2012-03-08, 18:05
Medlem
Pass-It-OnSs avatar
fler??
Citera
2012-03-09, 00:37
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pass-It-OnS
Tackar! finns det fler? Sigtuna vet jag, har varit där och kollat t.om, men vill ha lite mer centralt!

Nej, Sigtuna ligger verkligen inte centralt. Inte enligt min mening iaf.

Citat:
Jo, det är ju allmän kurs, jag har gått ett år på gymnasiet, så det har jag i ryggsäcken, vill alltså studera ytterligare 2 år på allmän kurs på fhsk.

Vad jag vet så kan du läsa in högskolebehörighet redan under 1:a året. Däremot rekommenderar jag och många andra att det är bra att studera mer än ett år - speciellt då man mognar och kan lära sig mer studiedisciplin (om man nu inte har det dvs).

En viktig detalj är dock att om du är under 20 så är din kommun skyldig att betala skolmat, skolmaterial och transporten till skolan om du läser in gymnasiet. Där kan man tjäna in enormt mycket med pengar. Beroende på hur långt bort du bor ifrån internatet så kan även kommunen betala hyreskostnaden.

Man kan behöva dock kontakta kommunen och "påminna" om detta.

Citat:
Jag har läst matte A och halva B, men vill inte läsa över matte B, erbjuder olika allmäna linjer olika obligatoriska kurser man måste läsa? finns det skolor där man försöka komma överens med vilka kurser man ska läsa? Vill verkligen läsa längre än matte B!

Engelska, Svenska och Matematik är kärnämnena och alla som läser allmän kurs måste läsa dem - oavsett om du har Matematik D, Svenska C och Engelska C (du kan få dispens men det är ovanligt). Dessa ämnen utgör 60-70% av studietimmarna. Eller ja, det kanske är en överdrift men det är dem ämnena som tar tid så att säga.

Och ja du får nog följa det kursutbud som finns på skolan. Du måste läsa ett viss antal kurser - viktigast är att du får högskolebehörighet och då krävs kärnämnen så som (nästan alla A-kurser...) Svenska B och Religionskunskap A. Beror förstås på vilken linje du väljer. Tar du samhällsvetenskapliga så blir nog Historia och Samhällsvetenskap obligatoriska. Kom ihåg att du läser inte kurser som man gör på gymnasiet. Du kommer läsa tillsammans med din klass som kan vara alltifrån folk som inte ens läst A-kurserna till dem som läst C-kurser och till dem som läst lite av varje.

Om du har Historia A så får du automatiskt Historia B efter första året om du läser ämnet historia. Du kan också läsa in snabbare. Vet folk som läste in Svenska ABC under första året - och en som läst ända från Matematik A till halva D på 9 månader...

Du kommer behöva gå på mattelektionerna. Annars får du frånvaro. De kommer säkerligen vilja att du läser Matematik C om du har B. MEN du kan rulla tummarna om du vill. Finns inget krav på att du måste räkna. Varnas bör dock att du kan få sämre omdöme (1-4) i slutet av maj (man slutar i maj, väldigt skönt), så om du vill strunta i matten måste du sköta dig i resten av alla ämnen så den inte drar ner dig.

Om du vill veta mer är det bara att fråga mig här eller PMa mig
Citera
2012-03-09, 02:11
Medlem
Pass-It-OnSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen

Vad jag vet så kan du läsa in högskolebehörighet redan under 1:a året. Däremot rekommenderar jag och många andra att det är bra att studera mer än ett år - speciellt då man mognar och kan lära sig mer studiedisciplin (om man nu inte har det dvs).

En viktig detalj är dock att om du är under 20 så är din kommun skyldig att betala skolmat, skolmaterial och transporten till skolan om du läser in gymnasiet. Där kan man tjäna in enormt mycket med pengar. Beroende på hur långt bort du bor ifrån internatet så kan även kommunen betala hyreskostnaden.

Engelska, Svenska och Matematik är kärnämnena och alla som läser allmän kurs måste läsa dem - oavsett om du har Matematik D, Svenska C och Engelska C (du kan få dispens men det är ovanligt). Dessa ämnen utgör 60-70% av studietimmarna. Eller ja, det kanske är en överdrift men det är dem ämnena som tar tid så att säga.

