2016-03-30, 11:14
Medlem
Totalycrazys avatar
Kolla vad skolorna har för profil och anpassa efter ditt intresse/livspussel.
Många har kristen profil där man förväntas deltaga i div. aktiviteter med kristet budskap. Det ingår ofta i skoltiden så man kommer inte undan.
Som sagt, kolla noga och Lycka till.
Citera
2016-03-30, 13:55
Medlem
Ingen som har läst på någon av dessa folkhögskolorna? Jesus
Citera
2016-03-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Ingen som har läst på någon av dessa folkhögskolorna? Jesus

Vad ska du läsa för någonting? När det kommer till folkhögskolor profilerar de sig ofta helt olika. Vissa fhs har schyssta utbildningar i musik andra kanske har ett bra basår. Om du säger vad du ska plugga och vad du önskar få ut av dina studier så ska jag försöka bedöma efter de kriterierna. Jag har gått på två av de skolorna du listar.

Mvh Skittlesandfish
Citera
2016-04-12, 18:44
Medlem
Ansök inte till Furuboda Folkhögskola

Ska börja med att säga att detta inte är någon form av kränkning mot personal eller andra individer på skolan utan ett sätt att skriva av sig på hur systemet på denna skola verkligen fungerar.
För er som inte vet så är Furuboda Folkhögskola en skola som ligger i Yngsjö utanför Kristianstad. Detta stället är anpassat för folk med funktionsnedsättning och andra störningar, hjärnskador etc.
Ni som har lyssnat på när folk har pratat om detta ämne har säkert hört att Furuboda ska vara bland de bästa folkhögskolorna i Sverige eller dylikt och personalen här är inte blyga med att säga det.

Självklart är det ett stort plus att ett ställe som detta är så pass bra anpassat för folk med hinder och det ska de ju ha. Personalen och annat folk som arbetar inom Furuboda har dock visat tydligt att ifall du inte har några permanenta skador i kroppen eller hjärnan så behöver du inte behandlas lika bra som de andra. Jag personligen har berättat för vår klassföreståndare att jag har ett flertal psykiska sjukdomar som försvårar min vardag och jag har inte bett om att de ska tycka synd om mig eller att de ska anpassa sig efter mig utan jag ville bara att de skulle förstå hur jag känner ibland inför vissa saker. Dessutom hade jag inte sagt detta ifall de inte frågat för jag vill inte bli stämplad som psykfall eller dylikt.

Under min intervju där sa de till mig att de inte ska vara några problem och att de ville ge mig all hjälp jag behöver. "So far, so good" tänkte jag. Min positiva inställning till att börja där förändrades ganska fort efter att sommarlovet tagit slut och vi samlades i klassen. Under de två terminer jag spenderat där har jag bevittnat hur svinigt systemet på denna skola är. Ständigt får man vara med om att de som har hjärnskador ska gå före i allt. Jag fick höra att de som sitter i IT kursen har företräde på att boka de bärbara datorerna som det bara finns tre av även fast de har varsin dator i sitt klassrum. Anledningen är tydligen för att vissa av dem inte tycker om de datorer som de fått utdelade till sig. Arbetet kunde jag inte göra klart för att alla datorer var upptagna och vår kursledare blev arg för att det inte var klart även fast jag förklarade varför. Två personer blev utskrivna från skolan trots att de förklarat att deras barn föddes 50% för tidigt och att de måste ta hand om ungen 24 timmar om dygnet. På torsdag åker klassen på ett studiebesök i Malmö för att besöka synagogan och tekniska museet. De ska köra dit klockan 8 och vara tillbaka i Kristianstad mellan 18.00 och 18.30. Detta är väldigt mycket övertid då vi egentligen börjar skoldagen 9.00 och slutar 15.20 varje dag. En av mina vänner i klassen förklarade för klassföreståndaren att hon inte kan lämna sin hund hemma så länge och jag berättade att jag har ärenden jag inte kan ändra tider på som jag har samma kväll och vi kan därför inte följa med. Detta gjorde vår kursledare väldigt sur och hon kom i måndags och sa att rektorn inte kommer bevilja folk ledigt den dagen. De har sagt att vi inte har läxor på skolan och att vi ska läsa en engelskabok och två svenskaböcker per läsår och det är egentligen inga problem. Det är bara det att vi knappt hunnit komma igång med böckerna eftersom det varit ett missförstånd ifall vi ska läsa eller inte och lärarna vägrar förklara något. I torsdags sa vår engelskalärare att vi bör vara klara med böckerna nu och gav oss ett häfte till historian som vi skulle vara klara med idag och det var på 90 sidor. Självklart blev vår lärare arg för att folk inte hann och hen visade ingen som helst respekt för de som har lässvårigheter.

