2017-12-24, 10:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Men hur svårt kan det vara? Det är ju inte Mount Everest du ska bestiga.

Det tar ju inte längre tid att byta kupéfilter än det tar att gå på skithuset.
Be vilken verkstad som helst...
Kupéfiltret lär ju vara bytt innan du har hunnit torka dig i röven.

Såna där prylar brukar jag byta medan kunden står bredvid och väntar.
Det var ett dåligt exempel i just detta fall, toabesök verkar inte vara exempel på något som går fort för JustZlatan: (FB) Blir stopp i toan nästan varje gång jag spolar
Citera
2017-12-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Om 100 perioder är en timme så borde 0,12 perioder vara 0,0012 timmar vilket blir 4,32 sekunder.
Om det istället var 12 perioder så blir det 432 sekunder vilket är 7,2 minuter.

100 perioder är 1,0
1,0 är 60min
0,5 är 30min
0,75 är 45min

0,12 innebär mycket riktigt 12 perioder.

Det är så vi räknar i branschen, jag vet inte varför men det är så.

Edit. Sen är jag så arbetsskadad så att jag inte ens reagerade på att det skrevs "0,12 perioder" i mitt huvud blev det "knappt tio minuter" utan att jag ens tänkte på det
Senast redigerad av pilsnerhufvud 2017-12-24 kl. 13:06.
Citera
2017-12-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
100 perioder är 1,0
1,0 är 60min
0,5 är 30min
0,75 är 45min

0,12 innebär mycket riktigt 12 perioder.

Det är så vi räknar i branschen, jag vet inte varför men det är så.

Edit. Sen är jag så arbetsskadad så att jag inte ens reagerade på att det skrevs "0,12 perioder" i mitt huvud blev det "knappt tio minuter" utan att jag ens tänkte på det

Då hade jag alltså rätt när jag fick 0,12 till 7,2 min?
Citera
2017-12-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då hade jag alltså rätt när jag fick 0,12 till 7,2 min?

Jag har inte räknat på det då min skolmatte inte är att lita på. Men det låter rimligt.

0,12 perioder däremot blir antagligen 4 sekunder.

Där jag jobbar så vete fan om det finns några tider under 0,2.
Citera
2017-12-25, 12:51
Medlem
JustZlatans avatar
Passar alla kupéfilter i både vänster- och högerstyrda bilar? Stället där jag tänkte köpa filtret hos står det nämligen att det är för högerstyrda bilar vilket låter konstigt eftersom jag tänkte köpa från Tyskland och dom har väl vänsterstyrda bilar.
Citera
2017-12-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Passar alla kupéfilter i både vänster- och högerstyrda bilar? Stället där jag tänkte köpa filtret hos står det nämligen att det är för högerstyrda bilar vilket låter konstigt eftersom jag tänkte köpa från Tyskland och dom har väl vänsterstyrda bilar.

Sannolikt ja, men inte tvunget, det kan skilja från bilmodell och mellan årsmodeller. Säkrast alltså att kolla specifikt för varje modell och årsmodell om man inte vet säkert själv, och du vet ju sällan något alls själv....
Citera
2017-12-25, 15:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Sannolikt ja, men inte tvunget, det kan skilja från bilmodell och mellan årsmodeller. Säkrast alltså att kolla specifikt för varje modell och årsmodell om man inte vet säkert själv, och du vet ju sällan något alls själv....

Ja men jag har ju kollat och det verkar inte stämma.

Mann filter spec: http://www.frecious-plus.com/fileadm...ousPlus_en.pdf

Mann filter: https://www.ebay.com/itm/MANN-Filter...QAAOSwXjFZ34M8

Numret slutar med en 1:a - FP 29 005/1 vilket enligt Mann spec ska vara för högerstyrda bilar.
Citera
2017-12-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ja men jag har ju kollat och det verkar inte stämma.

Mann filter spec: http://www.frecious-plus.com/fileadm...ousPlus_en.pdf

Mann filter: https://www.ebay.com/itm/MANN-Filter...QAAOSwXjFZ34M8

Numret slutar med en 1:a - FP 29 005/1 vilket enligt Mann spec ska vara för högerstyrda bilar.

Då får du väl kolla på nåt annat sätt, t ex om det skulle skilja på filtrets reservdelsnummer, hos biltillverkaren, för höger eller vänsterstyrda bilar. Är det samma nummer så passar det, är det olika kanske det inte passar....
Citera
2017-12-25, 16:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då får du väl kolla på nåt annat sätt, t ex om det skulle skilja på filtrets reservdelsnummer, hos biltillverkaren, för höger eller vänsterstyrda bilar. Är det samma nummer så passar det, är det olika kanske det inte passar....

Funderar på att köpa den här istället, billigare och från USA, till och med frakten är billigare.
https://www.ebay.com/itm/cuk-29-005-...S&vxp=mtr#rwid

Jag tror att det är i stort sätt samma filter förutom att den inte har polyfenoler - som om det skulle hjälpa mot bilavgaser och partiklar.
Citera
2018-01-30, 16:03
Medlem
JustZlatans avatar
Nu står jag här ute i kylan och försöker byta kupefiltret. Krånglare skit har jag aldrig varit med om. Det märks att Mercedes har gjort det så svårt som möjligt för ägaren att byta själv. Metallfliken längst in var nästan omöjlig att komma åt men till slut slet jag loss den. Nu är problemet att vita plastskiten inte kommer på plats.

Uppdatering. Det tog nästan en timme att byta skiten. Fick bara fast en metallflik och vita plastbrädan fick jag inte fast alls. Så nu hålls filtret bara fast av en liten metallflik. Räcker det?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-01-30 kl. 16:43.
Citera
2018-01-30, 21:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nu står jag här ute i kylan och försöker byta kupefiltret. Krånglare skit har jag aldrig varit med om. Det märks att Mercedes har gjort det så svårt som möjligt för ägaren att byta själv. Metallfliken längst in var nästan omöjlig att komma åt men till slut slet jag loss den. Nu är problemet att vita plastskiten inte kommer på plats.

Uppdatering. Det tog nästan en timme att byta skiten. Fick bara fast en metallflik och vita plastbrädan fick jag inte fast alls. Så nu hålls filtret bara fast av en liten metallflik. Räcker det?
Nu vet jag inte hur det ser ut och var just dessa metallflikar sitter men generellt kan jag säga att om filtret inte sitter riktigt som det ska så kan det läcka luft förbi filtret som då inte blir filtrerad.
Citera
2018-12-07, 12:17
Medlem
JustZlatans avatar
Var får man tag på extra klämmor? Såna där små klämmor i metall man klämmer fast kupéfiltret med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in