Och ja du får nog följa det kursutbud som finns på skolan. Du måste läsa ett viss antal kurser - viktigast är att du får högskolebehörighet och då krävs kärnämnen så som (nästan alla A-kurser...) Svenska B och Religionskunskap A. Beror förstås på vilken linje du väljer. Tar du samhällsvetenskapliga så blir nog Historia och Samhällsvetenskap obligatoriska. Kom ihåg att du läser inte kurser som man gör på gymnasiet. Du kommer läsa tillsammans med din klass som kan vara alltifrån folk som inte ens läst A-kurserna till dem som läst C-kurser och till dem som läst lite av varje.

Om du har Historia A så får du automatiskt Historia B efter första året om du läser ämnet historia. Du kan också läsa in snabbare. Vet folk som läste in Svenska ABC under första året - och en som läst ända från Matematik A till halva D på 9 månader...

Du kommer behöva gå på mattelektionerna. Annars får du frånvaro. De kommer säkerligen vilja att du läser Matematik C om du har B. MEN du kan rulla tummarna om du vill. Finns inget krav på att du måste räkna. Varnas bör dock att du kan få sämre omdöme (1-4) i slutet av maj (man slutar i maj, väldigt skönt), så om du vill strunta i matten måste du sköta dig i resten av alla ämnen så den inte drar ner dig.

Tackar mannen!
Du verkar ju väl medveten, har du erfarenheter från folkhögskolan?

Jag tänkte satsa på att bli polis, behöver därav inte så skyhöga betyg tror jag, och tror du att om man skiter i att vara aktiv på mattelektionerna men produktiv på alla andra lyckas bra ändå?
Citera
2012-03-09, 15:23
Medlem
Pass-It-OnSs avatar
Citat:

Föresten, vet du vilka fler skolor (som ligger någorlunda centralt främst) som erbjuder internatboende? Det är det viktigaste jag måste få reda på!

mvh
Citera
2012-03-10, 14:38
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Tackar mannen!
Du verkar ju väl medveten, har du erfarenheter från folkhögskolan?

Jag tänkte satsa på att bli polis, behöver därav inte så skyhöga betyg tror jag, och tror du att om man skiter i att vara aktiv på mattelektionerna men produktiv på alla andra lyckas bra ändå?

Jag är knappast något pro vad gäller folkhögskolor Har nu gått på Jakobsberg sedan i augusti förra året och förstår fortfarande inte riktigt hur folkhögskolans system med omdöme och sånt fungerar. Väldigt konstigt och inte ens lärarna verkar veta..

Vad jag vet är att du inte får något betyg - utan du kommer få ett omdöme. Det betyder att du får inte G, VG, MVG (eller 1, 2, 3, 4 som det är på fhsk) i varje enskilt ämne utan du får ett omdöme från 1-4 på hela skolåret. Lärarna möts i maj och diskuterar om vilket betyg du ska få - matteläraren kanske kommer vilja att du får sämre då du inte gjort något men om alla andra röstar för en 4:a så får du en fyra.

En viktig sak att komma ihåg också är att din sociala kompetens och mognad spelar roll när de sätter omdöme. Så var inte asocial, otrevlig eller för ödmjuk heller - våga delta i lektionssamtalen och dylikt (våga även föra en dialog med läraren. Säg rätt så tidigt till din mentor (eller någon lärare) att du verkligen vill få behörighet att söka till polishögskolan och att du är villig att kämpa hårt - det gillar dem).

Nu vet jag inte om de har en annorlunda ansökning till polisutbildningen än vad det är till t.ex. historikerprogammet. Man måste väl genomgå ett fystest också? På konsthögskoleutbildningarna skiter de i betygen och bryr sig enbart på arbetsprov, intervjuer och möjligtvis om man har en 1-årig konstutbildning från fhsk.

Sen måste du förstå att det kanske endast finns cirka 1-2 platser som är reserverad till folkhögskole-studenter. Du MÅSTE få en 4:a, då det finns väldigt många som har en 4:a och det finns få platser. Om högskoleprovet gäller vid polisutbildningen föreslår jag dig att skriva det och göra så bra som möjligt. Om du inte allmänt dig till det som går nu i mars så får du göra det som går i oktober(?).

