Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 15:18
  #17041
Medlem
P944s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Kan lösningen för yngsta tjejen i så fall vara tysk läkare på specialklinik?

Vad får dig att tro att läkare skulle va mindre nogräknade i Tyskland?
Har besökt div läkare på sjukhus i Thailand, Kambodja, Madagascar och hör och häpna, i Norge och försökt få läkare att skriva ut Benzo när jag "lidigt" av fylleångest. Ingenstans har jag fått min vilja igenom. Inte ens fast jag försiktigt antytt att jag kan betala lite. Det enda det slutade med i samtliga fall var en klapp på axeln och några svaga sömntabletter.
Citera
2018-02-18, 15:22
  #17042
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det jag försöker påpeka är att de symptom som postaren räknade upp som typiska för sin "ME" sjukdom, faktiskt kan vara något helt annat - det stämmer likaväl in på helt andra diagnoser.
Och det är väl just det som är problemet. Symptomen vid "ME" är allt för omfattande och kan uppvisas vid så många olika tillstånd - det blir för många som det passar in på. En stor del av dessa personer visar sig såsmåningom också ha helt andra sjukdomar.

Läs bara patientföreningen för ME diagnoskriterier:

Utmattning
Oförklarlig ihållande eller ständigt återkommande utmattning, både fysisk och mental, som avsevärt är nedsättande för aktivitetsnivån.
Ansträngningsutlöst försämring (Post-Exertional Malaise, PEM)
Onormal fysisk och mental uttröttbarhet efter ansträngning. Snabb muskulär och kognitiv utmattning, ansträngningsutlöst sjukdomsmående och/eller extrem utmattning och/eller smärta samt en tendens att patientens tillhörande symtom förvärras. Onormalt lång återhämtningsperiod, oftast längre än 24 timmar.
Sömnstörningar
Patienten känner sig inte utvilad efter sömn. Störningar i antalet sömntimmar och i dygnsrytmen.
Smärta
Smärta kan upplevas i muskler och/eller leder och är ofta utbredd. Det finns oftast en signifikant huvudvärk av en ny typ, ett nytt mönster och en ny svårighetsgrad.
Neurologiska/Kognitiva manifestationer (minst två symtom måste uppfyllas)
Förvirring
Koncentrationssvårigheter
Försämrat korttidsminne
Desorientation
Svårigheter att processa information
Tappning av ord
Överkänslighet mot ljud och ljus

Minst ett symtom från två av följande kategorier
Autonomiska manifestationer
Ortostatisk intolerans, (NMH)
Postural ortostatisk tachycardi (POTS)
Fördröjt lägesrelaterat lågt blodtryck
Svimningskänsla
Illamående
Matsmältningsbesvär
Urinträngningar och nervös blåsa
Hjärtklappning med eller utan rytmstörning
Andnöd efter ansträngning
Extrem blekhet
Neuroendokrina manifestationer
Onormal och dagligt fluktuerande kroppstemperatur
Perioder av svettning
Återkommande feberkänsla
Kalla fötter och händer
Intolerans mot extrem hetta och kyla
Uttalad viktförändring
Symtomen blir svårare under stress
Immunologiska manifestationer
Ömma lymfkörtlar
Återkommande halsont
Återkommande influensaliknande symtom
Generell sjukdomskänsla
Ny överkänslighet mot mat, medicin och/eller kemikalier


Tror du att det finns en enda av oss här i tråden som inte har haft dessa symptom???
Under längre eller kortare tid??
Eftersom det inte finns några andra prover, tester eller röntgenundersökningar att bevisa "ME" diagnosen med, blir det ju helt absurt att använda sig av fynd och besvär som faktiskt finns såväl hos mängder av andra sjukdomar som hos helt friska individer.

Det är sannolikt att det finns en avgränsbar sjukdom som kan betecknas som "ME". Fullt rimligt. Men alla som tror sig lida av "ME" - med hänvisning till att de har ovanstående symptom - har med största sannolikhet inte en "ME"-sjukdom. De lider av något helt annat.

Om föräldrarna i Bjärred har läst och tagit till sig "ME" -patientföreningen skrifter med dessa luddiga allmänna symptombeskrivningar, är det mycket möjligt att de trodde att döttrarna hade "ME". De kanske då också sökt sig till en verksamhet som Gottfrieskliniken och där fått ett intyg på "ME". Det kan, som du påpekar, finnas flera läkarintyg med olika diagnoser - både utfärdade av skolmedicinen och av Gottfries.
Om föräldrarna fortsatt att ta till sig "ME" lobbyns (ja det är ett rimligt epitet tycker jag) skrifter och information, kan deras syn på döttrarnas framtid ha påverkats. "ME"lobbyn är väldigt aktiv med att beskriva att "ME" sjukdomen är bland det värsta man kan drabbas av och att framtiden är mörk.