Jag är medveten om att jag skrev ganska mycket men jag vill få fram en poäng. Tvivlar på att många kommer att läsa denna tråd men de som gör det får gärna berätta om sina erfarenheter från denna skola.
Senast redigerad av Sarchasm 2016-04-12 kl. 19:10.
Citera
2016-04-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarchasm
Ska börja med att säga att detta inte är någon form av kränkning mot personal eller andra individer på skolan utan ett sätt att skriva av sig på hur systemet på denna skola verkligen fungerar.
För er som inte vet så är Furuboda Folkhögskola en skola som ligger i Yngsjö utanför Kristianstad. Detta stället är anpassat för folk med funktionsnedsättning och andra störningar, hjärnskador etc.
Ni som har lyssnat på när folk har pratat om detta ämne har säkert hört att Furuboda ska vara bland de bästa folkhögskolorna i Sverige eller dylikt och personalen här är inte blyga med att säga det.

Självklart är det ett stort plus att ett ställe som detta är så pass bra anpassat för folk med hinder och det ska de ju ha. Personalen och annat folk som arbetar inom Furuboda har dock visat tydligt att ifall du inte har några permanenta skador i kroppen eller hjärnan så behöver du inte behandlas lika bra som de andra. Jag personligen har berättat för vår klassföreståndare att jag har ett flertal psykiska sjukdomar som försvårar min vardag och jag har inte bett om att de ska tycka synd om mig eller att de ska anpassa sig efter mig utan jag ville bara att de skulle förstå hur jag känner ibland inför vissa saker. Dessutom hade jag inte sagt detta ifall de inte frågat för jag vill inte bli stämplad som psykfall eller dylikt.

Under min intervju där sa de till mig att de inte ska vara några problem och att de ville ge mig all hjälp jag behöver. "So far, so good" tänkte jag. Min positiva inställning till att börja där förändrades ganska fort efter att sommarlovet tagit slut och vi samlades i klassen. Under de två terminer jag spenderat där har jag bevittnat hur svinigt systemet på denna skola är. Ständigt får man vara med om att de som har hjärnskador ska gå före i allt. Jag fick höra att de som sitter i IT kursen har företräde på att boka de bärbara datorerna som det bara finns tre av även fast de har varsin dator i sitt klassrum. Anledningen är tydligen för att vissa av dem inte tycker om de datorer som de fått utdelade till sig. Arbetet kunde jag inte göra klart för att alla datorer var upptagna och vår kursledare blev arg för att det inte var klart även fast jag förklarade varför. Två personer blev utskrivna från skolan trots att de förklarat att deras barn föddes 50% för tidigt och att de måste ta hand om ungen 24 timmar om dygnet. På torsdag åker klassen på ett studiebesök i Malmö för att besöka synagogan och tekniska museet. De ska köra dit klockan 8 och vara tillbaka i Kristianstad mellan 18.00 och 18.30. Detta är väldigt mycket övertid då vi egentligen börjar skoldagen 9.00 och slutar 15.20 varje dag. En av mina vänner i klassen förklarade för klassföreståndaren att hon inte kan lämna sin hund hemma så länge och jag berättade att jag har ärenden jag inte kan ändra tider på som jag har samma kväll och vi kan därför inte följa med. Detta gjorde vår kursledare väldigt sur och hon kom i måndags och sa att rektorn inte kommer bevilja folk ledigt den dagen. De har sagt att vi inte har läxor på skolan och att vi ska läsa en engelskabok och två svenskaböcker per läsår och det är egentligen inga problem. Det är bara det att vi knappt hunnit komma igång med böckerna eftersom det varit ett missförstånd ifall vi ska läsa eller inte och lärarna vägrar förklara något. I torsdags sa vår engelskalärare att vi bör vara klara med böckerna nu och gav oss ett häfte till historian som vi skulle vara klara med idag och det var på 90 sidor. Självklart blev vår lärare arg för att folk inte hann och hen visade ingen som helst respekt för de som har lässvårigheter.

Jag är medveten om att jag skrev ganska mycket men jag vill få fram en poäng. Tvivlar på att många kommer att läsa denna tråd men de som gör det får gärna berätta om sina erfarenheter från denna skola.

