2017-11-27, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du skrev även "ingen svamprök i pungen" hehe, men psykadeliska svampar eller LSD kommer ge den som tar det en tankeboom. Om man vill ha en jävla smäll så ska tydligen DMT vara något exceptionellt.

Dessa saker mixtrar med medvetandet, områden i hjärnan som inte vanligtvis kommunicerar med varandra börjar göra det. Det finns nån hypotes att svamp fick oss att utveckla vårt intellekt. Jag vet inte rimligheten i det, men många gamla kulturer har shamaner och dylikt så det verkar finnas något mänskligt i att utforska sinnet. Man får perspektiv på tillvaron, men jag vill inte rekommendera något.

Medititation ska vara bra för att nåbalans med sig själv.

Jag hoppas du blir tillfredställd i ditt sökande efter medvetandets och existensens mystik. Allt väl!

For the record.

Man mixtrar med hjärnan, men det ger ingen särskild insikt. Det sätter en mest i ett antingen trasigt eller alternativt tillstånd. Det är ungefär som att dra en magnet över en gammal TV med CRT-skärm och se hur bilden förvrängs. Men det ger ingen djupare sanning.

Tanken av alternativa sinnestillstånd är en av grunden till min skepsis över våra sinnesintryck. Men det är så mycket annat som spelar roll där också, i min skepsis, så som andra djur och olikheter mellan människor. Droger bevittnar att det är på rätt väg så att säga, att hjärnans funktion och verkligheten har ett samband, men som sagt ger inga insikter.

Vi vet nu ganska bra också vad det är som händer när man blir gammal, tar droger eller har psykiska sjukdomar som förvränger verkligheten.

Men den viktigaste frågan man ska fråga sig är på vilket sätt friska personer ser verkligheten fel. Det är där det blir intressant. Det är den barriären jag vill spränga. Där krävs det helt nya sätt att tänka, kanske mixtra med sin egen hjärna. Men droger gör inget mer än att blanda till saker bara, lite som att ta ett textdokument och blanda ihop bokstäverna huller om buller och tro att man ser något speciellt.
Senast redigerad av nAJaSSmaSKaRkuK 2017-11-27 kl. 00:21.
Citera
2017-11-27, 10:28
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
For the record.

Man mixtrar med hjärnan, men det ger ingen särskild insikt. Det sätter en mest i ett antingen trasigt eller alternativt tillstånd. Det är ungefär som att dra en magnet över en gammal TV med CRT-skärm och se hur bilden förvrängs. Men det ger ingen djupare sanning.

Tanken av alternativa sinnestillstånd är en av grunden till min skepsis över våra sinnesintryck. Men det är så mycket annat som spelar roll där också, i min skepsis, så som andra djur och olikheter mellan människor. Droger bevittnar att det är på rätt väg så att säga, att hjärnans funktion och verkligheten har ett samband, men som sagt ger inga insikter.

Vi vet nu ganska bra också vad det är som händer när man blir gammal, tar droger eller har psykiska sjukdomar som förvränger verkligheten.

Men den viktigaste frågan man ska fråga sig är på vilket sätt friska personer ser verkligheten fel. Det är där det blir intressant. Det är den barriären jag vill spränga. Där krävs det helt nya sätt att tänka, kanske mixtra med sin egen hjärna. Men droger gör inget mer än att blanda till saker bara, lite som att ta ett textdokument och blanda ihop bokstäverna huller om buller och tro att man ser något speciellt.

Om det fanns en drogsubstans som tog dig och andra vetenskapshens till nästa nivå i er sökan, då hade den drogen gett djup insikt i hur tillvaron fungerar. Då hade den substansen visat vad som varit fel med nuvarande sinnestillstånd och hade därmed utvecklat synen på kunskap.

Man kan alltså inte systematiskt avfärda substanser som förändrar kroppens kemi och signalsystem.

Det är inte intressant vart friska personer tar fel på verkligheten. Det intressanta är att se och förstå verkligheten för vad den är.
Citera
2017-11-28, 18:30
Medlem
Citat:
For the record.

Du verkar inte speciellt utbildad inom de droger som diskuterats åtminstone.

Många anekdoter stödjer att psilocybin / LSD kan ge livslånga förändringar i perspektivet på tillvaron. Ny forskning inom psilocybin visar att det kan ha anti-depressiva effekter av rent psykologiska skäl även på folk som inte svarar på någon annan behandling. Att likställa det här med att kasta om bokstäverna i ett dokument är rent nonsens.

