2018-01-02, 12:27
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Och du på kulturmarxistisk hjärntvätt i Frankfurtskolans anda.

Du vet att INGEN seriös skola längre använder sig av PSYKOLOGISKA ANALYSER för det har bevisats vara humbug. Förstår att det är hårt när man lärt sig en massa humbug och fått en examen som är värd absolut ingenting längre. Jobbigt läge. Men psykologi är ingen vetenskap utan lika sant som astrologi.
Jag garvar lika mycket varje gång som någon som läst psykologi börjar med sitt överjag, det och jaget och fortsätter med andra illläror som är lika sanna som det en spåtant spyr ur sig.

Stackare. Studielån också? För en värdelös humbugutbildning. Tufft.
Du kan ju ta examensbeviset och lägga det i din kattlåda, så får du i alla fall någon nytta av det.

Är Civ.Ingenjör i Maskinteknik.
Tjänar 47k/månaden exkl. bonus.
Röstar Blått/Rött beroende på vilka frågor som är mest relevanta för mig i stundande valåret.

Att man är intresserad utav andra områden än den man har examen i trodde jag var normalt. Men som vanligt när någon ropar "MARXIST" så är det oftast de mest komplicerade ordet de kan stava till. Verkar inte som att du är något undantag.

Kul att du klarar av att göra så många fel i dina antaganden från den lilla mening jag skrev. Måste vara ett svårt liv du lever när ingen vill prata med dig?

Skärp dig och skaffa ett jobb.
Citera
2018-01-02, 12:31
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Du förstorar ansvaret och hur mycket man behöver kunna för att vara barnvakt.

Du får det att låta så avancerat och svårt.

Sluta drömma och vakna upp, det är ett mycket, mycket simpelt jobb hur mycket ni än försöker skrika om er pedagogik och planering. Ingen köper det längre. Det är barnpassning och inget mer.

Sluta försök att göra det till något annat än det är.

Det märks vilken öm tå som jag sparkat på.
Överutbildade barnvakter för att höja yrkets standard och lönenivå med en massa hittepåakademiskt flum.

Jag jobbar inte som förskolelärare och hade inte bytt jobb med dem om de så gett mig 50' emellan. Jag har dock 4 barn och vill att dessa lämnas till kvalificerad personal, inte folk som hoppat av gymnasiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du får skilja på pedagogens arbete och en "dagisfröken". En pedagog lägger upp arbetet för att din framtida avkomma ska kunna lära sig matematik när denne börjar skolan tex. Förstår du hur det sambandet funkar? Det handlar inte om torka 1-åringar i rumpan, det finns det folk direkt från gymnasiet som gör

Det är lustigt då att unga som på 70-talet var hemma med mamma eller privat dagmamma lärde sig sin matte rätt bra ändå. Bättre än nuförtiden som det verkar.
Om den här branschen skulle fungera som andra branscher, d v s, kunden kunde välja olika alternativ, så skulle intresset för billiga passningstjänster såklart öka. Som kund skulle i alla fall jag vara mer intresserad av att ungen hade kul, fick god mat och mådde gott.

Förr eller senare kommer vårt samhälle att upptäcka vilken osannolik utbildningsinflation vi har skapat till en mängd yrken, inte bara till förskollärare. Till dess är det väl bara att skära guld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Går det ens att klara sig med under 30.000 om man ska ha en schysst bil och bo i ett svenskt bostadsområde?

Visst om man är två som jobbar i familjen.

Det är vad jag och min sambo har ihop
Citera
2018-01-02, 12:35
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du får skilja på pedagogens arbete och en "dagisfröken". En pedagog lägger upp arbetet för att din framtida avkomma ska kunna lära sig matematik när denne börjar skolan tex. Förstår du hur det sambandet funkar? Det handlar inte om torka 1-åringar i rumpan, det finns det folk direkt från gymnasiet som gör
Jag tror ni har fel båda två. Den som tror att pedagogens kunskaper är värdelösa saknar nog själv kunskap om saken. Men den som tror att barn inte skulle kunna lära sig matematik när de börjar skolan om de inte först haft förskolepedagoger har en lite för nutidschauvinistisk syn.
Citera
2018-01-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ojojo, det var mycket ansvar det där.

Finns många, många jobb där du får tiodubbelt med ansvar från dag-1 jämfört med det där.

Det du beskriver är rent ut sagt löjligt.
Det där kan du klara efter en tvåveckors introduktion.

Det är fanimej mer acvancerat att arbeta i en ICA-butik och ha hand om tex kyldisken.