Om föräldrarna har "självdiagnostiserat" barnen med "ME" på grund av bl a ovanstående lista på symtom och sedan dragit slutsatser om jätte pessimistiskt prognos - har faktiskt "ME" lobbyn ett ansvar för att ha påverkat dessa föräldrar, tycker jag.
Du verkar ha extremt låga tankar om människor i allmänhet och påstådda kollegor i synnerhet.

Är ditt korståg mot den här sjukdomen så viktigt att du idiotförklarar precis alla i det här fallet? Både familjen och alla runt omkring dem.

Det synes mig inte riktigt friskt.

Varför pratar du om lobby? Att sjuka människor försöker få rätt behandling och samma rättigheter som andra sjuka är inget konstigt ej heller ämnet för tråden.

Det här är bara en privat agenda och inte särskilt troligt för fallet då ME inte är en slaskdiagnos som till exempel utmattningsdepression.

De hade säkert flera diagnoser som nämnts. Att ifrågasätta att de var sjuka är bara- sjukt.

Att kalla människor som sitter på fakta i fallet för lobby är ännu sjukare.

Har du inget liv ?
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-18 kl. 15:28.
Citera
2018-02-18, 15:25
  #17043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Är det möjligt att läkaren hade rött skägg och mamelucker?

Möjligheten att detta utseende stämmer är förmodligen lika hög eller högre som att läkaren inte är läkare utan tror att hen är läkare , alternativt väldigt gärna vill få gemene att få denna uppfattning....
Citera
2018-02-18, 15:29
  #17044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Problemet hos Bjärredsfamiljen låg inte hos döttrarnas sjukdom eller ens hos döttrarna själva. Hela problematiken finns hos de - sjuka - föräldrarna vars psyke var gravt sjukt.


Word!
Verkar inte som alla instämmer i det dock
Citera
2018-02-18, 15:33
  #17045
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
På något sätt blir det rätt uppenbart vilka postare som också tillhör "ME" lobbyn här...

Härifrån har dom hämtat sina grundläggande teorier.... i en framstående, medicinsk tidskrift, vem kunde tro nåt sånt.
https://www.expressen.se/halsoliv/ko...-om-du-har-me/
Citera
2018-02-18, 15:35
  #17046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej
Vet människor i min omgivning som drivit igenom både fibromyalgi och någon annan psykisk åkomma efter flera års undersökningar på svenska offentliga sjukhus.

Båda personerna är friska, förstnämnda är förtidspensionerad och enl. alla andra arbetsskygg..
Den sistnämnda vill inte ”finnas” offentligt samt vill ha receptbelagd medicin på läkarintyg vid ev. blodprov i samband med bilkörning...Ritalin tror jag ...

Därav min undran över felaktigt utskrivna läkarintyg.
Att tilläggas är den sistnämnda väldigt intelligent och påläst på symtomen som hen diagnoserats för..
Detta kan stämma på andra också
Citera
2018-02-18, 15:40
  #17047
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte vad jag hört talas om. Neurosedyn - som det bara hette i Sverige - har egentligen namnet Talidomid och används än i dag i Sverige, skrivs ut som 50mg vita kapslar som heter Thalidomide Celgene och är ett bra medel vid myelom och den i Sverige ovanliga sjukdomen Spetälska, lepra.

Lanserades i slutet på 50-talet som bra lugnande, inte beroendeframkallande sömnmedel och bra mot illamående - särskilt lämpat för gravida kvinnor. 186 barn föddes svårt handikappade i Sverige innan medlet drogs in av Astra, som sålde det, i december 1961. En enda tablett räckte för att ett foster skulle bli missbildat.

Att handikappade barn och unga i Sverige skulle ha högre frekvens av självmord än övriga, har jag inte hört talas om. De neurosedynskadade barnen har fötts med sina saknade och missbildade ben och armar. De har ofta utvecklat en fenomenal förmåga att använda sig av sin kropp och likafullt kunna sköta hygien, äta och ta sig fram, många kör bil, idrottar och jobbar. De har ofta mycket bra livskvaliteter, flera har egna barn.

Neurosedynbarnen är intressanta som jämförelse i Bjärredsfallet. Att få en bebis utan armar eller ben torde få alla föräldrar att bryta ihop. Men trots detta verkar ingen av Sveriges neurosedynbarnsföräldrar ens ha varit i närheten av att mörda sitt barn för "bristande livskvalitet".
Har inte hört talas om ett enda fall.

Problemet hos Bjärredsfamiljen låg inte hos döttrarnas sjukdom eller ens hos döttrarna själva. Hela problematiken finns hos de - sjuka - föräldrarna vars psyke var gravt sjukt.

Vi famlar efter att försöka hitta en begriplig rationell orsak till varför de dödade sina barn - men antagligen finns den orsaken inte. Föräldrarna led av sjukliga vanföreställningar - precis som många andra grova våldsbrottslingar gjort i alla tider. De utförde inte en rationell handling - de begick en sjuklig handling. Utan samma sjukliga vanföreställningar kommer vi aldrig att kunna begripa varför.

Det enda som är ovanligt i detta fall att de var två föräldrar som tillsammans påstås ha gjort det.
Men det är egentligen inte konstigare än att det ibland är två störda våldsbrottslingar som slår sig ihop och torterar och mördar tillsammans. Finns många fall på par i historien som gjort så. Bjärredsföräldrarnas brott stannade inom familjen och de lämnade efter sig någon form av mer eller mindre kryptisk förklaring till sina mord. Men psykiskt friska kan de inte ha varit.
Det är ju klarlagt för tusentals sidor sedan att föräldrarna var deprimerade. Vilket är en sjukdom.
Det har också länkats statistik om filicid.
Jag vet inte varför du slår in öppna dörrar med kanonskott?

Det som diskuteras är vad som gjort föräldrarna deprimerade inte vad som orsakat mordet. Förstår du inte det?

Eller tar du bara varje chans att upprätta din heder?
Citera
2018-02-18, 15:43
  #17048
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan ju undra vad vaccinet verkligen är för något om nedanstående stämmer:

https://epochtimes.se/foraldrar-varnar-for-gardasil

Enligt internetsidan ”Sanningen om Gardasil”, lider tusentals unga flickor som fått en till tre injektioner av vaccinet, ofta av extrema biverkningar i form av krampanfall, stroke, autoimmuna sjukdomar, kronisk trötthet, håravfall, huvudvärk, smärtor i hjärtat, muskelsvaghet, störningar i menstruationscykeln, syn- och hörselnedsättning och även förlamning, bara för att nämna några biverkningar. Det ska också ha förekommit dödsfall i samband med vaccinet.

Det är just det jag menar, om det här finns, varför får man inte ställa frågor etc? Varför diskuteras inte det här? Jag vet inte, men jag vet att vi lever i ett ännu fritt land och jag ställer frågor tills jag får svar.
Citera
2018-02-18, 15:43
  #17049
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Vet människor i min omgivning som drivit igenom både fibromyalgi och någon annan psykisk åkomma efter flera års undersökningar på svenska offentliga sjukhus.

Båda personerna är friska, förstnämnda är förtidspensionerad och enl. alla andra arbetsskygg..
Den sistnämnda vill inte ”finnas” offentligt samt vill ha receptbelagd medicin på läkarintyg vid ev. blodprov i samband med bilkörning...Ritalin tror jag ...

Därav min undran över felaktigt utskrivna läkarintyg.
Att tilläggas är den sistnämnda väldigt intelligent och påläst på symtomen som hen diagnoserats för..
Detta kan stämma på andra också
Nu går det kanske att fejka sig till en fibrodiagnos. Inte när man såg patienter sim SVBK.
Där är ME idag som du ser av tråden.

Det faktum att de fått hemskolning talar sitt tydliga språk.
Citera
2018-02-18, 15:46
  #17050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är ME-lobbyns fel!
Nej, det är skolans fel. Alltid. Jag är besviken över att de ännu inte har sytt in rektorn för anstiftan till mord och uppmuntran till självmord! Och för säkerhets skull ska de arrestera samhället också ... vem det nu är ... för det är samhällets fel, också.
Citera
2018-02-18, 15:47
  #17051
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Det är just det jag menar, om det här finns, varför får man inte ställa frågor etc? Varför diskuteras inte det här? Jag vet inte, men jag vet att vi lever i ett ännu fritt land och jag ställer frågor tills jag får svar.
Du får väl fråga precis vad du vill. Men människor som inte är kapabla till källkritik tas inte för trovärdga

Du får fantisera att det var Jesus som kom på en grön häst och tog hem familjen om du vill.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-18 kl. 16:12.
Citera
2018-02-18, 15:48
  #17052
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vet vi? Referens? Finns det någon vetenskaplig publikation som stöder det påståendet? Det enda jag känner till är publikationer som inte stöder det, till exempel http://www.lakartidningen.se/Klinik-...immun-sjukdom/

Vet du, jag har principen att inte behöva skriva en uppsats eller doktorera bara för att jag skriver, på det på källor, mest kåta skribenter i något social media. Min tid är för värdefull att hålla på och leta upp gamla skriverier och böcker osv.

Såna som skriver "Källa på det tack," "källa på det tack "källa på det tack"! Ignorerar jag oftast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback