Citat:
Ursprungligen postat av
nAJaSSmaSKaRkuK
Said no pioneer ever. Visst handlar det exempelvis om att ta reda på vad grejen med medvetandet är, men det handlar om så mycket mer än det. Jag har läst alla hans (Koch) böcker som dedikerat hela sitt liv åt att ta reda på kruxet bakom medvetande. För det mesta går det ut på att de gör seriös forskning i neurologi (alltså akademiker, professorer, som forskar vetenskapligt) och börjar i det hörnet för att långsamt bygga på teorin bakom medvetandet.
Dessa frågor är så mycket mer än bara filosofi.
Du kan läsa hur många böcker om medvetandet som helst, utan att bli klokare.
Undermedvetandet ger dig drömmar, som du skall lösa när du är vaken. Illusionerna är ett alfabet, när du har lärt dig alla illusionerna har du lärt alfabetet. Dina drömmar förändras drastiskt efter det - och de är utan illusioner.
Du är ett medvetande i universum efter det. Inga bilder. Du är medveten under natten och 'ser' ingenting, alla illusionerna är borta. Men i stället 'vet' du.
Därför är frågan: Vem är jag? mycket viktig.
Lol, en filosof beskrev mig på följande sätt:
"Flera visa filosofer sitter under ett äppelträd, där de diskuterar i timmar och försöker förstå äpplets kärna. Sedan går du förbi, biter i ett äpple - och du vet genast vad äpplets kärna är."
Han ville säga, att andra diskuterar och läser böcker om filosofiska teorier, emedan somliga upplever teorin i sig själv och går glatt vidare.
Edit: En rolig dröm i medvetandet: Det fanns många 'stjärnor', jag visste men såg inte. Jag var också en liten 'stjärna'. Tanken var klar: "Jag är Kärleken". Alla stjärnor kunde säga samma sak om sig själva. Sedan undrade jag varför jag inte känner kärlek och ändå deklarerar mig vara kärlek?!? En 'röst' eller 'tanke' sade, att det är omöjligt att känna kärlek om man är kärlek. Jag hoppade fram och tillbaka hela natten, från och till kärleken, eftersom det var så roligt att vara kärlek och i nästa stund känna kärleken. Att man måste vara utanför kärleken för att känna den.