Citat:
Föresten, vet du vilka fler skolor (som ligger någorlunda centralt främst) som erbjuder internatboende? Det är det viktigaste jag måste få reda på!

mvh

Det finns några folkhögskolor i Stockholm som ligger mitt i centrum, tvivlar dock att de skulle ha internat. Jakobsbergs folkhögskola ligger 17 min ifrån Sthlm C och sedan en promenad på 5 minuter från Jakans station till folkhögskolan som ligger uppe på en kulle. Tar inte lång tid att pendla dit. Inte heller skulle det ta lång tid att pendla från skolans internat in till centrum innanför tullarna.

Jag själv bor inte i Stockholm men pendlar till Jakobsberg och det tar ungefär 1.5 timmar, vilket blir 3 timmar per dag och jag känner mig inte mer begränsad för det.

Hoppas att allt jag skrivit här hjälpt dig lite. Annars får du kontakta en SYO eller en folkhögskola och fråga
Citera
2012-03-10, 22:43
Medlem
Pass-It-OnSs avatar
Citat:
Jag är knappast något pro vad gäller folkhögskolor Har nu gått på Jakobsberg sedan i augusti förra året och förstår fortfarande inte riktigt hur folkhögskolans system med omdöme och sånt fungerar. Väldigt konstigt och inte ens lärarna verkar veta..

Vad jag vet är att du inte får något betyg - utan du kommer få ett omdöme. Det betyder att du får inte G, VG, MVG (eller 1, 2, 3, 4 som det är på fhsk) i varje enskilt ämne utan du får ett omdöme från 1-4 på hela skolåret. Lärarna möts i maj och diskuterar om vilket betyg du ska få - matteläraren kanske kommer vilja att du får sämre då du inte gjort något men om alla andra röstar för en 4:a så får du en fyra.

En viktig sak att komma ihåg också är att din sociala kompetens och mognad spelar roll när de sätter omdöme. Så var inte asocial, otrevlig eller för ödmjuk heller - våga delta i lektionssamtalen och dylikt (våga även föra en dialog med läraren. Säg rätt så tidigt till din mentor (eller någon lärare) att du verkligen vill få behörighet att söka till polishögskolan och att du är villig att kämpa hårt - det gillar dem).

Nu vet jag inte om de har en annorlunda ansökning till polisutbildningen än vad det är till t.ex. historikerprogammet. Man måste väl genomgå ett fystest också? På konsthögskoleutbildningarna skiter de i betygen och bryr sig enbart på arbetsprov, intervjuer och möjligtvis om man har en 1-årig konstutbildning från fhsk.

Sen måste du förstå att det kanske endast finns cirka 1-2 platser som är reserverad till folkhögskole-studenter. Du MÅSTE få en 4:a, då det finns väldigt många som har en 4:a och det finns få platser. Om högskoleprovet gäller vid polisutbildningen föreslår jag dig att skriva det och göra så bra som möjligt. Om du inte allmänt dig till det som går nu i mars så får du göra det som går i oktober(?).

Det finns några folkhögskolor i Stockholm som ligger mitt i centrum, tvivlar dock att de skulle ha internat. Jakobsbergs folkhögskola ligger 17 min ifrån Sthlm C och sedan en promenad på 5 minuter från Jakans station till folkhögskolan som ligger uppe på en kulle. Tar inte lång tid att pendla dit. Inte heller skulle det ta lång tid att pendla från skolans internat in till centrum innanför tullarna.

Jag själv bor inte i Stockholm men pendlar till Jakobsberg och det tar ungefär 1.5 timmar, vilket blir 3 timmar per dag och jag känner mig inte mer begränsad för det.

Hoppas att allt jag skrivit här hjälpt dig lite. Annars får du kontakta en SYO eller en folkhögskola och fråga

