2016-03-11, 20:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Jag gick en folkhögskola i Skåne. alla rykten som jaghört om folkhögskolor stämde till 100% in. Omotiverade elever, misskötande, söp och rökte på fre, lördag.
White trash m.m m.m - samhällets bottenskrap
Lärarna var bra, mer personliga jämfört med gymnasiet
Betygsättandes, Med ett gott uppförande och en motivation till att försöka får du en 4 typ

Vanligtvis får folkhögskolor inte ge betyg.

Däremot kan man få intyg att man uppnått behörighet.
Citera
2016-03-11, 21:07
Medlem
BigFatCones avatar
Är det en skola med internat och man bor där så finns det typ två varianter; antingen fest med vissa studieinslag eller så gömmer man sig med en annan mindre grupp som också tycker människor som är jättesociala är läskiga. Eller ja, det är klart att det fanns dom som hade en balans med oss som var unga och dumma och dom som verkade så rädda. Däremot så vet jag att vi försökte inkludera dom men dom ville aldrig vara med. Sen var det som sagt några som var med ibland. Kort sagt tror jag att internat på FHSK är för sociala typer.

Kvaliteten på utbildningen då, den är det dock värre med, i alla fall på den skolan jag gick. Det var typ som gymnasiet fast slappare.
Citera
2016-03-11, 21:10
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Min erfarenhet:
Inga läroböcker. Som någon ovan nämnde så var det mycket diskussioner i klassrummen. Det var alltid ett tema igång i t.ex. svenska och så formade man sina egna uppgifter antingen i grupp eller individuellt. Väldigt diffust på många sätt men otroligt givande ändå. Man får inga betyg, utan ett omdöme mellan 1-4 efter läsårets slut. Det är med den siffran man söker in till högskolan med i folkhögskolekvoten. Ett tips om du ska läsa in gymnasiet på folkhögskola är att läsa in behörigheterna och satsa på ett bra resultat på högskoleprovet om du vill läsa vidare sen. Folkhögskolekvoten brukar inte få så många platser tilldelade i antagningen till högskola/universitet.

Många folkhögskolor har också profiler inom allmänna kursen, t.ex. estet, bild, musik, idrott osv. vilket är en trevlig förändring från "vanliga" skolan.

Åren på folkhögskolan var för mig de mest givande åren när jag var som mest vilsen i livet. Lärarna brydde sig. Man umgicks med folk i alla åldrar. Visserligen fanns det ungdomar som hade högstadiementaliteten kvar men det var bara att ta avstånd och låta lärarna folkutbilda dem. Min uppfattning var att all skolpersonal såsom lärare, rektor och matsalspersonal såg de studerande som individer. Det fanns liksom inga formaliteter. Hög frånvaro - det följdes alltid upp ordentligt, anledningen bakom var alltid prioriteten, inte att anmäla det till CSN exempelvis.

Finns oftast internat man kan bo på och där brukar det vara skoj på kvällar och helger. Alltid finns det någon som man kommer överens med om man vill, varesig man är introvert eller extrovert.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-03-11 kl. 21:14.
Citera
2016-03-11, 21:26
Medlem
Folkhögskola

Hej! Jag har tänkt att jag kanske ska läsa på en folkhögskola till hösten, är det någon som har läst en Allmänkurs och vet hur svårt det är att få en 4 i omdöme, tips och trix?

Någon som har läst på värnamo folkhögskola eller wendelsberg? Vad har ni tyckt, hur har man betygsatt och hur är lektionerna?
Citera
2016-03-11, 23:48
Medlem
Men hur är det när man pluggar på folkhögskola? Tar dom upp varenda sida som är viktig i hela boken som man bör kunna? Måste man veta det andra "onödiga" också?
Citera
2016-03-11, 23:59
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Men hur är det när man pluggar på folkhögskola? Tar dom upp varenda sida som är viktig i hela boken som man bör kunna? Måste man veta det andra "onödiga" också?

