2023-12-31, 13:51
Medlem
Något som jag sörjer och som yngre aldrig kommer att förstå är hur fruktansvärt mycket man njöt av små saker efter en period av tristess.

Idag sitter folk och ser 7 filmer i veckan, har tillgång till poddar, konstant underhållning via Youtube och sociala medier. Inte en sekund dötid.

På 80/90-talet fick man ofta nöja sig med det som gick på tv. Ofta var det väl några program som man tyckte var helt ok i veckan.

Men vad magiskt det var när det väl blev fredag och man åkte ner till videobutiken och hyrde en eller två filmer om man hade tur. Till och med mediokra filmer kunde upplevas som magiska.
Citera
2024-01-02, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Något som jag sörjer och som yngre aldrig kommer att förstå är hur fruktansvärt mycket man njöt av små saker efter en period av tristess.

Stör mig på det där "tristess". Tusan pratar folk om? Jag älskade skolan, hunden, asfaltstennisen som var gratis och alla hängde där, cykelturerna, gänget, sommarstugan bara 7 mil bort, polarna framför de då primitiva datorerna, biobesöken och storfilmerna, stormarknaden, köpcentrumet, flygplansmidellerna, Shogun på TV. Dallas...Tristess??
Citera
2024-01-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Stör mig på det där "tristess". Tusan pratar folk om? Jag älskade skolan, hunden, asfaltstennisen som var gratis och alla hängde där, cykelturerna, gänget, sommarstugan bara 7 mil bort, polarna framför de då primitiva datorerna, biobesöken och storfilmerna, stormarknaden, köpcentrumet, flygplansmidellerna, Shogun på TV. Dallas...Tristess??

Tristess är fel ord av mig att använda egentligen. Jag tänker mer på hur unga ser på tristess idag. Dvs, avsaknaden av något som bara matar in nya intryck, typ smartphonen.
Citera
2024-01-02, 17:07
Medlem
eldrattans avatar
Twin peaks.
Citera
2024-01-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Twin peaks.

Helt klart något av det absolut bästa 90-talet bjöd på.
Citera
2024-01-17, 17:27
Medlem
3Godisars avatar
Det var skönt att växa upp då. En uppväxt utan internet, utan mobiltelefon.
Som slow TV, alltihop på nå vis.
Citera
2024-01-25, 08:50
Bannlyst
Jag älskade att gå i skolan på 1980-talet. Mobbning förekom såklart och på vintern på rasterna fanns alltid risken att det plötsligt inne och mitt i korridoren kom en stenhård snöboll flygande, rakt mot ansiktet från någon oförsiktig djävel, eftersom vintrarna var bättre på den tiden. Det var först vintern -87/-88 som det blev mildvinter.
Citera
2024-01-25, 12:19
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Jag älskade att gå i skolan på 1980-talet. Mobbning förekom såklart och på vintern på rasterna fanns alltid risken att det plötsligt inne och mitt i korridoren kom en stenhård snöboll flygande, rakt mot ansiktet från någon oförsiktig djävel, eftersom vintrarna var bättre på den tiden. Det var först vintern -87/-88 som det blev mildvinter.

Stämmer bra. Inte ovanligt att man blev "mulad" också. Det var ganska allmänt att man fick se upp för snöbollar, ibland med grus och sten i. Och vuxna som gick förbi skolor kunde också bli attackerade, ofta bakifrån när de hade gått förbi.
Citera
2024-01-26, 20:09
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman

Januari 1983 var väldigt varm dock.
Citera
2024-01-26, 21:06
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai

Allt det du minns som toppen och grejer som hände minns du för att de var genuint kul eftersom tiden runtomkring inte var full med innehåll .

Även om du hade toppenkul var du omgiven av tystnad och "död tid" på ett annat vis. Som väl också var nyttigt för hjärnan gissar jag.

Så när det väl hände något kom det naturligt och var kul. Men sen blev det tyst på ett annat vis.
Idag finns inte den "döda tiden" emallan. Distraktionen blir konstant.

