2018-01-02, 13:09
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Sant men frågan är vad man ska ha pedagogens kunskaper till om man inte vill ha dom? Jag tycker för min del att det räcker med ungar som har kul och mår bra. Vi har sån jävla kunskaps och utbildningshysteri i det här landet så det är löjligt. Ändå blir det bara mer och mer rubbat på exempelvis myndigheter och liknande.
Jag kan ibland oroa mig för att pedagogiseringen ökar skoltröttheten. Pedagogers önskan att stärka den naturliga nyfikenhet och lust till lärande som yttrar sig i leken riskerar att bli för synlig, så att leken bara blir ett instrument för att realisera pedagogiska målsättningar. Men jag har inga belägg för hur stor risken faktiskt är, och pedagoger vet förstås om problemet.
Kan dock i viss mån hålla med om att utbildningshysterin just nu känns lite olustig och inte självklart främjar kunskap och reflektion. Men jag tycker ändå att förskolelärare bör ha högre lön än ekonomer, som sällan tillför samhället något av värde.
Citera
2018-01-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Ibland känns det fan som att vi gör samma arbete för olika lön..

I mångt och mycket är det samma, det som skiljer är väl alla de där småsakerna som förskollärarna har ansvar för och måste göra som barnskötarna slipper.
Citera
2018-01-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Alltså, vem fan bryr sig om förväntningarna från skolverket. Det som diskuteras är förväntningarna som folk överlag har på sån här verksamhet. De är ganska låga. Det är i vanlig ordning politiker med för få hjärnceller som är upprinnelsen till de förväntningar som du länkar till. Har inte läst dom.

Skulle du själv vilja att dina barn fostras fritt av främlingar i en miljö där hundratusen intryck inträffar samtidigt?

Menade bara att det finns en upplaga av regler och parametrar som styr en förskolelärares arbetsdag och att det kanske kan vara anledningen till att dom vill ha med lön.

I vanliga livet brukar man kompenseras utifrån ansvarsgrad (om man bortser från utfall och kvalitet).
Citera
2018-01-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Förskolan betalar du ju för, den dras inte via skatten. Vill du spara pengar kan du vara hemma med ungen eller lämna den till farmor och farfar. Då slipper du betala.

Jag gick in på skolverket, statistik för 2016,förskola, Stockholm:

länk

Årskostnad per elev, 37700, runt 3100 kr/månad. Avgiften är maxad till 1362. Resten är skatt vare sig du har barn eller ej.
Kostnaden var lägre än jag trodde.
Citera
2018-01-02, 13:22
Medlem
I slutändan handlar det väl om vilken förskola man vill. Vill man ha ett dagis där barnen lämpas av medan mamma och pappa är och jobbar, där de leker med Lego i 8 timmar medan personalen på sin höjd ser till att de inte mördar varann - eller vill man ha engagerad personal som brinner för pedagogik och barnens utveckling och lärande?

Sänker man status och lönerna för förskollärare lär man dels få svårt att rekrytera personal - lönerna är upp runt 30 000 nu och personalbristen är akut trots det - och den personal man får tag i är antingen vikarier eller arbetslösa utan vidare utbildning.

En förskollärare pluggar i 3,5 år för att lära sig hur man bäst tar hand om barn och aktiverar barn. De har många och långa praktikperioder där deras lämplighet som lärare utvärderas. Sänk status på förskolläraryrket och allt det kommer försvinna.

När en förskollärare anställs idag vet föräldrarna att det är en person som klarat en tuff utbildning och granskat i praktiken av flera olika handledare på flera olika förskolor och ansetts vara lämpad att ta hand om barn. Anställer du vem som helst utan krav på utbildning så förlorar du den kvalitetsstämpeln en examen innebär, det enda du som förälder vet om personalen de anställt är att personen inte är dömd för ett sexualbrott.

