2018-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Jag läste på questerna och levlade inte långsammare än mina kompisar som körde med questie.

Jaha, vilket bra statement. Så antingen är du någon expert eller så är dina kompisar hjärndöda. Vad vill du att jag ska säga? Questie gör levlandet bra mycket enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Vi verkar för det mesta vara på samma sida.

Förutom att jag då anser att Vanilla är det överlägset bästa MMORPG-spelet av de två.
Men då anser jag heller inte att svårighetsgraden på raids har någon större relevans för vad som gör ett MMORPG till ett bra MMORPG.

Helt okej att tycka tvärtom dock då spelen för det mesta lockar olika typer av spelarbas.

Jag är bara glad att vi äntligen får det vi har velat ha

Jag tycker classic har sina (ganska gigantiska) problem och likväl tycker jag att legion har sin (ganska gigantiska) problem. Jag tycker dock att dessa problem är rätt frånkopplade varandra och tycker att det är svårt att göra en jämförelse med spel släppta sent '16 och sent '04. Jag är enbart trött att folk sitter och tror att de besitter någon stor kunskap för att de spelade classic och sedan slutade. Dessa människor (som tror att de är några übermensch) är enbart skrattretande och de kommer få se hur dåliga de kommer att vara jämfört med spelare som fortsatt att utvecklas, även om spelen är olika. Jag tror nämligen att majoriteten av de som spelar legion skulle vara långt bättre på classic än vad någon random snubbe som är 35 - och inte gjort ett piss sedan classic - är.

Och sedan tycker jag också att det är rent larv att säga att legion är det enklaste som finns. Rent utmaningsmässigt så är legion svårare. Men det betyder ju inte att spelet automagiskt är bättre, enbart att det finns mer varierande svårighetsgrad. För man mäter ju inte hur bra ett spel är enbart i hur svårt det är, precis som du säger.
Senast redigerad av Woozah 2018-01-26 kl. 17:10.
Citera
2018-01-26, 17:47
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och sedan tycker jag också att det är rent larv att säga att legion är det enklaste som finns. Rent utmaningsmässigt så är legion svårare. Men det betyder ju inte att spelet automagiskt är bättre, enbart att det finns mer varierande svårighetsgrad. För man mäter ju inte hur bra ett spel är enbart i hur svårt det är, precis som du säger.

Enligt mig är det som fick mig att hoppa av legion efter alla dessa år, är OP legendarys som var helt RNG som aldrig droppade. Och alla klass ändringar, helt plötsligt blev haste primära statsen när man har ett helt set med agility. Och sen ändrade dom talents så helt plötsligt kunde man som DH inte spela med Momentum utan någon demon build!

Som tur var fanns det lite andra roligt att göra, som legendary fiskespöt med talent man fick points för fisk. Under vattnet blev man en fisk, man kan springa på vattnet mm. Och sedan snöade jag in på pet battle. Men sen när jag var klar blev det trist. Fick inte joina guiden på raids för andra DHs hade rätt legendarys.

Tack för svaren angående dungeon questerna också.
Citera
2018-01-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Visst var det inte mekaniskt supersvårt men det är det inte idag heller. Att folk clearar ALLT på mythic inom 6-7dagar av release är katastrofalt.

Att koordinera 40 pers med väldigt mycket svårare mana-management etc bidrar däremot rätt mycket till svårighetsgrad.
vad ska blizzard göra för att göra raidsen svårare, kortare berserk time eller fler faser?Personligen ser jag fler faser med olika mechanics än rena DPS race för då blir det roligare att spela. Nu har sista raiden i Legion varit ute i typ 2 månader och 0.3% har tagit Argus på mythic enligt wowprogress. Det måste väl ändå vara en ganska bra betyg på att det är svårt?
Citera
2018-01-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Förutom att jag var i en guld som kom upp till Kel'thuzad m, men ok :/

Kom igen. Du kan inte påstå att Naxx var svårt mekaniskt sett. Inte jämfört med vad vi har idag.
Allt i gamla Naxx handlade om siffror.

Fanns vissa undantag, dom Thaddius, men även dem står sig väldigt slätt mot mer eller mindre vilken boss som helst efter TBC och fram.

Tyvärr så blir ju din trovärdighet noll efter ditt första uttalande.
Citera
2018-01-27, 10:00
Medlem
Citat:
Det var ett hederligt misstag. Jag menade upp till, inte upp t.o.m., naxx kräver mer.

Resten är dock fungerande med 20 pers.

Jag ser fram emot när classic kommer och du och dina leet 19 legionpolare börjar posta videos här när ni plockar razorgore, twins etc etc.
Citera
2018-01-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
vad ska blizzard göra för att göra raidsen svårare, kortare berserk time eller fler faser?Personligen ser jag fler faser med olika mechanics än rena DPS race för då blir det roligare att spela. Nu har sista raiden i Legion varit ute i typ 2 månader och 0.3% har tagit Argus på mythic enligt wowprogress. Det måste väl ändå vara en ganska bra betyg på att det är svårt?

