Citat:
Detta har inget med mordet att göra men vill bara säga det att 400euro i häktet är inte som 400euro ute på gatan i din plånbok. Sitter du häktad länge & med restriktioner och ingen skickar pengar till dig eller inte får ringa och fixa pengar så förstår jag mycket väl att han flippar ur helt för sina pengar. När man sitter inlåst så 24/7 på 8kvm i ett rum där det säkert inte ens går dra upp persiennerna och det är 24-25 svettiga grader så är det enda man kan göra för att behålla lugnet kvar är att se fram i mot promenad, frukost,lunch,middag,kvälls mat & titta på tv och äta gott av sådant man handlar i kiosken som ofta är dyrare där än på pressbyrån här ute. Du får häktesbidrag på 70kr/veckan och ska handla i en kiosk som är dyrare än normalpriser här ute då kan du förstå själv att dom 400euro är ingen skit sak! Där inne blir alla små saker stora för du har inget annat än massa tid över att grubbla och bli arg för du stör dig på plitar eller poliser eller vad det nu än kan vara... sen är säkert denna killen dum i huvudet i övrigt men jag förstår hans frustration och flipp om polisen sjabblat bort hans pengar vilket tyvärr är ganska vanligt att dom gör, medvetet eller omedvetet det kan bara polisen svara för. Men det är ofta det kan försvinna tusenlappar i samband med hämtning till häktet av polisen eller ihusrannsakan av polisen och pengarna står aldrig med i några beslag eller utredningar senare dom är helt plötsligt bara borta... mycket konstigt..blev oftopic men ville bara förklara detta!
Jaa, tack för förklaringen. Jag har en anhörig som var kriminell.....död nu, genom egen försorg, bilolycka. Så jag vet lite i alla fall, om att vara intagen. Förjävligt när polisen tar helt ärliga pengar, ja. Men i denna lille idiots fall, jag uppfattade det som om att han hade de 400 euro på sig, när han greps, och då ska dem beslagtas tycker jag, om han inte kan bevisa att de verkligen är hans pengar. Brottsrubricering är väl utpressning och rån......vem sjutton går med 400 euro i fickan i Sverige, och 400 euro räcker ju inte långt om man är på "semester" i ett land med eurovaluta, och skulle häktespersonalen gå till Forex och växla åt honom då?
Sedan så hade han väl en Rolexklocka att titta på.....då, och då.....som lite plåster på såren.