2019-07-13, 16:46
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaramell
Efter att nu ha lyssnat på nästa alla ljudfiler så har jag fått desto fler teorier och tankar kring det här fallet. Jag pendlar mellan att tro Felix och att inte göra det. MEN min nya teori nu då (om någon nu är intresserad )

Jag är nästan övertygad om att Ka*inka har någonting med det här att göra, att hon är en bidragande faktor eller kanske t.o.m orsaken?

Ka*inka säger att Magnus var på henne, försökte kontakta henne för pengar han tyckte att hon var skyldig. K tyckte att Magnus var jobbig och på, samtidigt tyckte hon om Magnus och var ledsen för att de nu var ovänner.
K pratar med Pe*er om detta, P är inte alls intresserad av att höra om Magnus. Han tycker för det första inte om Magnus, han kanske är intresserad av K och han tycker inte om homosexuella osv. Dessutom är han narcissist och vill förmodligen inte höra att någon han kanske vill ska se till honom bryr sig om någon annan (Magnus)

Ste*an (K’s exmake) får ett sms som förmodligen är från Magnus. Där det verkar som att Magnus vill luska ut varför ”något sägs om att Magnus är skyldig P pengar”.
Jag tror inte att Magnus var skyldig P pengar.

På rättegången säger P att K och Magnus bråkade som på dagis om att båda tyckte att de var skyldiga varandra pengar.

Jag tror(vet) att K är psykiskt labil och naiv, att P är psykopat och därför tror jag att P självutnämnde sig till att ”hjälpa” K med att få Magnus att sluta. Men jag tror inte att K visste eller var med på det som P skulle göra med Magnus.
Det kan t.o.m vara så att K i stundens hetta och ilska vill ha uppmärksamhet av P, hon är arg på Magnus och säger saker som kanske inte stämmer(överdriver) och hon ber P om hjälp.

Jag behöver lista ut varför, men oavsett verkar det som att T*bias och I*manuel trodde det skulle driva in en skuld.
När de väl är där pratar inte P om någon skuld till honom själv, han tar istället bilder på Magnus, pratar om K flertal gånger och det är alltid K som ligger i fokus.... varför ?
Han påstår att Magnus antastat barnen, han säger att han ska få konfrontera K.

OM nu motivet skulle vara att Magnus hade en skuld till P, borde inte då P någon gång under dagen sagt till Magnus ”du är skyldig mig detta, jag ska ha det här etc”

Vad tror ni?
Jag håller med dig i det mesta i din analys famförallt att det troligtvis inte förekommit någon skuld mellan P och M och att det var P som var den som ville ha ihjäl M. Men jag tror inte att P bestämde sig att M skulle dö för att M behandlat K illa däremot kan jag tänka mig att P blev påmind om hans agg mot M i samtalen med K som definitivt kan ha fått P att höra slag i saken. Baserat på vittnesmålen framkommer det att M kunde ofta vara odräglig mot personer med avikande åsikter eller personer som han helt enkelt inte gillade och är man det mot en narcissistisk psykopat som P är det tillräckligt för att löpa stor risk att bli dödad speciellt då P har dödat tidigare för att han blivit kränkt. Skillnaden mot förra gången P dödade är att P inte handlar impulsivt och han har inte tänkte att döda M själv utan han vill att T(joker) och I skall göra detta för honom sedan har P använt sig av Ks historia för att få med sig T och I och motivera vaför M måste dö.
Citera
2019-07-16, 19:19
Medlem
Lyssna på podden svenska mordhistorier så förklaras allt av felix själv!
Citera
2019-07-26, 15:47
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizzibrud
Lyssna på podden svenska mordhistorier så förklaras allt av felix själv!

Jag kan inte tänka mig att F kan förklara varför han brutalt mördade M då han inte lyckades med det i rättegången och än mindre ta sitt eget ansvar för att M är död. Jag orkar inte lyssna på en radioteater till av F, men har jag fel och F tar sitt ansvar för att brutalt ha mördat M och ärlig förklarar varför han utfört denna handling utan att skylla på någon annan i podden posta gärna länken till den.
Citera
2019-07-31, 12:07
Troligen ett rån som spårat ut och en extremt psykiskt instabil F som upplevt situationen på ett unikt sätt. Hans historia under rättegången att han ex sjunger på en italiensk låt i bilen till kolonistugan för en genommisshandlad M och att P skulle ha vänt sig om ifrån framsätet och sagt "Klassiker", säger antingen att F är extremt sjuk alt. att hans historia av händelsen har otroliga brister. Lyssnat på ljudupptagningarna och delar av F historia låter så extremt osannolika, framförallt när han ska beskriva detaljer i berättelsen. Samtidigt som helheten kan mycket väl kan vara sann. Troligen P som är drivande samtidigt som det är bevisat att I och T har dokumenterat våldskapital med historia i deltagande av upplopp osv. Finns en del material på P på youtube, twitter osv som han själv lagt ut som beskriver en extremt märklig individ med väldigt mkt motsägelsefullhet gentemot mot vad som framgår från vittnet osv som umgåtts med honom.

Samfattningsvis är det ett extremt fall som knappt en filmregissör hade kunnat hittat på för en film för att det är så osannolikt.
Citera
2019-07-31, 22:36
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteante1986
Troligen ett rån som spårat ut och en extremt psykiskt instabil F som upplevt situationen på ett unikt sätt. Hans historia under rättegången att han ex sjunger på en italiensk låt i bilen till kolonistugan för en genommisshandlad M och att P skulle ha vänt sig om ifrån framsätet och sagt "Klassiker", säger antingen att F är extremt sjuk alt. att hans historia av händelsen har otroliga brister. Lyssnat på ljudupptagningarna och delar av F historia låter så extremt osannolika, framförallt när han ska beskriva detaljer i berättelsen. Samtidigt som helheten kan mycket väl kan vara sann. Troligen P som är drivande samtidigt som det är bevisat att I och T har dokumenterat våldskapital med historia i deltagande av upplopp osv. Finns en del material på P på youtube, twitter osv som han själv lagt ut som beskriver en extremt märklig individ med väldigt mkt motsägelsefullhet gentemot mot vad som framgår från vittnet osv som umgåtts med honom.

Samfattningsvis är det ett extremt fall som knappt en filmregissör hade kunnat hittat på för en film för att det är så osannolikt.

Ren spekulation: Felix har ju en stökig bakgrund och har missbrukat kokain m.m. Kan det vara så att Felix idoliserar brottslingar och förortskultur? Han kanske först tyckte att det var häftigt med ett utpressningsförsök där han själv inte råkar illa ut förrän han tvingas använda yxan. På alla övervakningsfilmer och bilder så agerar han som en i gänget, vilket han inte är, men tyckte han att det var spännande innan det blev för verkligt?
Citera
2019-08-01, 12:29
Tror idolisera är fel ord, utan tror han "överskattar" deras makt över honom och situationen. Finns inget som tyder på att F har velat M något illa och skulle ha kriminellkoppling eller önskan att bli. Men om vissa detaljer i hans berättelser är sanna med exempelvis italienska sången osv, så ger det intryck av en person som inte har mått psykiskt bra. Men finns ju samtidigt något konstigt varför han "får" följa med till Tyskland efter dådet. Tyder på att det ev har funnits någon slags tro från de tre övriga att F, varit med på att mörda M. Mycket märkligt alltihop. Inte sett filmerna utan bara stillbilder från kamerorna, så det är svår bedömt hur bekväm han är.

För kännedom råkade häktesvakterna klanta ihop det rejält under hovrättsrättegången och låsa in P och F i samma korridor själva. Oklart hur länge och när misstaget upptäcktes, men P ska tydligen ha hotat F och sen skrikit "jävla golare", så F:s historia är nog övergripande sann.
Citera
2019-08-02, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Ren spekulation: Felix har ju en stökig bakgrund och har missbrukat kokain m.m. Kan det vara så att Felix idoliserar brottslingar och förortskultur? Han kanske först tyckte att det var häftigt med ett utpressningsförsök där han själv inte råkar illa ut förrän han tvingas använda yxan. På alla övervakningsfilmer och bilder så agerar han som en i gänget, vilket han inte är, men tyckte han att det var spännande innan det blev för verkligt?

Tror idolisera är fel ord, utan tror han "överskattar" deras makt över honom och situationen. Finns inget som tyder på att F har velat M något illa och skulle ha kriminellkoppling eller önskan att bli. Men om vissa detaljer i hans berättelser är sanna med exempelvis italienska sången osv, så ger det intryck av en person som inte har mått psykiskt bra. Men finns ju samtidigt något konstigt varför han "får" följa med till Tyskland efter dådet. Tyder på att det ev har funnits någon slags tro från de tre övriga att F, varit med på att mörda M. Mycket märkligt alltihop. Inte sett filmerna utan bara stillbilder från kamerorna, så det är svår bedömt hur bekväm han är.

För kännedom råkade häktesvakterna klanta ihop det rejält under hovrättsrättegången och låsa in P och F i samma korridor själva. Oklart hur länge och när misstaget upptäcktes, men P ska tydligen ha hotat F och sen skrikit "jävla golare", så F:s historia är nog övergripande sann
Citera
2019-08-04, 19:22
Medlem
Kan det vara så att F är så störd att i hans huvud är det dom han säger och inget annat.
Men i verkligheten var han med på det från början men undertiden det utspelar sig upplever han det som han säger.
Citera
2019-08-10, 15:02
Medlem
ColaKexs avatar
Tobias von Borstel måste vara den mest patetiska människa jag lyssnat på. Herregud så larvigt när han brölar på sin förortssvenska

Peter Ahlberg däremot....får kalla kårar när jag lyssnar på honom. Klassisk psykopat.
Citera
2019-08-11, 14:21
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetnisse
Kan det vara så att F är så störd att i hans huvud är det dom han säger och inget annat.
Men i verkligheten var han med på det från början men undertiden det utspelar sig upplever han det som han säger.
Jag trodde också detta när jag började att sätta mig in i detta fall. Det som fick mig att ändra mig var att i det första förhöret som hölls med F strax efter gripandet där refererar F till P och I som den tydliga och den som bestämmer, dvs de begrepp som används i det psykologiska experimentet där man får personer att utdela dödliga elchocker till andra försökspersoner (dvs det som hela Fs försvar bygger på). Att just använda dessa referenser istället för att namnge F och I är inte logiskt om inte F,P och I hade en överenskommelse att F skulle hävda att han blev tvingad att utföra dådet och antagligen hade de googlat detta ganska kända experiment och läst på faktorerna som kan få andra människor att utföra denna typen av handlingar. Jag antar att P och I kände sig säkra på att de inte skulle dömas för mordet då de hade på film när F mördar M och varken P eller I syns på filmen (även om man sedemera lyckas fastslå att I filmar). Denna plan skapades antagligen i bilen på väg mot tysklad för det förklarar varför P var så angelägen om att få O att hitta filmen då F mördar M och skicka den till Ps advokat.
Citera
2019-08-22, 03:12
Medlem
Det som har hänt i det här fallet kommer jag aldrig att acceptera. Magnus var värld att få leva!
Citera
2019-08-30, 20:10
Medlem
Vart hittar jag filerna på förhören med PA’s bror?!!! Finns det andra förhör/vittnesmål (kanske det heter) med människor runt honom?!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in