Såg du mitt tidigare lästips? Det du skriver (som jag fetat) antyder att det är passande läsning.
Citera
2017-11-28, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Du verkar inte speciellt utbildad inom de droger som diskuterats åtminstone.

Många anekdoter stödjer att psilocybin / LSD kan ge livslånga förändringar i perspektivet på tillvaron. Ny forskning inom psilocybin visar att det kan ha anti-depressiva effekter av rent psykologiska skäl även på folk som inte svarar på någon annan behandling. Att likställa det här med att kasta om bokstäverna i ett dokument är rent nonsens.

Såg du mitt tidigare lästips? Det du skriver (som jag fetat) antyder att det är passande läsning.

Roligt att du nämner det eftersom att jag undersökt saken förut. Det du snackar om är en hög selektiva och begränsade studier. Det är möjligt att det hjälpt vissa, men faktum är fortfarande att sådana droger rör till det i skallen på folk, därav hallucinationerna, de konstiga ljuden ur drogpåverkade människor och drägglandet.

Att man skulle komma till speciell insikt utav att skjuta upp heroin eller LSD i analen är en romantisk dröm. Jag har hört många historier om dessa insikter, och det är 99 av 100 gånger knarkprat.
Citera
2017-11-28, 23:41
Medlem
Citat:
Roligt att du nämner det eftersom att jag undersökt saken förut. Det du snackar om är en hög selektiva och begränsade studier. Det är möjligt att det hjälpt vissa, men faktum är fortfarande att sådana droger rör till det i skallen på folk, därav hallucinationerna, de konstiga ljuden ur drogpåverkade människor och drägglandet.

Att man skulle komma till speciell insikt utav att skjuta upp heroin eller LSD i analen är en romantisk dröm. Jag har hört många historier om dessa insikter, och det är 99 av 100 gånger knarkprat.
Respekt för droger är förstås viktigt men du verkar snarare rädd. LSD i analen? Jag kan bara hoppas att du trollar. Lycka till med ditt sökande om det nu finns nåt sånt bakom masken.

Om någon är intresserad av forskning inom psilocybin som fått komma igång igen trots att större delen av samhället fortfarande är hjärntvättat så kan jag bidra med två moderna studier.

1) http://journals.sagepub.com/doi/full...69881116675512
In this double-blind, placebo-controlled, crossover trial, 29 patients with cancer-related anxiety and depression were randomly assigned and received treatment with single-dose psilocybin (0.3 mg/kg) or niacin, both in conjunction with psychotherapy.

Prior to the crossover, psilocybin produced immediate, substantial, and sustained improvements in anxiety and depression and led to decreases in cancer-related demoralization and hopelessness, improved spiritual wellbeing, and increased quality of life. At the 6.5-month follow-up, psilocybin was associated with enduring anxiolytic and anti-depressant effects (approximately 60–80% of participants continued with clinically significant reductions in depression or anxiety), sustained benefits in existential distress and quality of life, as well as improved attitudes towards death.
2) http://journals.sagepub.com/doi/abs/...69881116675513
The effects of psilocybin were studied in 51 cancer patients with life-threatening diagnoses and symptoms of depression and/or anxiety. This randomized, double-blind, cross-over trial investigated the effects of a very low (placebo-like) dose (1 or 3 mg/70 kg) vs. a high dose (22 or 30 mg/70 kg) of psilocybin administered in counterbalanced sequence with 5 weeks between sessions and a 6-month follow-up.

High-dose psilocybin produced large decreases in clinician- and self-rated measures of depressed mood and anxiety, along with increases in quality of life, life meaning, and optimism, and decreases in death anxiety. At 6-month follow-up, these changes were sustained, with about 80% of participants continuing to show clinically significant decreases in depressed mood and anxiety. Participants attributed improvements in attitudes about life/self, mood, relationships, and spirituality to the high-dose experience, with >80% endorsing moderately or greater increased well-being/life satisfaction. Community observer ratings showed corresponding changes.
Citera
2017-11-29, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Respekt för droger är förstås viktigt men du verkar snarare rädd. LSD i analen? Jag kan bara hoppas att du trollar. Lycka till med ditt sökande om det nu finns nåt sånt bakom masken.

Om någon är intresserad av forskning inom psilocybin som fått komma igång igen trots att större delen av samhället fortfarande är hjärntvättat så kan jag bidra med två moderna studier.

