Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Du skrev inga livsfilosofier. Men är du kanske intresserad av att studera moral och samhällets organisation?
Om inte, varför? Kanske kan du se kopplingar mellan den kunskap du redan besitter eller upptäcka inkoherenta kopplingar. Då kanske du lär dig något mer.
Någon sa till mig att man inte ska sträva mot det man verkligen vill. Saker har sin gång. Tillvaron är magisk.
Jag har ägnat
mycket tid åt detta. Politik, historia, psykologi och sådant. Det är intressant men inte den sten i huvudet jag vill ha utav att upptäcka/höra/se någonting alldeles häpnadsväckande och mindbending.
Det mesta mindbending jag stött på har varit inom naturen/biologi, kosmologi och fysik och sådant. Och i "filosofiska" frågor som sagt om medvetande och existens.
Moraliksa problem brottas jag med dagligen, ifrågasätter min plats och roll i världen och om vad som är rätt och fel.. och försöker förstå omvärlden politisk, ekonomiskt, ekologiskt och socialt.
Men det är det där 1 ton tunga WOOOW jag vill ha i huvudet. BANG bara, rätt i huvudet. Senast jag fick den känslan åtminstone litegrann var när jag djupstuderade DNA och molekylärbiologi, jag tog mig till och med till att läsa fria kurser på universitetet om det.
Då och då läser jag spetsen utav senaste forskningen, då läser jag rapporterna direkt och inte via popvetenskap, då förstår jag det jag behöver förstå. It just doesn't cut it.
När nya arter upptäcks så är jag där och tittar och läser.
Den enda lösningen jag ser nu är en rejäl satsning på AI för att nå de högre höjderna. Jag vill se en "jädra smäll" som harry hade uttryckt det. Jag vill se atomer vändas ut och in.
Fysiken upptäcker då och då jävligt spännande saker. Jag följer det där rätt så okej. Jätteintressant det man upptäcker i nanoforskningen och materialdesign och sånt. Spännande.
Men det är den där.. tanken.. jag saknar. Som när man upptäcker att "fan vad konstigt att medvetande är en grej" osv. Eller när man studerar människans historia för första gången.
Skulle vilja se något nytt av samma signifikans som einsteins relativitetsteori. De senaste upptäckterna har jag som sagt hängt med i.
Men det är kanske de filosofiska kickarna jag saknar mest.
Jag behöver mig en "intellektuell fix". Alternativt så måste jag få balans i mina känslor, det är också en väg.