Har du överhuvudtaget läst svaren du fått? Folkhögskolans upplägg är helt annorlunda än gymnasieskolans. Folkhögskolor har ingen studieplan som måste följas, de har friare tyglar och det är upp till läraren att bedöma om en studerande har införskaffat tillräckliga kunskaper för att erhålla behörighet i ett ämne.

Som jag skrev tidigare, jag hade inte ens läroböcker. Enda ämnet som hade vanliga skolböcker var matematiken.
Citera
2016-03-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Har du överhuvudtaget läst svaren du fått? Folkhögskolans upplägg är helt annorlunda än gymnasieskolans. Folkhögskolor har ingen studieplan som måste följas, de har friare tyglar och det är upp till läraren att bedöma om en studerande har införskaffat tillräckliga kunskaper för att erhålla behörighet i ett ämne.

Som jag skrev tidigare, jag hade inte ens läroböcker. Enda ämnet som hade vanliga skolböcker var matematiken.
Man bara pratade? Inget som behövdes pluggas in i huvudet?
Citera
2016-03-12, 08:01
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Tycker du det är jobbigt att sitta och läsa flera timmar varje dag, så kan folkhögskola passa dig bättre, ja.

En off topic fråga är om du har tänkt dig att läsa vidare på högskola/universitet efteråt. Där är det ofta mycket läsning och nötning, ofta på egen hand.
Citera
2016-03-12, 12:51
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Man bara pratade? Inget som behövdes pluggas in i huvudet?

Alltså "pluggas in i huvudet"... Det är inte mellan- och högstadiet vi pratar om. Europas huvudstäder och sjuans multiplikationstabell ska du redan kunna. Gymnasiet handlar om att ta till sig information, analysera och reflektera. På så sätt skiljer sig inte gymnasieskolan mot folkhögskolan. Folkhögskolan behöver dock, som tidigare nämnt, inte följa en studieplan, alltså finns det ingenting att "plugga in". Du lär dig på lektionerna genom lärarens genomgångar/föreläsningar och genom att delta i diskussioner. Sen är det möjligt att du får uppgifter att jobba med, uppgifter som du har mycket att säga till om själv.

Så nej, inget ska "pluggas in" men du ska ändå lära dig, dock inte lika mycket genom läroböcker som i gymnasieskolan. Din attityd verkar inte vara den bästa, är det meningen att du bara ska chilla genom gymnasiestudierna? Isåfall kan du väl skippa att förpesta andras omgivning på en folkhögskola och plugga distans via Komvux på halvfart eller vilken studietakt du behöver för att anstränga dig så lite som möjligt.
Citera
2016-03-12, 16:22
Medlem
Ingen?
Citera
2016-03-30, 05:22
Medlem
Jag ska läsa på folkhögskola, jag har 5 folkhögskolor att välja mellan, vilken?

Jag ska läsa på folkhögskola, jag har 5 folkhögskolor att välja mellan, vilken är bäst av följande?

Gamleby folkhögskola nära Linköping
Sörängens folkhögskola nära Jönköping
Ljungskile folkhögskola nära Uddevalla
Blekinge folkhögskola nära Karlskrona
Billströmska folkhögskola nära Göteborg

Jag har tänkt gå på någon av dom 5 folkhögskolorna, om det är någon som har gått på någon av dessa fem folkhögskolorna så får ni gärna dela med er vad ni vet från den skolan, några rykten från skolorna, hur är lärarna, hur är eleverna, hur är internatet, betygsätter dom rättvist osv?

Tack till alla som tar sin tid till att skriva!
Citera
2016-03-30, 06:22
Medlem
tv-geeks avatar
Jag kan absolut inte påstå att jag vet något om utbildningskvaliteten på Gamleby Fhsk, men jag hängde på området en hel del för många somrar sedan. Internatet kändes helt okej även om toan stoppades upp stup i kvarten. Ligger fint mitt i naturen.

Dock ligger Gamleby inte så nära Linköping utan betydligt närmare Västervik. Tar nog ca 1,5h att köra till Linköping.

Inte så mycket information jag kunde ge men en liten (några år gammal) observation iaf.

Lycka till med studierna! Det är lysande att läsa på Fhsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in