1) http://journals.sagepub.com/doi/full...69881116675512
In this double-blind, placebo-controlled, crossover trial, 29 patients with cancer-related anxiety and depression were randomly assigned and received treatment with single-dose psilocybin (0.3 mg/kg) or niacin, both in conjunction with psychotherapy.

Prior to the crossover, psilocybin produced immediate, substantial, and sustained improvements in anxiety and depression and led to decreases in cancer-related demoralization and hopelessness, improved spiritual wellbeing, and increased quality of life. At the 6.5-month follow-up, psilocybin was associated with enduring anxiolytic and anti-depressant effects (approximately 60–80% of participants continued with clinically significant reductions in depression or anxiety), sustained benefits in existential distress and quality of life, as well as improved attitudes towards death.
2) http://journals.sagepub.com/doi/abs/...69881116675513
The effects of psilocybin were studied in 51 cancer patients with life-threatening diagnoses and symptoms of depression and/or anxiety. This randomized, double-blind, cross-over trial investigated the effects of a very low (placebo-like) dose (1 or 3 mg/70 kg) vs. a high dose (22 or 30 mg/70 kg) of psilocybin administered in counterbalanced sequence with 5 weeks between sessions and a 6-month follow-up.

High-dose psilocybin produced large decreases in clinician- and self-rated measures of depressed mood and anxiety, along with increases in quality of life, life meaning, and optimism, and decreases in death anxiety. At 6-month follow-up, these changes were sustained, with about 80% of participants continuing to show clinically significant decreases in depressed mood and anxiety. Participants attributed improvements in attitudes about life/self, mood, relationships, and spirituality to the high-dose experience, with >80% endorsing moderately or greater increased well-being/life satisfaction. Community observer ratings showed corresponding changes.

Sådana studier har jag sett förut. Jag har inget mer att säga om dem än det jag sagt.

Nu har du helt vänt på diskussionen och fått det att handla om depressioner. Ingen har sagt något om depressioner och ångest förutom du. Bra jobbat .

Jag vet en kille som blev glad av att föra in ett långt kokainblad i rumpan, men det är helt irrelevant som jag redan nämnt.

Detta ska inte heller tolkas som att jag har dragit någon slutsats om det ämne du tar upp. Det är för mig irrelevant där ingen klar slutsats nåtts. Ett gäng artiklar räcker inte för mig då jag också sett en hel del kritik gällandes dessa studier. Det är ingenting jag bryr mig om eftersom att det inte påverkar mig, dvs jag tänker inte självmedicinera någon depression med svamp.

När det gäller det filosofiska, som jag är ute efter, så har jag mina starka och välbildade uppfattningar om vad det är som händer när man stoppar i sig diverse knark. Det är endast det tråden handlar om och det är endast där drogerna blir relevanta för min del. Jag har både hört och personligen sett drogade människor på LSD, svamp och annat och det kan inte beskrivas på något annat sätt än en massa knarkprat.

Att få alternerande hjärntillstånd är inget mysterium för mig. Se starkare färger, hallucinera mm. Neurovetenskapen, fantasi och erfarenhet räcker där. Man kommer inte att få några speciella insikter på knark. Det hör åtminstone till ovanligheten och är isåfall ett sammanträffande.
Senast redigerad av nAJaSSmaSKaRkuK 2017-11-29 kl. 00:54.
Citera
2017-11-29, 01:16
Medlem
Chachermans avatar
Kan testa att dela mina tankar. Vet inte hur det hjälper mig på min resa eller om jag bryter någon universums lag genom att göra det, ifall mina tankar är knutna till mig. Men jag testar!

Kan börja med att jag inte alls tror på droger i sökandet på sanningen.
Vi är ju på Flashback, vad jag vet sidan med flest drogliberala på det svenska internet, så folk kommer försvara droger till döddagar och försöka hitta anledningar till att bruka dem.

