• 3
  • 4
2019-01-12, 01:39
Medlem
Sitter själv i liknande sits, funderar på att köpa bostad nr 2 för uthyrning, men hittar inte riktigt något som passar, så nu står pengarna och ruttnar med 1.15% ränta. Dock fick du mig att kolla upp vilken bank i Norge som erbjuder bästa räntan och då hittade jag bluestep.

Dom har "SparekontoFlex" där dom ger 2,15% och obegränsat antal uttag. Insättningsgaranti upp till 2 miljoner. Kanske värt att flytta över pengarna för dig? Nu har jag dålig koll på hur nok/sek kursen kommer att ändras. Dock med alla nya brunnar som ska borras i Nordsjön och all osäkerhet i Sverige så hade jag blivit förvånad om den vände farligt mycket åt fel håll på kort sikt.

Läste även genom avtalet och där har dom skrivit att insättningsgarantin kan ändras till 100000euro omräknat till NOK. Så troligen smart att öppna till 2% i en annan bank för 350-400k

Kommer att flytta mina till bluestep nu iaf, medans jag väntar på rätt bostad.
Citera
2019-01-12, 21:40
Medlem
Norge har högre inflation än Sverige med 3.5% mot våra 2%. Håller det i sig antar jag att NOK sakta försvagas mot SEK -förutsatt att allting annat förblir lika. Så den högre räntan du får i Norge kanske inte blir någon vinst i slutändan med hänsyn till inflation.

Det jag helst skulle använda för att trygga värdet inför en eventuell recession/ skuldkris är en kort räntefond mot YEN, CHF, RMB och kanske USD. Jag har letat men inte hittat någon sådan. Finns de? Om inte, varför?
Citera
2019-01-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shlomo
Norge har högre inflation än Sverige med 3.5% mot våra 2%. Håller det i sig antar jag att NOK sakta försvagas mot SEK -förutsatt att allting annat förblir lika. Så den högre räntan du får i Norge kanske inte blir någon vinst i slutändan med hänsyn till inflation.

Det jag helst skulle använda för att trygga värdet inför en eventuell recession/ skuldkris är en kort räntefond mot YEN, CHF, RMB och kanske USD. Jag har letat men inte hittat någon sådan. Finns de? Om inte, varför?

Inflationen i Sverige är minst 4% årligen. KPI är felräknad.

Kanske att norrbaggen är bättre på att mäta inflationen?
Citera
2019-01-12, 22:30
Medlem
Citat:
Norge har 2,5% i inflation per år.
Citera
2019-01-13, 02:35
Medlem
Citat:

Låter som ett vettigt resonemang, dock ser jag inte någon trend som stödjer det resonemanget när jag jämför norsk och svensk inflation med nok/sek kurs. Ser bara att det blir ett chansspel, precis som med alt annat. Svänger ju snabbt 8% mot svenska kronan på 3-6 månader och det blir nog lite väl.
Citera
2019-01-13, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Frågan är om det blir någon total krasch. Det finns en del som talar emot.
Hög inflyttning och de låga räntorna kommer sannolikt bestå under åratal framöver.

Hög risk ser jag ändå i ytterområden där det byggs massor av nytt. Kommer allt det lyckas säljas? Bidrar ju även till att pressa ned priserna eftersom utbudet ökar så radikalt. Ska man köpa BR i Stockholm bör man satsa på så centralt läge som möjligt (innerstan), för där tror jag risken nu är som minst. Innerstan är ju nämligen i princip färdigbyggd. Går inte att bygga mer utan att riva och sekelskifteshusen 1800/1900-tal som det finns väldigt många av i Stockholm är nog i princip fredade med ett och annat undantag.
Citera
2019-01-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebubblan
Norge har 2,5% i inflation per år.
3,5% senaste jag googlade
Citera
2019-01-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Vad är en rimlig nedgång för att du skall köpa?
Tror det är väldigt svårt att lyckas med "smarta" bostadsaffärer.
Hur som helst kommer du behöva låna upp för att köpa bostad.
Vid en större priskrasch blir det mycket svårt att få låna.
Köp bostad för att bo i och inte för att bli rik.

Vid en priskrash på bostäder kommer TS att sitta i ett guldläge. Särskilt i kombination med en sviktande arbetsmarknad.

Det är då TS snörar av den gummisnodd som håller ihop plånboken och lägger ett skambud på lämplig bostad.
Citera
2019-01-13, 17:52
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Hej

Har just nu 1.3M kr på banken och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Tanken var att köpa egen bostad men nu vill jag inte ta den risken med tanke på den skakiga bostadsmarknaden jag personligen tror kommer gå ner under hela 2018 (bor just nu också helt ok i Sthlm och kring Sthlm funderar på att köpa i framtiden).

Hur länge bör jag vänta? Är 2018 ett år att hålla sig borta från BR? Några tips hur jag annars kan spara bättre? Hur tänker ni? Har för tillfället ingen ränta där pengarna ligger.

Om du ska köpa en bostad inom 1-2 år med pengarna så skulle jag låta dom ligga kvar på banken.
Däremot kan det vara värt att dela upp pengarna på fler än 1 bank just gällande insättningsgarantin.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in