2017-12-18, 13:31
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag servar inte hos Merca. Kostar 5000 kr för en lite oljebyte och kupefilter. Nej tack. Merca vet inte någonting om avgaser verkar det som.

Haha, berätta gärna mer om varför merca inte vet någonting om avgaser.
Om bilen är från 2016 bör du ju kunna lämna in bilen på garanti och begära att de tar reda på varför den luktar unket efter 1000 mil?
Citera
2017-12-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
I Autodata står det i alla fall 0,12 perioder i arbetstid för att byta kupéfilter på E-klass W-213.
100 perioder är en timma.

4 sekunder, kan det stämma ?
Citera
2017-12-18, 13:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Haha, berätta gärna mer om varför merca inte vet någonting om avgaser.
Om bilen är från 2016 bör du ju kunna lämna in bilen på garanti och begära att de tar reda på varför den luktar unket efter 1000 mil?

Det är väl snarare filtertillverkaren man ska kontakta då? Det är klart att filtertillverkare som Mann påstår att deras filter tar bort 100% av alla avgaser och räcker i 1000-tals mil. Verkligheten är dock en annan.
Citera
2017-12-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
4 sekunder, kan det stämma ?

Hur tusan får du det till 4 sekunder? Vad hade du för betyg i matte.... 0,12 kanske...

Min gamla skolmatte får det till 7,2 minuter....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-12-18 kl. 14:16.
Citera
2017-12-18, 14:15
Medlem
Citat:
Så det är alltså bara ett enda kupéfilter? Det var fan snålt av Mercedes. Det borde ju vara flera stycken. Det verkar inte heller få plats med något annat där som att man kan peta in extra kolfilter. Fan vad dåligt.

Det behövs ett verktyg för att skruva bort skruvarna också. Vanlig mejsel?

Varför borde det vara flera stycken kupé-filter...?
Rätt ofta kläcker du ur dig saker och påståenden som gör att man undrar om du vet ett enda jota om bilar eller nånting alls....

För att ett filter ska räcka till för de reningsbehov man tycker sig behöva, och under den tid man önskar mellan filterbyten, så krävs det en viss total filterarea. Låt säga att det skulle vara 1 kvadratmeter.

Har man då plats för en filterenhet som har 1 kvadratmeter så kan sätta dit ett enda filter och då reningsmål etc man ansåg sig behöva. All luft som går utifrån bilen och genom ventilationen kommer då att gå genom detta filter.

Har man inte så bra plats kanske man får dela upp filtreringen på två mindre filter samman kan hitta plats för. Så varje enskilt fall har ju sina egenheter och krav.

I min gamla BMW 740 iL -99 så sitter det totalt 3 kupé-filter. 1 på var sidan under bakkanten på motorhuven, vilka tar ca 1-2 min rent fysiskt arbete på bilen att byta. Sen sitter det ett inre kupé-filter nere innanför handskfacket inne i bilen, och detta tar hand om filtreringen av luften inne i bilen när man klimatanläggningen på recirkulation då ingen luft tas utifrån utan bara cirkulerar luften som redan är inne i bilen detta tar ca 1-2 minuter att byta.

För en verkstad tillkommer sen utöver detta tiden man lägger på kontakten med kunden, tidsbokning etc, sen en del förberedelser för jobbet, lokalisering och hämtning eller beställning av aktuella reservdelar. Planläggning och delegering till mekaniker, hämtning av bil från parkering och inkörning i verkstadslokalen för själva bytet, sen utkörning av bilen, ev städning av arbetsplatsen, lämna in jobbet som färdigt till administrering, dokumentering o s v. Så det kan finnas job där själva det faktiska bytet eller jobbet på bilen tar mindre tid än förberedelserna och annat som en firma har runtom hela saken.

Citat:
Det är väl snarare filtertillverkaren man ska kontakta då? Det är klart att filtertillverkare som Mann påstår att deras filter tar bort 100% av alla avgaser och räcker i 1000-tals mil. Verkligheten är dock en annan.

Eller så kanske filtertillverkaren sätter en lägre gräns för när filtret kan riskera vara mättat, så det är minst risk all filter blir helt mestadels och tappar tydligt i luftflöde, så de både får sälja fler filter och kunderna blir nöjdare då få eller inga under normala omständigheter kommer att uppleva att filtren blir täta.
Citera
2017-12-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur tusan får du det till 4 sekunder? Vad hade du för betyg i matte.... 0,12 kanske...

Min gamla skolmatte får det till 7,2 minuter....

Om 100 perioder är en timme så borde 0,12 perioder vara 0,0012 timmar vilket blir 4,32 sekunder.
Om det istället var 12 perioder så blir det 432 sekunder vilket är 7,2 minuter.
Citera
2017-12-18, 14:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför borde det vara flera stycken kupé-filter...?
Rätt ofta kläcker du ur dig saker och påståenden som gör att man undrar om du vet ett enda jota om bilar eller nånting alls....

