Citat:
Ursprungligen postat av
KomodoFall
Jobbar i invandrartt bransch som en av f svenskar och stter i stort sett varje vecka p ngon iranier, arab, kurd, jugge eller latinamerikan som efter fem minuters samtal framfr sin extremt negativa syn p senaste tidens invandrare och dessas bristande moral. Typ alla avskyr afrikaner och afghaner, utver det varierar det vilka grupper man tycker illa om.
Fr knslan av att de vill markera avstnd frn de dliga invandrarna och p ngot vis f mitt godknnande. Som om jag i egenskap av blond svensk kan ge dem ngon sorts amnesti fr deras blattighet och frlta dem fr andra invandrares synder. Att jag implicit ska sga du Ahmed, du r en bra invandrare. Till skillnad frn de dr negrerna och hazarerna.
Det tragiska i sammanhanget r att jag faktiskt inte ser ngon kvalitativ skillnad p de hr invandrarna och de nyanlnda. De r normalt sett hyggliga karlar, men ven de r lngt mindre hederliga och noggranna n svenskar och r toxiska fr landet bara genom sin nrvaro.
Vi kan inte husera hela vrldens folk. Det beror ju sklart inte bara p om om en del r sktsamma eller inte bara. Man mrker ju att inget lngre riktigt fungerar p flera hll i landet och drmed gr vi ingen strre skillnad p invandrare individuellt.
Hade jag varit av invandrarbakgrund hade nog knt som mnga andra i trden men andra sidan hade jag nog ocks sett att det hr landets infrastruktur, kultur och befolkning ska inte ha invandring verhuvudtaget frutom kanske en extremt knappt mrkbart liten en och frn liknande kulturer som ens egna.