Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 08:40
  #1
Medlem
Vad tror ni, kommer eliten med sina marionetter bland politiker, media, "vetenskapen", statistiska centralbyråer, PR-konsulter osv göra allt för att mörka ett Sverige i förfall i sann Bagdad Bob-anda?

När alla ser att Sverige förfaller på alla fronter med massarbetslöshet, usel sjukvård, högre skatter, ökad kriminalitet, mångkulturellt kaos och splittring osv. Tror ni eliten går ut och säger sanningen att, "Ja det går jättedåligt för Sverige och landet håller på att förfalla". Eller kommer eliten att göra allt för att ljuga och maskera och berätta att det hur bra som helst för Sverige?

Vem tror på eliten här att de pratar sanning? Vem tror inte på eliten och menar att de är ett korthus full av lögner som upprätthåller en falsk fasad?

Kommer eliten stå och ljuga och säga att allt är så bra så, trots att landet förfaller? Eller kommer de säga sanningen?
__________________
Senast redigerad av goyimcuck 2017-12-14 kl. 08:45.
Citera
2017-12-14, 09:04
  #2
Medlem
Det började ju bra idag med en stor lögn. Pensionsåldern höjs för att " vi lever allt längre".

Man glömde lägga till, att vi nu även ska försörja den ökade andelen nya medborgare, som aldrig kommer kunna betala in adekvat till systemet.
Citera
2017-12-14, 09:08
  #3
Medlem
Fris avatar
PK är dumma i huvet. Detta är något som de flesta förbiser. Många antar helt felaktigt att PK har någon ideologi eller företräder något särintresse eller har någon parlamentarisk majoritetstaktik. Ingenting av det där förekommer i Sverige i modern tid.

Är man en lallande dåre och oerfaren idiot, vad kan man göra? Jo, det som PK gör! Förtiga, förneka, försköna, förtränga är deras plan. Och mer än så, det är deras enda förmåga. Inte någon enda minister eller partiledare har ju någon enda merit i sitt CV. Ingen av dem har någonsin varit med om att genomföra ens någon politisk reform av betydelse. PK kommer att fortsätta göra ingenting och låta allt gå åt Helvete, för de är totalt inkompetenta och KAN inte göra någonting. De kommer att medietränat förtiga, förneka, försköna och ljuga i största allmänhet. De byter gärna samtalsämne till klimatsyndafloden som nu dränker oss likt en tsunami, eller hur. Svenska staten kan man ignorera. Den har kastrerat sig själv och har upphört med verksamheten. Vraket driver med strömmen nu.
Citera
2017-12-14, 09:16
  #4
Medlem
Europes avatar
Det lär fortsätta som nu, d.v.s. man förnekar saker och använder tillmälen och repressalier mot de som påtalar problem, men samtidigt erkänner man problemen kontinuerligt när de blir allt omöjligare och skrattretande att förneka dem. Men även sistnämnda brukar endast ske på ett sätt som förminskar problemen och där man endast talar om varje problem var för sig, istället för att erkänna helhetsbilden.

För att ta ett exempel på det sistnämnda: jag förutsåg att vårdkrisen skulle bli allt mer akut under 2016, så jag följde nyhetsrapporteringen om den. Inte minst följde jag SVT:s lokalkanalers fejansidor. Där rapporterades det närmast dagligen om den växande katastrofala situationen, samtidigt som man inte verkade ha en endaste positiv nyhet att rapportera om. Likväl valde statens propagandakanal SVT att hänga ut en fejansida om vårdkrisen som drevs av vårdanställda. SVT erkände att man förvisso använde sig av seriösa källor (SVT, facktidningar inom vården o.s.v.), men att rapporteringen var negativt "vinklad". Men som sagt, den var inte det minsta mer negativt vinklat än SVT:s totala rapportering. Skillnaden var så klart att sidan talade om en "vårdkris" och sammanfattade denna rapportering, istället för att endast beröra varje enskild händelse var för sig.

