Citat:
Ursprungligen postat av Pass-It-OnS
Tackar mannen!
Du verkar ju väl medveten, har du erfarenheter från folkhögskolan?
Jag tänkte satsa på att bli polis, behöver därav inte så skyhöga betyg tror jag, och tror du att om man skiter i att vara aktiv på mattelektionerna men produktiv på alla andra lyckas bra ändå?
Jag är knappast något pro vad gäller folkhögskolor

Har nu gått på Jakobsberg sedan i augusti förra året och förstår fortfarande inte riktigt hur folkhögskolans system med omdöme och sånt fungerar. Väldigt konstigt och inte ens lärarna verkar veta..
Vad jag vet är att du inte får något betyg - utan du kommer få ett omdöme. Det betyder att du får inte G, VG, MVG (eller 1, 2, 3, 4 som det är på fhsk) i varje enskilt ämne utan du får ett omdöme från 1-4 på
hela skolåret. Lärarna möts i maj och diskuterar om vilket betyg du ska få - matteläraren kanske kommer vilja att du får sämre då du inte gjort något men om alla andra röstar för en 4:a så får du en fyra.
En viktig sak att komma ihåg också är att din sociala kompetens och mognad spelar roll när de sätter omdöme. Så var inte asocial, otrevlig eller för ödmjuk heller - våga delta i lektionssamtalen och dylikt (våga även föra en dialog med läraren. Säg rätt så tidigt till din mentor (eller någon lärare) att du verkligen vill få behörighet att söka till polishögskolan och att du är villig att kämpa hårt - det gillar dem).
Nu vet jag inte om de har en annorlunda ansökning till polisutbildningen än vad det är till t.ex. historikerprogammet. Man måste väl genomgå ett fystest också? På konsthögskoleutbildningarna skiter de i betygen och bryr sig enbart på arbetsprov, intervjuer och möjligtvis om man har en 1-årig konstutbildning från fhsk.
Sen måste du förstå att det kanske endast finns cirka 1-2 platser som är reserverad till folkhögskole-studenter. Du MÅSTE få en 4:a, då det finns väldigt många som har en 4:a och det finns få platser. Om högskoleprovet gäller vid polisutbildningen föreslår jag dig att skriva det och göra så bra som möjligt. Om du inte allmänt dig till det som går nu i mars så får du göra det som går i oktober(?).
Citat:
Ursprungligen postat av Pass-It-OnS
Föresten, vet du vilka fler skolor (som ligger någorlunda centralt främst) som erbjuder internatboende? Det är det viktigaste jag måste få reda på!
mvh
Det finns några folkhögskolor i Stockholm som ligger mitt i centrum, tvivlar dock att de skulle ha internat. Jakobsbergs folkhögskola ligger 17 min ifrån Sthlm C och sedan en promenad på 5 minuter från Jakans station till folkhögskolan som ligger uppe på en kulle. Tar inte lång tid att pendla dit. Inte heller skulle det ta lång tid att pendla från skolans internat in till centrum innanför tullarna.
Jag själv bor inte i Stockholm men pendlar till Jakobsberg och det tar ungefär 1.5 timmar, vilket blir 3 timmar per dag och jag känner mig inte mer begränsad för det.
Hoppas att allt jag skrivit här hjälpt dig lite. Annars får du kontakta en SYO eller en folkhögskola och fråga