Detta spelar inte så stor roll för vissa individer (säger inte att znorlax är en av dom). Många jämför inte Mythic med Classic. Man jämför istället LFR eller Normal med Classic. Jag skrev om det häromdagen i tråden:
Citat:
Där hakar man upp sig på lägre nivåer av spelet, typ LFR eller normal. Ja, dom nivåerna är enkla och kräver väldigt lite av spelaren. Men dom nivåerna utgör inte hela spelet. Anledningen till att dom finns med är för att alla spelare ska få se all content, till skillnad från hur det var under tidigare expansioner.

Kritiken borde snarare handla om det är rimligt att alla verkligen ska få se alla nivåer av spelet eller om spelet skulle ha fortsatt på sin 0,1%-spelarbas som ska få/kunna uppleva Sunwell.

Numerärt är siffrorna på antalet spelare och guilder som klarar sista bossarna (nuföriden: på svåraste nivån) hyfsat jämna kan jag tänka mig.
Citera
2018-01-27, 14:49
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:

Varför måste raidsen bli svårare?

Svåra raids betyder inte att ett MMORPG blir bra.

Förstår inte grejen riktigt. Tror man att vanilla är bra pga enbart hur "svåra" raidsen var har man helt missat poängen.

Är man ute efter ett spel som handlar enbart om svåra raids är retail bättre.

Jag brukar känna såhär: Vanilla har allt Legion/WoD/whatever saknar.
Legion osv har allt Vanilla saknar: Svåra raids.

Men Vanilla har bokstavligt talat den där känslan som alla som spelat WoD/Legion osv påstår att spelet saknar. Svåra välgjorda raids bygger inte ett lyckat MMORPG.

Om man tycker svåra raids är livsviktigt för att man ska tycka ett MMORPG är bra så kommer man inte gilla Classic.
Citera
2018-01-27, 14:57
Medlem
Citat:
Varför måste raidsen bli svårare?

Svåra raids betyder inte att ett MMORPG blir bra.

Förstår inte grejen riktigt. Tror man att vanilla är bra pga enbart hur "svåra" raidsen var har man helt missat poängen.

Är man ute efter ett spel som handlar enbart om svåra raids är retail bättre.

Jag brukar känna såhär: Vanilla har allt Legion/WoD/whatever saknar.
Legion osv har allt Vanilla saknar: Svåra raids.

Men Vanilla har bokstavligt talat den där känslan som alla som spelat WoD/Legion osv påstår att spelet saknar. Svåra välgjorda raids bygger inte ett lyckat MMORPG.

Om man tycker svåra raids är livsviktigt för att man ska tycka ett MMORPG är bra så kommer man inte gilla Classic.
Men RPG elementet i ett MMORPG blir ju najs om bossarna är svåra. Man vill ju arbeta sig uppåt och känna att det är svårare att döda galna kannibaltroll, muterade alver och drakar än att mörda ett vildsvin som förstör en bondes åker.

Sen blir det lite problem med gear och de ska skalas. Varför är tex Warglaive of Azzinoth från Illidan i TBC så dålig DPS i jämförelse med andra vapen i senare expansioner. Illidan har ju kvar dem och slaktar ganska duktigt med dem i Legion... varför kan inte jag också göra det? Legendary items borde alltid vara så bra som den senaste expansionen tillåter, det blir ju inte rimligt annars.

Det bästa vore en kombination av legion och vanilla. Svåra bossar + levande spelvärld.
Senast redigerad av Olepeter 2018-01-27 kl. 15:13.
Citera
2018-01-27, 15:34
Medlem
Citat:
Svårare berserktimer, ta tillbaka threatsystemet, ta tillbaka gamla manasystemet där det faktiskt var ett utmanande sådant och man fick potta smart osv m.m.

Finns massor av saker som man kan göra, som t.o.m redan var där innan dom förenklade allt, för att göra det svårt igen.

Men det är en annan diskussion som blir offtopic här :P

Att bara allra sista bossen i allra svåraste svårighetsgraden är svår att downa av hela raiden efter 2månader tycker jag inte är så imponerande.
Citera
2018-01-27, 15:46
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Men RPG elementet i ett MMORPG blir ju najs om bossarna är svåra. Man vill ju arbeta sig uppåt och känna att det är svårare att döda galna kannibaltroll, muterade alver och drakar än att mörda ett vildsvin som förstör en bondes åker.

Sen blir det lite problem med gear och de ska skalas. Varför är tex Warglaive of Azzinoth från Illidan i TBC så dålig DPS i jämförelse med andra vapen i senare expansioner. Illidan har ju kvar dem och slaktar ganska duktigt med dem i Legion... varför kan inte jag också göra det? Legendary items borde alltid vara så bra som den senaste expansionen tillåter, det blir ju inte rimligt annars.