Folk som anställs i dag anställs inte på meriter som förr i världen utan utifrån man sugit av eller knullat så att då blir resultatet något annat. Det man är duktig på är att förneka dessa korruption för att så har man alltid gjort. Utbrett korruption, penalism, mobbning, trakasserier, ofredande, stalking och andra avvarter kan man hitta även på Språk och Litteratur på Lunds universitet. Där skyller man alltid på studenterna och menar på att de är lata men studenterna hoppar av för vem vill utsättas av allt detta för att man vill lära sig ett språk. Om man inte hoppar av och meddelar ett studieavbrott så finns det kommunister som letar reda på dig och utsätter dig för press för att du ka hoppa av och att det inte ska synas att man är fullkomligt inkompetent och att folk flyr utbildningen.
Citera
2016-04-12, 19:04
Medlem
tispe1988s avatar
Citat:

Jag har också gått på denna skolan, men vill tillägga att man inte måste ha en störning eller så för att gå på denna skola. Jag, personligen är fullt frisk och gick på Furuboda för att läsa upp mina gymnasiebetyg.
Det är skrämmande att det fortfarande går till såhär på skolan. När jag gick där blev vi, vuxna människor, behandlade som barn och vi fick noll respekt från lärarna. Kursledaren sprang runt och lekte chef över hela skolan vilket gjorde mig fruktansvärt irriterad. Kändes som min mentala ålder sjönk för varje dag, jag är vuxen och ville också bli behandlad därefter.
De sa att vi skulle få vara med och styra vår skolgång (inom rimlig mängd, givetvis) men så fort man inte gjorde exakt enligt deras lag så blev det liv, och man vågade knappt säga ifrån då det kunde påverka hela ens omdöme på skolan. Det gjorde att man byggde upp irritation över allting. Jag var där för att läsa upp betyg och komma någon vart, INTE för att samla sociala poäng och springa och slicka röv på lärarna och skolledningen. Skolledningen ja, de är helt värdelösa och vägrar ta tag i problem. Fick höra ett en elev blev utskriven och att rektorn vägrade prata med honom om saken varken innan eller efter. Inte okej!

Är du inte funktionshindrad eller har hjärnskada är du ingenting värd på den skolan, det är min uppfattning.
Känner igen det där du skrev med att inte få ledigt eller bli tvingad till saker. Varit med om en liknande grej och dom har NOLL FÖRSTÅENDE för att man har ett liv utanför skolan som man kanske värdesätter mer än deras jävla skit. Kanske vi hade samma kursledare? Låter nästan så.

Har dom någonsin tänkt på att man kanske hade prioriterat skolan på ett annat sätt om man inte blivit behandlad som skit varje dag?!

Man kände sig dessutom lite kränkt när lärarna springer runt och skvallrar om sina elever. Berättade man en sak i förtroende för någon så helt plötsligt visste alla om det. Inte okej, det heller.
Skolan har dessutom brutit mot många regler. Hoppas de får skolverket efter sig och får stänga ner för all evighet.

Min tid på Furuboda var den värsta i hela mitt liv. SÖK INTE DIT!
Senast redigerad av tispe1988 2016-04-12 kl. 19:12.
Citera
2016-04-12, 19:38
Medlem
Läser tråden med intresse. Är det fler som upplevt detta?
Senast redigerad av Jagveetinte 2016-04-12 kl. 20:01.
Citera
2016-04-12, 20:21
Medlem
tispe1988s avatar
Citat:
Kan inte säga annat än att du har fel. Skrev mest detta för att se om det var fler som uppmärksammat detta.

Gissar på att du menade flyktingarna. Ja de har egentligen inte plats för fler och man märker tydligt att föreningen tar in flyktingar endast för att boosta sitt namn. Men det är väl kapitalismen antar jag...

Jag gick på skolan 2013/2014 och då var där i alla fall inga flyktingar. Jag är nyfiken, fick eleverna tycka till något om detta? Tänker eftersom där är internat och de kanske känns otryggt för dom elever som bor där?
Citera
2016-04-12, 21:20
Medlem
Kalle81s avatar
Ja att du fick jobba över lite längre några dagar...Är det så farligt? Så funkar det i arbetslivet ibland är jag glad om jag får åka hem på kvällen, ibland måste jag på resa med kort varsel. Bara vänja sig.

Angående datorer osv...ok, varför inte skaffa en egen bättre? Finns billiga nya samt begagnade idag behöver du ett visst program ladda ner piratkopia.

Viktigast av allt; när du kommer till en ny skola eller arbetsplats förvänta dig inte att ett uråldrigt system och kultur ska anpassa sig efter en enskild individ, alltså du.

Du kan tjata på din mamma så att hon ändrar sig. Men det här är en urgammal struktur. Förstår du att det är svårare att få den att ändra sig än din mamma?

