2023-08-31, 19:29
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
När det gäller teknik; Jag köpte en PC via jobbet 1995 . Jag var livrädd för den och använde den inte.
Jag tror att internminnet Ram var 215 och hårddisken var 30GB detta var 1997.

Jag fattade inte Pc och allt den kunde bidra med för en 2002 när jag började använda datorn för kontaktannonser via SPRAY chat och Poker sidor.
2003 så var jag en super användare av Svenska Piratebay så jävla coolt!!!
Får känslan av att du tar i lite med prestandan. (såvida du inte jobbade på NASA)
Morsan köpte en dator via jobbet till mig runt 1998. Den hade en 4gb hårddisk och kanske runt 32 i Ramminne. Och det var en hyfsat bra standard som klarade av det mesta för den tiden.
Citera
2023-08-31, 19:33
Medlem
FattyMcCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Får känslan av att du tar i lite med prestandan. (såvida du inte jobbade på NASA)
Morsan köpte en dator via jobbet till mig runt 1998. Den hade en 4gb hårddisk och kanske runt 32 i Ramminne. Och det var en hyfsat bra standard som klarade av det mesta för den tiden.
Håller med. De där siffrorna stämmer inte.
Citera
2023-08-31, 19:50
Citat:
I dag är min dator sjukt snabb 34 gb DDR4 med en I5 13400 processor och Windows 11
Den är billig om man jämför att 1995 kostade en potent dator 13 000 kronor.
Jag kör fortande med PC jag är 58 år. 2020 och framtiden ser mörk ut.

Jag ser inte att någon klagar på det här inlägget som är mitt?
Sluta att trolla om NASA
Citera
2023-08-31, 19:54
Citat:

Jag hade 215 mg i ram och 60 gb kanske 30gb i minne vad är problemet?
För mig är det viktigt att alla förstår att jag är är sjukt ärlig!
Citera
2023-08-31, 20:33
Medlem
Förlåt om jag bryter in lite i datordiskussionen ni har.

Tänkte ta några rader om sportens värld på 1980-talet.

Sovjetunionen hade ett överjävligt landslag i ishockey på den tiden.
Och den mest namnkunnigaste i Sovjetunionen var deras 1:a kedja.

Som var Krutov, Makarov och Larionov med backarna Fetisov och Kasatonov.
Och inte nog med det, så hade dom en överjävlig målvakt i Tretjak.

På den tiden, om man skulle slå Sovjetunionen, så skulle man spela minst
oavgjort mot Sovjetunionens 1:a kedja, då kunde man vinna matcherna,
om man gjorde fler mål än Sovjetunionens 2:a och 3:e kedja.

Sverige och Finland började kunna spela oavgjort i matcherna mot Sovjets
1:a kedja på 1980-talet. Och vi började kunna slå Sovjet i enstaka matcher.

Sen dess har hockeyn utvecklats, och idag, år 2023 är det hugget som stucket vem som vinner.
Senast redigerad av pk2 2023-08-31 kl. 21:17.
Citera
2023-08-31, 21:27
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Jag ser inte att någon klagar på det här inlägget som är mitt?
Sluta att trolla om NASA
I det här läget handlar det mer om att jag hade bättre koll på datorerna förr, när jag var mer intresserad av dem. Nu går utvecklingen snabbare än vad jag hinner med intressemässigt.

Citat:
Jag hade 215 mg i ram och 60 gb kanske 30gb i minne vad är problemet?
För mig är det viktigt att alla förstår att jag är är sjukt ärlig!
Om du är så ärlig som du vill påstå, så är chansen stor att du minns fel. Jag tror inte någon kommersiell dator hade hårddiskkapaciteter på över tio GB i slutet av 90-talet. Jag är tveksam om dåtidens datorer skulle orka med att söka igenom såna stora hårddiskar.
Stämmer dock dina påståenden så blir jag nyfiken på vad du kan ha jobbat på för ställe som kan ge sin personal möjlighet till dessa superdatorer.
Citera
2023-08-31, 23:15
Jag är öppen för att jag minns fel vad det gäller HD. Jag är inte Datornörd i dag och tacksam för hur användarvänligt allt har blivit. En låt bara
https://www.youtube.com/watch?v=naA4...vanDamme-Topic
Citera
2023-09-01, 08:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

Hela östblocket satsade stora resurser på idrott. Lär ha varit mycket dopning inblandat...
När Sovjet och deras polare bojkottade OS i Los Angeles 1984 (som svar på USA:s bojkott av Moskav-OS fyra år tidigare) påverkades medaljfördelningen ganska dramatiskt.

I Simpsons värld drabbades särskilt Krusty Burger hårt.
https://www.youtube.com/watch?v=o7SpmXlyo3A
Citera
2023-09-01, 08:49
Medlem
Pusts avatar
Citat:
I det här läget handlar det mer om att jag hade bättre koll på datorerna förr, när jag var mer intresserad av dem. Nu går utvecklingen snabbare än vad jag hinner med intressemässigt.

