2018-02-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Rätt likt det som sker i huvudet på hedersmördare som också mer bryr sig om samhällets bild.
Vi fördömer och straffar folk hårdare för att de begår ett hedersmord än vid vanliga mord just för att dessa sker med kall beräkning och för att vi tydligt vill visa vår avsky för att någon inte accepterar att barn/kvinnor/släktingar är egna individer som inte "ägs" av sin familj.
Bjärredsföräldrarna verkar ha uppfattat att de ägde döttrarna och bestämde över deras liv och död.
Hedersmord har inte med samhället att göra. Utan med kompisarnas och släktens bild på en far eller bror som tappar ansiktet för att han inte sett att hans dotter/syster pratat med en pojke eller inte följer exakt de regler som ställts upp inom släkt och familj. Det är en HEDERSKULTUR. Det har inget alls med Bjärredsfamiljen att göra. Inte på minsta lilla vis. Nu är du inne i dina egna fantasier. Hedersmord har med kultur att göra. Inget annat. Glöm aldrig det!
Citera
2018-02-20, 20:46
Medlem
Citat:
Du drar här väldigt många slutsatser och avger påståenden som i vart fall jag inte sett säkra uppgifter om.
Hur vet du att inte någon av föräldrarna har manipulerat den andre? Eller att de dödat döttrarna "utan dessas vetskap"? Det är rätt kraftiga antaganden och förmildrande formuleringar som inte har belagts någonstans. Att någon återfinns död i en säng är till exempel absolut inget bevis på att denne inte försökt undkomma eller haft dödsångest.
Om de var goda eller inte kan vi antagligen inte uttala oss om, men har sannolikt isolerat och styrt sina barn rätt kraftfullt och de slutade sina liv som mördare.

Nu var det just polisens taleskvinna som använde formuleringen "familjetragedi" för att beskriva brotten, eller hur?
[/b]

Men - det är ju exakt så här förövarna resonera när hedersmord begåtts!

Är de därför förlåtna, för att de såg det som ofrånkomligt att mörda döttrarna?

Om de varit närmast exemplariska medborgare och velat skydda döttrarna hade de väl helt enkelt kunnat semaforera detta, ropa ut till anhöriga, skola, soc, kyrkan, psykiatrin och akutsjukvården att nu behöver vi hjälp. -"Vi är en familj som faller samman och som funderar på självmord, det är fara också för våra barns liv". Det verkar finnas far-och morföräldrar, mostrar och fastrar i livet - familjen var inte helt utan släktingar. De kunde språket och kände till samhällsstrukturen.

Var är socialnämndens utredningar om stöd och hjälp? De verkar inte ens varit informerade.
Skolans orosanmälningar? Inga!
Sjukskrivningar hos föräldrarna - de verkar ha jobbat på!
Kontakter med psykiatrin? Temporärt omhändertagande av barnen? Fosterfamiljer? De hade ju till och med haft egna fosterbarn när döttrarna var små - de visste hur det fungerade när en familj är i kris.

Det framstår närmast som det hela har kommit som en blixt från klar himmmel för omgivningen
- "Vi kunde inte se det komma". Då har man inte sökt hjälp. Då har man som vårdnadshavare inte gjort sitt yttersta för att förhindra att barnen far illa och till och med dödas. Då har man - kanske - brytt sig mer om "bilden av sig själv" i samhällets ögon som en perfekt person som inte behöver hjälp.

Rätt likt det som sker i huvudet på hedersmördare som också mer bryr sig om samhällets bild.
Vi fördömer och straffar folk hårdare för att de begår ett hedersmord än vid vanliga mord just för att dessa sker med kall beräkning och för att vi tydligt vill visa vår avsky för att någon inte accepterar att barn/kvinnor/släktingar är egna individer som inte "ägs" av sin familj.
Bjärredsföräldrarna verkar ha uppfattat att de ägde döttrarna och bestämde över deras liv och död.

Tycker att Hedersmord är värre än "vanliga" mord. Där finns inte något fel på förövarna mer än deras tro.

Vad jag fattat det som har dessa försökt och få hjälp av diverse behandlingar och när nästa visar samma symptom som den äldre plus att den äldre blir mycket mer försämrad innan jul. Det hade nog knäckt en som inte var i botten redan.
Citera
2018-02-20, 20:49
Medlem
Citat:
Är du allvarlig?
Så om Fadime varit några år yngre och "bara blivit förgiftad" var det mer ok?? Eller om hon varit "sjuk"??
Vi vet inte i vilket avseende flickorna var sjuka eller deras prognos och vi vet inte heller hur de blev mördade. Men "sjukdom"eller att "ligga fint i sängen" mördad är knappast någon ursäkt för planerat mord.
Nej, det handlar om MOTIVET till mordet. I hedersmord handlar det om att far och/eller son - ibland hela familjen - blir utfrysta pga en flickas beteende. Utfrysta från umgänge, inget kaffedrickande på cafeer, inga trevliga familjesammankomster, inget alls. Så fort flickan, som "gjort bort sig" (enligt familjen och släkten) är död, så är familjen välkommen in i gemenskapen igen. Du får ta och läsa på.
Citera
2018-02-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om jag får göra en kvalificerad gissning....
JA, istället för livstid för överlagt mord på två oskyldiga barn, så skulle dom nog få ett tidsbestämt straff.
16 år, kanske.
Sluten vård skulle jag spontant se som rimligt. Men jag är sedan osäker på om det skulle innebära att tiden blir begränsad?
Jag skulle dessutom tro att de skulle vara suicidala resten av sina liv. Samvetslösa var de icke!
Citera
2018-02-20, 20:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hedersmord har inte med samhället att göra. Utan med kompisarnas och släktens bild på en far eller bror som tappar ansiktet för att han inte sett att hans dotter/syster pratat med en pojke eller inte följer exakt de regler som ställts upp inom släkt och familj. Det är en HEDERSKULTUR. Det har inget alls med Bjärredsfamiljen att göra. Inte på minsta lilla vis. Nu är du inne i dina egna fantasier. Hedersmord har med kultur att göra. Inget annat. Glöm aldrig det!

