2018-01-09, 18:36
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Har du inte koll på vad pension är eller?
Det är uppskjuten lön och eget sparande. Så den som jobbat och haft inkomster snyltar inte på din pension. Har du själv inte jobbat och sparat är det du som snyltar på mig.

Ber om ursäkt. Naturligtvis ska du ha din pension. Själv har jag jobbat nu i ca 30 år, betalat min skatt, vilket jag antar skulle ge mig en bra pension. Istället börjar man nu prata om höjd pensionsålder och att vi ska jobba till 75.

Förstår du att jag är förbannad? Jag har jobbat hela mitt vuxna liv, betalat mer i skatt än någonsin borde vara acceptabelt. Bara för att detta land ska slå sig för bröstet och säga
- vi är humanismens högborg
Citera
2018-01-09, 18:40
Medlem
storraps avatar
Citat:
Hej Klota
Har läst dina inlägg och håller med dig till 100% . Kul att någon/några har fler hjärnceller igång samtidigt som dessutom kan kommunicera, stå på dig.
Klota klarar inte att svara på mitt inlägg 16.49 - du som hejar på hen kanske kan?
Citera
2018-01-09, 18:45
Medlem
storraps avatar
Citat:
Fattar inte att ni alla tror att detta är Guds förlovade land, de flesta är här för de har inget annat alternativ. De som kan kommer att återvända när det är möjligt.
Afrikaner och araber som kommer från länder med låg levnadsstandard kommer att lämna Guds förlovade land och återvända hem (exkl Syrien) så fort de kan ? Pris för veckans naivaste uttalande.
Citera
2018-01-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Fast trots allt så är ju diskussionerna om invandringen och mångkulturen ganska talande. Fram till internets, bloggarnas och de sociala mediernas genombrott, så ville vänstern inte diskutera invandring. De sa jämt, "-vi diskuterar inte med rasister" samt "-rasisternas argument är så lätta att slå hål på med fakta". Nu när de tvingas diskutera så vinner de aldrig en enda diskussion med fakta, de vinner inte ens diskussionerna med känsloargument om man kontrar med samma känsloargument MOT invandring. Istället drar de sig ur debatterna.
Ur den synpunkten håller jag med dig. Det har ändrats en del som gjorde diskussionen intressant ett tag. Och precis som du säger så tycker jag inte heller att vänstern har några riktiga argument för det, vilket brukar sluta i att dom ropar rasist istället.
Debatten kan bli ännu mer intressant om vänstern kunde hålla sig lite mer saklig, men som jag förstått det så bryr sig många vänsterorienterade människor inte så mkt om statistik, dom tycker bara det är synd att det är krig och att man ska hjälpa dom som är där. Vilket är en fin tanke men hade dom tänkt igenom det hade vi inte haft ett Sverige som det ser ut idag.

Nu tappa jag min röda tråd men min poäng är att de staten kan bli bättre om det blir mer sakligt. Jag skulle gärna vilja se statistik som motbevisar många högermänniskors argument men det är väldigt sällan något sådant visas.
Citera
2018-01-09, 19:25
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
1. Vilken sverigedemokrat vill inte rädda människor? Deras politik räddar ju 20 ggr fler människor än de andra partierna. Är det empati att rädda vuxna män som reser över en krigsfri kontinent till landet med högst bidrag, eller är det empati att hjälpa kvinnor, barn och familjer i nöd i fattiga länder? Dessutom i mycket större utsträckning. Mysig människosyn du verkar ha.

2. Nationalism bygger våra stater och är kärnan för välfärdssamhället. Det är helt naturligt eftersom människan är ett flockdjur. Är medfödda beteenden "förlegade"?

3. Nej vi behöver ingen invandring. Svenska kvinnor föder drygt 2 barn/kvinna, alltså går vi sakta plus även helt utan invandring. Sedan finns det fördelar med arbetskraftsinvandring inom områden där det är brist på arbetare, det är dock en annan sak för det är inte de som kostar vårt samhälle miljarder.

4. Spelar ingen roll vad du studerat om du hittar på massa fejk-fakta som det jag svarade på med punkt 3. Du kan läsa hur många böcker du vill utan att det hjälper om du ändå väljer att tro på sagor.

