• 4
  • 5
2017-12-26, 15:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Och om dom säger ge oss guldet eller böt 50 k då? I en situation där det blivit så illa att staten får sno ditt guld borde det inte behöva bli mkt värre för att dom ska få det dom vill?

Klart jag fattar att man kan ljuga jag är inte dum i huvudet alla skulle ljuga i det läget vilket betyder att dom skulle komma på ett sätt att vinna på ändå.

Var det i USA dom konfiskerade folks guld och hur gjorde dom då när alla ljög om att det stulits? Åkte hem med metalldetektor och leta ? Ska nog bli skapligt illa för att hembesök efter ens guld skulle hända dock.

Verkar inte finnas nån som vet hur det gäller ang guld och sparade kunduppgifter hos tex tavex, kan man lita på att dom talar sanning om man frågar dom per telefon/mejl tro?

Skit i att köpa guldet och silvret i sverige så är problemet löst.
Citera
2017-12-26, 20:31
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det borde väl inte vara så svårt att skicka en raid till huvudkontor(en) för kryptovalutan och hacka sig in och konfiskera alla pengar.

HAHAHahaha, huvudkontor för kryptovalutan, tack för dagen skratt.
Citera
2017-12-30, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skit i att köpa guldet och silvret i sverige så är problemet löst.

Men jag vill köpa det i Sverige och gärna på tavex, du menar att det inte går utan att dom meddelar Skatteverket/sparar kunduppgifterna?
Citera
2017-12-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Det är kapitalskatt 30% på guld. Dock rapporterar ju inte guldhandlar till skatteverket när du säljer men kommer väl lagar om det snart. Sen betalar du ju skatt också när du köper fysiska guldtackor.

Kan du utveckla? Säg att man köper en guldtacka hos tavex för ca 100k, kommer uppgifterna sparas/föras vidare till Skatteverket?
Citera
2017-12-30, 07:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men jag vill köpa det i Sverige och gärna på tavex, du menar att det inte går utan att dom meddelar Skatteverket/sparar kunduppgifterna?

Nej jag menar att om man nu är rädd för registrering så sprid riskerna, problemet löst!

Skulle aldrig handla från tavex när det finns bättre handlare nere i europa. Tavex är ändå inte svenskt det heller så vad är problemet?

I sverige har vi 25% moms på allt silver, i tyskland är momsen på silvermynt 6% vill jag minnas - stor skillnad är det i varje fall. Köp absolut inte silver i sverige!
Citera
2017-12-31, 14:24
Medlem
Bitcoin och likanande är ett betydligt sämre alternativ än guld långsiktigt för detta ändamålet. Det är helt enkelt för osäker kurs på cryptovalutor för att gömma pengar på det viset.
Citera
2018-01-02, 20:18
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Kan du utveckla? Säg att man köper en guldtacka hos tavex för ca 100k, kommer uppgifterna sparas/föras vidare till Skatteverket?

Nej. Men om du köper för 1M och guldpriset stiger med 20% och du säljer tillbaka guldet för 1.2M så måste du skatta 30% av vinsten (200k) och ha med bevis (kvitto) i deklarationen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in