2022-09-07, 22:03
Medlem
Prodelins avatar
Skillnaden mot då är att samhället är så jävla kontrollerat inom alla områden och man styr människors frihet idag och det lär bli värre med åren.

Det är ett ruttet samhälle på flera plan idag som inte fanns då på samma sätt då, att sen män har förändrats och blivit feminima med åren är heller ingen fördel då det saknas stake idag.
Citera
2022-09-07, 22:07
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag är uppvuxen i en mindre stad under 80- och 90-talen och för mig var det 100 % självklart att låsa ytterdörr och cyklar. Villainbrott och cykelstölder är inget som har uppfunnits de senaste 10 åren...

Då bodde du i ett riktigt skitområde och det fanns inte många av dom på 80-talet, det var sällan man låste dörren till villan på 80-talet och folk brydde sig om varandra på ett annat sätt, idag skiter väl dom flesta i varandra i dom större städerna, folk idag är jävligt självgoda och mycket pga dom fått pengar för lätt genom alla krediter som finns tillgå för svenssons idag som inte fanns då, på den tiden fick du fan jobba ihop pengarna på annat sätt om du skulle köpa dyra saker, folk är generellt jävligt bortskämda materialistiskt idag med att få allt de pekar på.
Citera
2022-09-07, 22:16
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Japp minns vi hade en dammsugarförsäljare här hemma när jag var lite, minns han demonstrerade den som fan, har för mig att vi köpte den

Haha...vet en dammsugarkille från Electrolux som var hemma hos mina föräldrar och sålde en för runt 10 tusen, svinpengar tycker man nog idag för en dammsugare men det var rolls roycen på den tiden och den höll nästan 15 år, det var kvalite på den tiden...
Citera
2022-09-07, 22:24
Medlem
Jag växte upp på 90-talet i en medelstor stad, i ett vanligt arbetarområde som såklart idag är ett ghetto. Min uppväxt var helt fantastisk och jag tänker ofta på den. När man kom hem från skolan så var det mellanmål sen blev man tvingad att gå ut på gården, där stod alla ens grannkompisar som också var uttvingade.

Vi byggde kojor, lekte krig mellan kojorna och fäktades med pinnar, busplingade på dörrar, cyklade omkring, hjälpte vaktmästaren eller grannar med saker eller så hade vi bara tråkigt tills vi kom på något roligt att göra. Mammorna hade fika på lekplatsen och pratade skvaller medan barnen lekte.

På vintern så skottade vaktmästaren ihop all snö till en enda stor snöhög så att vi kunde gräva snögrottor. Första kalla vinternatten så gick styrelsegubbarna ut och spolade vatten på fotbollsplanen och dagen efter så var det 50 barn där som åkte skridskor.

Regnade det så hängde vi hemma hos någon där vi antingen lekte med Lego eller så blåste vi i Nintendo 8-bit kassetter tills de startade och vi kunde lira.

Varje gård hade en tant på balkongen som höll koll och avbröt bråk mellan barnen, eller bara var allmänt stöttande i uppfostran.

Gjorde man något dumt så fick man utegångsförbud och gjorde man något riktigt dumt så fick man en örfil eller mer, men det var så det var och det ingick i uppfostran. Ibland fick man en örfil av någon annan vuxen om man hade jävlats med dom och det var rättfärdigat och inget som föräldrarna sa emot.

Det var en helt annan gemenskap och på olika sätt så blev man uppfostrad av hela samhället, både föräldrar, grannar, lärare osv. Man kände alla och alla höll ihop och var måna om varandra på ett helt annat sätt än idag.
Citera
2022-09-08, 08:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Då bodde du i ett riktigt skitområde och det fanns inte många av dom på 80-talet, det var sällan man låste dörren till villan på 80-talet och folk brydde sig om varandra på ett annat sätt,

Nej det gjorde jag inte. Jag bodde i ett bra område och vi, de närmsta grannarna, kände varandra ganska väl. Men man lämnade inte huset olåst, varför skulle man göra det? Man lät inte heller ytterdörrarna stå olåsta på natten. Var man hemma och vaken däremot, då var det inte så noga.

Jag fattar inte riktigt var uppfattningen att 80-talet var nån slags utopiskt paradis kommer ifrån. För det var det inte. Det förekom fylla och slagsmål, skadegörelse och inbrott osv även på 80-talet.

Det som inte fanns på 80-talet var förstås arab- och somalier-dominerade kriminella gäng. Det förnekar jag absolut inte. Men det området i stan som är dåligt idag, det var åtminstone halvdåligt redan då.
Citera
2022-09-08, 11:16
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur annorlunda var uppväxten på 80-talet jämfört med nu egentligen? Många målar upp nån slags bekymmersfri Bullerby-tillvaro med hemmamammor, bygga kojor i skogen, leka hela dagarna osv, men var det verkligen så och är det så himla annorlunda idag? Många av er som var barn i slutet av 80-talet har väl egna barn idag. Sitter de verkligen bara inne och spelar Minecraft på paddan eller är de faktiskt också utomhus och leker? Som jag minns det så var det några få av oss barn som hade mammor som antingen var hemmafruar eller jobbade deltid, men de flesta tror jag faktiskt hade två heltidsarbetande föräldrar. Och vi älskade också att sitta inomhus och spela framför våra skärmar. Skillnaden var att skärmarna var tjocka och spelen fanns på Nintendo eller Commodore 64.

Det jag kan tänka mig faktiskt är annorlunda idag är att det är fler uppstyrda fritidsaktiviteter som föräldrarna skjutsar ungarna till. Sen har väl hela grejen med friskolor gjort att fler barn måste skjutsas till skolan idag. För är det något man hör medelklassen gnälla på så är det vardagspussel med ett ständigt skjutsande hit och dit.
Vi blev fan aldrig skjutsande någonstans på 80-talet. Skolan låg inom gång- eller cykelavstånd och alla kompisar bodde nära. De som höll på med idrott hade sällan långt till träningen heller.
Citera
2022-09-11, 22:10
Medlem
goosehunters avatar
80-talet och tidiga 90-talet med 50-öres tuggummi ala Jenka, Shock mfl var magiska tider. VHS band med Cobra Space Adventure gick varma. Banana skids och Nötcreme gjorde entre liksom godispåsar med Snorbusar, Stora Tuttar och Kloakslam som gärna avnjöts medan man läste tidningen Pyton där man förundrades över alla skeva teckningar och sjuk humor. Kort med Garbage Pail Kids låg slängda överallt i rummet. Pop Rocks Magic Gum var en sensation, godis som knastrade och fräste i munnen. Man fick sitt första Nintendo, lirade Ice Climber till monoton musik. Man rullade i kvarteret med sin BMX och åkte skateboard på sin Powell Peralta bräda och Cryptonics hjul. Magnus Uggla var cool. Freestyle med kasettband var hett. Converse all Star likaså. Jag fick ett par nya Adidas Copa Mundial och skulle bli lika bra som Van Basten. 80-talet var en ganska fucking awsome tid att leva i. En charmig era.
Citera
2022-09-12, 15:55
Medlem
BigFatCones avatar
Jag skulle snarare vilja veta hur det var att vara vuxen på 80- och 90-talen. Nästan alla bajsar på sig av nostalgi från sin barndom. Alla är nostalgiska över sin barndom, det är inte så intressant. Särskilt inte när saker som Ice Climber, BMX och Powell Peralta var precis det jag pysslade med.

Det måste finnas lite andra perspektiv
Citera
2022-09-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

Jag var med.

Nej dina känslor är inte rationella. Nostalgin efter ett tänkt idylliskt förflutet är bara ett påhitt.

På 80-talet bestämde staten vilka TV-kanaler du skulle få titta på. Man var på allvar rädd för atomkrig. 90-talet inleddes med ekonomisk kris av stora mått.

Sverige är både öppnare och roligare nu.

Ja det finns problem nu som inte fanns då. Förstås. Gängkriminalitet och sånt.
Citera
2022-09-13, 00:10
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Nu ska inte alla tro att allt var så jävla urgulligt på 1980- och 90-talet heller.

Nej, vi reste ju, ofta genom interrail, ned till kontinenten.

Där träffade vi på andra "streetgangs", och fan. Dom tyska svettlökarna i Hamburg
var inte och leka med.

Det fanns gängbilningar redan på 1980-talet, runt om i Europa, även i Sverige.
Vi var, om jag får säga, tuffa protestanter.

Fightades ni med svettlökarna från Hamburg eller var de bara oförskämda och show-off??

I Sverige hade vi ju gatuvåldsgängen som sparkade karate.

Var lite spännande gatuvåld då, nuförtiden är gatuvåld kriminellla som bråkar med varann. Zzz.

Men på 80-tal då var vem som helst villebråd!
En gubbe med rock och portfölj kunde mitt på ljusan dag bli överfallen av ett gäng långhåriga karatekillar som sparkade in huvet med roundkickz! En helt vanlig Svenssongubbe! Det var spänning!
Senast redigerad av mitt.liv-Fiaskot 2022-09-13 kl. 00:14.
Citera
2022-09-13, 05:31
Bannlyst
På 80 talet hade vi inte fullt landet med avskrap ifrån 3:e världen. Det var nog lättare på 80 talet, man kunde som egenföretagare stoppa mer pengar i egen ficka då, eftersom det fanns kontanter på annat sätt.

Eftersom Kalla kriget fortfarande pågck så var folk skeptiska emot kommunismen. VPK kallades på 80 talet för kamrat 4% eftersom dom hade problem att klara 4% spärren. Idag hör vi stöveltrampen ifrån kommunister överallt i samhället. Man kunde som 15 åring gå med FBU , det var som scouterna, men var fick bära uniform och skjuta gevär m/38, när man fullde 16 år fick man leka med Ak4 eller Kpisten.

Idag får dom ut någon salongsgevär. Snacka om att fjolla till det.

Media utbudet var dock bedrövlig, det fanns 2 st TV kanaler , som typ sände Drutten och Krokodillen och politisk debatt .. Man slutade sända vid 22:00.

En vintermorgon 1986 fick man uppleva det bästa av allt, idioten Palme fick se pistolen blänka för att därefter blev Lisbeth änka.
Citera
2022-09-13, 07:00
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag var med.

Nej dina känslor är inte rationella. Nostalgin efter ett tänkt idylliskt förflutet är bara ett påhitt.

På 80-talet bestämde staten vilka TV-kanaler du skulle få titta på. Man var på allvar rädd för atomkrig. 90-talet inleddes med ekonomisk kris av stora mått.

Sverige är både öppnare och roligare nu.

Ja det finns problem nu som inte fanns då. Förstås. Gängkriminalitet och sånt.

"Sverige är både öppnare och roligare nu".

Knappast. Folk går ju bara och stirrar ner i sina mobiler hela tiden. Det går ju för fan inte att ta kontakt med folk längre, vad är det som är öppet och roligt med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in