2018-02-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Tänkte inte på det", skulle nog många säga. Folk verkar inte gilla högutbildade människor här. Och kastar väldigt gärna skit på dom. Med det inte sagt att det är ok att döda barn. För det är det inte (bäst att tillägga).

haha

Jag tror detta hade kunnat hända även med lågutbildade. Har man tur så kan man få en tid på VC och då är det ju akuttider. Bara för de är högutbildade så får de inte bättre vård och skola mm. Inte i Bjärred kanske i något fint stockholmsställe.
Citera
2018-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
haha

Jag tror detta hade kunnat hända även med lågutbildade. Har man tur så kan man få en tid på VC och då är det ju akuttider. Bara för de är högutbildade så får de inte bättre vård och skola mm. Inte i Bjärred kanske i något fint stockholmsställe.
Jag menar Avd.9:s kommentar att "tänk om det var Hanna som gav cocktailen till barnen"? Alla sitter här och öser hat över Oscar. Men de var två om det. Och kanske mamma gav cocktailen, och tog en själv. Pappan kanske övervakade tills mamman somnat in för evigt och hängde sig därefter. Båda två är lika skyldiga, vem som än tog initiativet. De var vuxna, de tog beslutet gemensamt, båda hade samma ansvar för barnen - men enbart Oscar anses skyldig här och står med hundhuvudet. Det är han som är boven i dramat enligt många av flashbackfolket. HAN jobbade hårt, HAN hade karriär, HAN sökte professorstjänst. Och DET sticker i ögonen på folk.
Citera
2018-02-20, 20:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
För mig har OH högsta ansvaret. Högst troligen är dock inte HB utan skuld heller. Kan hända jag ändrar mig om nåt annat framkommer men tills vidare känner jag så.

Förklara gärna varför OH har högsta ansvaret?
Citera
2018-02-20, 20:20
Medlem
Citat:
Jag menar Avd.9:s kommentar att "tänk om det var Hanna som gav cocktailen till barnen"? Alla sitter här och öser hat över Oscar. Men de var två om det. Och kanske mamma gav cocktailen, och tog en själv. Pappan kanske övervakade tills mamman somnat in för evigt och hängde sig därefter. Båda två är lika skyldiga, vem som än tog initiativet. De var vuxna, de tog beslutet gemensamt, båda hade samma ansvar för barnen - men enbart Oscar anses skyldig här och står med hundhuvudet. Det är han som är boven i dramat enligt många av flashbackfolket. HAN jobbade hårt, HAN hade karriär, HAN sökte professorstjänst. Och DET sticker i ögonen på folk.

förstod det. ;-)
Citera
2018-02-20, 20:24
Bannlyst
Citat:

Och med det sagt, så tycker du fortfarande att det var fel att döda barnen.
Glöm inte det !
Citera
2018-02-20, 20:29
Medlem
Jag har tillgång till att läsa deras journaler inom öppenvården men inte primärvården. Jag tänker INTE göra detta då det är förbjudet men jag sökte på föräldrarnas namn för att se vilka vårdkontakter de har. Hanna hade så sent som 2017 varit hos onkologen i Lund och Oscar hade exakt ingenting. Ser som sagt inte vårdcentralerna men ändå en liten hint om hur deras kontakter med vården ser ut. Ingen vårdkontakt inom psykiatrin.
Senast redigerad av hockeytroll 2018-02-20 kl. 20:44. Anledning: Fel ord
Citera
2018-02-20, 20:31
Bannlyst
Vad man kan fundera över är om juridiken hade tagit någon hänsyn till de händelser och den situation som föregick morden, om föräldrarna misslyckats med sina suicid. Givet att barnen hade en allvarlig diagnos, föräldrarna kämpat i många år för att klara av situationen, ungefär som i den beskrivning jag la ut för nån vecka sen.

Självfallet hade föräldrarna straffats för mord, men hade domstolen bedömt att det fanns förmildrande omständigheter som påverkat straffet?
Citera
2018-02-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Jag har tillgång till att läsa deras journaler inom öppenvården men inte primärvården. Jag tänker INTE göra detta då det är förbjudet men jag sökte på föräldrarnas namn för att se vilka vårdkontakter de har. Hanna hade så sent som 2017 varit hos onkologen i Lund och Oscar hade exakt ingenting. Ser som sagt inte vårdcentralerna men ändå en liten hint om hur deras kontakter med vården ser ut. Ingen vårdkontakt inom psykologin.
Hon HAR ju haft cancer för ett par år sen. Och onkologkontakter ingår i det. Även i efterförloppet. Men om det var sent på året 2017 så kan det indikera ett recidiv.
Citera
2018-02-20, 20:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har någon dödat någon i hat eller förakt? Har någon dödat någon som hämnd eller i förtvivlan? Har någon manipulerat någon att döda någon för att kunna utnyttja någon? Har de försökt komma över försäkringspengar? Är det skörlevnad och demoraliserande, livsfientlig ondska och förvirring som drivit onda människor ner i ett bestialiskt blodbad? Har de spridit sin avgrundsondska till andra? Vilka fler måste sökas upp och dränkas innan ondskan sprids?

