2018-04-03, 14:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Fast Bachirou var ersättare för AC som knappast var defensiv innermittfältare utan mer box to box. Du kanske skulle ta på dig jobbet som sponsor, sportchef och manager när du ändå verkar vara en sån där förstå sig påare.
Hade Bonke (och Sarfo) lyckats så hade dom antagligen inte behövt värva någon som ersättare för AC, det var därför jag blandade in Bonke. Och rollerna går rätt så mycket ihop där så dom kan ta över varandras jobb även fast spelartyperna inte är identiska.

Och med den sista meningen så antar jag att du tycker det är nått fel med mitt resonemang. Du tycker det är bra att värva offensiva yttrar när man behöver wingbacks och innermittfältare? Eller som Djurgården gjorde, lägga alla pengarna på "stjärnor" när man i övrigt har ett lag som riskerar nedflyttning? Eller som Elfsborg gjorde, värvade djupledslöpare efter djupledslöpare när man hade ett spelsätt som var helt befriat från djupledsbollar?
2018-04-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Har inte sett aiks match men av det jag har läst om det låter det som att det blir en stabil andraplats precis som vanligt.

Till deras försvar så kändes det som om de gick på 50 % av sin kapacitet i denna match. Är dock oerhört skeptisk till Norlig som tränare. Spelsystemet är extremt likt det som Henke körde ner HIF med. Inte många maxlöpningar inom laget. Orörligt utan boll. Minimalt med djupledsspel mot forwards. Ut på kanterna - inlägg (Hos HIF var detta döfött då Jordan & Lange inte gör nickmål.)

Hammarbys spelidé var 100%.
Elfsborgs tickatacka ser fint ut men går så långsamt så det är relativt ofarligt.

Ja mina oddsförslag var fina. Satte även x på Sundsvall-örebro. Den kändes given. Kollade sista halvlek. Oerhört intetsägande fotboll.
2018-04-03, 16:40
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast det är inte det jag pratar om, en del köp blir misslyckade, andra blir lyckade. Oavsett om det är MFF eller nått annat lag. Poängen är att MFF har varit det enda av topplagen som har försökt värva rätt spelare/spelartyp. MFF värvar mittbackar om dom behöver mittbackar, yttermittfältare om dom behöver yttermittfältare och så vidare. Dom övriga lagen har värvat lite vad som finns på marknaden som verkar vara nått att ha, utan att ha någon plan för det.
När Bonke misslyckades som defensiv innermittfältare så värvade MFF den defensiva innermittfältaren Bachirou istället. När AIK har det skralt med centrala mittfältare och wingbacks så värvar dom Bahoui, en offensiv ytter istället.
Inte konstigt att dom övriga lagen ligger efter när dom slänger bort pengar på det sättet.

Håller helt med dig om AIK. Björn "FIFA Ultimate Team" Wesström verkar inte ha någon plan i sitt bygge, utan verkar mest köpa det mest namnkunniga laget han kan, oavsett skadebenägenhet och faktisk förmåga. Sen har vi Norling, som ändå visade prov på taktisk flexibilitet i sin första AIK-vända, men som nu hellre spelar 8 spelare ur position än byter från 3-5-2.
2018-04-03, 17:38
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
När AIK har det skralt med centrala mittfältare och wingbacks så värvar dom Bahoui, en offensiv ytter istället.
Inte konstigt att dom övriga lagen ligger efter när dom slänger bort pengar på det sättet.
Skralt med centrala mittfältare och wingbacks? Det enda skrala är mittbacksbesättningen men det är knappast Wesströms fel eftersom vi alla räknade med att Nisse som vanligt skulle spela minst 28 av 30 matcher.

Bahoui är ett billigt lån än så länge, en bonus efter det att truppen redan var fullgod.