Det är sossarnas och fackets fel att detta yrke akademiserats.

28 000 för något så simpelt som att koordinera barnpassning och se till att de får mat i magen och inte sticker ut ögonen på varandra.

Ni förstår väl själva att ni inte kommer kunna ligga på den här lönenivån i längden.
När högkonjunkturen ramnar och kommunerna kommer tvingas att skära med motorsåg kommer era löner att försvinna ner i källaren.

Överbetalda barnvakter som tror att de är något jämförbart med ett riktigt jobb.

Vad jobbar du själv med? I min värld finns det väl få saker som är mer ansvarstyngda än att ha ansvar för typ 20 barns psykiska och fysiska välbefinnande och mentala utveckling på dagligbasis. Är ditt jobb mer ansvarskrävande? Vad tjänar du?

Det du pratar om är barnskötare, och de tjänar inte särskilt bra. Förskollärarna får betalt för att de utöver barnomsorgen även har ett pedagogiskt, administrativt och personligt ansvar för verksamheten.

Det viktigaste ansvaret som jag glömde nämna är ju att förskollärarna ser till så att föräldrar överallt kan åka till sina jobb. Låt oss se hur kul det blir om förskolor tvingas stänga, barn inte får förskoleplatser och mamma eller pappa tvingas säga upp sig på jobbet för att stanna hemma med barnet.
Citera
2018-01-02, 12:39
Medlem
Citat:
Du bevisade precis hur lite man behöver kunna för att vara högskoleutbildad barnvakt.
Eller insåg du inte det?

Du är kass på att trolla.
Citera
2018-01-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Enligt säkra källor är snarare så att barnskötarna med 35 år i yrket är det största problemet på alla förskolor...
Den "säkra källan" är antagligen en yngre utbildad förskollärare som gnäller över hur insnöade och korkade de äldre arbetskollegorna är? Inget nytt under solen precis... Sen om det är sant är ju en helt annan femma.
Citera
2018-01-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är lustigt då att unga som på 70-talet var hemma med mamma eller privat dagmamma lärde sig sin matte rätt bra ändå. Bättre än nuförtiden som det verkar.
Om den här branschen skulle fungera som andra branscher, d v s, kunden kunde välja olika alternativ, så skulle intresset för billiga passningstjänster såklart öka. Som kund skulle i alla fall jag vara mer intresserad av att ungen hade kul, fick god mat och mådde gott.

Förr eller senare kommer vårt samhälle att upptäcka vilken osannolik utbildningsinflation vi har skapat till en mängd yrken, inte bara till förskollärare. Till dess är det väl bara att skära guld.

Det ingår också, en stor del av förskollärarutbildningen handlar ju om hur man främjar barns välbefinnande, löser konflikter och lär barnen att bli nyfikna och sugna på att lära sig genom lek. Det handlar inte om att lära ut matte, det handlar om att utforma olika lekar eller ta tillvara på situationer som händer i leken för att lära ut grundläggande saker som färger och "är det fler eller färre röda hästar än blåa"?

Supersimpelt för oss och sånt barn kommer lära sig så småningom ändå, så klart, men det handlar inte om den faktiska kunskapen utan om att lägga grunden för ett intresse att lära sig. Om barnen förknippar matte med något kul i tidig ålder så kommer de kanske vara mer intresserade av det längre upp i åldrarna också.
Citera
2018-01-02, 12:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus

Det finns redan idag ett antal alternativ, så där är du ute på något tunn is.
Citera
2018-01-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag tror ni har fel båda två. Den som tror att pedagogens kunskaper är värdelösa saknar nog själv kunskap om saken. Men den som tror att barn inte skulle kunna lära sig matematik när de börjar skolan om de inte först haft förskolepedagoger har en lite för nutidschauvinistisk syn.
Sant men frågan är vad man ska ha pedagogens kunskaper till om man inte vill ha dom? Jag tycker för min del att det räcker med ungar som har kul och mår bra. Vi har sån jävla kunskaps och utbildningshysteri i det här landet så det är löjligt. Ändå blir det bara mer och mer rubbat på exempelvis myndigheter och liknande.
Citera
2018-01-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Haha. Du är måhända högbegåvad och "snappade upp tillräckligt", men inte tillräckligt mycket för att veta att det inte finns "läroplaner" i förskolan. Det finns en läroplan. Har du inte ens den grundläggande insikten i verksamheten förstår jag att du inte fattade någonting.

Men jösses pajas, märka ord när man inte har något intelligent att komma med måste vara en tvättakta förskolelärare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in