Ibland förändras den offentliga 'berätttelsen' därför att regimen väljer att tvärvända p.g.a. att problemen blir för övermäktiga. Ett bra exempel på det är när alla som påtalade att många "ensamkommande flyktingbarn" i gammelmedia inte var barn utpekades som "rasister", samt de som påtalade det orimliga i att dessa vuxna män slapp närmast helt straff för våldtäkter m.m. för att svenska rättsväsendet rakt av utgick från den ålder de själva angav blev kallade "nazister". Men sedan valde svenska regeringen att börja tala om ålderstest i november 2015 och vips! gjorde SVT ett halvår senare ett dokumentärprogram om hur ensamkommande ljuger om sin ålder och har t.ex. knappt fått något straff när de har dömts för t.ex. gruppvåldtäkt. Då var det helt plötsligt inte längre "rasismnazism", efter att i ett par årtionden varit det enligt en samstämmig svensk ljugmedia.

Den nuvarande makteliten kommer aldrig att helt avslöja och redogöra för de enorma problem och katastrofala samhällsutveckling man själva har skapat, samt än mindre kommer man beröra den skuld man har i det. Det kanske är trots allt rätt väntat? Så länge samma regim sitter vid makten, så kommer det att hänga på oss andra att ta på oss den uppgiften, var och en av oss efter förmåga, smak och intresse. Jag har själv en vag plan för framtiden att skapa ett verk som saknar motsvarighet i Sverige när det gäller allt från omfång till kvalitet (den kommer både att hålla akademisk nivå - men inte nödvändigtvis alltid stil - och samtidigt vända sig till en bred publik). Den kommer dock snarare vara retrospektiv och förklara varför det gick som det gick för Sverige, snarare än mer dagsaktuell rapportering och problematisering av händelser och utvecklingen. Jag tycker att den kritiska rapporteringen i Sverige har blivit bättre senaste par åren, med även en del namn från det gamla etablissemanget, även om utvecklingen närmast uteslutande sker på nätet.
Citera
2017-12-14, 09:27
  #5
Medlem
I vilken värld lever man om man tycker att "eliten", vilka det nu är, hävdar att allt är tipp-topp och bra i Sverige?

Det enda politikerna gör nu för tiden är väl att påpeka hur fel och dåligt allt är och vad som behöver åtgärdas och hur? Att någon politiker eller journalist emellanåt sticker emellan och lyfter fram något positivt också betyder ju inte att man försöker föra folk bakom ljuset, bara att allt inte är totalt jävla mörker.
Citera
2017-12-14, 09:30
  #6
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det började ju bra idag med en stor lögn. Pensionsåldern höjs för att " vi lever allt längre".

Man glömde lägga till, att vi nu även ska försörja den ökade andelen nya medborgare, som aldrig kommer kunna betala in adekvat till systemet.

Systemet är redan skuldmättat (återbetalningsskyldigheten genom bankernas räntor är större än mängden tillgängliga pengar i samhället) så allt som sker är endast en utdragen burkspark i uppförsbacke. Domen är redan levererad så att säga. Att sedan dumsvensken är mentalt oförmögen att greppa det är en annan sak. "Det sovande folket" var det väl någon sköning som uttryckte, vill jag minnas.
Citera
2017-12-14, 10:37
  #7
Avstängd
speedskaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Vad tror ni, kommer eliten med sina marionetter bland politiker, media, "vetenskapen", statistiska centralbyråer, PR-konsulter osv göra allt för att mörka ett Sverige i förfall i sann Bagdad Bob-anda?

När alla ser att Sverige förfaller på alla fronter med massarbetslöshet, usel sjukvård, högre skatter, ökad kriminalitet, mångkulturellt kaos och splittring osv. Tror ni eliten går ut och säger sanningen att, "Ja det går jättedåligt för Sverige och landet håller på att förfalla". Eller kommer eliten att göra allt för att ljuga och maskera och berätta att det hur bra som helst för Sverige?

Vem tror på eliten här att de pratar sanning? Vem tror inte på eliten och menar att de är ett korthus full av lögner som upprätthåller en falsk fasad?

Kommer eliten stå och ljuga och säga att allt är så bra så, trots att landet förfaller? Eller kommer de säga sanningen?