Alright, Det mesta vet jag redan, och det ska inte bli några problem att bli polis likaså heller! men det som gäller är väl att hitta någon bra skola nurå, tack för hjälpen!
Citera
2012-03-11, 05:03
Medlem
DTWKs avatar
Jag hade ganska bra betyg men var körd på polis ändå. De går på första steget på betyg men sen är det lämplighetsprov hela vägen till man faktiskt kommer in. Jag kom inte ens igenom första intervjun vilket är skamligt då jag aldrig blivit fälld för något brott och är sedd bland mina vänner som en vettig och seriös person (m.m. som borde vara lämpligt men tydligen inte enligt de som intervjuar). Däremot kom en kille som jag vet vem det är igenom och han är en riktig idiot, har misshandlat sinn förra sambo (som iof inte har anmält) och är allmänt otrevlig och dryg. Riktig sån, "jag går på krogen för att slåss inte för att träffa folk och ha kul".
Så nej du behöver inte jättebra betyg för att bli polis men själva testen sen är väldigt godtyckliga så tro inte att du kommer in p.g.a. att du vet att du kommer bli en bra polis eller har gått på en fin skola.
Citera
2012-03-12, 21:50
Medlem
FireOnTheSides avatar
den här sidan hittar du länkar till alla folkhögskolor i Stockholm, kika där. Ingen av innerstadsskolorna har internat, vad jag vet, så mer centralt än Tollare eller Jakobsberg är nog svårt.
Citera
2012-03-20, 13:19
Medlem
Har funderat på natur basår
är detta en bra utbildning- bra lärare ?
Citera
2012-03-25, 18:48
Medlem
Shit89breaks avatar
Lånar tråden lite.

Har funderat på att eventuellt söka till journalistlinjen. Har dock inte riktigt bestämt mig än. Så är det nån som har någon erfarenhet därifrån så skulle jag uppskatta om ni kan berätta lite om era erfarenheter. T.ex hur är lärarna? Är det en krävande utbildning? Och liknande.
Citera
2012-03-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shit89break
Lånar tråden lite.

Har funderat på att eventuellt söka till journalistlinjen. Har dock inte riktigt bestämt mig än. Så är det nån som har någon erfarenhet därifrån så skulle jag uppskatta om ni kan berätta lite om era erfarenheter. T.ex hur är lärarna? Är det en krävande utbildning? Och liknande.

Jag tror man kan säga att det idag finns två huvudtyper när det gäller journalistutbildning idag

1 seriös utbildning där man lär sig förstå vilken viktig roll medier har i dagens samhälle och hur svårt
det är att "rätt" formulera detta
2 den "moderna" journalistutbildningen som fullkomligt exploderat i takt med medieexplosionen.
här är det viktiga att själv synas o höras- man kan se det tydligt numer att journalister
"tar över" och står i vägen för innehållet
Journalistutbildningen vid Ljungskile Folkhögskola tillhör definitivt kategori 2
Skall man ha en seriös utbildning får man nog söka sig till universitet/högskola
Skolan vilar på en kristen grundsyn och det finns lärare på journalistutbildningen som är
mycket aktiva församlingsmedlemmar- detta innebär en inskränkning i den klarsyn som
fordras för att skildra samhällsfrågor.
Citera
2012-05-05, 13:25
Medlem
Förvånad att inte fler vill dela med sig av sina erfarenheter
Har forskat lite själv och också fått kontakt på annat sätt
med gamla elever och också boende i Ljungskile
Skolan verkar ha skött ekonomin väldigt dåligt
I skolans tidning "Öppen horisont" får man veta att det måste till 40 miljoner
de närmaste åren - för att fixa läckande tak, rörledningar, ruttna fönster mm
Man har inga pengar till detta utan har diskuterat att "flytta" skolan
Styrelsen har beslutat att skolan ska vara kvar men har inga ideer om
hur detta ska lösas -hur går det för elever som börjat utbildning vid nedläggning/flytt
Rektor funderar i banor att bygga höghus på skolans mark(med linbana till stationen) ?

"Vilka planer som är mest realistiska kan han
inte svara på än. Allt är fortfarande på idéstadiet.
– Vi ska klara det här. Frågan är bara hur"

Skolan används också som högstadieskola och någon typ av skoldaghem
Delar av skolan är uthyrda till småföretag och skolan har gått med i ortens
företagarförening
Gamla elever jag talat med säger att de flesta gamla "folkhögskolelärarna" har pensionerats de senaste åren eller är nära pension.Dessa lärare var de som bar upp "folkhögskoletanken" med
sina kunskaper och sin idealitet - har nu ersatts av typ vanliga "gymnasielärare"

Enligt Ljungskilebor är en lärare anmäld till soc för sin familjesituation

Verkar inte vara mycket kvar det jag trodde skulle passa mig
Har sökt mig annat alternativ för mina studier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in