Du kan inte tänka dig att föräldrarna i Bjärred inte sökte rätt hjälp för att det helt enkelt inte passade in i deras bild av att just de behövde hjälp av socialen, kommunen, psykiatrin?
Ungefär som att hedersmord begås av någon som tycker att släktingen inte passar in i bilden av hur familjemedlemmar ska leva sina liv.
Citera
2018-02-20, 20:54
Medlem
Citat:
Du kan inte tänka dig att föräldrarna i Bjärred inte sökte rätt hjälp för att det helt enkelt inte passade in i deras bild av att just de behövde hjälp av socialen, kommunen, psykiatrin?
Ungefär som att hedersmord begås av någon som tycker att släktingen inte passar in i bilden av hur familjemedlemmar ska leva sina liv.
Ok, vi tar det igen: Hederskulturen handlar om att du blir utesluten ur gemenskapen pga en viss kultur som inte har med Sverige att göra. En människa dödas för att hon inte hållit sig inom den strikta ram som en far eller bror (ibland son t o m) förväntar sig av en. Om de inte dödar kvinnan ifråga, så har de noll gemenskap och blir fullständigt utfrysta.
Förstår du nu möjligen? Det finns massor att läsa om detta. Och även om jag skriver snabbt som fan orkar jag inte skriva en hel uppsats här. Ingen orkar läsa skiten.

EDIT: Nej, Bjärredfamiljen har inte begått ett "hedersmord".
Citera
2018-02-20, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Sluten vård skulle jag spontant se som rimligt. Men jag är sedan osäker på om det skulle innebära att tiden blir begränsad?
Jag skulle dessutom tro att de skulle vara suicidala resten av sina liv. Samvetslösa var de icke!

Beredd att hålla med dej på den.
Citera
2018-02-20, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Du tänker att de skulle dömas till rättspsykiatrisk vård?
Hur tänker du att grunderna till beslutet skulle se ut?
Citera
2018-02-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Tycker att Hedersmord är värre än "vanliga" mord. Där finns inte något fel på förövarna mer än deras tro.

Vad jag fattat det som har dessa försökt och få hjälp av diverse behandlingar och när nästa visar samma symptom som den äldre plus att den äldre blir mycket mer försämrad innan jul. Det hade nog knäckt en som inte var i botten redan.

Jo visst kan man bli knäckt i det läget MEN ansöker man då om en professorstjänst undrar jag?????? Nä, tror inte det..... är man verkligen helt säker på att mannen varit med på detta? Kan man vara säker på att han själv skrivit under det efterlämnade brevet? Jag vet många fruar som skriver sina mäns namnteckningar lika bra som de själva. Tja, bara en fundering.
Citera
2018-02-20, 21:01
Medlem
Citat:
Är du allvarlig?
Så om Fadime varit några år yngre och "bara blivit förgiftad" var det mer ok?? Eller om hon varit "sjuk"??
Vi vet inte i vilket avseende flickorna var sjuka eller deras prognos och vi vet inte heller hur de blev mördade. Men "sjukdom"eller att "ligga fint i sängen" mördad är knappast någon ursäkt för planerat mord.

Har aldrig sagt att mord är godkänt. Hade du läst inläggen så hade du vetat "hur" tjejerna dog.

Fadime dog för en tro som inte jag själv vill ha göra med.

OCH MORD är fortfarande inte ok vare sig vad det är för någon.
Senast redigerad av milla200 2018-02-20 kl. 21:18.
Citera
2018-02-20, 21:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det handlar om MOTIVET till mordet. I hedersmord handlar det om att far och/eller son - ibland hela familjen - blir utfrysta pga en flickas beteende. Utfrysta från umgänge, inget kaffedrickande på cafeer, inga trevliga familjesammankomster, inget alls. Så fort flickan, som "gjort bort sig" (enligt familjen och släkten) är död, så är familjen välkommen in i gemenskapen igen. Du får ta och läsa på.

OM Bjärredsföräldrarna undevek att söka hjälp hos soc, kommunen, psykiatrin etc så handlar det väl också om att de inte ville ha den stigmatiseringen på sig från omgivningen, eller hur?

Att förklara/ursäkta mord i ett modernt Sverige med att det hindrar familjemedlemmar från att umgås och delta i trevligt kaffedrickande och de först får återkomma till trevliga familjesammankomster när de mördat sitt barn eller sin hustru, är förklaringar som vi nordbor försöker klistra på företeelsen. Men det är de facto inget annat än rätt absurda "maffia - la familja" skäl för en helt sjuk företeelse som inte hör hemma i detta sekel. Lika lite som barnaga eller oskuldskontroller. Vi ska inte ens försöka förstå varför hedersmord sker - de ska bara fördömas.
Citera
2018-02-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Jag har tillgång till att läsa deras journaler inom öppenvården men inte primärvården. Jag tänker INTE göra detta då det är förbjudet men jag sökte på föräldrarnas namn för att se vilka vårdkontakter de har. Hanna hade så sent som 2017 varit hos onkologen i Lund och Oscar hade exakt ingenting. Ser som sagt inte vårdcentralerna men ändå en liten hint om hur deras kontakter med vården ser ut. Ingen vårdkontakt inom psykiatrin.

Hannas besök på onkologen behöver ju inte ha varit något annat än en årlig kontroll som man vanligtvis genomgår i ett antal år efter det att man behandlats för cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in