2017-12-23, 16:39
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Tja,alla pengar som förvaras elektroniskt, kan också beslagtas med en knapptryckning.
Fysiska tillgångar som cash, guld, diamanter, konst, veteranbilar eller vad du nu tror på är säkrare i ett sånt scenario

Om jag förvarar mina bitcoins på ett elektroniskt usb minne som sedan förvaras i min ändtarm... Berätta för mig hur dessa kan beslagtas med en enkel knapptryckning?
Citera
2017-12-23, 16:44
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Krypto känns som de är en tidsfråga innan bankerna går ihop och stänger ner det och bara accepterar någon egen krypto likt ripple.

Och hur tänkte du att de skulle lyckas med det?
Citera
2017-12-23, 17:56
Medlem
happilappis avatar
Om du vill vara riktigt hardcore, och du tror på TOTAL systemkollaps, då köper du givetvis fysiskt guld som du gräver ner på ett ställe som ingen annan hittar.

Om du bara tror på systemkollaps i X land, då är det bra att tömma allt, växla till mer tillförlitlig valuta och lagra den i en säker bank i ett annat land.
Citera
2017-12-23, 17:58
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Om jag förvarar mina bitcoins på ett elektroniskt usb minne som sedan förvaras i min ändtarm... Berätta för mig hur dessa kan beslagtas med en enkel knapptryckning?

Det borde väl inte vara så svårt att skicka en raid till huvudkontor(en) för kryptovalutan och hacka sig in och konfiskera alla pengar.
Citera
2017-12-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det borde väl inte vara så svårt att skicka en raid till huvudkontor(en) för kryptovalutan och hacka sig in och konfiskera alla pengar.

Du har verkligen noll koll hur det fungerar?

Dock kan så klart staten skriva lagar som tvingar folk lämna ifrån sig annars 20 års fängelse.
Citera
2017-12-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Om du vill vara riktigt hardcore, och du tror på TOTAL systemkollaps, då köper du givetvis fysiskt guld som du gräver ner på ett ställe som ingen annan hittar.

Om du bara tror på systemkollaps i X land, då är det bra att tömma allt, växla till mer tillförlitlig valuta och lagra den i en säker bank i ett annat land.

Inte ens guld går säkert om det krisar. I USA beslagtogs guld från privatpersoner. Om jag inte minns fel måste man i Sverige registrera guldköp över 10k(?)...

Citat:
Executive Order 6102 is a United States presidential executive order signed on April 5, 1933, by President Franklin D. Roosevelt "forbidding the Hoarding of gold coin, gold bullion, and gold certificates within the continental United States".

Edit:
Tror diamanter är bättre än guld. Väldigt liten volym och ingen metalldetektor som kan pipa. Däremot blir det knepigt när man ska köpa mat och har bara en diamant värd 1 milj...
Senast redigerad av mitt-namn 2017-12-23 kl. 18:36.
Citera
2017-12-23, 20:23
Medlem
RoofleTrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du har verkligen noll koll hur det fungerar?
Dock kan så klart staten skriva lagar som tvingar folk lämna ifrån sig annars 20 års fängelse.
Ja, riktigt så enkelt är det ju inte att beslagta de flesta cryptovalutor. Sedan om det är smart att 'investera' i bitcoin för att skydda sina tillgångar vet jag inte. Kanske mot staten, men du får ju en hel del andra problem helt plötsligt..

Vidare har jag också tänkt på det du nämnde sist. Befarar att man p.g.a svårigheterna att kontrollera de tekniska detaljerna kring kryptovalutor, helt enkelt skapar så stränga regelverk rörande dess bruk att de i princip blir obrukbara på den vanliga marknaden.

Blir spännande att se vad som händer framöver i vilket fall.
Citera
2017-12-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11

Med en USB-kabel...?
Citera
2017-12-23, 21:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Med en USB-kabel...?

Och ägna 10+ år åt dekryptering för man använder givetvis stark kryptering på så viktigt material?
Citera
2017-12-23, 21:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Inte ens guld går säkert om det krisar. I USA beslagtogs guld från privatpersoner. Om jag inte minns fel måste man i Sverige registrera guldköp över 10k(?)...

Edit:
Tror diamanter är bättre än guld. Väldigt liten volym och ingen metalldetektor som kan pipa. Däremot blir det knepigt när man ska köpa mat och har bara en diamant värd 1 milj...

Guld köper man lämpligen i andra eu-länder, diamanter är egentligen inte särskilt värdefulla, beviset ligger i att de knappt går att sälja.

De beers har haft monopol och satt världsmarknadspriserna på diamanter länge https://sv.wikipedia.org/wiki/De_Beers
Citera
2017-12-24, 08:38
Bannlyst
Guld. Du kan inte göra nåt med det men det är en 100 procent säker värdebevarare. Finns inget annat som bevarar värdet som guld.

Guld ger en självförtroende, självkänsla, ökat värde, trygghet, stabilitet och äkthet. Ingen kan falsifiera ens värde.

Guldpriset i dollar får gärna rasa men guld i sig är en valuta som ingen kommer bry sig om att räkna om till dollar den dagen dollarn kraschar.

Guld är dessutom skattefritt.
Citera
2017-12-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och ägna 10+ år åt dekryptering för man använder givetvis stark kryptering på så viktigt material?

Nu tänkte jag mer på det där fysiska accessproblemet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in