Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 12:42
  #17641
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du postar något men vill inte "dra igång något"?? Varför posta då?? Varför postar du ens den artikeln här? Den hör väl hemma i någon tråd om medicin/hälsa. Moderatorn har ju varit väldigt tydlig med att ME inte ska diskuteras i den här tråden.
Om du ändå vill diskutera ME så gör så på PM med de som vill? Är nog inte så många.

För att en del vill Läsa om den sjukdomen.
Inte för att diskutera den.
JAG vill absolut INTE diskutera ME sjukdomen.
Det vill nog inte nån annan heller göra, men flera var intresserade
av att Läsa om den.

"Precis som jag skrev....... Läs gärna, men dra inte igång nått"
Och några gjorde det, och dom var nöjda.
Citera
2018-02-22, 12:44
  #17642
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du postar något men vill inte "dra igång något"?? Varför posta då?? Varför postar du ens den artikeln här? Den hör väl hemma i någon tråd om medicin/hälsa. Moderatorn har ju varit väldigt tydlig med att ME inte ska diskuteras i den här tråden.
Om du ändå vill diskutera ME så gör så på PM med de som vill? Är nog inte så många.

OCH, så skriver dom om Bjärred-fallet.
Därför kanske en del tyckte det var intressant.
Citera
2018-02-22, 12:51
  #17643
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Inte ditt fel att det uppstod fler frågor.
Jag tänkte mest på hur de haft tillgång till både väldigt stark medecin och väldigt mycket.
Inget man får utskrivet på en gång, så därför kan jag inget annat än tro att tanken på det här hemska funnits en längre tid innan det hände. Eller den helt omöjligt vidriga tanken att det inte bara var mamman som fick extra hjälp att avsluta sitt liv. ( om det ryktet nu stämmer)

Okej, då förstår jag din tankegång
Citera
2018-02-22, 12:53
  #17644
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att vi är många som reagerat starkt på detta. Alla vi här i tråden har själva varit barn - vi har alla varit i 11-14- årsåldern. Kan någon tänka på sig själv i den åldern och föreställa sig att han/hon skulle ha tillbringat ett eller flera läsår enbart i hemmet, utan några fritidsaktiviteter utanför det egna huset? Jag kan inte föreställa mig det - blir nedstämd bara av att försöka tänka på det.

Många av oss här har barn. Skulle någon kunna föreställa sig att ens egna barn skulle tvingas till en isolerad tillvaro i hemmet under ett flera läsår? Och att ens egna barn skulle tvingas ägna sig åt "skolarbete" under dessa omständigheter? Jag kan inte ens tänka tanken, beträffande mina egna barn. Om mina barn hade blivit så sjuka så skulle jag nog försöka låta dem ägna sig åt sådant som lättade upp tillvaron för dem, under de korta stunderna som de mådde litet bättre.

Är det inte någonting väldigt konstigt i det här hemundervisnings-arrangemanget?

Ja om flickorna var döende, som flera här har påpekat, fattar jag inte vad de skulle ha skolarbetet till. Hur skulle de ha nytta av den, samt planering för gymnasiebehörigheten. Hur tråkigt får livet bli egentligen och jag är vuxen, tänk då ett barns upplevelser. Jaså?Är du vid medvetande nu, då är det dags för matteläxan! Den tid som finns kvar hade man lagt på långt mycket roligare saker och höjt livskvaliteten för alla inblandade. Och allra helst komma hemifrån, om så bara för en stund.
Citera
2018-02-22, 13:02
  #17645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja om flickorna var döende, som flera här har påpekat, fattar jag inte vad de skulle ha skolarbetet till. Hur skulle de ha nytta av den, samt planering för gymnasiebehörigheten. Hur tråkigt får livet bli egentligen och jag är vuxen, tänk då ett barns upplevelser. Jaså?Är du vid medvetande nu, då är det dags för matteläxan! Den tid som finns kvar hade man lagt på långt mycket roligare saker och höjt livskvaliteten för alla inblandade. Och allra helst komma hemifrån, om så bara för en stund.

Det är väl egentligen ingen som har hävdat att flickorna var döende? Då skulle självklart inte skolarbetet ha varit viktigt. Det som hände skulle förmodligen inte heller ha hänt. Skolplikten finns och den är inte frivillig oavsett hur sjuk man är, den kan bara anpassas till förutsättningarna. Att inte följa lagen hade varit ett tjänstefel från skolans sida.
Citera
2018-02-22, 13:10
  #17646
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ställer mej bakom varje ord du skriver.
Förfärligt !!

