2017-12-22, 14:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://www.youtube.com/watch?v=SUkdhzXjv1U

Det är väl hur man är som människa. Jag är som dig, vill dra när jag ville ett gäng dagar, så därför skaffar jag inte djur. Vissa skaffa djur för att de älskar djur och tar hand om dom de älskar.

Sen tror jag det är viss skillnad för en utekatt med kattlucka och en innekatt. En utekatt kan stimulera sig själv i alla fall.
Har man en innekatt eller utekatt utan lucka och drar är man ju bara dum i huvudet.

Håller med. Ett par dagar inne funkar dock fint, det hände då och då innan jag skaffade luckan.

Har förresten hund också, och varken katt eller hund hade levt idag om det inte vore för mig. De är nämligen mitt ex's, och när vi separerade kom hon efter några månader på att djuren "inte passade in i hennes livsstil", så hon skulle avliva dom. Jag blev skitförbannad, för tro det eller ej, jag anser att om man skaffar ett djur så har man ansvar för det resten av dess liv.

Jag tog mot min vilja hand om bägge två. Jag är definitivt ingen hundmänniska, men jag har respekt för alla djur och jag behandlar hunden bra. Ni som kallar mig för dålig ägare kan ju försöka leva upp till hur "mina" djur har det, lycka till med det era missfoster.
Citera
2017-12-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Katter blir inte stressade av att vara ensamma, det är ren bullshit. Men visst, om man är efterbliven nog att ha en katt i en lägenhet så kan det bli problem med att den blir understimulerad. Jag tror att vilken stadskatt som helst skulle vilja byta med min katt vilken dag som helst.

Han får komma och gå som han vill. Självklart kan han råka ut för någon olycka även ute, ska jag hindra honom från att gå ut också menar du? Idiot.
En domesticerad katt som är van vid mänskligt umgänge kan bli fruktansvärt stressad av att lämnas ensam. Det ligger i kattens natur att som vuxen leva ensam men den domesticerade katten behåller mycket av ett kattungeförhållande till oss människor som blir ställföreträdande kattmammor, därför känner de sig övergivna om de lämnas eftersom kattungar lever ihop med sina kattmammor. Det är individuellt hur starka band varje katt har till sin respektive människa. Min katt kan ligga vid ytterdörren och vänta på mig när jag varit borta vilket hon aldrig någonsin gör när jag är hemma. Att hon legat där länge känns då man lägger handen på golvet.
Citera
2017-12-22, 15:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
2 stora vattenskålar typ kastrull, rejält med mat + lite extra o ren kattlåda med tidningar runt så klarar den sig en vecka.
Citera
2017-12-22, 15:38
Medlem
Inga Sörmans avatar
Jag skulle stanna hemma om jag vore du. Hade aldrig lämnat katten ensam i flera dagar.
Citera
2017-12-22, 16:29
Medlem
Om du har vägarna förbi Sthlm kan du lämna den hos mig . Annars på Facebook efterlysa en ung tjej som mot betalning hjälper dej gärna
Citera
2017-12-22, 16:35
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Katter blir inte stressade av att vara ensamma, det är ren bullshit. Men visst, om man är efterbliven nog att ha en katt i en lägenhet så kan det bli problem med att den blir understimulerad. Jag tror att vilken stadskatt som helst skulle vilja byta med min katt vilken dag som helst.

Han får komma och gå som han vill. Självklart kan han råka ut för någon olycka även ute, ska jag hindra honom från att gå ut också menar du? Idiot.

Varför skaffar man katt om man inte tänker ta ansvar för den? Du verkar var idioten i sammanhanget. En katt är ett liv och ingen jävla leksak som man kan behandla hur som. Vill du kunna åka bort utan att behöva ordna någon som passar katten, skaffa inte katt. Luffare.
Citera
2017-12-22, 16:48
Medlem
Tinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikintresserad
Vad gör man när saker inte har gått som planerat ?. Det är nog alldeles för inhumant att lämna katten ensam i 5 dagar. Bättre att jag då hälsar släkten att jag dessvärre inte kan komma.