Du måste istället anpassa dig till systemet och göra vad som krävs för att prestera bra tex köpa egen dator. Kallas personlig utveckling och egna initiativ. En lärdom för livet lycka till vidare.
Citera
2016-04-12, 22:28
Medlem
Bonnatorps avatar
Trodde det var lite av en tumregel för folkhögskolor.
Vill inte säga just vilken jag gick på, men även den anses som en "bra" folkhögskola. Problemet är bara att klasserna utan undantag består av invandrare, diagnossamlare, gamla mobboffer (vilket oftast beror på deras multipla diagnoser) och någon enstaka knarkare som plötsligt blivit frälst och ska börja "ett bättre liv", vilket varje gång går åt helvete då det är så fruktansvärt ostimulerande varvid den gamla knarkaren hoppar av och och börjar knarka igen.
Jag hörde primärt till den sista gruppen och mår tusen gånger bättre sedan jag började komvux.

Det är verkligen ett vuxendagis för människor utan vettig framtid. Förstår att högskolorna blir tvingade att ta emot en andel från FH då ingen vid sina sinnens fulla bruk kan föredra en folkhögskoleelev framför någon med riktiga betyg som denne förtjänat genom att faktiskt ha studerat, istället för att ha ritat och haft veckans frågestund om skitländer i afrika.
Citera
2016-04-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja att du fick jobba över lite längre några dagar...Är det så farligt? Så funkar det i arbetslivet ibland är jag glad om jag får åka hem på kvällen, ibland måste jag på resa med kort varsel. Bara vänja sig.

Angående datorer osv...ok, varför inte skaffa en egen bättre? Finns billiga nya samt begagnade idag behöver du ett visst program ladda ner piratkopia.

Viktigast av allt; när du kommer till en ny skola eller arbetsplats förvänta dig inte att ett uråldrigt system och kultur ska anpassa sig efter en enskild individ, alltså du.

Du kan tjata på din mamma så att hon ändrar sig. Men det här är en urgammal struktur. Förstår du att det är svårare att få den att ändra sig än din mamma?

Du måste istället anpassa dig till systemet och göra vad som krävs för att prestera bra tex köpa egen dator. Kallas personlig utveckling och egna initiativ. En lärdom för livet lycka till vidare.

Från starten av skolan fick vi höra att vi inte behöver gå längre om dagarna än det som står på schemat. Jag dubbelkollade med vår kursledare om det är tider som kan komma att ändras och hen sa nej. Jag sa till henne då att jag kommer anpassa mina ärenden efter schemat och det tyckte hen lät bra. Jag har sagt till henne i flera månader att jag inte kan ändra på dessa tider eftersom det skulle orsaka ödesdigra konsekvenser och den risken kan jag inte ta. Hen var helt med på detta och tyckte det lät rimligt men för någon dag sedan så påstod hon att hon aldrig sagt något om detta. Därför blev jag upprörd över det. Sen är jag mycket väl medveten om att jag får anpassa mig efter skolans tider men som sagt så satt vi och pratade väldigt mycket om detta men allt ändrades plötsligt utan förvarning.

Köpa egen dator är tyvärr totalt ogenomförbart med tanke på att jag är en fattig student och knappt har pengar att överleva. Jag förväntar mig inte att de ska anpassa sig efter mig. Jag tycker bara att man håller i det man har sagt och inte pratar bort det som att det aldrig har hänt. Att sedan vår kursledare bestämmer sig för att svartmåla mig inför hela klassen anser jag också som jävligt oprofessionellt.
Citera
2016-04-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Trodde det var lite av en tumregel för folkhögskolor.
Vill inte säga just vilken jag gick på, men även den anses som en "bra" folkhögskola. Problemet är bara att klasserna utan undantag består av invandrare, diagnossamlare, gamla mobboffer (vilket oftast beror på deras multipla diagnoser) och någon enstaka knarkare som plötsligt blivit frälst och ska börja "ett bättre liv", vilket varje gång går åt helvete då det är så fruktansvärt ostimulerande varvid den gamla knarkaren hoppar av och och börjar knarka igen.
Jag hörde primärt till den sista gruppen och mår tusen gånger bättre sedan jag började komvux.

Det är verkligen ett vuxendagis för människor utan vettig framtid. Förstår att högskolorna blir tvingade att ta emot en andel från FH då ingen vid sina sinnens fulla bruk kan föredra en folkhögskoleelev framför någon med riktiga betyg som denne förtjänat genom att faktiskt ha studerat, istället för att ha ritat och haft veckans frågestund om skitländer i afrika.

Precis. Det är väl lite därför man börjat se sig omkring efter alternativ nu när man insett mycket som är fel. Önskar bara att folk kunde varnat mig när man var och provade på. Tur att man är inne på sitt sista år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in