2018-02-24, 21:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hade jag varit väldigt osäker hade jag skrivit "inte så värst mycket tyder på...", eller "...ett fåtal detaljer kan ev. tyda på...". - Men i det här fallet kan jag inte se något depressivt alls: bara en allmänstressad man som inte får tiden att räcka till; en man som inte sluter sig inom sig själv, en handlingskraftig man som tänker och agerar rationellt. - Ett skatteproblem bör lösas på ett för alla parter rimligt sätt, och skatten vara förutsägbar. - Förhållningssättet borde mänskligt att döma också kunna gälla en livssituation: Är det rimligt att en sjukdomsdrabbad familj ska behöva leva vidare till priset av ett förväntat oundvikligt lidande inkluderat falska, svekfulla och osanna sakupplysningar till eventuella barn/underåriga? - Vem/vilka, förutom garanterna/föräldrarna, har tolkningsföreträde - eller i praktiken vetorätt?
Har du träffat deprimerade människor någon gång ? Plural. En depression kan se olika ut för olika människor. När jag studerade på universitetet så hade jag en professor som helt plötsligt tog livet av sig. På fredagen hade han en mycket uppskattad föreläsning. Han var väldigt omtyckt av alla studenter. Under helgen kastade han sig framför ett tåg. På måndagen kom dödsbesked. Ingen kunde förstå. Vill för säkerhets skull lägga till att jag tycker att det var hemskt att flickorna blev mördade.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-24 kl. 21:33. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-24, 21:29
Bannlyst
Citat:
Hade jag varit väldigt osäker hade jag skrivit "inte så värst mycket tyder på...", eller "...ett fåtal detaljer kan ev. tyda på...". - Men i det här fallet kan jag inte se något depressivt alls: bara en allmänstressad man som inte får tiden att räcka till; en man som inte sluter sig inom sig själv, en handlingskraftig man som tänker och agerar rationellt. - Ett skatteproblem bör lösas på ett för alla parter rimligt sätt, och skatten vara förutsägbar. - Förhållningssättet borde mänskligt att döma också kunna gälla en livssituation: Är det rimligt att en sjukdomsdrabbad familj ska behöva leva vidare till priset av ett förväntat oundvikligt lidande inkluderat falska, svekfulla och osanna sakupplysningar till eventuella barn/underåriga? - Vem/vilka, förutom garanterna/föräldrarna, har tolkningsföreträde - eller i praktiken vetorätt?

Förstår jag dig rätt att du under vissa betingelser anser att föräldrarna kan ha agerat korrekt, givet att det verkligen var de som utförde morden på sina barn?
Citera
2018-02-24, 21:37
Medlem
Citat:

Jag ser inte heller att OH ger något intryck av att ha varit depressiv. Orolig och bekymrad, naturligtvis, men inte djupt deprimerad. Han planerade för framtiden, både för egen del och för barnen inkluderande sin fru.

Däremot undrar jag lite mer över hur hans fru hade det.
Citera
2018-02-24, 21:37
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fortfarande finns det dock ingen att åtala. Det är väl en grundförutsättning för en offentlig FUP?
Sedan så har ju försäkringsbolagen sina egna utredningar. Jag tvivlar på att dessa blir offentliga om inte något allmänintresse står på spel. Men om de anhöriga tar strid i domstol, mot något försäkringsbolag som inte vill betala ut pengar (med hänvisning till självmord t.ex.), kan deras utredning kanske bli offentlig. Frågan är väl om detta kommer att ske. Jag kan tänka mig att en sådan tvist i detta fall skulle göras upp i godo, bortom offentlighetens ljus.
Normala livförsäkringar som varit tecknade en god tid innan dödsfall täcker även självmord.
Citera
2018-02-24, 21:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
/.../ Jag tror att depression varit inblandad bland en hel del andra faktorer för att det här skulle kunna hända.
Inte ens polisen vet exakt vad som hänt: Förundersökning pågår - och även NFC har en hel del att slutföra.

"Depression" behöver inte ha varit tongivande. Flera i tråden har också pekat på planerande inslag som skulle kunna tala för att beslut fattats på, för en, alt. två parter, mer rationellt betingad grund, och vad betr. såväl barn som vuxna med en viss framförhållning samt för att minimera lidandet. - Ett rent förnuftsresonemang kan ha förts - av en, alt. två parter - som lett fram till ett oåterkalleligt beslut. - Om endast en part ligger bakom så bör något ha gått riktigt snett på slutet; annars ett regelrätt samförstånd föregånget av många timmars samtal och penetrerande av situationen.
Citera
2018-02-24, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag ser inte heller att OH ger något intryck av att ha varit depressiv. Orolig och bekymrad, naturligtvis, men inte djupt deprimerad. Han planerade för framtiden, både för egen del och för barnen inkluderande sin fru.

