2017-12-15, 09:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Vi gör ett försök till. Känner du till kritisk realism? Vilken vetenskapsteoretisk position lutar du själv mot?
Jag lutar åt positionen Boltzmann-hjärnan alternativt Simulationshypotesen.

Då är feminister inte på riktigt, vilket skulle förklara en hel del. Universum är då per definition galet.
Citera
2017-12-15, 10:35
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag lutar åt positionen Boltzmann-hjärnan alternativt Simulationshypotesen.

Då är feminister inte på riktigt, vilket skulle förklara en hel del. Universum är då per definition galet.

Ett tredje försök. Känner du till kritisk realism? Vad vet du om det (i sak)?

Jag är inte övertygad om att det är vetenskapsteoretiska positioner du presenterar. Hur går vi epistemologisk till väga för att nå kunskap utifrån dessa?

Vidare: Vad menas med att något då "inte är på riktigt"? Social konstruktioner eller datorsimuleringar finns väl på riktigt. Sen om dom motsvarar det vi tänker om dom är en annan sak.
Citera
2017-12-15, 11:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ett tredje försök.
Det hade det varit om jag hade varit martinator.
Citera
2017-12-15, 14:33
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Feministisk propaganda minskar lönegapet genom att företag ger högre löner och tjänster till kvinnor för att framstå som feministiska eller "inkluderande", inte på grund av att kvinnor är mer kompetenta.

Du påstår alltså att män diskrimineras på arbetsmarknaden i Sverige idag. Har du något bevis för påståendet eller fabulerar du som vanligt?

Citat:
Jag ser det hela tiden i IT-branschen. Företag slåss om kvinnor och det räcker med minsta möjliga baskunskaper för att en kvinna ska få jobbet före hundratals mer kvalificerade män.

Jaha. Anekdotisk bevisföring var det ja...
Citera
2017-12-15, 14:49
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

Faktorer ej kompenserade för:

meriter, kompetens, motivation, produktivitet, sjukskrivning, övertid (betalt/obetalt), jour och beredskap, VAB, föräldraledighet

Den listan verkar det vara någon wikipedian som själv satt ihop "utbildning, ålder, erfarenhet, produktivitet, meriter, kompetens, motivation, produktivitet, sjukskrivning, övertid (betalt/obetalt), jour och beredskap, VAB, föräldraledighet, arbetets svårighetsgrad, sociala färdigheter (ex. förhandlingsförmåga, samarbetsförmåga, attityd), antal år i företaget, antal jobbyten, branschspecifika utbildningar etc." Listan blir löjeväckande eftersom det naturligtvis aldrig är möjligt att kompensera för alla faktorer. Att mäta en persons sociala färdigheter är omöjligt, alltså blir slutsatsen att lönediskriminering aldrig kan förekomma eftersom en löneskillnad, oavsett hur stor den är, alltid kan skyllas på "sociala färdigheter."

Du saluför teorin att män tjänar mer än kvinnor på likvärdiga positioner eftersom de gör ett bättre jobb. Har du något bevis för den teorin? Teorin bygger på att det är möjligt att objektivt mäta produktivitet i en persons arbete. Men det är nästan aldrig möjligt. Du kan liksom inte objektivt visa att löneadministratören Kalle är bättre än löneadministratören Lisa. Du kan inte bygga en teori på något icke kvantifierbart.
Citera
2017-12-15, 14:59
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Haha, nej. Det finns i princip inga studier som säger emot resultatet i den (vilket vore märkligt med tanke på att studiens storlek och att den har tillgång till den bästa datan).

Wikipedia listar flera stycken.

Citat:
Om du hade vetat det så hade du vetat att den "oförklarade" löneskillnaden står i direkt proportion till kvalitén på datan

Har du något bevis för påståendet, eller är det återigen något du gripit ur luften?

Citat:
Bästa exemplet på detta är att jämföra resultaten från Medlingsinstitutet och Arbetsgivarverket som båda mäter löneskillnaderna i staten.

Det tror jag inte på. Presentera gärna data som visar att Arbetsgivarverket har bättre tillgång till data än Medlingsinstitutet.

Citat:
Det är därför medlingsinstitutet skriver rakt ut att deras siffror INTE går att använda till för att vis att det förekommer diskriminering.

Deras siffror tyder på det eftersom så många studier kommit fram till exakt samma slutsatser. Såhär skriver de:

Citat:
Löneskillnaden har minskat mellan 2005 och 2011. Hur mycket löneskillnaden minskat varierar mellan sektorerna. Störst är förändringen inom staten där kvinnors löner har närmat sig mäns löner med 4,9 procentenheter mellan 2005 och 2011.