För att ett filter ska räcka till för de reningsbehov man tycker sig behöva, och under den tid man önskar mellan filterbyten, så krävs det en viss total filterarea. Låt säga att det skulle vara 1 kvadratmeter.

Har man då plats för en filterenhet som har 1 kvadratmeter så kan sätta dit ett enda filter och då reningsmål etc man ansåg sig behöva. All luft som går utifrån bilen och genom ventilationen kommer då att gå genom detta filter.

Har man inte så bra plats kanske man får dela upp filtreringen på två mindre filter samman kan hitta plats för. Så varje enskilt fall har ju sina egenheter och krav.

I min gamla BMW 740 iL -99 så sitter det totalt 3 kupé-filter. 1 på var sidan under bakkanten på motorhuven, vilka tar ca 1-2 min rent fysiskt arbete på bilen att byta. Sen sitter det ett inre kupé-filter nere innanför handskfacket inne i bilen, och detta tar hand om filtreringen av luften inne i bilen när man klimatanläggningen på recirkulation då ingen luft tas utifrån utan bara cirkulerar luften som redan är inne i bilen detta tar ca 1-2 minuter att byta.

För en verkstad tillkommer sen utöver detta tiden man lägger på kontakten med kunden, tidsbokning etc, sen en del förberedelser för jobbet, lokalisering och hämtning eller beställning av aktuella reservdelar. Planläggning och delegering till mekaniker, hämtning av bil från parkering och inkörning i verkstadslokalen för själva bytet, sen utkörning av bilen, ev städning av arbetsplatsen, lämna in jobbet som färdigt till administrering, dokumentering o s v. Så det kan finnas job där själva det faktiska bytet eller jobbet på bilen tar mindre tid än förberedelserna och annat som en firma har runtom hela saken.

Eller så kanske filtertillverkaren sätter en lägre gräns för när filtret kan riskera vara mättat, så det är minst risk all filter blir helt mestadels och tappar tydligt i luftflöde, så de både får sälja fler filter och kunderna blir nöjdare då få eller inga under normala omständigheter kommer att uppleva att filtren blir täta.

Så kupéfiltret i min bil är mycket större än ett av dina kupéfilter?
Citera
2017-12-18, 14:24
Medlem
Citat:
Om 100 perioder är en timme så borde 0,12 perioder vara 0,0012 timmar vilket blir 4,32 sekunder.

Ja fan, du har rätt....

Jag får skylla på min gamla allmänna matte från 70talets mellanstadie och nyvaknad från 5te 12-timmars nattskiftet på raken....
Citera
2017-12-18, 14:32
Medlem
Citat:
Så kupéfiltret i min bil är mycket större än ett av dina kupéfilter?

Du kan nog med fog räkna med att Mercedes har mer koll än dig på hur stor filterarea som krävs för att klara de filtreringsbehov och bytesintervaller som kan anses vettiga för normalt bruk av en personbil.

Så ja, det är sannolikt ett större ensamt filter i din än mina två mindre plus ett extra invändig i min bil. De två under motorhuven är väl inte större än en pizza var och lika tunna, det inre är som en halv mjöl-liter ungefär. Minns nu att filter oftast handlar om ett filtermaterial som man veckat och stoppat in i en hållare. Så tunna plana filter som mina kan vara svårt att få plats med så mycket veckat filtermateriel, då får man öka diametern istället vilket kan finnas plats för under en motorhuv men är svårare att få plats med på andra ställen.
Citera
2017-12-18, 14:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Ja komma-tecknet råkade ramla dit där av misstag.
Citera
2017-12-23, 20:03
Medlem
JustZlatans avatar
Det luktar gammal spritdoft från ventilationen. Tänk er dagen efter en spritfest, så luktar det exklusive spylukt. Det luktar mer när jag drar på högre styrka så det måste komma från kupéfiltret. Jag tvättar bilen varje dag inklusive bilmattor så det är inte skit i bilen som luktar. Funderar på att köpa en kupévärmare med cigg-uttag för att få varmt i bilen för bilens ac vill jag inte använda förrän jag har bytt filtret. Nu är det jul och nyår också fan.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-12-23 kl. 20:05.
Citera
2017-12-23, 21:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
. Nu är det jul och nyår också fan.

Men hur svårt kan det vara? Det är ju inte Mount Everest du ska bestiga.

Det tar ju inte längre tid att byta kupéfilter än det tar att gå på skithuset.
Be vilken verkstad som helst...
Kupéfiltret lär ju vara bytt innan du har hunnit torka dig i röven.

Såna där prylar brukar jag byta medan kunden står bredvid och väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in