sjuk och störd individ, med personlighetsdrag som faktiskt kan omfatta grader av narcissism. Det är spännande att tråden fångar upp många aspekter av mänskligheten.

Så, ska vi diskutera vad som hände i villan nu? Eller kan ha hänt? Hur familjen levde? Eller kan ha levt?
Återkom när du lugnat ned dig och hämtat in kunskaper om autism.
Citera
2018-02-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcemanII
Det kan vara på sin plats att kolla upp OH:s tidigare arbetsplats EY. Det finns en osund inställning till frågan om arbete/fritid hos detta företag. Kan det ha spelat in att EY pressat honom?

Nej varför det ?? De anlitade honom då och då! Men däremot vet jag att han var kontroversiell med sina skatter över gränserna.....samtidigt som många äskade honom för det.
Citera
2018-02-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Jag tänker i samma banor som du.
Har inte läst i tråden att H skulle ha beklagat situationen, endast O som talat med grannen om familjens/hans svåra situation.
Offerkofta?
Det där med skilsmässan - har själv läst i en mindre lokaltidning namnet på en "bekant" på familjesidorna, med namnen och ett datum, som jag tror är då skilsmässan vinner laga kraft.
Skilsmässor är väl offentliga uppgifter som finns på respektive tingsrätt? Borde vara tingsrätten i Lund.

OH kan absolut ha varit en offerkofta. Att hänga ut sina barn som problem är inte schysst. Det var två välartade flickor som mådde dåligt, vad jag förstår. Så mycket lättare då att lasta dem som individer än att se hur man som förälder kan skapa motivation och livsglädje. Att sluta skjutsa barnet till pianolektionerna är bland det värsta jag hört med tanke på en flicka som hade behövt all slags glädje i livet hon kunde få.

Jag tror att pianolärarinnan var för skarpsynt för OHs smak. Hon uttalade sig ju senare också om att flickan var konstnärlig med mera. Kanske var det bara OH som skulle stråla i familjen?

Det enda som finns kvar om denna familj är det vi ser genom OHs ögon. Barnen var hans. Hans karriär. Han älskade dem. Och vad tyckte barnen om?
Citera
2018-02-23, 22:17
Medlem
Citat:
Nej varför det ?? De anlitade honom då och då! Men däremot vet jag att han var kontroversiell med sina skatter över gränserna.....samtidigt som många äskade honom för det.

Vad menar du, "skatter över gränserna"? Vad är kontroversiellt, vilken kritik fick han?
Citera
2018-02-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant fråga!
Och svaret är ja. T.ex. är psykopater experter på att läsa av andras stämningslägen i ansiktsutryck och andra ytliga åtbörder. De har tränat på detta sedan barnsben eftersom de är oförmögna till empati. Då lär de sig samtidigt hur "normala" människor ska vara och agera. Svårare än så är det inte. Men som underförstått, knepigt att upptäcka för oss andra, godtrogna helyllemänniskor.

Jo förvisso men tror du inte de närmaste anhöriga hade haft en aning om så skulle vara fallet ??
Citera
2018-02-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Vilka fördomar du har mot folk som har asperger.... Det finns olika grader. Ja jag vet att det numera heter högfungerande autism, inom autismspektra, autismspektrumtillstånd. . Men det är ganska inkört på asperger hos gemene man. Och används tom inom BUP. När man pratar med patienter och anhöriga.

Jag har inga fördomar, tvärtom. Varför tror du det? Högfungerande autism ger rätt till städhjälp enligt LSS om man inte klarar ut det själv. Det är svårt att tro att högt utbildat folk kan ha svårt att ta hand om vardagssysslor, men det förekommer.

En del misstar "särbegåvning" för "allbegåvning över snittet i allt". Väldigt höga kunskaper om ex.vis moms kan ändå innebära att man inte klarar av enklare hushållssysslor, men just i detta fall, vet vi inte om det var så. Det var Frankenstein som droppade idén om att båda föräldrarna kan ha varit högfungerande autister. Jag har svårt att tro det och därför undrar jag i vilket skick huset var invändigt.

Utvändigt ser det ut att ha fungerat och det gör för mig det svårare att tro att här levde två högfungerande autister i behov av LSS. I samma resonemang menar ju Frankenstein att autism/krav/motgångar kan ha gjort det svårt för familjen att fixa allt och att det därför slutat med mord. DET om något är en fördom. Så tror inte jag.
Citera
2018-02-23, 22:23
Medlem
Citat:

Inte märkligt. Fritt utbyte av varor och tjänster inom EU kan göra en nationell moms lite "intressant" ur flera aspekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in