2017-12-24, 10:32
Medlem
Tropicalss avatar
Köp ett stort och fint hus någonstans utanför storstäderna. Gärna med mycket mark och skog så att du kan vara självförsörjande.

Spara sedan genom amortering, det är svårare för staten att stjäla något här. Det enda är att de kan konfiskera är huset och fastigheten det står på men det skulle vara ännu ett steg längre mot att "bara" ta digitala pengar.

En av nackdelarna är att avkastningen maximalt motsvarar vad räntan för ditt huslån är för tillfället. Möjligtvis om din egendom ökar i värde på marknaden eller om du kan sälja det som din mark producerar.
Citera
2017-12-24, 10:35
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Guld. Du kan inte göra nåt med det men det är en 100 procent säker värdebevarare. Finns inget annat som bevarar värdet som guld.

Guld ger en självförtroende, självkänsla, ökat värde, trygghet, stabilitet och äkthet. Ingen kan falsifiera ens värde.

Guldpriset i dollar får gärna rasa men guld i sig är en valuta som ingen kommer bry sig om att räkna om till dollar den dagen dollarn kraschar.

Guld är dessutom skattefritt.

Grejen är att om alla fiatvalutor kraschar aka "världskollaps" så lär det sista folk vill ha vara just guld. Det går inte att äta guld, det går knappt att göra ett skit med guld faktiskt.
Citera
2017-12-24, 11:17
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier

Guld är dessutom skattefritt.

Det är kapitalskatt 30% på guld. Dock rapporterar ju inte guldhandlar till skatteverket när du säljer men kommer väl lagar om det snart. Sen betalar du ju skatt också när du köper fysiska guldtackor.
Citera
2017-12-24, 11:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Det är kapitalskatt 30% på guld. Dock rapporterar ju inte guldhandlar till skatteverket när du säljer men kommer väl lagar om det snart. Sen betalar du ju skatt också när du köper fysiska guldtackor.

Man är inte tvungen att varken köpa eller sälja i Sverige, investeringsguld är skattebefriat i hela EU. Visst skall man betala skatt på "vinst" (egentligen bara inflation som gjort fiat mindre värd mot guld) men hur många rapporterar detta undrar jag?
Citera
2017-12-24, 12:13
Medlem
Grejen är väl att inte ha alla ägg i samma korg. Sprid ut det på så många olika saker som möjligt.
Citera
2017-12-24, 22:30
Medlem
Hur mkt kan man köpa fysiskt guld för från tex tavex UTAN att det registreras någonstans? Och även om man köper under gränsen för vad som registreras hos staten, registreras det ändå då inte hos tex tavex så att staten bara kan kolla upp alla som köpt?

Är det omöjligt att köpa en guldtacka på tex tavex på säg 250 G utan att lämna spår?
Citera
2017-12-25, 09:23
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Vore de inte bättre att vara fullbelånad med svenska sek och skaffa andra tillgångar då köpkraften minskar drastiskt för varje år som går med ingves o co, så blir snart svenska kronan värdelös ?

Det ligger en poäng i det men vi har redan tappat ca 15% mot övriga valutor på kort tid.
Med facit på hand har man dock genomskådat staten och kapitalet med att de ljuger om i princip allt.

Ytterligare ett problem många inte tänker på är att staten kan rent av konfiskera dina tillgångar medans lånen får du ha kvar.

Vad fan gör du då, du som är överbelånad i SEK för att du tror du kan spela poker med den artificiella inflationen/kronkursen och använda Banken som bankomat för dina transaktioner.
Senast redigerad av Mes 2017-12-25 kl. 09:25.
Citera
2017-12-25, 09:25
Bannlyst
Råvaror! Allt annat är bs...kan du inte hålla i det så äger du det inte, och du kan inte gömma det. förlåt att jag drog den klyschan men det stämmer så väl.
Citera
2017-12-25, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hur mkt kan man köpa fysiskt guld för från tex tavex UTAN att det registreras någonstans? Och även om man köper under gränsen för vad som registreras hos staten, registreras det ändå då inte hos tex tavex så att staten bara kan kolla upp alla som köpt?

Är det omöjligt att köpa en guldtacka på tex tavex på säg 250 G utan att lämna spår?
Jag köpte silver hos Tavex för ett tag sedan...jag frågade dem även via mail hur det låg till med spårningen osv. Tyvärr så kan jag inte hitta mailen nu, men jag tycker att du ska maila dem och fråga så kommer de ge dig ett bra svar! Eller ring såklart
Citera
2017-12-25, 09:32
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnAverageMan
Råvaror! Allt annat är bs...kan du inte hålla i det så äger du det inte, och du kan inte gömma det. förlåt att jag drog den klyschan men det stämmer så väl.

Visst är det så men i en kraschande värld är det du håller i lätt att ta när våldskapitalet trumfar din värdegrundskönsstympade Svenska illusion om allas lika värde och rätt till sina egna ägodelar.

Samtidigt är allt som kan registreras (T.e.x hus, bilar, mark, installationer etc) något som också kan tas ifrån dig.

Se bara nu senaste, Staten krigsplacerar din BIL. Vad är det om inte annat än konfiskering adresserat som något ädelt?. (Skydda det multikulturella/multikriminella rövhålets feta pampvälde och elit)
Citera
2017-12-25, 09:33
Medlem
Malta verkar vara det nya svarta om man ska tro på rikingar. Men nu har EU fått syn på landet så det kanske inte är så säkert heller.
Citera
2017-12-25, 09:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnAverageMan
Jag köpte silver hos Tavex för ett tag sedan...jag frågade dem även via mail hur det låg till med spårningen osv. Tyvärr så kan jag inte hitta mailen nu, men jag tycker att du ska maila dem och fråga så kommer de ge dig ett bra svar! Eller ring såklart

Gör inte det, du åker på 25% moms på silver i sverige så tavex går bort direkt - investeringsmynt i silver är lågt beskattade i tyskland bland annat, tackor däremot har full tysk moms (19% tror jag). Även belgien verkar vara ett bra land för silver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in