Det verkar som att en del som inte följer AIK närmare inte märkt att Saletros utvecklats rejält och är en väldigt stark ersättare som defensiv och offensiv mitt och även vänster wing.
Skulle helst se att han tar Olssons plats rakt av om denne säljs i sommar och att vi inte lägger dyra pengar på Sebastian Larsson.
2018-04-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Den utvisning och det faktum att den assisterande domaren totalt missar att bollen är över kortlinjen och att det ska vara inspark innan Svanberg stänker in 1-0 är två rätt igenom bedrövliga domslut. Om det ska vara den nivån fortsättningsvis kan vi lika gärna lägga ner serien och ge guldet direkt till MFF eftersom domarna ändå redan verkar ha bestämt sig hur det ska sluta....
Hellre fria än fälla? Fast din poäng var kanske att andra lag hade blivit fällda.
https://w.cdn-expressen.se/images/79/51/7951b880a3564387b1acb376eb67533e/16x9/1040.jpg

Det är väl lite som Bajens första straff. Det är inte fel att blåsa straff, men skulle domaren friat hade de blivit lite gnäll och sedan rullat på? Det blev inte straff när bollen på nationalarenan studsade upp på Kurdiskas backen arm exempelvis. En 70/30 situation? Var det inte en liknande i Östersund?
2018-04-03, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Slutsatsen efter att granskat tv-bilderna är att domaren i så fall blundade för att bollen var över linjen. Möjligen skulle han kunna vara skymd av e IFE-spelare. Det är för mycket synligt gräs mellan bollen och linjen för att bollen ska kunna bedömas vara kvar på plan ...

Det är roligt hur vinklat det kan bli. Ishizaki har mest sig själv att skylla. Första målet kunde mycket väl blivit bortblåst. Å andra sidan fick MFF två frilägen spoilerade av ytterst tveksamma offsideavblåsningar vilket inte Elfsborg fick. Men det är klart. Fokuserar man enbart på det ena laget är det alltid förfördelat. Men sitter man och tror på någon form av domarkonspiration mot ett specifikt lag är man verkligen en riksloser.
2018-04-03, 18:47
Medlem
Lurigfaxs avatar
En fantastiskt (fabricerad?!) artikel om supporterskap skriven av ÖFKs presschef.

http://osdsport.se/dif-supporter-vi-ses-sakert-som-svin-i-mangas-ogon/

Östersund alltså. Att en kanslichef får lägga ut sånt här på en allsvensk förenings officiella Facebookkonto är amatörmässigt.

Citat:
Östersunds FK
Yesterday at 11:05am ·
So is the allsvenska premiere complete. Unfortunately, we started with a loss against a very good defensive djurgården. A Djurgården that did not play the funniest football but since the opponent is making a goal and we nothing, it is just to note that djurgården was better yesterday. These are the rules of football.
Unfortunately, a group of drunken so-called djurgårdssupportrar destroyed part of the mood. Djurgården is a great association with very many nice people. Including one of my grandchildren with parents. However, there are also a number of people, men, who think they have the exclusive right to decide how to perform on a business basis. Who thinks it's okay to shout hatramsor directed against individual players, shout'm in driving and throw beer on a single player. The behaviour of these men, because it is mostly men, does not belong in football or for that part of society otherwise. If we are to work for a better society and a better climate on our energy markets, we must strongly distance ourselves from this behaviour without, in any case, distancing ourselves from all the good that is also done in an association such as djurgården.
Now we're going to take another three points for the next Sunday. Mr Lasse Landin head of cabinet
Senast redigerad av Lurigfax 2018-04-03 kl. 19:30.
2018-04-03, 19:05
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hellre fria än fälla? Fast din poäng var kanske att andra lag hade blivit fällda.
https://w.cdn-expressen.se/images/79/51/7951b880a3564387b1acb376eb67533e/16x9/1040.jpg

Innan Rosenberg slår in den igen är den förvisso lite längre över linjen. Men jag, oavsett hur mycket jag ogillar Armbåge och MFF, tycker ändå inte att bollen otvivelaktigt var över linjen och att det därmed var helt ok att inte blåsa av. Har irriterat mig så jävla många gånger på att domare och linjedomare signalerar för inkast eller inspark trots att bollen uppenbarligen inte är över linjen (vilket nog, som du skriver, ligger lite till grund för vad folk tycker). Bättre att de friar sånt här, och samma sak med offside, så länge de inte är 100 % säkra på motsatsen.

