• 1
  • 2
2018-01-03, 00:51
Medlem
Hej

Har just nu 1.3M kr på banken och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Tanken var att köpa egen bostad men nu vill jag inte ta den risken med tanke på den skakiga bostadsmarknaden jag personligen tror kommer gå ner under hela 2018 (bor just nu också helt ok i Sthlm och kring Sthlm funderar på att köpa i framtiden).

Hur länge bör jag vänta? Är 2018 ett år att hålla sig borta från BR? Några tips hur jag annars kan spara bättre? Hur tänker ni? Har för tillfället ingen ränta där pengarna ligger.
Citera
2018-01-03, 00:52
Medlem
Om du nu tänker att du vill köpa en bostad och har 1,3m sparat så tycker jag att detta är ett perfekt tillfälle att vänta på att bostadsmarknaden ska krascha, sedan slår du till när du tycker att priset är bra på den fastigheten du vill ha
Citera
2018-01-03, 00:57
Medlem
Det är lite så jag tänker också. 2018 kan bli ett svart hål i svensk historia. Bostadsmarknaden kan bli triggern.

Men vad kan jag då göra med kapitalet? Hur kan jag spara bättre? Känns dumt(?) att låta pengarna ligga på ett konto utan sparränta nu. Hur kan det gå för kronan? Tror ni det kan vara rimligt att placera pengarna i tron på fallande krona?
Citera
2018-01-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Hej

Har just nu 1.3M kr på banken och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Tanken var att köpa egen bostad men nu vill jag inte ta den risken med tanke på den skakiga bostadsmarknaden jag personligen tror kommer gå ner under hela 2018 (bor just nu också helt ok i Sthlm och kring Sthlm funderar på att köpa i framtiden).

Hur länge bör jag vänta? Är 2018 ett år att hålla sig borta från BR? Några tips hur jag annars kan spara bättre? Hur tänker ni? Har för tillfället ingen ränta där pengarna ligger.

Sitter i samma sits som dig med en stor del likvid och väntar på att både börs och bostadsmarknad ska krascha.

Om du sätter in dom hos svea-ekonomi eller liknande mindre aktörer kan du få lite ränta som med tanke på storleken på beloppet i alla fall ger lite tillbaka.
Citera
2018-01-03, 01:23
Medlem
Tror man allt kommer krascha gör man bäst i att ha dom cash på banken.
Citera
2018-01-03, 08:11
Medlem
Fenjal888s avatar
Även jag tror en nedgång på bostadsmarknaden är möjligt 2018, men man kan inte förvänta sig det. I så fall kan du sitta där med dina likvida medel onödigt länge om nedgången bara blir pyspunka eller uppskjuten några år till. Man har ju märkt att vår käre Riksbankchef Stefan Ingves gör allt för att elda in i det sista.

Om jag var du skulle jag nog börja med att försöka punga ut 300k i långa och 300k i korta investeringar till att börja med, då har du i alla fall hälften av pengarna i arbete och ändå 1M tillgängligt med hyfsat kort varsel.

Not.
Amerikanska aktier känns stabilt att köpa in sig på nu tycker jag, Trump är mycket företagsvänlig och dollarn är svag.
Citera
2018-01-03, 09:02
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Hej

Ifall du vill flytta pga att du inte trivs i din nuvarande lägenhet så skulle jag föredra lägenhetsbyte.se och hållt mig till hyresrätt.
Och utgår från att du har fast inkomst.
Köp 2-3 aktier på kapitalförsäkring för fan, och sätt inte in allt direkt utan kolla på lite lägre värderade bolag med hög potential och sen kan du gå in med lite i taget så kursen håller sig stabil. Tro mig, ifall du har orken att läsa på om någon bransch och sätter dig in lite i marknadsvärdet, konkurrens och reellt BV så kommer du uppskatta delägande i bolag mycket mer än att äga en bostad som kanske ökar i värde.och sen behöva betala skatt på vinsten vid försäljning. Kapitalförsäkring är skattefria vinster.
Har en del bolag att rekommendera men det tänker jag inte göra. Vill bara få dig att fatta att aktier är generellt sett bättre än att köpa bostad om du återinvestera alla utdelningar och köper fler regelbundet för pengarna som du annars hade amorterat för. Vänta med bostad om enda anledningen är att göra en bra investering.
Citera
2018-01-03, 10:40
Medlem
2560ps avatar
Tills dess att du bestämt dig för något annat, bör du åtminstone dela upp kapitalet på olika banker så du inte missar insättningsgarantin.
Citera
2018-01-03, 10:54
Medlem
Citat:
Det är lite så jag tänker också. 2018 kan bli ett svart hål i svensk historia. Bostadsmarknaden kan bli triggern.

Men vad kan jag då göra med kapitalet? Hur kan jag spara bättre? Känns dumt(?) att låta pengarna ligga på ett konto utan sparränta nu. Hur kan det gå för kronan? Tror ni det kan vara rimligt att placera pengarna i tron på fallande krona?

Så har man sagt i 10 års tid i Stockholm. Och det har inte direkt hänt än så länge.

Bli inte lurad av alla negativa som direkt hoppas på en krasch. Det enda som hänt är att vi planat ut på priserna av flera faktorer, där i bland den stagnerande löneutvecklingen i Sverige.

Finns inget än så länge som tyder på en direkt krasch. Vilket är stor skillnad mot en prissänkning som fortfarande är mycket hög jämfört med bara senaste 5 åren av värdeökningar.

Enda staden man urbaniserar till i Sverige är Stockholm. Det är också 2:a största IT hubben i världen för start-ups (Bara Valley är större).

Du har nu perfekt läge att vänta någon månad till och observera utplaningen av priserna. Sen slår du till eftersom du bor i Stockholm.

Eller så gör du som alla negativa och står utanför. Men du kommer få stå utanför hela livet då man alltid pratar om en "bubbla" osv i Stockholm. Även fast de flesta tjänar massor på värdeökningen över tid.
Citera
2018-01-03, 12:46
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Om du inte vill ta risker med aktier eller fonder så tycker jag åtminstone du kan se till att få några räntekronor hos banken. Bank Norwegian har inga avgifter alls, fria uttag och insättningsgaranti från norska staten och de ger 0,7% ränta upp till 2 miljoner.

Det är inte mycket, men på dina 1,3 miljoner är det iallafall drygt 9000 per år. Bättre än inget menar jag.

Jag håller med dig om att du förmodligen bör avvakta med att ge dig in på bostadsmarknaden, särskilt eftersom du faktiskt har ett acceptabelt boende idag och du delvis verkar se på det som en investering. Då känns det klart bättre att vänta, förmodligen hela 2018 och kanske 2019 med.
Citera
2018-01-03, 12:56
Medlem
Citat:
Hej

Vad är en rimlig nedgång för att du skall köpa?
Tror det är väldigt svårt att lyckas med "smarta" bostadsaffärer.
Hur som helst kommer du behöva låna upp för att köpa bostad.
Vid en större priskrasch blir det mycket svårt att få låna.
Köp bostad för att bo i och inte för att bli rik.
Citera
2018-01-03, 13:05
Medlem
SnobbenLs avatar
Behåll hyresrätt och köp aktier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto