Citat:
Ursprungligen postat av
Lillamig72
Vilka fördomar du har mot folk som har asperger.... Det finns olika grader. Ja jag vet att det numera heter högfungerande autism, inom autismspektra, autismspektrumtillstånd. . Men det är ganska inkört på asperger hos gemene man. Och används tom inom BUP. När man pratar med patienter och anhöriga.
Jag har inga fördomar, tvärtom. Varför tror du det? Högfungerande autism ger rätt till städhjälp enligt LSS om man inte klarar ut det själv. Det är svårt att tro att högt utbildat folk kan ha svårt att ta hand om vardagssysslor, men det förekommer.
En del misstar "särbegåvning" för "allbegåvning över snittet i allt". Väldigt höga kunskaper om ex.vis moms kan ändå innebära att man inte klarar av enklare hushållssysslor, men just i detta fall, vet vi inte om det var så. Det var Frankenstein som droppade idén om att båda föräldrarna kan ha varit högfungerande autister. Jag har svårt att tro det och därför undrar jag i vilket skick huset var invändigt.
Utvändigt ser det ut att ha fungerat och det gör för mig det svårare att tro att här levde två högfungerande autister i behov av LSS. I samma resonemang menar ju Frankenstein att autism/krav/motgångar kan ha gjort det svårt för familjen att fixa allt och att det därför slutat med mord. DET om något är en fördom. Så tror inte jag.