Toppen! I likhet med hennes man.
Citera
2018-02-24, 21:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Förstår jag dig rätt att du under vissa betingelser anser att föräldrarna kan ha agerat korrekt, givet att det verkligen var de som utförde morden på sina barn?
De själva bör ha ansett att det var det enda raka/rätta; vad jag anser kan vi lämna därhän, eller med andra ord: Vem är jag att döma någon/några i vars situation jag aldrig har befunnit mig? - Och de som möjligen skulle ha kunnat förklara saker och ting för mig är döda. - Det känns inte meningsfullt att då prata i termer av "korrekt", "inkorrekt".
Citera
2018-02-24, 22:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, bilden haltar ju betänkligt eftersom vi vet alldeles för lite om HB och vad hon kan tänkas ha sagt och gjort. - Att döma av OH:s farhågor bör hon ha spelat en stor roll i dramat, alt. har OH spelat teater - men att slutscenen ändå övertogs av HB och sedan OH inte kunde göra annat än låta ridån gå ned.
Citera
2018-02-24, 22:09
Medlem
Utöver att fallet i sig är väldigt unikt, så är det väl sällsynt ovanligt att så lite fakta kommer fram med tanke på tiden som har gått? Intresse saknas ju inte om man säger så men inte ens bild på HB har kommit fram. Ja det här inlägget var bara ett utryck för frustration
Citera
2018-02-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ehh, jo det finns en hel del.

-Livssituationen som sådan.
-Att den varat under så lång tid.
-Stress, press oro.
-3 allvarligt sjuka familjemedlemmar under kort tid.
-Till synes ingen lösning på barnens svårigheter.
-Totalt ny livssituation.
-Arbetskamraters utsagor.
-Viktnedgång.
-Polisens utsagor om att bägge föräldrarna dödat sina barn.
-Suicid.
Skulle nog säga att OH hade behövt att vara en avstängd stålman för att kunna gå igenom allt detta utan depression. Alternativen till depression är dessutom mer stigmatiserande om du nu tycker att den diagnosen är det.

Håller med!

Alla medlemmar i en familj påverkar varandra. Om någon i en familj inte mår bra så påverkas självklart övriga familjemedlemmar. När barn i en familj blir olyckliga så blir även föräldrarna det. Att se sina barn plågas dels av svårt sjukdom (de rent fysiska verkningarna av sjukdomen) och dels av ensamhet och isolering (då de inte kunde gå i skolan) kan ju göra vilken förälder som helst förtvivlad intill bristningsgränsen.

Det måste ha varit två mycket olyckliga och ledsna flickor som bodde i Bjärredvillan. Kanske var flickorna deprimerade, kanske hade de fått medicin mot deppigheten, kanske hade de pratat mycket om att de inte ville leva längre. Allt detta vore i så fall normala reaktioner på en mycket onormal situation! Vi vet inte hur det var - men det vore snarast konstigt om flickorna inte var väldigt nedstämda.

På samma sätt vore det även onormalt om inte föräldrarna påverkades mycket kraftigt av situationen - och därmed blev deprimerade. I själva verket var det kanske fyra personer i Bjärredvillan som var deprimerade.

Det sades i något inlägg att pappan planerade för framtiden. Ja, kanske gjorde han det - kanske försökte han leva på "som vanligt" och hoppades på att döttrarna verkligen skulle bli friskare och att livet skulle kunna återgå till det normala. Professuren var tydligen mycket nära - var det detta som gjorde att allting ställdes på sin spets? När professorstiteln var nära att bli en realitet - var det då som bubblan sprack, dvs pappan tvingades "erkänna" (för sig själv) att han faktiskt inte skulle kunna orka eller hinna med att vara yrkesverksam i den utsträckning som en professur medförde? Var det då han inte orkade mer...
Citera
2018-02-24, 22:11
Bannlyst
Citat:
De själva bör ha ansett att det var det enda raka/rätta; vad jag anser kan vi lämna därhän, eller med andra ord: Vem är jag att döma någon/några i vars situation jag aldrig har befunnit mig? - Och de som möjligen skulle ha kunnat förklara saker och ting för mig är döda. - Det känns inte meningsfullt att då prata i termer av "korrekt", "inkorrekt".
Ok, jag svarar på dina frågor så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

1. Är det rimligt att en sjukdomsdrabbad familj ska behöva leva vidare till priset av ett förväntat oundvikligt lidande inkluderat falska, svekfulla och osanna sakupplysningar till eventuella barn/underåriga?

2. Vem/vilka, förutom garanterna/föräldrarna, har tolkningsföreträde - eller i praktiken vetorätt?

1. Ja, jag tycker att det är rimligt att låta barn leva vidare trots att de är sjuka och, ed allt vad det innebär.

2. Jag tycker tolkningsföreträdet och vetorätten över liv ligger hos den som har livet.

Håller du med?
Citera
2018-02-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ok, jag svarar på dina frågor så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

1. Är det rimligt att en sjukdomsdrabbad familj ska behöva leva vidare till priset av ett förväntat oundvikligt lidande inkluderat falska, svekfulla och osanna sakupplysningar till eventuella barn/underåriga?

2. Vem/vilka, förutom garanterna/föräldrarna, har tolkningsföreträde - eller i praktiken vetorätt?

1. Ja, jag tycker att det är rimligt att låta barn leva vidare trots att de är sjuka och, ed allt vad det innebär.

2. Jag tycker tolkningsföreträdet och vetorätten över liv ligger hos den som har livet.

Håller du med?

Vet frågan inte var ställd till mig men jag håller med samt tror/hoppas dom flesta här instämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in