Jag tycker det är fel väg att gå. Ja, om du trippar på någon substans kanske du ser massa häftiga ljus och färger och kanske "inser" något. Varför skulle inte detta bara vara en illusion? Vi vet ju i princip hur droger fungerar, de förvränger din upplevelse på något sett. Är inte din upplevelse då bara en förvrängning av verkligheten, alltså inte den riktiga verkligheten? Du kan få nya perspektiv och tankesätt, men vem säger att dessa inte är fel tankesätt och villospår? Även om det fanns en ultimat drog som faktiskt skulle ge dig svar på livets frågor skulle det fortfarande finnas en hel uppsjö av andra droger som då inte ger dig samma bild, vilket då innebär att alla de andra bara förvirrat dig och visat dig fel väg.
Jag ser hjärnan som vårt verktyg vi är menade att använda i den form vi fick den. Den gör det den är menad att göra, det finns en anledning att den ser ut som den gör. Jag skulle inte vilja lägga ett filter på hela upplevelsen.
Jag skulle jämföra att ta droger för att se hur tankarna förändras med att kasta sig ut på motorvägen för att känna hur kroppen känns efter att man blivit påkörd av en lastbil. Min dåliga liknelse.

Om man är någon liten hippie som vill kalla sig "spirituell" och vill ha något att identifiera sig med för att känna tillhörighet kan man knarka på hur mycket man vill, men om man faktiskt på riktigt söker den äkta sanningen är det ett stort misstag.

Jag kan dock tillägga att jag inte är någon expert på droger men specifika sakkunskaper skulle inte påverka inte den principiella idén.

Men för att summera det hela:
Sanningen kommer inifrån. Den kan aldrig visa sig med hjälp av externa substanser.
Du är upplevelsen. Om du stänger av dig själv, dina ögon, öron, tankar, etc. så slutar världen att existera. Världen finns bara genom dig. Därför kan externa objekt aldrig finna vägen åt dig. Sanningen finns inom dig.
Citera
2017-11-29, 03:13
Medlem
Skogismyras avatar
Jag är varken för eller emot nya äkta insikter med hjälp av droger. Det är svårt att bevisa någon av de alternativen fel eller rätt.
Men jag ska i alla fall testa droger åtminstone en gång innan jag dör. I värsta fall blir man bara en erfarenhet rikare.

Citat:
Ursprungligen postat av Chacherman
Därför kan externa objekt aldrig finna vägen åt dig. Sanningen finns inom dig.
Fast å andra sidan är det antagligen hjärnan som skapar det inre. Så hjärnan vore då sanningen. (Fast jag tror inte att hjärnan kan förstå sanningen pga. inbyggda begränsningar. I grund och botten är den nog bara intresserad av att arten ska frodas, vilket den uppenbarligen klarar av väldigt bra).
Och vem har sagt att hjärnans originaltillstånd är sanningen. Naturen är nog bra på att luras. (Naturen i detta fall= Hjärnan i originaltillstånd).

Men ja, droger kanske kan ge falska insikter.
Det finns en massa argument både för och emot.
Senast redigerad av Skogismyra 2017-11-29 kl. 03:17.
Citera
2017-11-29, 03:15
Medlem
Chachermans avatar
För att faktiskt försöka ge ett svar till TS samt halva meningen med livet:
Citat:
  • Wow, allt är alltså deterministiskt. (Upptäckte att det inte är så lätt när jag pluggade kvantmekanik)
  • Jag är medveten. Andra varelser är medvetna. Vad orsakar detta, vad innebär det, varför är det så här och inte på något annat sätt?
  • Det observerbara universumet är så jävla stort att det är helt vansinnigt.
  • Verkligheten, existens, vad det än är, lär sträcka sig mycket längre än universum.
  • Om jag var en annan art, som kanske inte ens tänker i 3D, hur hade verkligheten sett ut då?
  • Universums minsta beståndsdelar i fysiken är ett resultat av hur vi upplever verkligheten. Det är människor som tittar på någonting de eventuellt varken kan förstå eller bara ser en del av. Färg och "rum" är möjligen bara en abstraktion, precis som all annan fysik.
  • Det är nog |b|på riktigt|/b] att i den långa utsträckningen av "verkligheten" så finns nog både det ena och det andra vi inte ens kan föreställa oss.
  • Finns det ett ultimat helomtäckande perspektiv, ett "gudsperspektiv", som täcker precis allt om allt? Omniscens dvs. Detta ska inte begränsass till ett människoperspektiv där detta direkt ev. är en motsägelse.
  • Allt detta tänk, hur begränsat är det till våra biologiska hjärnor?
  • Vi ser våra hjärnor (när vi skär upp folk) från våra hjärnor. Om våre hjärnor hade varit annorlunda, hade hjärnorna sett annorlunda ut när man tittar på dem?
  • Evolutionsteorin. Förklarar mycket, öppnar många funderingar. Denna är en av mina viktigaste lärdomar.
  • Molekylär evolution.
  • Artificiell intelligens kan hjälpa oss att nå nya höjder inom utforskningen av verkligheten.
  • Alla detaljer med DNA och dess evolution som sagt. Men också vad allt detta innebär filosofiskt om "meningen med livet" men framförallt vad det innebär för vår verklighetsuppfattning och vad vi kan och antagligen inte kan veta osv.
  • Hur jävla lite vi vet.
  • Att vi kanske aldrig får veta både det ena och det andra..
  • Att det kan pågå en evolution även på mycket "lägre" nivåer än den molekylär evolion vi haft och att det kanske finns olika avgreningar på verkligheter precis som i naturen. Familjeträd av verkligheter kanske där en del verkligheter föder nya verkligheter? Väldigt människocentriskt det där.