Det går inte att förklara på annat sätt än att lönediskrimineringen mellan män och kvinnor minskat. Och något kan inte minska om det inte existerar...
Citera
2017-12-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Wikipedia listar flera stycken.
Nej, visa mig en enda studie som påstår att den oförklarade löneskillnaden är ett bevis för lönediskriminering.

Konjunkturinstitutet skriver dessutom rakt ut att efter JämO:S miljonundersökning att: "Granskningen ger vid handen att direkt lönediskriminerings betydelse för lönegapets storlek är liten. Det är därför huvudsakligen andra faktorer än direkt lönediskriminering som driver lönegapets storlek… Detta är också en spridd åsikt bland forskare som studerar lönegap mellan kvinnor och män"
Citat:
Har du något bevis för påståendet, eller är det återigen något du gripit ur luften?
Det hade du vetat om du visste hur regressionsanalyser fungerar. Varför tror du löneskillnaden minskar när man får tillgång till ex. mer finfördelad data på ex. yrke? Du kan ju kolla på Medlingsinstitutets data, ett år gör den uppdatering på antal yrken och då minskar skillnaden rejält. Därför säger de att man inte kan jämföra siffrorna före och efter (eftersom skillnaden minskade av att man använde sig av bättre data).
Citat:
Det tror jag inte på. Presentera gärna data som visar att Arbetsgivarverket har bättre tillgång till data än Medlingsinstitutet.
Du kan antingen läsa studierna eller läsa på Wiki (Arbetsgivarverket använder sig av BESTA och Medlingsinstitutet av SSYK, står i den stora tabellen mitt på sidan).
Citat:
Deras siffror tyder på det eftersom så många studier kommit fram till exakt samma slutsatser. Såhär skriver de:
Vilket såklart inte på något sätt stöder din utsaga eller talar emot det jag säger.
Citat:
Det går inte att förklara på annat sätt än att lönediskrimineringen mellan män och kvinnor minskat. Och något kan inte minska om det inte existerar...
Haahaa, du är inte den skarpaste kniven i lådan. Jag har redan gett en rad anledningar till att skillnaden minskat bl.a. att de fick tillgång till bättre data. Det går alltså utmärkt att förklara på andra sätt än med minskad lönediskriminering av kvinnor, ex. ökad lönediskriminering av män. Jag menar, om vi nu bara skall hitta på saker.

Medlingsinstitutet skriver: "Det är dock viktigt att komma ihåg att jämförelser av hur löneskillnaden förändrats över tiden, i synnerhet från ett år till nästa, måste göras med stor försiktighet. Förutom effekter av till exempel förändringar i urvalet av de företag som ingår i lönestrukturstatistiken och revideringar av kontrollvariabler kan den beräknade löneskillnaden påverkas av utformningen av kollektivavtal och av om de avtalsmässiga löneökningarna har hunnit betalas ut vid mättillfället. Förändringar av arbetskraftens sammansättning är ytterligare en faktor som kan påverka löneskillnadens förändring över tid".

Varför pratar du om dessa saker när du inte har en jävla aning om hur de fungerar?
Citera
2017-12-15, 15:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Granskningen utförs av folk är insatta på sakområde. Det gäller alla akademiska discipliner. Att du tycker det är politiskt problematiskt är en annan sak.
Hela poängen med peer review är att det ska vara en kritisk granskning och inte en granskning av sig själv utan från ett annat område.
Se vetenskapsrådets råd för detta. Tyvärr fungerar det inte längre, när genusvetenskapen fått växa till sig till en cancer.
Citera
2017-12-15, 15:28
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Haha, jag har undervisat i ämnet ...

Hahaha. Inte för att det spelar någon roll, men jag tror dig inte. Skrev du inte att du jobbar i IT-branschen?

Citat:
Nej, vi var inte "bombsäkra" på sambandet. Har du problem att läsa innantill?

Tack, det var jag som länkade till artikeln du nu citerar. Jag har läst texten.

Ett "bombsäkert" påstående är i ett vetenskapligt sammanhang ett påstående som mycket sannolikt är sant. Det hade kunnat vara avgaser eller andra föroreningar som orsakade lungcancer, som tobaksbolagen påstod. Det hade kunnat vara bara osannolika sammanträffanden som gjorde att rökare i mycket högre grad än andra drabbades av lungcancer.

Dessa undanflykter köpte dock inte de flesta läkare på 70-talet utan de var "bombsäkra" på att rökning orsakade lungcancer och rekommenderade därför patienter att sluta röka.

