Citat:
Haha, jag har undervisat i ämnet ...
Hahaha. Inte för att det spelar någon roll, men jag tror dig
inte.

Skrev du inte att du jobbar i IT-branschen?
Citat:
Nej, vi var inte "bombsäkra" på sambandet. Har du problem att läsa innantill?
Tack, det var jag som länkade till artikeln du nu citerar. Jag har läst texten.
Ett "bombsäkert" påstående är i ett vetenskapligt sammanhang ett påstående som mycket sannolikt är sant. Det
hade kunnat vara avgaser eller andra föroreningar som orsakade lungcancer, som tobaksbolagen påstod. Det hade kunnat vara bara osannolika sammanträffanden som gjorde att rökare i mycket högre grad än andra drabbades av lungcancer.
Dessa undanflykter köpte dock inte de flesta läkare på 70-talet utan de var "bombsäkra" på att rökning orsakade lungcancer och rekommenderade därför patienter att sluta röka.
Citat:
Haha, va? Korrelation kan visa att två variabler samvarierar men inte att det rör sig om ett kausalt samband. Det är därför man brukar säga att "correlation does not imply causation".
Ja, det är vanligt att idioter, eh skribenter, på internet som inte
har något bättre att komma med upprepar "correlation does not imply
causation" som om det vore något Hare Krishnamantra.
Citat:
Då får du läsa den tråden om ras/etnicitet och iq igen. Det finns nämligen än så länge inget direkt stöd för att gener förklarar skillnaden mellan populationer däremot visar en sammanställning av 30-års forskning att det finns ganska mycket indirekt stöd för det.
Med "indirekt stöd" menar Oantastlig samma typ av korrelationsstudier som han här diskvalificerar. Problemet med dessa korrelationsstudier är att de inte kan avgöra om låg intelligens beror på afrikanska gener, eller om en uppväxt i ett fattigt afrikanskt land orsakar låg intelligens.
Citat:
Den stora skillnaden mot löneskillnaden är ju att vi redan har data som visar att utrymmet för systematisk diskriminering är väldigt liten så den skulle bara kunna förklara, om det nu visade sig att det fanns, bara kunna förklara några tiotals kronor i månaden.
Du räknar fel. En genomsnittlig lön är i runda slängar 35,000 kr/mån. "Några tiotals kronor" av det är 0,1% men lönediskrimineringen kan orsaka ett tapp på 1-3% eller c:a 300 - 900 kr/mån.
Citat:
Tittar du inom olika populationer finns det ett tydligt samband mellan längd och intelligens. Detta är så väldokumenterat och du har ju redan fått länk studier som visar detta. Detta kommer från hjärnstorlek och intelligens där korrelationen är 0.4.
Sambandet mellan intelligens och lön är knappast klarlagt. Och i studie efter studie har det visats att socioekonomiska faktorer spelar en betydligt högre roll för en persons framgång än ren intelligens. Dessutom var skillnadnerna väldigt stora i den studie jag länkade till:
Citat:
– Det är inga små skillnader vi upptäckt, i snitt har de som är tio centimeter längre sex procents högre inkomst, det vill säga cirka motsvarade två års lönepåslag.
Om en person som är tio centimeter längre inte också är sex procent intelligentare, kan inte "längres högre intelligens" förklara löneskillnaden. Det visar i så fall att lönediskriminering baserat på längd förekommer.
Citat:
Jag citerade från den bästa studie och största akademiska studie som gjorts i Sverige. Har du ens läst den? Nej, det har du inte eftersom du tror att citatet är från Wiki.
Det existerade säkert på 50-talet.
Dåså! När försvann lönediskrimineringen?
Citat:
Nej, eftersom ingen studie har tillgång till all relevant data och de variabler som dessa studier saknar ger män i genomsnitt högre lön. Ex. män är i regel mer produktiva än kvinnor, när man inte kontrollerar för det så kommer detta ingå i "oförklarad" löneskillnad.
Du antar här att a) män är mer produktiva än kvinnor. b) högre produktivitet medför högre lön. Har du några bevis för endera påstående? Min egen anekdotiska erfarenhet av arbetslivet säger mig att "produktivitet" inte går att mäta (exklusive säljare som jobbar på provision) och därför inte påverkar ens lön.
Citat:
Så hur stor del av dessa 3% tror du är kvar efter man kontrollerat för dessa variabler? Jag har gett dig en ledtråd tidigare där löneskillnaden i medlingsinstitutets data sjönk med 75% bara genom att bara inkludera en mer finfördelning av yrken (från 4.2 till 1.8%).
Hur ska man "kontrollera" för "sociala färdigheter (ex. förhandlingsförmåga, samarbetsförmåga, attityd)"?