Citat:
Ursprungligen postat av
Sarchasm
Ska börja med att säga att detta inte är någon form av kränkning mot personal eller andra individer på skolan utan ett sätt att skriva av sig på hur systemet på denna skola verkligen fungerar.
För er som inte vet så är Furuboda Folkhögskola en skola som ligger i Yngsjö utanför Kristianstad. Detta stället är anpassat för folk med funktionsnedsättning och andra störningar, hjärnskador etc.
Ni som har lyssnat på när folk har pratat om detta ämne har säkert hört att Furuboda ska vara bland de bästa folkhögskolorna i Sverige eller dylikt och personalen här är inte blyga med att säga det.
Självklart är det ett stort plus att ett ställe som detta är så pass bra anpassat för folk med hinder och det ska de ju ha. Personalen och annat folk som arbetar inom Furuboda har dock visat tydligt att ifall du inte har några permanenta skador i kroppen eller hjärnan så behöver du inte behandlas lika bra som de andra. Jag personligen har berättat för vår klassföreståndare att jag har ett flertal psykiska sjukdomar som försvårar min vardag och jag har inte bett om att de ska tycka synd om mig eller att de ska anpassa sig efter mig utan jag ville bara att de skulle förstå hur jag känner ibland inför vissa saker. Dessutom hade jag inte sagt detta ifall de inte frågat för jag vill inte bli stämplad som psykfall eller dylikt.
Under min intervju där sa de till mig att de inte ska vara några problem och att de ville ge mig all hjälp jag behöver. "So far, so good" tänkte jag. Min positiva inställning till att börja där förändrades ganska fort efter att sommarlovet tagit slut och vi samlades i klassen. Under de två terminer jag spenderat där har jag bevittnat hur svinigt systemet på denna skola är. Ständigt får man vara med om att de som har hjärnskador ska gå före i allt. Jag fick höra att de som sitter i IT kursen har företräde på att boka de bärbara datorerna som det bara finns tre av även fast de har varsin dator i sitt klassrum. Anledningen är tydligen för att vissa av dem inte tycker om de datorer som de fått utdelade till sig. Arbetet kunde jag inte göra klart för att alla datorer var upptagna och vår kursledare blev arg för att det inte var klart även fast jag förklarade varför. Två personer blev utskrivna från skolan trots att de förklarat att deras barn föddes 50% för tidigt och att de måste ta hand om ungen 24 timmar om dygnet. På torsdag åker klassen på ett studiebesök i Malmö för att besöka synagogan och tekniska museet. De ska köra dit klockan 8 och vara tillbaka i Kristianstad mellan 18.00 och 18.30. Detta är väldigt mycket övertid då vi egentligen börjar skoldagen 9.00 och slutar 15.20 varje dag. En av mina vänner i klassen förklarade för klassföreståndaren att hon inte kan lämna sin hund hemma så länge och jag berättade att jag har ärenden jag inte kan ändra tider på som jag har samma kväll och vi kan därför inte följa med. Detta gjorde vår kursledare väldigt sur och hon kom i måndags och sa att rektorn inte kommer bevilja folk ledigt den dagen. De har sagt att vi inte har läxor på skolan och att vi ska läsa en engelskabok och två svenskaböcker per läsår och det är egentligen inga problem. Det är bara det att vi knappt hunnit komma igång med böckerna eftersom det varit ett missförstånd ifall vi ska läsa eller inte och lärarna vägrar förklara något. I torsdags sa vår engelskalärare att vi bör vara klara med böckerna nu och gav oss ett häfte till historian som vi skulle vara klara med idag och det var på 90 sidor. Självklart blev vår lärare arg för att folk inte hann och hen visade ingen som helst respekt för de som har lässvårigheter.
Jag är medveten om att jag skrev ganska mycket men jag vill få fram en poäng. Tvivlar på att många kommer att läsa denna tråd men de som gör det får gärna berätta om sina erfarenheter från denna skola.
Jag har också gått på denna skolan, men vill tillägga att man inte måste ha en störning eller så för att gå på denna skola. Jag, personligen är fullt frisk och gick på Furuboda för att läsa upp mina gymnasiebetyg.
Det är skrämmande att det fortfarande går till såhär på skolan. När jag gick där blev vi, vuxna människor, behandlade som barn och vi fick noll respekt från lärarna. Kursledaren sprang runt och lekte chef över hela skolan vilket gjorde mig fruktansvärt irriterad. Kändes som min mentala ålder sjönk för varje dag, jag är vuxen och ville också bli behandlad därefter.
De sa att vi skulle få vara med och styra vår skolgång (inom rimlig mängd, givetvis) men så fort man inte gjorde exakt enligt deras lag så blev det liv, och man vågade knappt säga ifrån då det kunde påverka hela ens omdöme på skolan. Det gjorde att man byggde upp irritation över allting. Jag var där för att läsa upp betyg och komma någon vart, INTE för att samla sociala poäng och springa och slicka röv på lärarna och skolledningen. Skolledningen ja, de är helt värdelösa och vägrar ta tag i problem. Fick höra ett en elev blev utskriven och att rektorn vägrade prata med honom om saken varken innan eller efter. Inte okej!
Är du inte funktionshindrad eller har hjärnskada är du ingenting värd på den skolan, det är min uppfattning.
Känner igen det där du skrev med att inte få ledigt eller bli tvingad till saker. Varit med om en liknande grej och dom har NOLL FÖRSTÅENDE för att man har ett liv utanför skolan som man kanske värdesätter mer än deras jävla skit. Kanske vi hade samma kursledare? Låter nästan så.
Har dom någonsin tänkt på att man kanske hade prioriterat skolan på ett annat sätt om man inte blivit behandlad som skit varje dag?!
Man kände sig dessutom lite kränkt när lärarna springer runt och skvallrar om sina elever. Berättade man en sak i förtroende för någon så helt plötsligt visste alla om det. Inte okej, det heller.
Skolan har dessutom brutit mot många regler. Hoppas de får skolverket efter sig och får stänga ner för all evighet.
Min tid på Furuboda var den värsta i hela mitt liv. SÖK INTE DIT!