Citat:
Haha, va? Korrelation kan visa att två variabler samvarierar men inte att det rör sig om ett kausalt samband. Det är därför man brukar säga att "correlation does not imply causation".

Ja, det är vanligt att idioter, eh skribenter, på internet som inte
har något bättre att komma med upprepar "correlation does not imply
causation" som om det vore något Hare Krishnamantra.

Citat:
Då får du läsa den tråden om ras/etnicitet och iq igen. Det finns nämligen än så länge inget direkt stöd för att gener förklarar skillnaden mellan populationer däremot visar en sammanställning av 30-års forskning att det finns ganska mycket indirekt stöd för det.

Med "indirekt stöd" menar Oantastlig samma typ av korrelationsstudier som han här diskvalificerar. Problemet med dessa korrelationsstudier är att de inte kan avgöra om låg intelligens beror på afrikanska gener, eller om en uppväxt i ett fattigt afrikanskt land orsakar låg intelligens.

Citat:
Den stora skillnaden mot löneskillnaden är ju att vi redan har data som visar att utrymmet för systematisk diskriminering är väldigt liten så den skulle bara kunna förklara, om det nu visade sig att det fanns, bara kunna förklara några tiotals kronor i månaden.

Du räknar fel. En genomsnittlig lön är i runda slängar 35,000 kr/mån. "Några tiotals kronor" av det är 0,1% men lönediskrimineringen kan orsaka ett tapp på 1-3% eller c:a 300 - 900 kr/mån.

Citat:
Tittar du inom olika populationer finns det ett tydligt samband mellan längd och intelligens. Detta är så väldokumenterat och du har ju redan fått länk studier som visar detta. Detta kommer från hjärnstorlek och intelligens där korrelationen är 0.4.

Sambandet mellan intelligens och lön är knappast klarlagt. Och i studie efter studie har det visats att socioekonomiska faktorer spelar en betydligt högre roll för en persons framgång än ren intelligens. Dessutom var skillnadnerna väldigt stora i den studie jag länkade till:

Citat:
– Det är inga små skillnader vi upptäckt, i snitt har de som är tio centimeter längre sex procents högre inkomst, det vill säga cirka motsvarade två års lönepåslag.

Om en person som är tio centimeter längre inte också är sex procent intelligentare, kan inte "längres högre intelligens" förklara löneskillnaden. Det visar i så fall att lönediskriminering baserat på längd förekommer.

Citat:
Jag citerade från den bästa studie och största akademiska studie som gjorts i Sverige. Har du ens läst den? Nej, det har du inte eftersom du tror att citatet är från Wiki.

Det existerade säkert på 50-talet.

Dåså! När försvann lönediskrimineringen?

Citat:
Nej, eftersom ingen studie har tillgång till all relevant data och de variabler som dessa studier saknar ger män i genomsnitt högre lön. Ex. män är i regel mer produktiva än kvinnor, när man inte kontrollerar för det så kommer detta ingå i "oförklarad" löneskillnad.

Du antar här att a) män är mer produktiva än kvinnor. b) högre produktivitet medför högre lön. Har du några bevis för endera påstående? Min egen anekdotiska erfarenhet av arbetslivet säger mig att "produktivitet" inte går att mäta (exklusive säljare som jobbar på provision) och därför inte påverkar ens lön.

Citat:
Så hur stor del av dessa 3% tror du är kvar efter man kontrollerat för dessa variabler? Jag har gett dig en ledtråd tidigare där löneskillnaden i medlingsinstitutets data sjönk med 75% bara genom att bara inkludera en mer finfördelning av yrken (från 4.2 till 1.8%).

Hur ska man "kontrollera" för "sociala färdigheter (ex. förhandlingsförmåga, samarbetsförmåga, attityd)"?
Citera
2017-12-15, 15:29
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du vet att löneskillnad inte är samma sak som lönediskriminering va?

Givetvis. Mitt inlägg handlade om lönediskriminering.
Citera
2017-12-15, 15:33
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Givetvis. Mitt inlägg handlade om lönediskriminering.
Vilket det inte finns någon påvisad sådan, utifrån kön.
Citera
2017-12-15, 15:34
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Har ingen aning om den oförklarade löneskillnaden som fanns på 50-talet var vare sig oskälig eller berodde på diskriminering .

Haha, vilket icke-svar. En oskälig löneskillnad mellan män och kvinnor
fanns på 50-talet men har sedermera minskats. Vad, förutom
lönediskriminering, kan minskningen bero på?

Citat:
Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru , vilket man ser via taxeringskalendern .

Anekdotisk bevisföring. ZZZzzzz....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in