Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 13:26
Medlem
Ratozs avatar
Om en krasch nu är garanterad, varför nöja sig med att vänta? Ta pengarna och satsa emot bokmarknaden vet jag
Citera
2018-01-03, 13:47
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Tänkte du köpa bostad för att du behöver flytta eller för att du vill spekulera i fastighetspriser?

Bara av svaren i den här tråden att döma är det ju ganska uppenbart att gemene man är osäker över prisutvecklingen under 2018. Bara nu i december var det en STOR uppsving i antalet personer som ville sälja sin bostad, framförallt lägenheter. Det minskade intresset hos köpare har lett till en prisstagnation och t.om avtagande priser i stora delar av landet. Notera att det likväl är hyfsat enkelt att få lån hos bankerna, då räntorna fortfarande är låga.

Om jag vore i din sits och behövde en ny bostad hade jag avvaktat med bostadsköp i alla fall under 2018. Detta för att se efter om räntorna höjs och färre människor får möjlighet att låna till sin bostad. Den ökade inflationen som även styr räntan kommer göra att realvärdet av bostaden stiger snabbt. I det läget kommer det vara väldigt få människor som vill sälja sin bostad, dock kommer många överbelånade tomtar att tvingas ur sin bostad för att de inte kan betala sina ökade räntekostnader. Det är dessa säljare man vill köpa av och det är nu det är perfekt att ha 1,3M lättillgängligt.
Citera
2018-01-03, 13:54
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Hej

Har just nu 1.3M kr på banken och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Tanken var att köpa egen bostad men nu vill jag inte ta den risken med tanke på den skakiga bostadsmarknaden jag personligen tror kommer gå ner under hela 2018 (bor just nu också helt ok i Sthlm och kring Sthlm funderar på att köpa i framtiden).

Hur länge bör jag vänta? Är 2018 ett år att hålla sig borta från BR? Några tips hur jag annars kan spara bättre? Hur tänker ni? Har för tillfället ingen ränta där pengarna ligger.

BRF är en pervers form av ”ägande” så vad du än gör håll dig borta ifrån skiten.
Om du skall in i en BRF så välj en gammal och gå NOGA igenom ekonomin och historian.
Se vad som ligger i lån och hur budgeten ser ut.
Titta på gjorda och kommande renoveringar.
Finns det pengar i den yttre och inre fonden för det?

Jag varnar för gamla föreningar som har varit välskötta.
Se exemplet BRF Ida i Malmö.
Från god ekonomi till katastrof för att idioterna i föreningen hade NOLL koll och intresse i vad styrelsen gjorde.

Nya BRF måste du ge FAN i.
Dessa är ett perverst pyramidspel där byggherren har proppat skiten överfull med lån och dragit med miljonerna.

DU är solidariskt ansvarig för BRF HELA lån samt enskilt för dina egna lånade miljoner.

BRF, dagens pyramidspel!
Citera
2018-01-03, 13:56
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Hej

Har just nu 1.3M kr på banken och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Tanken var att köpa egen bostad men nu vill jag inte ta den risken med tanke på den skakiga bostadsmarknaden jag personligen tror kommer gå ner under hela 2018 (bor just nu också helt ok i Sthlm och kring Sthlm funderar på att köpa i framtiden).

Hur länge bör jag vänta? Är 2018 ett år att hålla sig borta från BR? Några tips hur jag annars kan spara bättre? Hur tänker ni? Har för tillfället ingen ränta där pengarna ligger.

BRF är en pervers form av ”ägande” så vad du än gör håll dig borta ifrån skiten.
Om du skall in i en BRF så välj en gammal och gå NOGA igenom ekonomin och historien i föreningen.
Se vad som ligger i lån och hur budgeten ser ut.
Titta på gjorda och kommande renoveringar.
Finns det pengar i den yttre och inre fonden för det?

Jag varnar för gamla föreningar som har varit välskötta.
Se exemplet BRF Ida i Malmö.
Från god ekonomi till katastrof för att idioterna i föreningen hade NOLL koll och intresse i vad styrelsen gjorde.
Vad jag säger är att styrelsen kan rövknulla dig och föreningen på 100-tals med miljoner och du fattar inte att du är blåst förens det är kört.
Vansinne detta med BRF.

Nya BRF måste du ge FAN i.
Dessa är ett perverst pyramidspel där byggherren har proppat skiten överfull med lån och dragit med miljonerna.

DU är solidariskt ansvarig för BRF HELA lån samt enskilt för dina egna lånade miljoner.

BRF, dagens pyramidspel!

