2018-02-22, 11:50
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Expressen skriver om detta idag.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/

Snälla, börja nu inte dra igång nått, utan läs bara vad som står.

Du postar något men vill inte "dra igång något"?? Varför posta då?? Varför postar du ens den artikeln här? Den hör väl hemma i någon tråd om medicin/hälsa. Moderatorn har ju varit väldigt tydlig med att ME inte ska diskuteras i den här tråden.
Om du ändå vill diskutera ME så gör så på PM med de som vill? Är nog inte så många.
Citera
2018-02-22, 12:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Förmodligen har väll denna läkare troligtvis följt familjen under ganska låååång tid.
Och högst troligt kände han familjensituation ganska väl.
Jag tror inte att läkaren misstänkte att detta skulle hända, och jag är övertygad om att han hade agerat om han misstänkte att nått sånt här stod för dörren.
Precis som rektor sa -det fanns inte på kartan.
Beslutet om självmord/mord kom nog efter det läkarbesäket.
Men nu spekulerar jag bara.

Som rektorn sa, kris i familjen. Det är tillräckligt illa för att låta det fortgå.
Citera
2018-02-22, 12:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Expressen skriver om detta idag.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/

Snälla, börja nu inte dra igång nått, utan läs bara vad som står.

Tack. En på det hela taget läsvärd orienterande artikel.

Man blir lite arg förstås. Det pratas om läkaretik, men så länge man måste kräva läkarkonsensus så är det tydligen brister på den etiska fronten.

Det nämns också att HB flaggade/hade kontakt med ytterligare en ME-grej, en "grupp i sociala medier, 'Databas ME/CFS', som drivs av maken till en svårt sjuk ME-patient". Jag hade inte snappat upp det riktigt tror jag.

Vilket förstås får en att misstänka att ME trots allt kan ha vart problemet...

HB kan ju dock ha flaggat för det där av andra skäl...

...för inte fan tar man livet av barnen för att de har ME?
Citera
2018-02-22, 12:17
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Elli09|63307233]
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mellannamn på O och Farfar H

Kan det vara en kusin? Finns inga sätt att få ett närmevärde kring det?

Döper man ett barn fött efter det förra, efter det förra, vare sig det lever eller dör? Är det inte troligare att båda är döpta efter far och farfar?
Citera
2018-02-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Oj, det var inte meningen, men jag vet i genom bekantas bekant vars syster tragiskt försökte ta livet av sig genom piller. Hon somnade på köksgolvet, med armen under sig, hon hittades och det var på håret att de hade fått amputera, därför att den legat klämd för länge.

Kvarvarande men, är nu viss förlamning. Så det här är inget att försöka sig på.

Sedan vet jag ingenting om vilka piller som har varit i med i fallet vi diskuterar här. Barn är ju givetvis känsligare för mediciner än vuxna.

Inte ditt fel att det uppstod fler frågor.
Jag tänkte mest på hur de haft tillgång till både väldigt stark medecin och väldigt mycket.
Inget man får utskrivet på en gång, så därför kan jag inget annat än tro att tanken på det här hemska funnits en längre tid innan det hände. Eller den helt omöjligt vidriga tanken att det inte bara var mamman som fick extra hjälp att avsluta sitt liv. ( om det ryktet nu stämmer)
Citera
2018-02-22, 12:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
He..he det var ju bra , uppfattar inte heller dig som farlig!
Men viktigt att alla söker hjälp innan depressionen når för djupt.
Ju längre man väntar o söka hjälp desto svårare att behandla.
Men tror ingen utomstående hade kunnat förutse att detta skulle hända?

Hen som hade ett hyllningstal till OH på någon anslagstavla? eller vad det var, skrev det som inte fick hända, hände, så en, kanske fler visste om illamåendet.
Ledde inte till någon handling från hen eller flera vad det verkar. Var det hens uppfattning att den faran förelåg, eller hade OH sagt något i de ordalagen, kan man undra.
Har någon hittat några andra hyllningstal gällande OH, inkl. utlandet?
Citera
2018-02-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. En på det hela taget läsvärd orienterande artikel.

