2018-04-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Innan Rosenberg slår in den igen är den förvisso lite längre över linjen. Men jag, oavsett hur mycket jag ogillar Armbåge och MFF, tycker ändå inte att bollen otvivelaktigt var över linjen och att det därmed var helt ok att inte blåsa av. Har irriterat mig så jävla många gånger på att domare och linjedomare signalerar för inkast eller inspark trots att bollen uppenbarligen inte är över linjen (vilket nog, som du skriver, ligger lite till grund för vad folk tycker). Bättre att de friar sånt här, och samma sak med offside, så länge de inte är 100 % säkra på motsatsen.

/feldgrau
Fotboll är lite bedömningssport, så vill jag fortsätta. Sedan kan man alltid resonera om det jämnar ut sig över tid. Vore (fel-)besluten slumpmässiga borde det göra det. Om vissa spelare är bättre på fusk och förstärkning än andra, eller om vissa lag utnyttjar sin ställning, så gör det det inte.
2018-04-03, 20:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Tja detta är ju allsvenskantråden. 2005 räknas såklart inte isf. Jag tog en chansning men den verkar gått hem

Nu har alla tre stora Göteborgslag (samt Häcken, så fyra) vunnit sina premiärer också, om än två av dem i Superettan. Lär också vara rätt ovanligt.

/feldgrau
2018-04-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
En fantastiskt (fabricerad?!) artikel om supporterskap skriven av ÖFKs presschef.

http://osdsport.se/dif-supporter-vi-ses-sakert-som-svin-i-mangas-ogon/

Östersund alltså. Att en kanslichef får lägga ut sånt här på en allsvensk förenings officiella Facebookkonto är amatörmässigt.
Jisses så pinsamt, bra hybris att sköta sin kommunikation på tafflig engelska också. All heder åt vad man åstadkommit på plan men sekten runt laget förtjänar en stor skopa verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Verkar som att en (hel) del som följer AIK närmare inte heller har märkt hur han har utvecklats, av förklarliga skäl är jag tvungen att lita på en del människor som har bättre koll än jag.

Menade tidigare, när ni hade era svåra år under Magnus Pehrsson, värvade en ny startelva av bra superettanklass (näst intill) varje år, men hade ni bara en "stjärna" så var allt frid och fröjd.

Överdrivet såklart men det var åt det hållet det lutade.

Tycker dock det är intressant att alla svar jag har fått har handlat om hur fel (eller rätt) jag har haft om enskilda klubbar, inte en enda har adresserat min poäng om att bygga trupp på ett smart sätt.
Du har medhåll från mig bortsett från fallet Djurgården som på senare år värvat båda bra och rätt i mina ögon. Anmärkningsvärt med AIK är att man når bra resultat trots att man inte optimerar resurserna, starkt av tränarna.
2018-04-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Innan Rosenberg slår in den igen är den förvisso lite längre över linjen. Men jag, oavsett hur mycket jag ogillar Armbåge och MFF, tycker ändå inte att bollen otvivelaktigt var över linjen och att det därmed var helt ok att inte blåsa av. Har irriterat mig så jävla många gånger på att domare och linjedomare signalerar för inkast eller inspark trots att bollen uppenbarligen inte är över linjen (vilket nog, som du skriver, ligger lite till grund för vad folk tycker). Bättre att de friar sånt här, och samma sak med offside, så länge de inte är 100 % säkra på motsatsen.

/feldgrau

På den bilden skulle jag säga att bollen klart INTE är över linjen. Många glömmer att bollen är rund. Ja man kan se lite grönt mellan linjen o bollen men det är så lite att det är fullständigt orimligt att bollen skulle va ute när man beaktar att bollen är rund
2018-04-04, 09:37
Medlem
Tycker Difs lag ser väldigt bra ut. Väldigt starkt försvar som inte lär släppa in många bollar. Den där ulvehård verkar vara ett riktigt fynd sedan ändå en hel del spelare som har offensiva färdigheter.
2018-04-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter810
Tycker Difs lag ser väldigt bra ut. Väldigt starkt försvar som inte lär släppa in många bollar. Den där ulvehård verkar vara ett riktigt fynd sedan ändå en hel del spelare som har offensiva färdigheter.
Japp, DIF känns alltjämt som en av ligans kanske bästa truppbyggen sett till förutsättningarna. Bosse har en hög träffprocent på nyförvärven, även med öst/västafrikanerna. Nästan märkligt att norrbaggen kunde i stort sett obemärkt glida in i DIF helt utan någon större publicitet eller kravbild (jämför med Tarik i AIK).
2018-04-04, 09:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Du har medhåll från mig bortsett från fallet Djurgården som på senare år värvat båda bra och rätt i mina ögon. Anmärkningsvärt med AIK är att man når bra resultat trots att man inte optimerar resurserna, starkt av tränarna.
Ja, som sagt, Djurgården handlade om för några år sen, på sista tiden verkar dom ha skärpt sig.
Och AIK har precis som du säger lyckats väldigt bra trots det, dom är nog som som konstant har handlat fel. För några år sen så hade dom knappt några kanter men var överbelastade i centrallinjen. Dom hade kanske seriens två bästa mittbackar, då köpte dom in Majstorovic (som ju var tänkt som en stjärnvärvning). Dom sista åren har dom köpt targetspelare efter targetspelare för att fixa sitt anfall.
2018-04-04, 09:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ja, som sagt, Djurgården handlade om för några år sen, på sista tiden verkar dom ha skärpt sig.
Och AIK har precis som du säger lyckats väldigt bra trots det, dom är nog som som konstant har handlat fel. För några år sen så hade dom knappt några kanter men var överbelastade i centrallinjen. Dom hade kanske seriens två bästa mittbackar, då köpte dom in Majstorovic (som ju var tänkt som en stjärnvärvning). Dom sista åren har dom köpt targetspelare efter targetspelare för att fixa sitt anfall.