Angående punkt 1. På vilket vis räddar man människor som tex. flyr från Syrien ?
Om du inte får komma hit, hur har man då räddat någon ? (det verkar som du inte förstått problematiken). Har jag missförstått något här ?
Citera
2018-01-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klota
1. Jag har inte sagt att NI är dumma utan att era åsikter är det. Tillhör ni den skarpa delen av befolkningen får ni mer än gärna bevisa det. Och nej, inte med partiska länkar som enbart brer på mitt resonemang att detta inte är fakta. Eller är all form av seriös forskning och statistik också en del av PK-etablissemanget? Nej, det funkar inte heller att slänga fram en siffra på vad invandring kostar eftersom den inte visar vad det ger tillbaka i samhället(förresten ser alla statliga summor gigantiska ut).

2. Vad hjälper det mig att läsa vad era fränder i Norden tycker? Länder med liknande välfärd och välstånd? Som att Sverige skulle sticka ut från dessa?Har du det dåligt där bakom skärmen? Lever du i ett U-land? (Sverige tar ändå inte inte emot många flyktingar i en global jämförelse.) och vad hände med britterna som köpte den bild av förorter ni gav som sedan gav sig dit, beredda på ett scoop, och sedan stod och gapade åt skillnaden?
3. Tycker ni själva att det visar på intelligens att enbart hänge sig åt en fråga och sen skylla allt på den? Ta kvinnofrågan som ni så ofta vurmar om. Vita män våldtar och misshandlar kvinnor också, detta verkligen inte sagt att gemene man gör det. Det gäller samma sak för icke-svenskfödda. Hur ska vi då kunna lösa ett sådant problem om vi skulle tro något annat? Och SD som vill jävlas med sossarna i riksdagen(som är demokratiskt valda btw) och röstar ner till exempel sänkt pensionsskatt trots att det också är något ni sig er vurma om. Är detta rätt? Men nej då, ni står lojala till er Gud, er Ledare, för allt som händer. Det är abnormalt, fatta det!
5. Tänk dig om du skulle behöva fly på grund av krig i Sverige och du skulle bli satt på boende(om du ens kommer in) utan att få arbete eller kunna komma in samhället(ja, jag tycker också det finns fel i integrationspolitiken). Sedan begår
några av svenskarna våldsbrott, för procentuellt skulle detta ske, och du får bära ansvaret för detta för att du är du. Får det ännu svårare och komma in i samhället(på extrajobbet inom hemtjänsten har jag märkt att mina kollegor som är nysvenskar alltid måste förklara att de inte tillhör dem som kastar sten på polisen, hur sorgligt är inte det?)

4. I princip ingen ger mig ett bra svar på den enda fråga jag ställde. VARFÖR skulle någon VILJA mörklägga något som vore sååå förödande? Att politikerna enbart är
rädda om sina plånböcker och att majoriteten av befolkningen bara är dumma får köper jag inte. (Förresten köptes SD av storföretagen och tvärvände i frågan gällande om det ska gå och tjäna på välfärd eller ej)Vi är ingen diktatur där man inte får yttra sig, något sådant hade fler än lågutbildade, småortsbor satt sig emot. Och att ni i minoritet tillhör någon slags intelligent överhet, tjaaaa, är tyvärr mycket som pekar på det motsatta.
1. Kan ju bara konstatera att Magdalena Andersson och tidigare finansministern Anders Borg också anser att det kostar för mycket. Dom två är ändå inga snåla människor när det kommer till invandring.

2. Britterna har större problem än oss men om man bara ser till Sverige så är problemen större än någonsin. Förmodligen så ser framtiden ut att bli än värre än idag för oss. Inget som talar för att vi plötsligt skulle kunna integrera några invandrare. Finns inget land som klarat av det.

3. Vita män våldtar också. Ser dock en skillnad här mellan oss och dom och det är att Svenskar som våldtar är psykiskt sjuka medans invandrare gör det för att det är skoj. Visst finns exempel som Hagamannen som ju blev inlåst och inte psykvårdad men i stora hela så vet vi vilka och varför.