Kurdblattekvinnan, Nisha Besara, som igår skrev i expressen (finns tråd) är väl svar nog på din fråga...då ang. hur MSM kommer agera när vi sakta men säkert närmar oss fläkten...

jag längtar efter kaouset som kommer i vårt land, jag har väntat i 23 år på denna utrensning som då blir möjlig.
Citera
2017-12-14, 11:34
  #8
Medlem
Necriss avatar
Tyvärr spelar det inte särskilt stor roll.

Jag tillhör inte de dummaste i samhället. Jag är högt utbildad, har lätt för att ta till mig information, hitta samband och vara lagom kritisk. Oftast ser jag rakt igenom samhällets stora lögner pga kunskapen jag samlat på mig så jag förstår när något är orimligt. All vetenskap, statistik, matematik och politik intresserar mig, och ofta blir jag förvånad över hur lite andra välutbildade eller allmänbildade personer känner till om dessa saker. Och ja, jag är förstås medveten om Dunning-Kruger effekten, men tack och lov har jag haft många kollegor, studiekamrater och frågesportstävlande att mäta mig mot (just frågesporter där allmänbildning testas, likt "vem vet mest" gör alltid att jag häpnar över hur lite politik och vetenskap folk kan). Ovanpå allt detta har jag dessutom haft ovanligt mycket fritid de senaste åren.

Trotts ovanstående så känner jag hur den samlade informationen blir för mycket om man vill hålla sig uppdaterad inom allt som sker politiskt. Om man vill analysera hur media senast ljög för en, om man vill sätta sig in i någon fråga någon nyligen debatterat, om man vill förstå varför en viss sak föreslagits som lösning eller bara helt enkelt följa med och läsa det viktigaste som skett. Om det då är mycket för mig, hur kan det då inte vara närmast omöjligt att ens hålla sig lagom uppdaterad för den generella svensken? De har inget annat val än att göra som alla andra, eller läsa den mest tillgängliga propagandan. Och den halvan på fel sida om "den generella svensken", vad avgör deras röst? Inte är det en sann sammantagen bild av samhället och hur man vill att de utvecklas baserat på det parti vars politik man röstat på iaf.

Nej, demokrati fungerar i små orter, där man inte måste lyssna på vinklade sammanfattningar av händelser som inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten. Det fungerar där nästan samtliga individer har hela den nödvändiga informationen om den stora majoriteten av händelser, så att man vet vad man är nöjd eller missnöjd med och man vet vilka som skulle jobba för de saker man uppskattar och mot de saker man vill ändra.

När informationen blivit så oöverskådlig som den är nu för en majoritet av de som röstar så är det ju egentligen ingen demokrati längre. Folk röstar utifrån en uppfattning om världen som inte stämmer på partier vars politik de inte är insatta i. När partier gör som MP gjorde och tvärvänder i deras viktigaste fråga under en mandatperiod så är det ingen demokrati längre. Om man inte vet vad man får eftersom det kan ändras när som helst, då är det ingen demokrati längre.

Lösningen på detta är att acceptera verkligheten och förkasta demokrati till historiens skräphög, därför spelar det ingen roll om de vill fortsätta mörka eller om de någonsin kommer vara ärliga. Det är dags att ersätta det med något som fungerar, t.ex. meritokrati och lämna styrandet till de som är bäst lämpade.
__________________
Senast redigerad av Necris 2017-12-14 kl. 11:38.
Citera
2017-12-14, 12:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Vad tror ni, kommer eliten med sina marionetter bland politiker, media, "vetenskapen", statistiska centralbyråer, PR-konsulter osv göra allt för att mörka ett Sverige i förfall i sann Bagdad Bob-anda?

När alla ser att Sverige förfaller på alla fronter med massarbetslöshet, usel sjukvård, högre skatter, ökad kriminalitet, mångkulturellt kaos och splittring osv. Tror ni eliten går ut och säger sanningen att, "Ja det går jättedåligt för Sverige och landet håller på att förfalla". Eller kommer eliten att göra allt för att ljuga och maskera och berätta att det hur bra som helst för Sverige?

Vem tror på eliten här att de pratar sanning? Vem tror inte på eliten och menar att de är ett korthus full av lögner som upprätthåller en falsk fasad?

Kommer eliten stå och ljuga och säga att allt är så bra så, trots att landet förfaller? Eller kommer de säga sanningen?

