Citat:
Ursprungligen postat av
DavidHume
Det kanske helt enkelt är så enkelt att de är omedvetna om sakernas tillstånd? Tänk "filterbubbla", fast i termer av bostadsområde och ekonomisk situation. Bor man ståndsmässigt så ser man inte problemen i samhällets lägre skikt. Håller man sig sedan endast till kvällstidningar, DN och SVT för sitt nyhetsflöde så kommer resten av filterbubblan därifrån: det dessa källor inte skriver om, det blir man inte medveten om. Inte svårare än så.
I övrigt vill jag tipsa om
denna artikel på Kvartal. Med lite tur får den dig kanske att inse att det inte handlar om avsaknad av empati, utan om förlust av det som kanske är det enda som betyder något för dem som inget annat har:
sin hemhörighet.
Stort tack för tipset om Kvartals artikel. Den sätter ord på så mycket jag känner igen och har anat. Detta måste jag ta reda på mer om, och även läsa och stötta Kvartal regelbundet.
Sedan svar till TS, även om denne inte verkar vara så intresserad när svaren är "fel".
Du frågar varför vi som tycker att Sverige är på ett sluttande plan tror så, trots att forskare, journalister, politiker mm samt 80% av folket säger att det inte är så.
Ja du, du har redan fått många bra svar, men här är mitt.
Vi kanske har lite mindre tro på auktoriteter än sådana som dig. Kanske tänker lite mer själva och litar lite mer på det vi själva ser och tar till oss från såväl MSM, alternativ media och inte minst vardagen (Irl så att säga). Kanske lite mer analytiska snarare än känslostyrda och faktaresistenta för att ta några modeord. Lägg därtill att vi nog är lite mindre "Anywheres" än den lilla klick som du refererar till.
Sedan detta befängda att 80% tycker att Sverige går som tåget, eller hur ni uttrycker er... Själv är jag en av dessa, om du syftar till förra valresultatet. Känner mig bedragen och går inte på den gubben igen. Vi är nog många sådana "80 procentare".