Vad har alla de fetade gemensamt (och mer därtill)? Att det är så mycket vi inte vet.

Du söker frågor du kan fundera på och försöka hitta svar till. Mitt förslag blir då på att fundera på hur det inte är meningen att vi ska fundera.
Det finns så mycket vi inte förstår och troligtvis aldrig kommer förstå. Även om vi lär oss mer om exempelvis universum kommer det fortfarande finnas oändligt med saker vi inte vet. Även om vi skulle lära oss exakt allt om hur universum ser ut och fungerar kvarstår fortfarande frågan: Varför?. Varför ser det ut som det gör? Varför finns det överhuvudtaget? Varför finns tid, varför finns rum, varför finns det som i vilket tid och rum kan finnas?
Det är strunt samma om vi upptäcker aliens eller liknande, det medför bara att illusionen ser annorlunda ut, det tar oss inte närmre någon ultimat sanning.
Kombinera detta med mänskliga hjärnor som är till för att kunna förstå det som direkt påverkar människors upplevelse och inget mer därtill.

Vem har kommit längst på sin resa/närmst sanningen?
*En forskare på NASA som vigt hela sitt liv till att utforska universum i hopp om att svaret finns där ute? Värt att tillägga är hur han lägger sina i bästa fall 50 yrkesverksamma år på att studera och observera ett universum som existerar i många miljarder år, kanske till och med för evigt. Hans liv är inte ens en piss i havet och han skulle aldrig kunna se den stora bilden med mänskliga ögon.
eller...
*En munk som spenderar all sin tid med att sitta på en sten och meditera? Han fokuserar bara på nuet och sitter tyst och fokuserar på hur han känner. Han låter inte tankar om oändligheten distrahera honom. Han inser att allt som är, det bara är.

Det är inte meningen att vi ska förstå. Även om vi gjorde, skulle inte det förstöra charmen i vår existens?
Ju fler svar vi finner, desto fler frågor uppstår. Om världen skulle vara en illusion kan vi fortsätta att grubbla över den för evigt, det gör den bara mer komplex men det är fortfarande en illusion. Vi gräver oss då djupare i någonting meningslöst och slösar vår energi utan att ta oss framåt.

Om du exempelvis hade varit en karaktär i ett datorspel hade du kunnat spendera oändlig tid på att försöka förstå hur din värld fungerar. Du hade dock inte kommit närmre sanningen och insett att du är i just ett spel.
Allt grubblande är därför meningslöst. Vi bara är.

Så för att knyta tillbaka till ämnet tycker jag att du kan reflektera över hur allt redan är perfekt och att det inte finns någon mening att grotta ner sig i distraktioner. Allt bara är och detta medför ett lugn, du är nu färdig med grubblandet.

Om du däremot vill fundera bara för att distrahera dig själv kan du lika gärna nörda ner dig i vad som helst, actionfigurer t.ex.
Citera
2017-11-29, 03:28
Bannlyst
Citat:
Om du däremot vill fundera bara för att distrahera dig själv kan du lika gärna nörda ner dig i vad som helst, actionfigurer t.ex.

Du fattar inte. Att lösa de här problemen är lika viktigt som att bota cancer, eller till och med viktigare. Vi vet inte vad verkligheten håller på med, konsekvenserna, och vad vi kan göra åt saken.

Kommer verkligheten en dag att fasta i en oändlig loop, hacka upp sig, bli en evighetsmaskin där folk lider? Vem fan vet. Det är allvar!
Citera
2017-11-29, 03:35
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
För att faktiskt försöka ge ett svar till TS samt halva meningen med livet:

Vad har alla de fetade gemensamt (och mer därtill)? Att det är så mycket vi inte vet.