Om du är så ärlig som du vill påstå, så är chansen stor att du minns fel. Jag tror inte någon kommersiell dator hade hårddiskkapaciteter på över tio GB i slutet av 90-talet. Jag är tveksam om dåtidens datorer skulle orka med att söka igenom såna stora hårddiskar.
Stämmer dock dina påståenden så blir jag nyfiken på vad du kan ha jobbat på för ställe som kan ge sin personal möjlighet till dessa superdatorer.

Den största hårddisken som såldes av Dustin 1998 hade 18GB lagringsutrymme. Standarderna för kommersiella datorer som såldes var 3.2GB och 6.4GB. Den dyraste laptopen som hade 8GB hårddisk kostade 40000kr. RAM låg på 32MB och 64MB.
Citera
2023-09-01, 09:54
Medlem
Ja, jag tyckte det var magiskt att växa upp i dessa årtionden.

Först som liten grabb på 80-talet, med VHS-boomen, BMX cykling dagarna i ända, lira Commodore 64 med polarna. Alla fantastiska tv-serier och filmer. CD-skivan kom. Pizzan och McDonalds var nya grejer (för mig i alla fall). Man började hänga på arkadhallar mot slutet av årtiondet.

Tyvärr var det lite sämre att leva början av 90-talet pga ekonomisk kris, arbetslöshet osv. Men det vände ju, som det alltid gör. Vi fick kabel-TV runt 1990 och då öppnades en ny värld med Sky Channel, MTV osv. Fick en Amiga julen 1989 som jag hade riktigt kul med några år innan det blev PC och senare Playstation. Grymt årtionde för spel. Började gå på musikfestivaler som Roskilde, Arvika och Hultsfred.

Glad att jag fick uppleva dessa årtionden i min barndom/ungdom.

Stressen man upplever numera gör att livskvaliten var bättre på den tiden.
Senast redigerad av 4pmovement 2023-09-01 kl. 10:00.
Citera
2023-09-01, 13:58
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Ja, jag tyckte det var magiskt att växa upp i dessa årtionden.

Först som liten grabb på 80-talet, med VHS-boomen, BMX cykling dagarna i ända, lira Commodore 64 med polarna. Alla fantastiska tv-serier och filmer. CD-skivan kom. Pizzan och McDonalds var nya grejer (för mig i alla fall). Man började hänga på arkadhallar mot slutet av årtiondet.

Tyvärr var det lite sämre att leva början av 90-talet pga ekonomisk kris, arbetslöshet osv. Men det vände ju, som det alltid gör. Vi fick kabel-TV runt 1990 och då öppnades en ny värld med Sky Channel, MTV osv. Fick en Amiga julen 1989 som jag hade riktigt kul med några år innan det blev PC och senare Playstation. Grymt årtionde för spel. Började gå på musikfestivaler som Roskilde, Arvika och Hultsfred.

Glad att jag fick uppleva dessa årtionden i min barndom/ungdom.

Stressen man upplever numera gör att livskvaliten var bättre på den tiden.

Var väl runt 91-92 någon gång som vi fick kabel-TV, med bl.a. TV3, Kanal 5, Discovery, MTV, Eurosport, Screensport och ett antal till. Satt ibland som klistrad framför MTV, trots att jag långt ifrån gillade alla låtar. Minns videorna till Shanice - I love your smile, Des ree - Feel so high, Simply Red - Stars, Mr Big - To be with you, Metallica, Nothing else matters, Megadeth - Symphony of destruction, Ugly Kid Joe - Everything about you, Michael Jackson - Remember the time, Shakespeares sister - Stay och Opus III - Its a fine day som om de spelats igår, utan att kolla youtube.
Citera
2023-09-01, 14:09
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Förlåt om jag bryter in lite i datordiskussionen ni har.

Som var Krutov, Makarov och Larionov med backarna Fetisov och Kasatonov.
Och inte nog med det, så hade dom en överjävlig målvakt i Tretjak.

På den tiden, om man skulle slå Sovjetunionen, så skulle man spela minst
oavgjort mot Sovjetunionens 1:a kedja, då kunde man vinna matcherna,
om man gjorde fler mål än Sovjetunionens 2:a och 3:e kedja.

Sverige och Finland började kunna spela oavgjort i matcherna mot Sovjets
1:a kedja på 1980-talet. Och vi började kunna slå Sovjet i enstaka matcher.

Sen dess har hockeyn utvecklats, och idag, år 2023 är det hugget som stucket vem som vinner.

Sen hade dom en monstertränare,
Viktor Tichonov
Han va väl att likna med sir Alex Ferguson, typ.
Jävla bra hockeyfemma, den gav väl namnet till dopingpreparat, ryssfemman? Har jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in