DÅ:

Du gick hem från skolan. Solen brände. Det luktade nyklippt gräs och det hördes gräsklippare i fjärran. En fågel verkade följa efter dig. Du sprang några steg bara för kul. Du sneddade genom en dunge och hoppades hitta en porrblaska. Ingen lycka idag. Du går vidare.
Väl hemma . Mamma och pappa på jobbet än. Huset tyst. Tv börjar på kvällen så ännu är det bara testbild. Vad göra nu? Du går omkring planlöst. Du gör några limpmackor, tar mackorna och ett glas oboy och sätter dig och läser några gamla kalle anka du läst förut.Du slutar lässa. Du ser hur solen lyser in genom fönstret. När du kniper ihop ögonen finns den kvar på näthinnan. Du går och sparkar på en fotboll mot en vägg. Du går till baksidan av huset. Sen går du genom parken till husen på andra sidan. Du ringer på din kompis Daniel dörr. "Ska vi va?" frågar du "Ok" säger Daniel. En timme senare är ni och cyklar nånstans på andra änden stan. På kvällen efter middan är det inget på tv. Du ligger och läser en bok. Du funderar på att bli body builder för att se ut som Arnold Schwarzenegger.

NU:

Du sitter på bussen hem. Du har busskort, det är ju ändå hela 1,5 kilometer hem från skolan. Hörlurar på. Lyssnar på true crime om två jämnåriga som torterade sin kompis genom att tvinga i honom droger och skala av hans hud. I bussen på hemvägen bråkar du med folk i kommentarerna på nåt spelcommunity på telefonen. Du lajkar texter av kompisar. Du spelar ett mobilspel. Du håller på missa att stiga av. Du kommer hem. Du äter en billys pan . Du ramlar ner i fåtöljen , kopplar upp dig mot nån spelserver. Du får in din kompis Olle, ni pratar i egen chatt via headset. Din andra kompis skickar grejer på snap. Du spelar i tre timmar. Morsan kommer hem. Du drar på hög musik i hörselsnäckorna. Det ringer på dörren. Kvällsleverans av kläderna du köpt på nätet Morsan frågar "Pizza?" Du får hjälpa henne med fodora. Under maten och efter maten : plingar i mobilen . Kul. Kul. Morsan säger nåt om läxor. Du går upp på rummet. Börjar titta på internetporr och runka medan du lyssnar på Rammstein. Tunnelseende. Morsan ropar nåt. Du spelar vidare. Det är natt. Du stryprunkar till camgirls du betalar med stulna kortnummer från dark web. Du fantiserar om att gaslighta tjejer genom att göra dem beroende av heroin som dina judiska förebilder inom pickup artist-genren. Du känner dig ihålig. usel. Du känner knappast av din kropp. Du är bara dopamin och adrenamlin och ångest genom förtvinade lemmar. Du är barn av din tid.

Ja som ni ser var det ju mer lugnt och trevligt förut med fler uppbyggliga naturliga aktiviteter. Lite hårddraget kanske men ändå typ så, på riktigt.
Senast redigerad av st33r 2024-01-26 kl. 21:42.
Citera
2024-02-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy

Alla skulle utbildas på universitet och högskola vilket innebar att kvalitén sjönk, både på elever och utbildningar. IT-boomen kom och gick när det slog om till 2000.

/BubbasBoy

Skiten började braka loss sakta tycker jag efter IT-bubblan början 2000-talet, IT-bubblan påminde om dom höga tillväxtåren under 80-talet, hela det årtiondet var mer eller mindre en fest.

Jag tycker nog 90-talet var ok men 80-talet var crazy, dom flesta hade mycket pengar.

Idag är det bara skit, överstatlighet, många människor har blivit konstiga, arbetslivet är bara stress och kaos, listan är lång och inget positivt säga idag faktiskt.

Skulle säga det finns inte mycket leva på i Sverige idag, hela landet har kollapsat, det Sverige jag växte upp i är totalt borta idag, finns inte mycket kvar.
Citera
2024-02-03, 12:57
Bannlyst
90% svenskar 1989. Jämför det med idag. Nationsgränser och inget EU. Fattigdomen präglade såklart östeuropa.

Svenskar till affärsföreståndare. Jag praoade på högstadiet i en leksaksaffär. Inga unga lågavlönade anställda. Istället två svenska kvinnor i 40-årsåldern. Den ena ville jag ligga med. Jag var 14-15 år.

En ny Fantomen kostade mindre än 5 kr på 80-talets början. Priset översteg tian på 80-talets slut.

Tristess? Då for man ut på hojen med bockstyre och 5 växlar. Eller så satte man in en kassett på sitt Vectrex och spelade inom 2 minuter efter att ha tryckt på On-knappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in