2017-12-22, 12:29
Medlem
Kom till flygplatsen i god tid, ta med dig katten i en bur och hör med flygbolaget om det går att få med sig katten. Jag vet att man på till exempel SAS får ta med sig katter och hundar i kabinen under flygningar. Annars går det kanske att få plats för katten i bagageutrymmet. Man kan ju betala för att checka in extra bagage så då borde man väl kunna checka in en extra katt.

Flygbolaget borde försöka vara tillmötesgående. Om inte - stanna hemma med katten. 5 dagar är låååångt över vad som är lagligt för ett husdjur att vara ensamt.
Citera
2017-12-22, 12:53
Medlem
[quote=Dannebil|62685899]Kom till flygplatsen i god tid, ta med dig katten i en bur och hör med flygbolaget om det går att få med sig katten. Jag vet att man på till exempel SAS får ta med sig katter och hundar i kabinen under flygningar. Annars går det kanske att få plats för katten i bagageutrymmet. Man kan ju betala för att checka in extra bagage så då borde man väl kunna checka in en extra katt.

Flygbolaget borde försöka vara tillmötesgående. Om inte - stanna hemma med katten. 5 dagar är låååångt över vad som är lagligt för ett husdjur att vara ensamt.[/QUOTE

Okej. Jag ska försöka få katten ombord på flygplanet.
Hur pass läskigt är det för en katt att åka flygplan ?]
Citera
2017-12-22, 13:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Känner du ingen som kan titta till katten? Katter är ju som de är och verkar inte lida av att vara ensamma hemma, Lägg upp rejält med torrfoder och häll upp vatten så den klarar sig, För det gör den även om ingen kan titta till den. Ställ in en extra kattlåda så ordnar det sig, duger med en pappkartong med strö i.

Precis så!

Slappna av TS, katter klarar sig ensamma hur länge som helst. Rejält med torrfoder och vatten, samt mycket sand i två lådor så kan du vara borta över en vecka utan problem.

God jul och hälsa släkten
Citera
2017-12-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Precis så!

Slappna av TS, katter klarar sig ensamma hur länge som helst. Rejält med torrfoder och vatten, samt mycket sand i två lådor så kan du vara borta över en vecka utan problem.

God jul och hälsa släkten

Nej, det är olagligt. Katter ska ha tillsyns minst två gånger per dag. Om någon ser katten och märker att ingen är hemma kommer katten tas ifrån TS, hon riskerar djurförbud och böter.
Citera
2017-12-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikintresserad
Okej. Jag ska försöka få katten ombord på flygplanet.
Hur pass läskigt är det för en katt att åka flygplan ?]

Det är nog inte läskigare än att åka typ bil eller tåg även om tryck i öronen och sånt säkert kan göra den extra skraj. Sen varierar det från katt till katt hur vana de är vid att åka i sina burar och så.
Citera
2017-12-22, 14:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Nej, det är olagligt. Katter ska ha tillsyns minst två gånger per dag. Om någon ser katten och märker att ingen är hemma kommer katten tas ifrån TS, hon riskerar djurförbud och böter.

Givetvis är det olagligt, men det är ju en massa saker i det här idiotlandet. Eftersom katten inte kommer fara illa är det bara att bryta mot lagen. Jag är ofta borta en helg eller så, det är inga som helst problem.

Jag hade åkt, katten hade fått vara hemma. Men så är jag en lite mer avslappnad individ än alla curlingidioter som tror att djuren är spädbarn.

EDIT: Jag SKA förresten åka, blir borta två och en halv dag. Inte så att jag darrar inför lagens långa arm direkt.
Citera
2017-12-22, 14:11
Medlem
Fråga till TS:

Varför planerar du så dåligt?
Varför har du svårt att ta ansvar i tid?
Är detta en trolltråd? Eftersom du på allvar frågar på Flashback vad du ska göra med din katt under julafton?
Citera
2017-12-22, 14:15
Medlem
Citat:
Givetvis är det olagligt, men det är ju en massa saker i det här idiotlandet. Eftersom katten inte kommer fara illa är det bara att bryta mot lagen. Jag är ofta borta en helg eller så, det är inga som helst problem.

Jag hade åkt, katten hade fått vara hemma. Men så är jag en lite mer avslappnad individ än alla curlingidioter som tror att djuren är spädbarn.

EDIT: Jag SKA förresten åka, blir borta två och en halv dag. Inte så att jag darrar inför lagens långa arm direkt.

Självklart KAN katten klara sig själv i en vecka om man ser till att den har mat och vatten. Problemet är ju att katten kan spilla ut vattnet efter en timme, hetsäta upp all mat på en gång, få tarmvred och dö i svåra plågor innan du är hemma igen. Eller så blir den så stressad av att vara ensam och ostimulerad att den börjar hitta på en massa dumheter, äter något den inte borde eller klättrar och hoppar på saker och skadar sig. Då kan det inte gå flera dagar innan den får komma till veterinär.

Man följer inte lagen för att slippa få problem med snuten, man följer lagen för att den är instiftad för djurets bästa. Väljer du att bryta mot den säger du samtidigt att du inte bryr dig ett piss om djuret. Lagen är till för att kunna ta djuren från usla ägare som du, inte för att ge dig böter för att du inte behandlar katten som ett spädbarn.

Sluta ge idiottips folk.
Citera
2017-12-22, 14:29
Medlem
Stanna hemma eller ta med katten. Att lämna katten ensam så länge är inte humant.
Citera
2017-12-22, 14:32
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Trams

Katter blir inte stressade av att vara ensamma, det är ren bullshit. Men visst, om man är efterbliven nog att ha en katt i en lägenhet så kan det bli problem med att den blir understimulerad. Jag tror att vilken stadskatt som helst skulle vilja byta med min katt vilken dag som helst.

Han får komma och gå som han vill. Självklart kan han råka ut för någon olycka även ute, ska jag hindra honom från att gå ut också menar du? Idiot.
Citera
2017-12-22, 14:46
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Katter blir inte stressade av att vara ensamma, det är ren bullshit. Men visst, om man är efterbliven nog att ha en katt i en lägenhet så kan det bli problem med att den blir understimulerad. Jag tror att vilken stadskatt som helst skulle vilja byta med min katt vilken dag som helst.
https://www.youtube.com/watch?v=SUkdhzXjv1U

Det är väl hur man är som människa. Jag är som dig, vill dra när jag ville ett gäng dagar, så därför skaffar jag inte djur. Vissa skaffa djur för att de älskar djur och tar hand om dom de älskar.

Sen tror jag det är viss skillnad för en utekatt med kattlucka och en innekatt. En utekatt kan stimulera sig själv i alla fall.
Har man en innekatt eller utekatt utan lucka och drar är man ju bara dum i huvudet.
Citera
2017-12-22, 14:52
Medlem
flaskborstes avatar
Sätt upp en webbkamera på en plats du vet att katten gillar att vara på..Sedan loggar du in då och då för att kolla så att katten ser ut att må bra..

Duger detta upplägg för att se till sjuka gamlingar inom äldrevården så lär det duga och vara lagligt för en katt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in