/feldgrau
2018-04-03, 19:39
Medlem
Lurigfaxs avatar
Citat:
Eller som Djurgården gjorde, lägga alla pengarna på "stjärnor" när man i övrigt har ett lag som riskerar nedflyttning?

Då undrar jag såklart hur och när du menar här.

Inför förra säsongen när vi värvade Kim K och Jonas Olsson? Då hade vi ändå stabila allsvenska namn som Magnus Eriksson, Isaksson, Une-Larsson, Kerim Mrabti, El Kabir, Kadewere i startelvan, dessutom bubblare som Walker och Radetinac (korsbandskadad men ändå), Gunnarsson, Käck. Helt ok spelare som jag tycker förtjänar en bättre status än "riskerar nedflyttning".
2018-04-03, 19:42
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag såg matchen och spelar dom såhär taffligt resten av säsongen kan dom nog glömma den andra platsen. Men dom brukar ju tyvärr kommas igång mer och mer ju längre det går.

Sent svarat, men jo, jag är också för rutinerad i gamet för att tro att en mjäkig aik-inledning ger indikationer på att man inte kommer vara ett topplag. Man bör bli tvåa i år också.
2018-04-03, 19:47
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
En fantastiskt (fabricerad?!) artikel om supporterskap skriven av ÖFKs presschef.

http://osdsport.se/dif-supporter-vi-ses-sakert-som-svin-i-mangas-ogon/

Östersund alltså. Att en kanslichef får lägga ut sånt här på en allsvensk förenings officiella Facebookkonto är amatörmässigt.

Men usch, magont att läsa den pinsamma engelskan och det bedrövliga inlägget...
2018-04-03, 19:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Skralt med centrala mittfältare och wingbacks? Det enda skrala är mittbacksbesättningen men det är knappast Wesströms fel eftersom vi alla räknade med att Nisse som vanligt skulle spela minst 28 av 30 matcher.

Bahoui är ett billigt lån än så länge, en bonus efter det att truppen redan var fullgod.

Det verkar som att en del som inte följer AIK närmare inte märkt att Saletros utvecklats rejält och är en väldigt stark ersättare som defensiv och offensiv mitt och även vänster wing.
Skulle helst se att han tar Olssons plats rakt av om denne säljs i sommar och att vi inte lägger dyra pengar på Sebastian Larsson.
Verkar som att en (hel) del som följer AIK närmare inte heller har märkt hur han har utvecklats, av förklarliga skäl är jag tvungen att lita på en del människor som har bättre koll än jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
Då undrar jag såklart hur och när du menar här.

Inför förra säsongen när vi värvade Kim K och Jonas Olsson? Då hade vi ändå stabila allsvenska namn som Magnus Eriksson, Isaksson, Une-Larsson, Kerim Mrabti, El Kabir, Kadewere i startelvan, dessutom bubblare som Walker och Radetinac (korsbandskadad men ändå), Gunnarsson, Käck. Helt ok spelare som jag tycker förtjänar en bättre status än "riskerar nedflyttning".
Menade tidigare, när ni hade era svåra år under Magnus Pehrsson, värvade en ny startelva av bra superettanklass (näst intill) varje år, men hade ni bara en "stjärna" så var allt frid och fröjd.

Överdrivet såklart men det var åt det hållet det lutade.

Tycker dock det är intressant att alla svar jag har fått har handlat om hur fel (eller rätt) jag har haft om enskilda klubbar, inte en enda har adresserat min poäng om att bygga trupp på ett smart sätt.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2018-04-03 kl. 19:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in