Citat:
Ursprungligen postat av
skrudis
Jag håller med i din tes. Det är en intressant jämförelse mellan sportchef och manager. MP fungerade bekant som manager i tiden i DIF. Facit i hand fungerade inte detta, oavsett om det föll på MP:s eller scoutteamets kompetens. I dag jobbar klubbar lite annorlunda, med hemvändare och det tycks ha blivit en utveckling mot fler kortsiktiga lösningar (främst lån, nu denna säsong flertalet korttidslån). Detta kan såklart ha med VM att göra, men det tycks som riskerna med dyra floppvärvningar bytts mot "gratis" chansningar som vid ev. succé dock gör det svårt (eller dyrt) för klubbar att lösa.
Eftersom jag är djurgårdare blir referenserna till klubben enklast. Men tidigare uttryckte Özcan större makt över värvningarna – dvs mot en liknande position MP innehade. Frågan är dock om det verkligen är det bästa. I synnerhet som det är sportchefen som snarast står för kontiuniteten i klubbarna.
Det med lånen kanske kan stämma, har inte tänkt på det. Det klassiska är väl att det är bottenlag i kris som satsar på lån, det är i alla fall så som jag har tyckt det brukar se ut, nu stämmer det nog att det är vanligare med lån även lite högre upp. Kan det ha att göra med att så många svenskar sticker utomlands för tidigt nu? Lättare att låna tillbaka dom då..
Och kontinuitet är alldeles för underskattat, det är aldrig bra att börja om från början i onödan. Tänk till från början och kör på det spåret istället. Kanske är samma anledning till att det inte görs som dom ogenomtänkta värvningarna. Ledarna är rädda för vad supportrarna tycker så dom handlar i stort sett i panik. "Handlar" som både köper och förändrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Tycker fortfarande det är lite kul att man värvade Denni Avdic för att han hade "vidareförsäljningspotential".
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-aiks-kupp---varvar-avdic-potentiell-skytteligavinnare/
Och AIK:arna tycker säkerligen att era värvningar av Bonke och Sarfo är kul, det sas säkerligen nått liknande om dom. Alla misslyckas med värvningar lite då och då.