Jaa, skam går på torra land. Det tar i genomsnitt tio år att få en diagnos för ME...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...fa-en-diagnos/

Det borde betyda att flickorna har lidit sen sina första, tidiga levnadsår... Vad gör läkarna och forskarna tro. Inte undra på att sjukdomen var långt framskriden i A´s fall och mamma H låg på botten och pappa O gick i taket. M fick sluta med pianolektionerna.... och nu är familjen död... en tragisk händelsekedja...
Citera
2018-02-22, 13:16
  #17647
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jaa, skam går på torra land. Det tar i genomsnitt tio år att få en diagnos för ME...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...fa-en-diagnos/

Det borde betyda att flickorna har lidit sen sina första, tidiga levnadsår... Vad gör läkarna och forskarna tro. Inte undra på att sjukdomen var långt framskriden i A´s fall och mamma H låg på botten och pappa O gick i taket. M fick sluta med pianolektionerna.... och nu är familjen död... en tragisk händelsekedja...

Jag läser en gnutta ironi i din text? Rätt?
Mycket osannolikt att dessa flickor fått utredning och slutligen fastställd diagnos på uteslutningssjukdomen ** ( vågar inte skriva ut dessa bostäver längre i denna tråd) på rekordfat.
Citera
2018-02-22, 13:23
  #17648
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min ryggmärgskänsla säger att flickorna skulle fungera som varandras sällskap. Då som konsekvens av att den äldre flickan först isolerats i skolan och känt sig mer ensam bland kamrater som var kompisar med varandra. Dvs hon har börjat lida av upplevd ensamhet.

Därtill kan man tänka sig att den yngre flickan blev van vid att gå hem efter korta skoldagar och finna systern och/eller en förälder hemma.

Logiskt är systrarna varandras sällskap hemma för att de inte har vänner i skolan.

I vissa åldrar är ssk somliga flickor extremt tajta med kompisar i skolan, och klasserna tajta i stort, och det krävs inte mycket lektionsfrånvaro eller funktionsnedsättning för att man ska "tappa bollen" och hamna utom synk. På vissa tar det hårdare än andra.

Hemundervisning kan nog då också vara ett sätt att omformulera flickornas status i relation till undervisningssituationen och lärarna. De blir huvudsaken i stället för något besvärligt i klassens och skolans marginal.

Det kan vara det uttryckliga syftet.

Men inte med skolans goda minne. Man offrar inte ett barns liv och utveckling för ett annats. Möjligen i OH:s värld.
Citera
2018-02-22, 13:29
  #17649
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men inte med skolans goda minne. Man offrar inte ett barns liv och utveckling för ett annats. Möjligen i OH:s värld.

Det ligger något i det du skriver, men med skolan inblandad kan man förutsätta att det i alla händelser definierats som flickans bästa. Den yngre alltså.

De skulle inte genomfört det annars.
Citera
2018-02-22, 13:30
  #17650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Lite är ett relativt uttryck men att det finns flera exempel på det där sedan konflikten smittat av dig till ovetande råder det ingen tvekan om.
Med reservation för att jag inte är riktigt sääääker på vad ni menar så vill jag påstå att en bildningsresa mha flashback antingen blir en canossavandring eller en siddarthaliknande resa genom livet (välj efter kynne). Lärorikt om än mödosamt, hur som helst.
Jag har inte läst artikeln ännu men förutsätter att sagda konflikt håller en något högre nivå. Eller inte!

Om en familj med barn ska hamna i skärseld av medicinsk ovetskap, så är det förfärligt.
Citera
2018-02-22, 13:35
  #17651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men inte med skolans goda minne. Man offrar inte ett barns liv och utveckling för ett annats. Möjligen i OH:s värld.
Men var det verkligen så, att OH offrade barnen?
Kan man till exempel inte ta den här frågan om isolering och hemskolning och vrida den 180 grader?
Hemskolning och målet att successivt återföra barnen till ett normalare skol- och kontaktliv var ett försök att undvika isolering? Att hålla fast vid hoppet om bot och återgång till ett normalare liv? Att slippa isolera dem trots deras sjukdom/symtom?
Citera
2018-02-22, 13:48
  #17652
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Varför är du så fixerad vid sjukdomar? Varför var du så ivrig att tidigt i tråden säga att du VET att flickorna "var väl utredda av svensk sjukvård och hade fått diagnos ME"?

Jag har bara sett ett offentligt uttalande att flickorna led av trötthetssyndrom. PM och "en säker källa" osv här på FB är inte fakta.

Suck.
Jag berättade om en uppgift som jag vet om och har efter det blivit bombaderad med frågor om det. I början svarade jag på dem men tröttnade eftersom jag tycker att diagnosen fick för mycket plats och hänvisade då till min posthistorik.

Jag har dessutom sagt att jag inte vet om det var en korrekt diagnos och öppnat upp för möjligheten att det kan finnas fler diagnoser och förklaringsmodeller. Kanske har diagnosen förändrats över tid, kanske har det funnits parallella diagnoser.

Jag står för två saker
Att barnen hade intyg på ME och att barnens sjukdom, vilken den än må vara, är en viktig del av bilden när man försöker förstå denna historia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback