Citat:
Ursprungligen postat av
Olepeter
Men RPG elementet i ett MMORPG blir ju najs om bossarna är svåra. Man vill ju arbeta sig uppåt och känna att det är svårare att döda galna kannibaltroll, muterade alver och drakar än att mörda ett vildsvin som förstör en bondes åker.
Sen blir det lite problem med gear och de ska skalas. Varför är tex Warglaive of Azzinoth från Illidan i TBC så dålig DPS i jämförelse med andra vapen i senare expansioner. Illidan har ju kvar dem och slaktar ganska duktigt med dem i Legion... varför kan inte jag också göra det? Legendary items borde alltid vara så bra som den senaste expansionen tillåter, det blir ju inte rimligt annars.
Det bästa vore en kombination av legion och vanilla. Svåra bossar + levande spelvärld.
Eh... Ja, det är klart. Men vad jag menar är att det behöver inte vara ubersvårt ala Mythic Argus.
Du progressar fortfarande från att döda grisarna till Kel'Thuzad som är betydligt svårare än en boar i Elwynn Forest
Sen det du skriver om gear förstår jag inte vad det har med mig att göra eller tråden överhuvudtaget.
Maila Blizzard och fråga eller nåt.
Ja, det är klart att i en perfekt värld hade vi haft en svåra bossar + levande spelvärld (bra ordval för "känslan" i vanilla).
Men tycker alldeles för många hakar upp sig på bossars svårighetsgrad. Som att det på något sätt definerar vad som gör ett MMORPG till ett bra MMORPG. När jag tycker det är den levande spelvärlden som är det som främst definerar ett bra MMORPG.
Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Jaha, vilket bra statement. Så antingen är du någon expert eller så är dina kompisar hjärndöda. Vad vill du att jag ska säga? Questie gör levlandet bra mycket enklare.
Jag tycker classic har sina (ganska gigantiska) problem och likväl tycker jag att legion har sin (ganska gigantiska) problem. Jag tycker dock att dessa problem är rätt frånkopplade varandra och tycker att det är svårt att göra en jämförelse med spel släppta sent '16 och sent '04. Jag är enbart trött att folk sitter och tror att de besitter någon stor kunskap för att de spelade classic och sedan slutade. Dessa människor (som tror att de är några übermensch) är enbart skrattretande och de kommer få se hur dåliga de kommer att vara jämfört med spelare som fortsatt att utvecklas, även om spelen är olika. Jag tror nämligen att majoriteten av de som spelar legion skulle vara långt bättre på classic än vad någon random snubbe som är 35 - och inte gjort ett piss sedan classic - är.
Och sedan tycker jag också att det är rent larv att säga att legion är det enklaste som finns. Rent utmaningsmässigt så är legion svårare. Men det betyder ju inte att spelet automagiskt är bättre, enbart att det finns mer varierande svårighetsgrad. För man mäter ju inte hur bra ett spel är enbart i hur svårt det är, precis som du säger.
Ja, har man inte spelat sedan Vanilla är det klart att man kommer vara rutten. Men har spelaren däremot suttit och nött vanilla på privatservrar de senare åren kommer den spelaren givetvis ha en fördel till någon som inte spelat vanilla sen vanilla men lirat Legion.
Det säger sig självt att en bra spelare med recent experience (vad fan säger man på svenska?

) kommer initialt vara bättre än en bra spelare utan recent experience av vanilla som kommer från Legion.
En bra Legion-PVPer kommer inte kunna gå till Vanilla och vinna över en bra vanilla-pvper direkt, precis som en vanilla-pvper inte kan gå över till Legion och vara king-pvp på en gång.
En bra DPS från Vanilla kan inte gå och bli topp-dps i Legion på en gång och vice versa.
Rent utmaningsmässigt är Legions mythic-dungeons och högre raidsvårighetsgrader (normal är väl typ samma svårighetsgrad, LFR är ju definitivt enklare iaf) svårare ja.
Sen om man kan utifrån det kalla ett spel svårare får stå för en själv. Värt att tänka på är att man ignorerar de aspekter som är svårare i vanilla.
Det är samma argument som dom som bashar Legion gör fast omvänt. Leveling i Legion är faceroll, 50% av alla raids är faceroll (LFR + Normal), dungeons är faceroll tills man får höga mythic+ keys.
Professions är faceroll jämfört mot andra expansioner. Farma guld är faceroll osv osv.
Och sen utifrån detta avfärda hela spelet som faceroll, casual och anpassat för retards.
Det är där vi kommer till att spelen egentligen inte ens går att jämföra, då svårighetsgradarna inte kan jämföras för de ligger på helt olika aspekter av spelet.
PS. För övrigt håller jag med om Questie och man måste vara en riktig RPare om man inte använder sig av det. Bästa addonet