Du har rätt i att det finns några som tror sig vara elit. Elitism är en plåga när den som tror sig vara elit, inte är medveten om sina begränsningar.
Och du har rätt när du inser att dessa har tagit makten. Dom håller sig på avstånd, men drar ändå i trådarna.
Då är det vettigt att gå vidare och ta reda på vilka dessa s.k. elitister är.

Någon som är dryg. Någon som ser ner på andra för han tror sig förstå bättre. Någon som lägger under sig mer och mer makt.
'Alla' känner av att det är så, men ändå ingen som utpekas.
(ormen slingrar sig)..
Citera
2017-12-14, 13:05
  #10
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Tyvärr spelar det inte särskilt stor roll.

Jag tillhör inte de dummaste i samhället. Jag är högt utbildad, har lätt för att ta till mig information, hitta samband och vara lagom kritisk. Oftast ser jag rakt igenom samhällets stora lögner pga kunskapen jag samlat på mig så jag förstår när något är orimligt. All vetenskap, statistik, matematik och politik intresserar mig, och ofta blir jag förvånad över hur lite andra välutbildade eller allmänbildade personer känner till om dessa saker. Och ja, jag är förstås medveten om Dunning-Kruger effekten, men tack och lov har jag haft många kollegor, studiekamrater och frågesportstävlande att mäta mig mot (just frågesporter där allmänbildning testas, likt "vem vet mest" gör alltid att jag häpnar över hur lite politik och vetenskap folk kan). Ovanpå allt detta har jag dessutom haft ovanligt mycket fritid de senaste åren.

Trotts ovanstående så känner jag hur den samlade informationen blir för mycket om man vill hålla sig uppdaterad inom allt som sker politiskt. Om man vill analysera hur media senast ljög för en, om man vill sätta sig in i någon fråga någon nyligen debatterat, om man vill förstå varför en viss sak föreslagits som lösning eller bara helt enkelt följa med och läsa det viktigaste som skett. Om det då är mycket för mig, hur kan det då inte vara närmast omöjligt att ens hålla sig lagom uppdaterad för den generella svensken? De har inget annat val än att göra som alla andra, eller läsa den mest tillgängliga propagandan. Och den halvan på fel sida om "den generella svensken", vad avgör deras röst? Inte är det en sann sammantagen bild av samhället och hur man vill att de utvecklas baserat på det parti vars politik man röstat på iaf.

Nej, demokrati fungerar i små orter, där man inte måste lyssna på vinklade sammanfattningar av händelser som inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten. Det fungerar där nästan samtliga individer har hela den nödvändiga informationen om den stora majoriteten av händelser, så att man vet vad man är nöjd eller missnöjd med och man vet vilka som skulle jobba för de saker man uppskattar och mot de saker man vill ändra.

När informationen blivit så oöverskådlig som den är nu för en majoritet av de som röstar så är det ju egentligen ingen demokrati längre. Folk röstar utifrån en uppfattning om världen som inte stämmer på partier vars politik de inte är insatta i. När partier gör som MP gjorde och tvärvänder i deras viktigaste fråga under en mandatperiod så är det ingen demokrati längre. Om man inte vet vad man får eftersom det kan ändras när som helst, då är det ingen demokrati längre.

Lösningen på detta är att acceptera verkligheten och förkasta demokrati till historiens skräphög, därför spelar det ingen roll om de vill fortsätta mörka eller om de någonsin kommer vara ärliga. Det är dags att ersätta det med något som fungerar, t.ex. meritokrati och lämna styrandet till de som är bäst lämpade.


Jag kan känna igen mig i mycket av det du skriver.

Kanske en kung, som vi hade tidigare. "Sveær egho konong at taka ok sva vrækæ".
Citera
2017-12-14, 13:12
  #11
Moderator
Strix m/94s avatar
Valsystemet och statsskicket -> PI

Strix/Mod
Citera
2017-12-14, 13:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det började ju bra idag med en stor lögn. Pensionsåldern höjs för att " vi lever allt längre".

Man glömde lägga till, att vi nu även ska försörja den ökade andelen nya medborgare, som aldrig kommer kunna betala in adekvat till systemet.
De enda som lever för länge i det här landet är köpta politiker som fullkomligt pissar på skötsamma medborgare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback