2018-02-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det har jag tänkt på många gånger. Både angående pianospel och när jag läste den här meningen i tidningen angående A ”Hon slutade successivt med olika aktiviteter. Fotboll, sedan vet jag att hon gick på tennis och dans. Hon slutade med det successivt, för att hon inte orkade med, för att kunna koncentrera sig på skolan.” Det att man inte orka mer är en sak, men den där sista delen ”för att kunna koncentrera sig på skolan”. Jätte märklig prioritering, när barnet inte mår bra.

Varför man avanmäler M från pianolektion är ännu konstigare, samt sättet hur det skedde.

Jag tror att vi är många som reagerat starkt på detta. Alla vi här i tråden har själva varit barn - vi har alla varit i 11-14- årsåldern. Kan någon tänka på sig själv i den åldern och föreställa sig att han/hon skulle ha tillbringat ett eller flera läsår enbart i hemmet, utan några fritidsaktiviteter utanför det egna huset? Jag kan inte föreställa mig det - blir nedstämd bara av att försöka tänka på det.

Många av oss här har barn. Skulle någon kunna föreställa sig att ens egna barn skulle tvingas till en isolerad tillvaro i hemmet under ett flera läsår? Och att ens egna barn skulle tvingas ägna sig åt "skolarbete" under dessa omständigheter? Jag kan inte ens tänka tanken, beträffande mina egna barn. Om mina barn hade blivit så sjuka så skulle jag nog försöka låta dem ägna sig åt sådant som lättade upp tillvaron för dem, under de korta stunderna som de mådde litet bättre.

Är det inte någonting väldigt konstigt i det här hemundervisnings-arrangemanget?
Citera
2018-02-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
He he.. jag jobbar med just hjärnan. Men då är det fysiska skador, inte psykiska. Jag begriper det du säger, men vissa saker är så inrotat. Vad jag anser att andra kanske bör göra gäller inte mig själv. När jag råder andra, så lever jag tyvärr inte själv efter det. Skäms lite över det. Men jag är jag. Vi får ta det i ett annat forum, en anna tråd
Var består distinktionen mellan fysiska och psykiska skador undrar jag då? Detta par har ju inte fysiskt skadat huvudet direkt. Men även psykiska skador kan ge fysiska defekter, vilket ses via hjärnscan.
Citera
2018-02-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag förstår vad du skriver, men dessa flickor har inte levt normalt under en längre tid, även om man är sjuk behöver man inte isoleras, finns många aktivitetscenter och annan behandling om de hade ME.
Man måste se helheten i detta, och det är inte normalt!
Jag vet. Och jag begriper inte hur de tänkte. Gud, vi har harvat detta nu i 1,5 månad. Dygnet runt. Hur fan tänkte dom?
Citera
2018-02-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Var består distinktionen mellan fysiska och psykiska skador undrar jag då? Detta par har ju inte fysiskt skadat huvudet direkt. Men även psykiska skador kan ge fysiska defekter, vilket ses via hjärnscan.
Jag arbetar med traumatiska hjärnskador. Yttre våld eller inre (stroke, tumörer), alltså inte medfödda skador. Och jag kommer in EFTER det har hänt.

Psykiska skador GÅR att se radiologiskt om de är tillräckligt grava. Men tror vi kommer verkligen utanför ämnet här. Har redan ett par varningar
Citera
2018-02-21, 21:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det kanske är denna uppsättning av tillfälliga eller permanenta oförmågor - att visa att man behöver hjälp och att be om hjälp - som utgör viktiga delar av onda handlingars bevekelsegrunder.

Du är något på spåren där. Att handla fel pga oförmåga att erkänna/visa sig svag?
Citera
2018-02-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att vi är många som reagerat starkt på detta. Alla vi här i tråden har själva varit barn - vi har alla varit i 11-14- årsåldern. Kan någon tänka på sig själv i den åldern och föreställa sig att han/hon skulle ha tillbringat ett eller flera läsår enbart i hemmet, utan några fritidsaktiviteter utanför det egna huset? Jag kan inte föreställa mig det - blir nedstämd bara av att försöka tänka på det.

Många av oss här har barn. Skulle någon kunna föreställa sig att ens egna barn skulle tvingas till en isolerad tillvaro i hemmet under ett flera läsår? Och att ens egna barn skulle tvingas ägna sig åt "skolarbete" under dessa omständigheter? Jag kan inte ens tänka tanken, beträffande mina egna barn. Om mina barn hade blivit så sjuka så skulle jag nog försöka låta dem ägna sig åt sådant som lättade upp tillvaron för dem, under de korta stunderna som de mådde litet bättre.

Är det inte någonting väldigt konstigt i det här hemundervisnings-arrangemanget?

Du känner väl till att vi har skolplikt i det här landet?
Citera
2018-02-21, 21:53
Bannlyst
Citat:
Fast varför spelar det roll? Är väl lika hemskt att ta död på flickor med ME? Varför fortsätta med detta ME spår, vad leder det till?

För att det var en del av bilden?
Precis som moderns cancer och föräldrarnas depression, att föräldrarna var välutbildade och bodde i Bjärred. Inget av detta gör det som hände mindre hemskt, men bidrar till att se hela bilden.
Citera
2018-02-21, 21:56
Bannlyst
Citat:
Fast varför spelar det roll? Är väl lika hemskt att ta död på flickor med ME? Varför fortsätta med detta ME spår, vad leder det till?

Jag har aldrig varit med i nån ME diskussion.
Jag är fuktansvärt trött på alla "låtsasläkare" i tråden, som tror att dom är experter.
JA, det är självklart jättefel att ta död på folk
som har ME.
JA, det är alltid fel att döda en annan människa.
Artikeln talade bara om dom åkommorna som en ME patient har, och jag tycker dom passar in på pricken med vad vi har här.
Ingen fördjupning, alltså.
Fick info jättetidigt i tråden om vilka sjukdomar som fanns, och Fank.Einstein knöt ihop den säcken perfekt här på slutet.
Den artikeln förstärkte bara den faktan.
Förhoppningsvis börjar inte "låtsasläkarna" dra detta igen.
Citera
2018-02-21, 21:58
Bannlyst
Det enda viktiga i sammanhanget är väl egentligen att flickorna var sjuka och vilka symptom de hade nu när vissa diagnoser skapar kaos i tråden. Håller med Avd 9., en uppslitande ME-debatt kommer inte föra diskussionerna framåt.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-21 kl. 22:06.
Citera
2018-02-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du känner väl till att vi har skolplikt i det här landet?

Ja, vi har skolplikt men jag tänker på att man alltid behöver ha en helhetssyn på en människas mående. Ett barn som är isolerat hemma och inte kan/får/göra annat än hålla på med skolarbete, kan ju inte bli ett lyckligt barn. Ett ledset/deprimerat barn har antagligen svårare att tillgodogöra sig skolundervisningen än ett gladare barn. Man kan kanske därför inte stirra sig blind på skolarbetet - inte plocka ut just den biten och betrakta den utan att sätta den i relation till andra bitar, till helheten.
Citera
2018-02-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, vi har skolplikt men jag tänker på att man alltid behöver ha en helhetssyn på en människas mående. Ett barn som är isolerat hemma och inte kan/får/göra annat än hålla på med skolarbete, kan ju inte bli ett lyckligt barn. Ett ledset/deprimerat barn har antagligen svårare att tillgodogöra sig skolundervisningen än ett gladare barn. Man kan kanske därför inte stirra sig blind på skolarbetet - inte plocka ut just den biten och betrakta den utan att sätta den i relation till andra bitar, till helheten.

Det får du försöka förklara till Skolverket. Det är inget fritt valt arbete. Skolplikten gäller även deprimerade barn och barn med ME.
Citera
2018-02-21, 22:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det kan inte vara lätt möta dig på rätt sätt..

Tricket är väl som alltid att inte datea någon som man inte kan vara uppriktig mot. 🤧
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in