Tycker fortfarande det är lite kul att man värvade Denni Avdic för att han hade "vidareförsäljningspotential".

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-aiks-kupp---varvar-avdic-potentiell-skytteligavinnare/
2018-04-04, 10:06
Medlem
skrudiss avatar
Citat:

Jag håller med i din tes. Det är en intressant jämförelse mellan sportchef och manager. MP fungerade bekant som manager i tiden i DIF. Facit i hand fungerade inte detta, oavsett om det föll på MP:s eller scoutteamets kompetens. I dag jobbar klubbar lite annorlunda, med hemvändare och det tycks ha blivit en utveckling mot fler kortsiktiga lösningar (främst lån, nu denna säsong flertalet korttidslån). Detta kan såklart ha med VM att göra, men det tycks som riskerna med dyra floppvärvningar bytts mot "gratis" chansningar som vid ev. succé dock gör det svårt (eller dyrt) för klubbar att lösa.

Eftersom jag är djurgårdare blir referenserna till klubben enklast. Men tidigare uttryckte Özcan större makt över värvningarna – dvs mot en liknande position MP innehade. Frågan är dock om det verkligen är det bästa. I synnerhet som det är sportchefen som snarast står för kontiuniteten i klubbarna.
2018-04-04, 10:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag håller med i din tes. Det är en intressant jämförelse mellan sportchef och manager. MP fungerade bekant som manager i tiden i DIF. Facit i hand fungerade inte detta, oavsett om det föll på MP:s eller scoutteamets kompetens. I dag jobbar klubbar lite annorlunda, med hemvändare och det tycks ha blivit en utveckling mot fler kortsiktiga lösningar (främst lån, nu denna säsong flertalet korttidslån). Detta kan såklart ha med VM att göra, men det tycks som riskerna med dyra floppvärvningar bytts mot "gratis" chansningar som vid ev. succé dock gör det svårt (eller dyrt) för klubbar att lösa.

Eftersom jag är djurgårdare blir referenserna till klubben enklast. Men tidigare uttryckte Özcan större makt över värvningarna – dvs mot en liknande position MP innehade. Frågan är dock om det verkligen är det bästa. I synnerhet som det är sportchefen som snarast står för kontiuniteten i klubbarna.
Det med lånen kanske kan stämma, har inte tänkt på det. Det klassiska är väl att det är bottenlag i kris som satsar på lån, det är i alla fall så som jag har tyckt det brukar se ut, nu stämmer det nog att det är vanligare med lån även lite högre upp. Kan det ha att göra med att så många svenskar sticker utomlands för tidigt nu? Lättare att låna tillbaka dom då..

Och kontinuitet är alldeles för underskattat, det är aldrig bra att börja om från början i onödan. Tänk till från början och kör på det spåret istället. Kanske är samma anledning till att det inte görs som dom ogenomtänkta värvningarna. Ledarna är rädda för vad supportrarna tycker så dom handlar i stort sett i panik. "Handlar" som både köper och förändrar.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tycker fortfarande det är lite kul att man värvade Denni Avdic för att han hade "vidareförsäljningspotential".

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-aiks-kupp---varvar-avdic-potentiell-skytteligavinnare/
Och AIK:arna tycker säkerligen att era värvningar av Bonke och Sarfo är kul, det sas säkerligen nått liknande om dom. Alla misslyckas med värvningar lite då och då.
2018-04-04, 10:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter810
På den bilden skulle jag säga att bollen klart INTE är över linjen. Många glömmer att bollen är rund. Ja man kan se lite grönt mellan linjen o bollen men det är så lite att det är fullständigt orimligt att bollen skulle va ute när man beaktar att bollen är rund

Jag håller med dig, men innan Rosenberg är på bollen har den rullat lite längre, och på de bilderna är det verkligen ett gränsfall.

/feldgrau
2018-04-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Serieledarna är här!
Är det inte Göteborg som toppar, genom sina tre kassar på bortaplan - eller är det ngn diffus ranking som gäller i allsvenskan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in