4. Politiker vill ha röster. 80% av rösterna är ju inte från oss så egentligen är det faktiskt konstigt att man debatterar invandringen överhuvudtaget. Moderater och Socialdemokrater har uppenbarligen tappat för många röster till SD. När SD var mindre så bojkottande man ämnet.
Välfärden och vinster håller jag helt med dig. Bedrövligt att man ändrade åsikt men fortfarande så vill man ju alla fall reglera den marknaden ganska mycket. Ändå bedrövligt.
Klimatfrågan däremot tror jag SD kommer starkt i då dom troligen är ända partiet som tänker rätt. Luften är allas så spelar ingen roll vad vi själva gör så länge grannen skiter i problemet.

Pensionen är SD för att höja. Tyckte att Sossarnas förslag dock var så uselt att man vägrade ta hand på det. Sossarna vägrade ändra sig och då blir det ju som så att man är tvungna rösta emot.
Citera
2018-01-09, 19:35
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
80 procent av befolkningen deltar inte i något mörkläggande av konsekvenserna av invandringen. De är helt enkelt auktoritetstrogna, och tror på vad maktens politiker och journalister skriver i etablerad media. Det är vänsterjournalisterna och ägarna av mediahusen som mörklägger och ljuger om invandringen. De erkänner det själva också.

http://mediestudier.se/bjorn-hager-den-stora-konspirationen-nio-raka-svar-om-morkning-medier-och-migration/

Alla ekonomer är överens om att invandringen kostar de svenska skattebetalarna enorma summor varje år. Alla vet att 90-95% av asylsökarna inte har identitetshandlingar och att de ljuger om det mesta för att få stanna i Sverige. Sedan kommer anhöriga till lögnarna till Sverige.

Svenskarna är på väg att i snabb takt bli under 50% av den totala befolkningen i Sverige. Demografin pekar entydigt i den riktningen. Vad spelar det då för roll? Förutom, om man nu anser att vi svenskar har rätt till vårt eget land, så är det ju svenskar som byggt det land som alla människor från U-länder vill komma till. De som kommit hit från Afrika och arabvärlden kan inte bygga något samhälle som jag vill bo i. Titta hur det ser ut i deras länder. Att de inte har vårt civiliserade högteknologiska samhälle beror på att de inte är tillräckligt intelligenta. Vår media och politiker förstår detta, men ljuger för folket.

Det är ju bara att titta på invandrarförorterna, så ser du hur Sverige blivit och kommer att vara i framtiden med den sortens människor. Sedan känner de ingen samhörighet med svenskarna heller, och vi inte med dem. Svenskarna flyttar när det blir för många invandrare från tredje världen i bostadsområdet eller i barnens skola.

Herregud, om vi måste GE (hitta på jobb) invandrarna jobb för att de ska "komma in i samhället" så säger det väl sig själv att de inte behövs här.

"Alla ekonomer är överens om att invandringen kostar de svenska skattebetalarna enorma summor varje år". Har du några som helst belägg för detta ?
Det är inte direkt den konventionella uppfattningen i frågan..
Sverige har levt bra på invandring under lång tid.
Citera
2018-01-09, 19:49
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klota
(på extrajobbet inom hemtjänsten har jag märkt att mina kollegor som är nysvenskar alltid måste förklara att de inte tillhör dem som kastar sten på polisen, hur sorgligt är inte det?)
Hjärtskärande!

Rabbla några fakta som visar varför finansministerns och f.d. finansministerns åsikt är dum. Du kan ju det.
Citera
2018-01-09, 20:16
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ber om ursäkt. Naturligtvis ska du ha din pension. Själv har jag jobbat nu i ca 30 år, betalat min skatt, vilket jag antar skulle ge mig en bra pension. Istället börjar man nu prata om höjd pensionsålder och att vi ska jobba till 75.

Förstår du att jag är förbannad? Jag har jobbat hela mitt vuxna liv, betalat mer i skatt än någonsin borde vara acceptabelt. Bara för att detta land ska slå sig för bröstet och säga
- vi är humanismens högborg