Om det är där du lägger ribban för vem som ska ta hand om dina barn så fine, fortsätt gnäll på lönerna. Annars tycker jag nog ni ska vara glada att det finns välutbildad och kvalitetssäkrad personal som ansvarar för era barn medan ni jobbar.
Citera
2018-01-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag kan ibland oroa mig för att pedagogiseringen ökar skoltröttheten. Pedagogers önskan att stärka den naturliga nyfikenhet och lust till lärande som yttrar sig i leken riskerar att bli för synlig, så att leken bara blir ett instrument för att realisera pedagogiska målsättningar. Men jag har inga belägg för hur stor risken faktiskt är, och pedagoger vet förstås om problemet.
Kan dock i viss mån hålla med om att utbildningshysterin just nu känns lite olustig och inte självklart främjar kunskap och reflektion. Men jag tycker ändå att förskolelärare bör ha högre lön än ekonomer, som sällan tillför samhället något av värde.
Jag kan bara hålla med. När det gäller lönen tycker jag man ska ha det som efterfrågan resulterar i. Att använda mängden studieår som motiv är inte relevant. Det relevanta är vad nån är beredd att betala och där ligger våra skattekonstruktioner emellan tillsammans med ett antal andra politiskt skapade galenskaper.
Citera
2018-01-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Jag är övertygad om att folk utan högskoleutbildning saknar verktygen för att märka av sin egna ignorans. Dessa förskoledissare är till 100% folk som saknar insikt i yrken som kräver analysförmåga av någon sort.
De vet inte bättre.

Första delen av ditt inlägg har ett visst mått av sanning, har inget med högskoleutbildning i sig att göra dock utan intelligensen som utbildning helst ska kräva men i fallet som med förskolelärare inte gör då det är rent trams att upphöja den till det.

Pluggar läkare, 2.0 på HP. Vad är dina intellektuella meriter?
Citera
2018-01-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
I slutändan handlar det väl om vilken förskola man vill. Vill man ha ett dagis där barnen lämpas av medan mamma och pappa är och jobbar, där de leker med Lego i 8 timmar medan personalen på sin höjd ser till att de inte mördar varann - eller vill man ha engagerad personal som brinner för pedagogik och barnens utveckling och lärande?

Sänker man status och lönerna för förskollärare lär man dels få svårt att rekrytera personal - lönerna är upp runt 30 000 nu och personalbristen är akut trots det - och den personal man får tag i är antingen vikarier eller arbetslösa utan vidare utbildning.

En förskollärare pluggar i 3,5 år för att lära sig hur man bäst tar hand om barn och aktiverar barn. De har många och långa praktikperioder där deras lämplighet som lärare utvärderas. Sänk status på förskolläraryrket och allt det kommer försvinna.

När en förskollärare anställs idag vet föräldrarna att det är en person som klarat en tuff utbildning och granskat i praktiken av flera olika handledare på flera olika förskolor och ansetts vara lämpad att ta hand om barn. Anställer du vem som helst utan krav på utbildning så förlorar du den kvalitetsstämpeln en examen innebär, det enda du som förälder vet om personalen de anställt är att personen inte är dömd för ett sexualbrott.

Om det är där du lägger ribban för vem som ska ta hand om dina barn så fine, fortsätt gnäll på lönerna. Annars tycker jag nog ni ska vara glada att det finns välutbildad och kvalitetssäkrad personal som ansvarar för era barn medan ni jobbar.

Det är ett enkelt jobb dit slemmiga sossepatrask och det förtjänar inte den typen av status och lön ni försöker blåsa in. Om man tycker att utbildning till förskolelärare är tufft bör man nog sterilisera sig för samhällets bästa.
Citera
2018-01-02, 13:38
Bannlyst
Då ska en som har gått något krävande ha 100k i ingångslön.
Citera
2018-01-02, 13:38
Medlem
Notera att kravet, 28000/månad, för 30 timmars arbete per vecka, motsvarar 37000/månad, för 40 timmars arbete vilket är det man ofta jämför med.
Intressant om man får igenom det eftersom det självklart kommer att leda till det vanliga jämförandet hit och dit med andra yrken. Exempelvis poliser, sjuksköterskor, högstadie och gymnasielärare m m.
Citera
2018-01-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branghakka
Första delen av ditt inlägg har ett visst mått av sanning, har inget med högskoleutbildning i sig att göra dock utan intelligensen som utbildning helst ska kräva men i fallet som med förskolelärare inte gör då det är rent trams att upphöja den till det.

OffT: Säg inte ”pluggar läkare”. Det låter infamt kretinöst. Rätt är att säga att du studerar medicin. O tempora, o mores.

OnT: att det ska krävas högskoleutbildning över huvud taget för att vara dagisfröken är i sig symptomatiskt för den allmänna urvattningen av högre utbildning. Med det sagt är jag personligen både tacksam och imponerad av vår sons dagisfröknar, så de kan gott få den lön marknaden tydligen erbjuder dem.
Citera
2018-01-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branghakka

Läkare alltså. Apropå överbetalda, skattefinansierade jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in