Du söker frågor du kan fundera på och försöka hitta svar till. Mitt förslag blir då på att fundera på hur det inte är meningen att vi ska fundera.
Det finns så mycket vi inte förstår och troligtvis aldrig kommer förstå. Även om vi lär oss mer om exempelvis universum kommer det fortfarande finnas oändligt med saker vi inte vet. Även om vi skulle lära oss exakt allt om hur universum ser ut och fungerar kvarstår fortfarande frågan: Varför?. Varför ser det ut som det gör? Varför finns det överhuvudtaget? Varför finns tid, varför finns rum, varför finns det som i vilket tid och rum kan finnas?
Det är strunt samma om vi upptäcker aliens eller liknande, det medför bara att illusionen ser annorlunda ut, det tar oss inte närmre någon ultimat sanning.
Kombinera detta med mänskliga hjärnor som är till för att kunna förstå det som direkt påverkar människors upplevelse och inget mer därtill.

Vem har kommit längst på sin resa/närmst sanningen?
*En forskare på NASA som vigt hela sitt liv till att utforska universum i hopp om att svaret finns där ute? Värt att tillägga är hur han lägger sina i bästa fall 50 yrkesverksamma år på att studera och observera ett universum som existerar i många miljarder år, kanske till och med för evigt. Hans liv är inte ens en piss i havet och han skulle aldrig kunna se den stora bilden med mänskliga ögon.
eller...
*En munk som spenderar all sin tid med att sitta på en sten och meditera? Han fokuserar bara på nuet och sitter tyst och fokuserar på hur han känner. Han låter inte tankar om oändligheten distrahera honom. Han inser att allt som är, det bara är.

Det är inte meningen att vi ska förstå. Även om vi gjorde, skulle inte det förstöra charmen i vår existens?
Ju fler svar vi finner, desto fler frågor uppstår. Om världen skulle vara en illusion kan vi fortsätta att grubbla över den för evigt, det gör den bara mer komplex men det är fortfarande en illusion. Vi gräver oss då djupare i någonting meningslöst och slösar vår energi utan att ta oss framåt.

Om du exempelvis hade varit en karaktär i ett datorspel hade du kunnat spendera oändlig tid på att försöka förstå hur din värld fungerar. Du hade dock inte kommit närmre sanningen och insett att du är i just ett spel.

Så för att knyta tillbaka till ämnet tycker jag att du kan reflektera över hur allt redan är perfekt och att det inte finns någon mening att grotta ner sig i distraktioner. Allt bara är och detta medför ett lugn, du är nu färdig med grubblandet.

Fast min personliga känsla är att det visst är meningen att vi ska fundera.
Uppenbarligen är vi en del av universum, och om vi försöker förstå universum så är det universum som försöker förstå sig själv.
Varje tanke är själva universum som tänker.

Man får nästan prestationsångest när man inser det.
"Fan, jag är ju faktiskt universum, nu måste jag fan se till att förstå detta/mig själv".
Ett helt universum som har förväntningar på en (eller egentligen sig själv).. Phuuh.

Jag kanske t.o.m. skulle kunna säga att det är meningen med livet (homo sapiens liv).

En munk söker nog också efter sanningen, men bara på ett annorlunda sätt.

"Om du exempelvis hade varit en karaktär i ett datorspel hade du kunnat spendera oändlig tid på att försöka förstå hur din värld fungerar. Du hade dock inte kommit närmre sanningen och insett att du är i just ett spel.
"

Det där är en bra liknelse som även jag har tänkt på.
Det vore väldigt konstigt om en karaktär inuti ett spel skulle förstå hur hela världen utanför spelet funkar. Hur en fysisk dator har "byggt" honom utanför hans virtuella värld, osv.
Han borde vara dömd till att inte fullt ut kunna veta hur den fysiska verkligheten utanför ser ut/fungerar.
Senast redigerad av Skogismyra 2017-11-29 kl. 03:45.
Citera
2017-11-29, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det vore väldigt konstigt om en karaktär inuti ett spel skulle förstå hur hela världen utanför spelet funkar. Hur en fysisk dator har "byggt" honom utanför hans virtuella värld, osv.
Han borde vara dömd till att inte fullt ut kunna veta hur den fysiska verkligheten utanför ser ut/fungerar.

Karaktären kanske hittar en bugg i programmet, kapar datorn och kommer ut på internet. Det kanske finns ett "fel" eller "hål" någonstans som hjälper oss att komma ur vårt primitiva tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in