Nä de har levt som goda för att inte säga på många sätt exemplariska medborgare, och föräldrarna har dödat flickorna utan dessas vetskap för att skydda dem från lidande, så som föräldrarna uppfattat detta. Varpå föräldrarna har tagit sina egna liv.
Du drar här väldigt många slutsatser och avger påståenden som i vart fall jag inte sett säkra uppgifter om.
Hur vet du att inte någon av föräldrarna har manipulerat den andre? Eller att de dödat döttrarna "utan dessas vetskap"? Det är rätt kraftiga antaganden och förmildrande formuleringar som inte har belagts någonstans. Att någon återfinns död i en säng är till exempel absolut inget bevis på att denne inte försökt undkomma eller haft dödsångest.
Om de var goda eller inte kan vi antagligen inte heller uttala oss om, men de har sannolikt isolerat och styrt sina barn rätt kraftfullt och de slutade sina liv som mördare.
Citat:
Ursprungligen postat av Lönnrot
Brotts- och utredningsrubriceringen är förstås sannolik mord, inte familjetragedi eller "drama i villaområde" el annat som inte stämmer in och som hör till tidningsförsäljningens område.
Nu var det just polisens taleskvinna som använde formuleringen "familjetragedi" för att beskriva brotten, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Lönnrot
Man måste dra slutsatsen att detta var en i grunden oönskad utveckling från föräldrarnas sida, men uppfattad som ofrånkomlig.

Men - det är ju exakt så här förövarna resonera när hedersmord begåtts!

Är de därför förlåtna, för att de såg det som ofrånkomligt att mörda döttrarna?

Om de varit närmast exemplariska medborgare och velat skydda döttrarna hade de väl helt enkelt kunnat semaforera detta, ropa ut till anhöriga, skola, soc, kyrkan, psykiatrin och akutsjukvården att nu behöver vi hjälp. -"Vi är en familj som faller samman och som funderar på självmord, det är fara också för våra barns liv". Det verkar finnas far-och morföräldrar, mostrar och fastrar i livet - familjen var inte helt utan släktingar. De kunde språket och kände till samhällsstrukturen.

Var är socialnämndens utredningar om stöd och hjälp? De verkar inte ens varit informerade.
Skolans orosanmälningar? Inga!
Sjukskrivningar hos föräldrarna - de verkar ha jobbat på!
Kontakter med psykiatrin? Temporärt omhändertagande av barnen? Fosterfamiljer? De hade ju till och med haft egna fosterbarn när döttrarna var små - de visste hur det fungerade när en familj är i kris.

Det framstår närmast som det hela har kommit som en blixt från klar himmmel för omgivningen
- "Vi kunde inte se det komma". Då har man inte sökt hjälp. Då har man som vårdnadshavare inte gjort sitt yttersta för att förhindra att barnen far illa och till och med dödas. Då har man - kanske - brytt sig mer om "bilden av sig själv" i samhällets ögon som en perfekt person som inte behöver hjälp.

Rätt likt det som sker i huvudet på hedersmördare som också mer bryr sig om sin omgivnings uppfattning.
Vi fördömer och straffar folk hårdare för att de begår ett hedersmord än vid vanliga mord just för att dessa sker med kall beräkning och för att vi tydligt vill visa vår avsky för att någon inte accepterar att barn/kvinnor/släktingar är egna individer som inte "ägs" av sin familj.
Bjärredsföräldrarna verkar ha uppfattat att de ägde döttrarna och bestämde över deras liv och död.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 20:46.
Citera
2018-02-20, 20:41
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vad man kan fundera över är om juridiken hade tagit någon hänsyn till de händelser och den situation som föregick morden, om föräldrarna misslyckats med sina suicid. Givet att barnen hade en allvarlig diagnos, föräldrarna kämpat i många år för att klara av situationen, ungefär som i den beskrivning jag la ut för nån vecka sen.

Självfallet hade föräldrarna straffats för mord, men hade domstolen bedömt att det fanns förmildrande omständigheter som påverkat straffet?

Hypotetiskt, men... om jag vore enväldig domare så skulle jag INTE se det som förmildrande, om en eller båda föräldrarna beslutade sig för att döda ett eller båda barnen, på grund av långt gången sjukdom. Snarare tvärtom. Man måste väl förvänta sig att barnen ska erhålla stöd i en svår stund - inte bli mördade ! (?). Vet inte om det finns nåt egentligt, juridiskt stöd för resonemanget, men...
Citera
2018-02-20, 20:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Där är rätt stor skillnad på Fadime och töserna. Fadime var vuxen (och frisk) och blev ihjälhuggen och hedersmord. Töserna var sjuka och somna "fint" i sina sängar.

Är du allvarlig?
Så om Fadime varit några år yngre och "bara blivit förgiftad" var det mer ok?? Eller om hon varit "sjuk"??
Vi vet inte i vilket avseende flickorna var sjuka eller deras prognos och vi vet inte heller hur de blev mördade. Men "sjukdom"eller att "ligga fint i sängen" mördad är knappast någon ursäkt för planerat mord.
Citera
2018-02-20, 20:43
Bannlyst
Om jag får göra en kvalificerad gissning....
JA, istället för livstid för överlagt mord på två oskyldiga barn, så skulle dom nog få ett tidsbestämt straff.
16 år, kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in