Man blir lite arg förstås. Det pratas om läkaretik, men så länge man måste kräva läkarkonsensus så är det tydligen brister på den etiska fronten.

Det nämns också att HB flaggade/hade kontakt med ytterligare en ME-grej, en "grupp i sociala medier, 'Databas ME/CFS', som drivs av maken till en svårt sjuk ME-patient". Jag hade inte snappat upp det riktigt tror jag.

Vilket förstås får en att misstänka att ME trots allt kan ha vart problemet...

HB kan ju dock ha flaggat för det där av andra skäl...

...för inte fan tar man livet av barnen för att de har ME?

160331 gick H med i Facebookgruppen "Databas ME/CFS", har tagits upp flera gånger i tråden.
Citera
2018-02-22, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
160331 gick H med i Facebookgruppen "Databas ME/CFS", har tagits upp flera gånger i tråden.

Jag måste ha tittat åt annat håll...
Tack. Det är många bokstavskombinationer i tråden ibland. 😀
Citera
2018-02-22, 12:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Problemet med psyket är att ibland förstår man inte varför man reagerar och gör som man gör!
Hur ska man då kunna känna andra helt och hållet när man inte känner sitt själva innersta?

Man ska också komma ihåg att psyket är när du är glad, ledsen, uppsluppen, irriterad, orolig, euforisk, kär, arg.. Du är ditt psyke hela tiden.
Citera
2018-02-22, 12:32
Medlem
Solglittrets avatar
[quote=Lonnrot|63308305]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Kan det vara en kusin? Finns inga sätt att få ett närmevärde kring det?

Döper man ett barn fött efter det förra, efter det förra, vare sig det lever eller dör? Är det inte troligare att båda är döpta efter far och farfar?

Visst, kan det vara någon mer avlägsen släkting, ingen aning. Men de tillhörde nog samma gren av familjen H eftersom deras övriga förnamn verkar gå i familjen.

Det är lite intressant att tilltalsnamnet på spädbarnet som dog 1975 verkar ha varit "Karl". Samma tilltalsnamn som OH hade initialt enligt folkbokföringen, men han har tydligen ändå valt att kalla sig vid sitt mellannamn O.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-22 kl. 12:39.
Citera
2018-02-22, 12:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, historien går inte att skriva om. Det som hänt har hänt. Kan inte tänka mig att dom som nyblivna föräldrar hade detta scenario i sin tankevärld. Vem har det? Efter två år begåvades dom med ytterligare en dotter. Sålde villan i Gbg och flyttade 2011 till Lund och Bjärred med sina 5- och 7-åriga döttrar. En trygg liten förort. Föräldrarna hade trygga arbeten. Barnen gångväg till skolan. Nu var dom 12 och 14 år. Däremellan hände något. En sjukdom som tycks drabba barnen vid viss ålder. Samma uteckling. Troligen obotlig. Stigmatiserande.

Precis när könshormonerna börjar ta riktig fart. Finns det någon sjukdom som triggas av hormoner vid så ung ålder? Hade kunnat ta det mer om flickorna i efterhand hade reagerat på något vaccin i samband med en utlandssemester och då med några månaders mellanrum. Men det här och ME dessutom. Finns minst en läkare som går på tårna numer. Det är jag övertygad om.
Citera
2018-02-22, 12:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis när könshormonerna börjar ta riktig fart. Finns det någon sjukdom som triggas av hormoner vid så ung ålder? Hade kunnat ta det mer om flickorna i efterhand hade reagerat på något vaccin i samband med en utlandssemester och då med några månaders mellanrum. Men det här och ME dessutom. Finns minst en läkare som går på tårna numer. Det är jag övertygad om.

Ja någonstans i omhändertagandet av döttrarna och hela familjen har de fått felaktigt eller för lite stöd.
Inte säkert att någon kommer kunna lastas för det officiellt i framtiden, men definitivt finns det flera personer som idag känner att de missade den här familjens behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in