2018-02-24, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack!

Jag tror alla grubblerier och tankar om detta liksom våra spekulationer här verkligen hade behövt ett bättre bemötande från utredande myndigheter. Det är en väldigt stor händelse med fyra döda unga/medelålders i samma familj som hittas samma dag.

Jag förstår att du är inne på samma tankar. Tror du, eller någon annan, att vi såsmåningom får reda på mer. Vad är oddsen för att mer fakta kommer fram?

Kan den här tråden, som uppenbarligen följs av journalister och antagligen vissa utredare, bidra till att det skrivs mer om händelsen? Eller att någon såsmåningom inser att vi här kanske funderar mer än de flesta - och gillar att uttrycka det - men att detta faktiskt är något som fortfarande diskuteras på arbetsplatser och mellan vänner, grannar etc. och antagligen hos barn.

Om inte mer fakta kommer fram kommer jag fortsättningsvis fortfarande bära med mig denna händelse utan svar eller kunna förstå, men inte spekulera mera här.

Ja, det tror jag. Sen om informationen kommer att kännas tillräcklig för alla vette fan. Känns rimligt att när FU är klar att polisen släpper lite mer. Kommun och vård ska väl ha sina granskningar och en del där lär bli offentliggjort när de är färdiga. Gissningsvis håller några jounalister på att förbereda en längre artikel eller tom nån bok som kommer ut inom nåt år.

Jag förstår ditt beslut. Själv har jag sagt mig själv nån gång för mycket att lämna tråden för att stipulera det igen.
Citera
2018-02-24, 18:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Känns som om rektorn talar om två saker, ett problem inom familjen och döttrarnas fysiska sjukdom.
Precis, den känslan får jag också.
Att inte soc. blev inkopplade är för mig ett mysterium.
Citat:
Chefen ringde och messade OH och HB flera gånger, innan efterlysningen. Men att man efterlyser en hel familj säger att saker och ting inte stod rätt till innan frånvaron.
Håller med. Och det gällde nog båda föräldrarnas arbetsplatser.
Citat:
Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas. När familjen hittades död hade hon ännu inte återvänt från ledigheten, berättar chefen på hennes enhet.
...
Såg ni varningssignaler?

– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det.
Underförstått: det fanns varningssignaler.
Men att inte Hannas arbetsgivare larmade polisen, beror nog helt enkelt på att hon inte förväntades vara tillbaka på jobbet. Hon var fortfarande ledig den 9/1 alltså.

Jag för min del tror dock att Oskars chef också var i kontakt med skolan innan han ringde polisen, även om detta inte framgår någonstans. Det har ju inte heller sagts att han inte skulle ha varit det.
Om chefen då fick reda på att en lärare hade varit där och knackat på utan att få svar och att båda bilarna stod på garageuppfarten, så är det fullt förståeligt att han slår på stora trumman och ringer polisen för att efterlysa en hel familj.
Citera
2018-02-24, 18:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Så pass stor människokännedom har jag, att jag VET att ingen frisk person tar livet av hela familjen. Det är en extrem händelse som tyder på en extremt dysfunktionell person. Om det stämmer att föräldrarna författat avskedsbrev, rensat sociala medier, bommat för fönster och stängt av värmen före morden, så ter det sig dessutom ruggigt kalkylerande. Det är INGET friskt beteeende öht. En normalfungerande människa hade hejdat sig längst vägen och frågat sig vad fan man håller på med och med hjärtat i halsgropen avbrutit hela projektet och gått och kramat sina barn hårt.

Ganska säker på att arbetsgivaren slog på stora trumman och tillkallade polis omedelbart pga att OH uppvisat mycket avvikande beteende längre eller kortare tid före morden.

..och ursäktat beteendet med döende döttrar.

Polisen rullade ner i fönstren. Det var ju dem som såg "något" därinne när de kikade in och slog sönder en ruta för att ta sig in.
Citera
2018-02-24, 18:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Nej ingen bild. Dock bytte de efternamn till Brenton efter 1971 nångång så hon kan ju vara registrerad på nätet med det gamla efternamnet om hon ville vara anonym. Bara en gissning. Forskade lite i deras släkt och var de kommer ifrån.

Vilket namn var det?
Citera
2018-02-24, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
”...deras respektive progredierande depressioner...”? - Det finns inte något som styrker att OH i en klinisk mening skulle ha varit deprimerad. Att han talat med sina kollegor och andra om sakläget; att han i sin ansökan om att under en begränsad tid minska arbetstiden med 10% pga ”främst privat livssituation” samt att han in i det sista skrivit artiklar och medverkat vid olika presentationer talar för en handlingsinriktad man, mån om att få allt att fungera på bästa sätt. - I sammanhanget måste också understrykas att ingenting heller talar för att HB skulle ha varit deprimerad/självmordsbenägen (men i hennes fall finns få data att tillgå).

OH förefaller ha haft sinne för fair play; han synes försedd med ett visst rättvisepatos och ägde en analytisk förmåga; egenskaper som framträder tydligt i hans sätt att resonera och logiskt närma sig olika problemkomplex inom sitt specialområde. - Det ska finnas rimlighet, ”skälig grund” och förutsägbarhet i all skattelagstiftning; principen om tro och heder framhålls samt understryks även uppsåtet eftersom fraus omnia corrumpit.