Då har vi samma utgångsläge, är nu inne på mitt 41 arbetsår, var 10 taggare vid dryga 30 års ålder.
Att kommande generationer skall jobba längre har inget med att vi fyller på i bakändan nu, det är förutsättning för att dom som idag är mellan 30-40 år skall kunna gå i pension vid ca 70. Fattar du du inget av hur systemet funkar ?
Jag personligen kommer inte påverkas kommer ha ca 70 tkr i månaden fram till 70 års ålder sedan faller pensionen ner mot 50 Tkr. Men det är ointressant när det gäller hur skapar vi framtid för kommande pensioner.
En grundpelare i det jobbet är att det finns fler som jobbar än som är pensionärer.
Citera
2018-01-09, 20:29
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
-Är det din uppfattning att vi klarar av att integrera de människor som beviljats och beviljas asyl? Någon egentlig gräns där finns inte, 'vi är ju så rika'?
-Varför är det så humant att spendera alla våra hjälppengar på unga män som tar sig till Sverige (varav väldigt många är s.k. ekonomiska flyktingar) och nästan inget på alla de familjer, mest kvinnor o barn, som blir kvar i lägren där nere i åratal runt krigshärdarna?
-Är det det bästa sättet att hjälpa "människor i nöd" att bidra till att deras stackars hemländer töms på folk (ju fler som tas emot ju fler kommer, naturligtvis)??
Three basic questions!

Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Klota klarar inte att svara på mitt inlägg 16.49 - du som hejar på hen kanske kan?

Här har historien visat på världen/folken dynamik. Tanken vi har är att fylla på med arbetskraft för kommande utmaningar i vår välfärd och industri. Delar av dessa ensamkommande män kommer att etablera sig här och plocka hit övrig familj, där ytterligare tillskott sker på ett för oss "billigt" vis.
Andra kommer att kanske skaffa sig en utbildning och flytta vidare (små pengar i för hållande) till att Sverige inte har arbetskraftförsörjning. En klick kommer att surfa på vår välfärd, sannolikt inte större än vår egen surfande befolkning ( som idag består av söndercurlade unga grabbar)
typ så.
Citera
2018-01-09, 21:21
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidHume
Det kanske helt enkelt är så enkelt att de är omedvetna om sakernas tillstånd? Tänk "filterbubbla", fast i termer av bostadsområde och ekonomisk situation. Bor man ståndsmässigt så ser man inte problemen i samhällets lägre skikt. Håller man sig sedan endast till kvällstidningar, DN och SVT för sitt nyhetsflöde så kommer resten av filterbubblan därifrån: det dessa källor inte skriver om, det blir man inte medveten om. Inte svårare än så.

I övrigt vill jag tipsa om denna artikel på Kvartal. Med lite tur får den dig kanske att inse att det inte handlar om avsaknad av empati, utan om förlust av det som kanske är det enda som betyder något för dem som inget annat har: sin hemhörighet.

Stort tack för tipset om Kvartals artikel. Den sätter ord på så mycket jag känner igen och har anat. Detta måste jag ta reda på mer om, och även läsa och stötta Kvartal regelbundet.

Sedan svar till TS, även om denne inte verkar vara så intresserad när svaren är "fel".
Du frågar varför vi som tycker att Sverige är på ett sluttande plan tror så, trots att forskare, journalister, politiker mm samt 80% av folket säger att det inte är så.

Ja du, du har redan fått många bra svar, men här är mitt.

Vi kanske har lite mindre tro på auktoriteter än sådana som dig. Kanske tänker lite mer själva och litar lite mer på det vi själva ser och tar till oss från såväl MSM, alternativ media och inte minst vardagen (Irl så att säga). Kanske lite mer analytiska snarare än känslostyrda och faktaresistenta för att ta några modeord. Lägg därtill att vi nog är lite mindre "Anywheres" än den lilla klick som du refererar till.

Sedan detta befängda att 80% tycker att Sverige går som tåget, eller hur ni uttrycker er... Själv är jag en av dessa, om du syftar till förra valresultatet. Känner mig bedragen och går inte på den gubben igen. Vi är nog många sådana "80 procentare".
Citera
2018-01-09, 21:50
Medlem
storraps avatar
Citat:
Här har historien visat på världen/folken dynamik. Tanken vi har är att fylla på med arbetskraft för kommande utmaningar i vår välfärd och industri. Delar av dessa ensamkommande män kommer att etablera sig här och plocka hit övrig familj, där ytterligare tillskott sker på ett för oss "billigt" vis.
Andra kommer att kanske skaffa sig en utbildning och flytta vidare (små pengar i för hållande) till att Sverige inte har arbetskraftförsörjning. En klick kommer att surfa på vår välfärd, sannolikt inte större än vår egen surfande befolkning ( som idag består av söndercurlade unga grabbar)
typ så.
När kommer svaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in