• 1
  • 2
2017-12-18, 11:04
Medlem
JustZlatans avatar
Jag tänkte komma till skott med att byta kupéfilter. Mann Filter Frecious Plus ska vara det bästa och det är det som sitter i nu. Börjar dock känna en unken lukt i bilen efter 1000 mil så det är dags att byta. Konstigt nog är det bara ett kupéfilter. Borde ju vara många fler. Det är trots allt en E-klass 2016 men Mercedes är väl snåla och bara har ett kupéfilter i sina bilar. Vill dock inte pröjsa 1000 kr hos bilverkstan för att byta så jag tänkte göra det själv denna gång.
Citera
2017-12-18, 11:14
Medlem
Du har en bil för 500k men för snål för att lämna in bilen för filterbyte? En sak hade varit om du var händig och kunde göra jobbet själv, något du bevisligen inte kan. I med att du inte ens klarar av att googla hur man göra ger jag dig rådet att lämna in den för filterbyte. Men vill du ge dig själv huvudvärk kan du ju titta på länkad video.

https://www.youtube.com/watch?v=1ghvKQGpmkI
Citera
2017-12-18, 11:20
Medlem
ormbitens avatar
Brukar oftast vara en medskickad monteringsanvisning i förpackningen, eller bilder på insidan av förpackningen.

I Autodata står det i alla fall 0,12 perioder i arbetstid för att byta kupéfilter på E-klass W-213.
100 perioder är en timma.

Enligt Autodatas monteringsanvisningar finns det två olika placeringar.

Dels nere under hands-facket som i filmen marty87 bifogade.
Alternativt i motorrummet under ett täcklock vid höger fjäderbensinfästning.
Citera
2017-12-18, 11:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marty87
Du har en bil för 500k men för snål för att lämna in bilen för filterbyte? En sak hade varit om du var händig och kunde göra jobbet själv, något du bevisligen inte kan. I med att du inte ens klarar av att googla hur man göra ger jag dig rådet att lämna in den för filterbyte. Men vill du ge dig själv huvudvärk kan du ju titta på länkad video.

https://www.youtube.com/watch?v=1ghvKQGpmkI

Så det är alltså bara ett enda kupéfilter? Det var fan snålt av Mercedes. Det borde ju vara flera stycken. Det verkar inte heller få plats med något annat där som att man kan peta in extra kolfilter. Fan vad dåligt.

Det behövs ett verktyg för att skruva bort skruvarna också. Vanlig mejsel?
Citera
2017-12-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så det är alltså bara ett enda kupéfilter? Det var fan snålt av Mercedes. Det borde ju vara flera stycken. Det verkar inte heller få plats med något annat där som att man kan peta in extra kolfilter. Fan vad dåligt.

Det behövs ett verktyg för att skruva bort skruvarna också. Vanlig mejsel?

Ursäkta, men vad tror du? Tittade du ens på klippet ovan?
Citera
2017-12-18, 11:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 998tx
Ursäkta, men vad tror du? Tittade du ens på klippet ovan?

Jag tror det jag tror. Ja, jag tittade på klippet. Nu måste jag köpa en passande mejsel också.
Citera
2017-12-18, 12:02
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Nu måste jag köpa en passande mejsel också.

Jobbig situation...
Citera
2017-12-18, 12:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jobbig situation...

Är det här en sån mejsel? https://www.elfa.se/sv/torx-mejsel-t...t25/p/18030059
Citera
2017-12-18, 13:00
Medlem
VanligtNamns avatar
Varför ska du byta kupéfilter efter 1000 mil? Luktar det unket i din bil så beror det på dig, inte kupéfiltret.
Citera
2017-12-18, 13:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Varför ska du byta kupéfilter efter 1000 mil? Luktar det unket i din bil så beror det på dig, inte kupéfiltret.

Inte direkt unket men jag känner att det luktar någonting från ventilationen. Jag luktar också unket men det har inget med saken att göra.

Vad säger Autoexperten?
- Om man tänker på att upp till 300 kubikmeter utomhusluft varje timme strömmar genom filtret, kan man föreställa sig att ”mättnadsnivån” har nåtts efter ca. ett år resp. 15 000 km, och att filtret måste bytas. Om detta inte görs, ökar luftmotståndet i filtret.
https://www.autoexperten.se/fraga-ex...ta-kupefilter/

Jag är rädd om min hälsa och eftersom jag kör taxi andas jag in mycket avgaser från alla trafik som egentligen borde halveras.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-12-18 kl. 13:26.
Citera
2017-12-18, 13:25
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Inte direkt unket men jag känner att det luktar någonting från ventilationen. Jag luktar också unket men det har inget med saken att göra.

Vad säger Autoexperten?
- Om man tänker på att upp till 300 kubikmeter utomhusluft varje timme strömmar genom filtret, kan man föreställa sig att ”mättnadsnivån” har nåtts efter ca. ett år resp. 15 000 km, och att filtret måste bytas. Om detta inte görs, ökar luftmotståndet i filtret.
https://www.autoexperten.se/fraga-ex...ta-kupefilter/

Merca byter väl kupéfilter tillsammans med bromsvätskebytet, vilket sker var 4000 mil eller vart annat år?

Tror du bör kolla upp om det är något annat som är orsaken till att det luktar unket.
Citera
2017-12-18, 13:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Merca byter väl kupéfilter tillsammans med bromsvätskebytet, vilket sker var 4000 mil eller vart annat år?

Tror du bör kolla upp om det är något annat som är orsaken till att det luktar unket.

Jag servar inte hos Merca. Kostar 5000 kr för en lite oljebyte och kupefilter. Nej tack. Merca vet inte någonting om avgaser verkar det som.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in