Lägg pengarna på något annat!
Kolla runt!
Fonder eller vad fan som helst men inte BRF.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2018-01-03 kl. 14:08.
Citera
2018-01-03, 20:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Sitter i samma sits som dig med en stor del likvid och väntar på att både börs och bostadsmarknad ska krascha.

Om du sätter in dom hos svea-ekonomi eller liknande mindre aktörer kan du få lite ränta som med tanke på storleken på beloppet i alla fall ger lite tillbaka.

Börsen har potential att falla i år eller sannolikare nästa år men priserna på bostadsrätter i Stockholm blir högst 3-5% lägre än nu, möjligen har marknaden redan bottnat.

Så vänta inte förgäves på boprisraset!
Citera
2018-01-03, 20:30
Medlem
Citat:
Sitter i samma sits som dig med en stor del likvid och väntar på att både börs och bostadsmarknad ska krascha.

Om du sätter in dom hos svea-ekonomi eller liknande mindre aktörer kan du få lite ränta som med tanke på storleken på beloppet i alla fall ger lite tillbaka.

Spelar ingen roll hur stort kapitalet är. Inflationen kommer äta på det ändå om man bara har ränta med ins.garanti.

Ts är din plan att köpa bostad inom 2 år är det bara låta pengarna ligga på ett konto. Är du lite mer långsiktig ska allt in på börsen
Citera
2018-01-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Spelar ingen roll hur stort kapitalet är. Inflationen kommer äta på det ändå om man bara har ränta med ins.garanti.

Ts är din plan att köpa bostad inom 2 år är det bara låta pengarna ligga på ett konto. Är du lite mer långsiktig ska allt in på börsen

Jag vet inte vad du yrar om men jag besvarar frågan som handlar om att ha pengarna kvar på ett konto med 0% ränta eller att flytta dom till ett med i alla fall en liten ränta.

Och jo det spelar roll hur stort kapitalet är, rent praktiskt. Om man har 100.000:- sittande på ett konto med noll ränta är det knappt värt mödan att flytta dom till ett konto med 0,8% ränta för att få 560:- i handen.

Men för dom flesta är det värt 2h jobb att stoppa in sina 1.300 000:- på ett annat konto för att i alla fall få 7280:- i handen.
Citera
2018-01-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Börsen har potential att falla i år eller sannolikare nästa år men priserna på bostadsrätter i Stockholm blir högst 3-5% lägre än nu, möjligen har marknaden redan bottnat.

Så vänta inte förgäves på boprisraset!

Tro det om du vill men jag är en av få WT som bor i bostadsrätt innanför tullarna (kanske den enda?)

Jag väntar på att kunna lägga vantarna på ett fritidshus och där hoppas jag på mer betydande prisjusteringar.
Citera
2018-01-03, 22:45
Medlem
Hittar du en lägenhet som du absolut vill ha, och planerar att bo kvar några år, ser jag inte några problem med att köpa idag. Att hitta en drömlägenhet när priserna vänder upp kan bli kostsamt. Däremot behöver du ju inte köpa första bästa.
Citera
2018-01-03, 22:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Tro det om du vill men jag är en av få WT som bor i bostadsrätt innanför tullarna (kanske den enda?)

Jag väntar på att kunna lägga vantarna på ett fritidshus och där hoppas jag på mer betydande prisjusteringar.

Fritidshusen har större potential att gå ner i pris så där kan det vara värt att chansa på en nedgång! Såg en man på Fleminggatan med tatueringar i somras! Var det du?!
Citera
2018-01-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fritidshusen har större potential att gå ner i pris så där kan det vara värt att chansa på en nedgång! Såg en man på Fleminggatan med tatueringar i somras! Var det du?!

Hade jag linne och foppisar och var på väg till Dovas kan det ha varit jag

Jo det är det jag tänker också, fritidshus brukar lite mer hamna i bil/båt kategorin och dras med mer neråt vid sättningar på börsen.

Men det skulle vara skoj att äga lite skog (skogsfastighet) också, hur tror du den påverkas vid en ev kommande börsnedgång i det läge vi i övrigt har nu?
Citera
2018-01-03, 22:59
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hade jag linne och foppisar och var på väg till Dovas kan det ha varit jag

Jo det är det jag tänker också, fritidshus brukar lite mer hamna i bil/båt kategorin och dras med mer neråt vid sättningar på börsen.

Men det skulle vara skoj att äga lite skog (skogsfastighet) också, hur tror du den påverkas vid en ev kommande börsnedgång i det läge vi i övrigt har nu?

Skogsfastigheter har jag dessvärre inga teorier kring eftersom jag bara funderar kring det som rör min egen ekonomi! Linne och foppatofflor så vitt jag minns, ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in