Jag bor på Gotland så kom gärna med råd på hur man kan hitta ett lämpligt boende åt min katt.

Jag har redan försökt boka rum på gotlands pensionat för katter men det var ingen plats ledig.

Jag skulle kolla med någon Gotland grupp på Facebook. Gå in och sök samt skriv att det är AKUT.
Annars får du stanna hemma tyvärr. Inte schysst att stressa upp katten på flygplatsen för du ska vara borta i fem dagar.

Det är okej om man kanske ska flytta till ett annat land te.x men annars ovärt att stressa upp katten.
Sedan så måste katten anpassa sig hos din släkt, och kommer känna sig obekväm ett par dagar. Sedan så ska ni flyga ner igen.

Nä. Du får hitta en kattvakt. Skulle erbjudit om du var förbi Stockholm men jag har själv katter.
Citera
2017-12-22, 16:53
Medlem
Crimxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Varför skaffar man katt om man inte tänker ta ansvar för den? Du verkar var idioten i sammanhanget. En katt är ett liv och ingen jävla leksak som man kan behandla hur som. Vill du kunna åka bort utan att behöva ordna någon som passar katten, skaffa inte katt. Luffare.

Lugna dig lite nu.
Du framställer det som TS är en kattplågare och sadist ungefär.
Han har tillomed lagt upp en tråd på flashback iomed att han är kluven.

Tror förövrigt att det hade varit betydligt mer stressande för katten att åka flygplan. Och sen utsättas för en okänd miljö, därefter flygplan igen.

5dagar som en engångsgrej är inga problem. Rejält med mat,vatten och extra låda.
Alternativt lägger du upp ett "söker kattvakt"-inlägg på facebook
Senast redigerad av Crimxon 2017-12-22 kl. 16:57.
Citera
2017-12-22, 16:55
Medlem
blajeanss avatar
Enkelt. Avboka flygbiljetten och boka båten istället.
Finns plats imorgon till nynäshamn klockan 07:15 och 16:00, djurplats.
Alltså; du tar med katten! Eller stannar hemma!
Citera
2017-12-22, 17:20
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimxon
Lugna dig lite nu.
Du framställer det som TS är en kattplågare och sadist ungefär.
Han har tillomed lagt upp en tråd på flashback iomed att han är kluven.

Tror förövrigt att det hade varit betydligt mer stressande för katten att åka flygplan. Och sen utsättas för en okänd miljö, därefter flygplan igen.

5dagar som en engångsgrej är inga problem. Rejält med mat,vatten och extra låda.
Alternativt lägger du upp ett "söker kattvakt"-inlägg på facebook

Jag svarade inte på TS som du kanske ser. Till TS så säger jag stanna hemma. 5 dagar är brutalt länge för vissa katter. Dom mår inte bra av det alls. Som sagt skaffa inte djur om du inte vill ta hand om dom. Bara för att katter inte behöver ha kontakt lika ofta som hundar så är det inga slit och släng leksaker. Lämnar man katter i 5 dagar ensam så är man oförstående som bäst och ett svin som sämst.
Citera
2017-12-22, 17:52
Medlem
Om du inte vet någon som kan ta hand om katten vet jag inte hur du tänkte när du bokade flyg. 5 dagar är för länge för den att vara själv. En helg klarar den men mer än det är bara taskigt.
Citera
2017-12-22, 17:58
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain

Normalt sett tycker jag "läs tråden"-svar är hopplösa, då inlägget man refererar till ligger nånstans i mitten av en flera hundra sidor lång tråd. Här är inlägget jag menar bara några inlägg ovan ditt, orkar du inte ens läsa samma sida innan du kväker ur dig dumheter, ditt eländiga spån?

Nåja, jag är för att hjälpa de begåvningsutmanade, man ska vara hygglig mot de svaga i samhället: (FB) Katten har ingenstans att bo under julafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in