OH är den som huvudsakligen svarat för alla kontakter med skolan; det är han som inför A:s klasskamrater sökt klarlägga olika saker knutna till sin dotters sjukdom; det är han som förklarar sig mer än nöjd och tacksam för den undervisning A åtnjöt, osv. Ingenting talar för att han inte - trots en mycket krävande arbetssituation som erfordrar både koncentration och planeringsförmåga - gjort allt han mäktat med för sin familj.

Varför skulle OH initiera, alt. gå med på, att utplåna sig själv och övriga familjemedlemmar?

Allt det yrkesinriktade arbete OH nedlagt finns de facto kvar inkl. den lilla momsskriften med de två nyfikna och vetgiriga barnen. Han tycks härutöver ha vågat ifrågasätta skatterna och momsen inom EU, resp. lands skattelagstiftning mm.:Betr. HB verkar hon - förutom G-kliniken och den slutna samtalsgruppen på fb - också ha haft kontakt med allehanda psykosyntesterapeuter. Frågan måste naturligtvis ställas betr. hur stor påverkan hon kan ha haft på OH:s; av allt att döma, annars nyktra tänkande (och hur menlig denna påverkan i så fall kan ha varit):
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:CBOeb8kRPtMJ:fritanke.se/en-kritisk-granskning-av-humanova/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Jag tror att en del här på nåt sätt tycker att det är bättre eller kanske förmildrande om en rationell, psykiskt helt frisk person varit aktivt inblandad i denna tragedi. Därför försöker de tona ner ev. tillkortakommanden som de huvudansvariga hade.
Jag tycker det inte. I själva verket tycker jag nog precis tvärt om.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-24 kl. 19:06.
Citera
2018-02-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Även om jag håller med dig i stort, har jag svårt att tänka mig ett större karaktärsmord än att vara misstänkt för mord på sina två barn.
Nja är det så? Jag menar det är lätt att bli misstänkt trots att man är oskyldig.

Att man blir offer för karaktärsmord när det är konstaterat att man är skyldig, är väl helt klart men i det här fallet vet man väl inte riktigt vem som har gjort vad?
Citera
2018-02-24, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja är det så? Jag menar det är lätt att bli misstänkt trots att man är oskyldig.

Att man blir offer för karaktärsmord när det är konstaterat att man är skyldig, är väl helt klart men i det här fallet vet man väl inte riktigt vem som har gjort vad?

Det är riktigt. Om det visar sig att det som polisen gått ut och sagt att de är ganska säkra på inte stämmer, faller nästan allt som har skrivits i den här tråden sedan polisens pressmeddelande.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-24 kl. 19:17.
Citera
2018-02-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu handlade det om vilka erfarenheter man kan dra från det här specifika unika fallet. Myndigheters handläggning och tjänstemannaansvar är ett komplext ämne och värt en helt egen tråd. Men i det här fallet har jag, till skillnad mot några andra i tråden, ingen känsla av att någon tjänsteman har brustit i sin yrkesutövning. Man kan inte förvänta sig att en rektor eller någon annan ska kunna förutse något som inte ens anhöriga verkar ha anat.
Alltid lätt med facit i hand.
Det finns heller ingen garanti att detta inte skulle hända om flickorna varit i skolan och inte fick hemundervisning. Det finns kvällar och helger att mörda och ta självmord på.
Citera
2018-02-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det var inte det jag ifrågasatte 🤔 Håller fullständigt med dig om att ingen frisk person mördar sina egna barn, men detta vet vi ingenting om ännu....att polisen har en klar bild utan att rättsmedicin har lämnat ut svar på prover och spår är för mig märkligt.

Du tror inte arbetsgivaren har reagerat på att han inte dyker upp på ett mkt viktigt seminarie för att han känner OH så pass väl att han aldrig skulle göra detta utan att höra av sig då han var mkt plikttrogen och samvetsgrann ?😎
Usch det låter nästan som om de anhöriga inte heller greppat allt än. Kanske var inte brevet så detaljerat som tidigare skrivits.
Citera
2018-02-24, 19:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Tänkte på detta med livförsäkringar, de flesta gäller väl inte självmord. För dödsboet borde väl få ersättningar från ev försäkringsbelopp?

Då måste det väl utredas om vem som mördat/tagit sitt liv, borde då inte fup bli tillgänglig?
Bara en tanke
Fortfarande finns det dock ingen att åtala. Det är väl en grundförutsättning för en offentlig FUP?
Sedan så har ju försäkringsbolagen sina egna utredningar. Jag tvivlar på att dessa blir offentliga om inte något allmänintresse står på spel. Men om de anhöriga tar strid i domstol, mot något försäkringsbolag som inte vill betala ut pengar (med hänvisning till självmord t.ex.), kan deras utredning kanske bli offentlig. Frågan är väl om detta kommer att ske. Jag kan tänka mig att en sådan tvist i detta fall skulle göras upp i godo, bortom offentlighetens ljus.
Citera
2018-02-24, 19:32
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Vilket namn var det?
Andreasson. Kollade i Sveriges Befolkning. Ganska intressant att söka lite. Se var de har bott och så.
Citera
2018-02-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Usch det låter nästan som om de anhöriga inte heller greppat allt än. Kanske var inte brevet så detaljerat som tidigare skrivits.

Baserat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in