Det bästa vore en kombination av legion och vanilla. Svåra bossar + levande spelvärld.

Eh... Ja, det är klart. Men vad jag menar är att det behöver inte vara ubersvårt ala Mythic Argus.

Du progressar fortfarande från att döda grisarna till Kel'Thuzad som är betydligt svårare än en boar i Elwynn Forest

Sen det du skriver om gear förstår jag inte vad det har med mig att göra eller tråden överhuvudtaget.
Maila Blizzard och fråga eller nåt.

Ja, det är klart att i en perfekt värld hade vi haft en svåra bossar + levande spelvärld (bra ordval för "känslan" i vanilla).

Men tycker alldeles för många hakar upp sig på bossars svårighetsgrad. Som att det på något sätt definerar vad som gör ett MMORPG till ett bra MMORPG. När jag tycker det är den levande spelvärlden som är det som främst definerar ett bra MMORPG.

Citat:
Jaha, vilket bra statement. Så antingen är du någon expert eller så är dina kompisar hjärndöda. Vad vill du att jag ska säga? Questie gör levlandet bra mycket enklare.

Jag tycker classic har sina (ganska gigantiska) problem och likväl tycker jag att legion har sin (ganska gigantiska) problem. Jag tycker dock att dessa problem är rätt frånkopplade varandra och tycker att det är svårt att göra en jämförelse med spel släppta sent '16 och sent '04. Jag är enbart trött att folk sitter och tror att de besitter någon stor kunskap för att de spelade classic och sedan slutade. Dessa människor (som tror att de är några übermensch) är enbart skrattretande och de kommer få se hur dåliga de kommer att vara jämfört med spelare som fortsatt att utvecklas, även om spelen är olika. Jag tror nämligen att majoriteten av de som spelar legion skulle vara långt bättre på classic än vad någon random snubbe som är 35 - och inte gjort ett piss sedan classic - är.

Ja, har man inte spelat sedan Vanilla är det klart att man kommer vara rutten. Men har spelaren däremot suttit och nött vanilla på privatservrar de senare åren kommer den spelaren givetvis ha en fördel till någon som inte spelat vanilla sen vanilla men lirat Legion.

Det säger sig självt att en bra spelare med recent experience (vad fan säger man på svenska? ) kommer initialt vara bättre än en bra spelare utan recent experience av vanilla som kommer från Legion.

En bra Legion-PVPer kommer inte kunna gå till Vanilla och vinna över en bra vanilla-pvper direkt, precis som en vanilla-pvper inte kan gå över till Legion och vara king-pvp på en gång.
En bra DPS från Vanilla kan inte gå och bli topp-dps i Legion på en gång och vice versa.

Rent utmaningsmässigt är Legions mythic-dungeons och högre raidsvårighetsgrader (normal är väl typ samma svårighetsgrad, LFR är ju definitivt enklare iaf) svårare ja.
Sen om man kan utifrån det kalla ett spel svårare får stå för en själv. Värt att tänka på är att man ignorerar de aspekter som är svårare i vanilla.

Det är samma argument som dom som bashar Legion gör fast omvänt. Leveling i Legion är faceroll, 50% av alla raids är faceroll (LFR + Normal), dungeons är faceroll tills man får höga mythic+ keys.
Professions är faceroll jämfört mot andra expansioner. Farma guld är faceroll osv osv.
Och sen utifrån detta avfärda hela spelet som faceroll, casual och anpassat för retards.

Det är där vi kommer till att spelen egentligen inte ens går att jämföra, då svårighetsgradarna inte kan jämföras för de ligger på helt olika aspekter av spelet.

PS. För övrigt håller jag med om Questie och man måste vara en riktig RPare om man inte använder sig av det. Bästa addonet
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-01-27 kl. 16:05.
Citera
2018-01-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag ser fram emot när classic kommer och du och dina leet 19 legionpolare börjar posta videos här när ni plockar razorgore, twins etc etc.

Jag har redan gjort det i riktiga vanilla. Jag har gjort det på privat servrar. Det är inte rocket science.

Citat:
Ja, har man inte spelat sedan Vanilla är det klart att man kommer vara rutten. Men har spelaren däremot suttit och nött vanilla på privatservrar de senare åren kommer den spelaren givetvis ha en fördel till någon som inte spelat vanilla sen vanilla men lirat Legion.

Självklart. Däremot så påstår jag att det inte är ett så stort hopp mellan. Det finns några få grejer som ändras och sedan handlar det enbart om att bemästra sin klass åter igen, med lite annorlunda skills. Ännu roligare är att förut behövde man inte ens vara bra för att spela sin klass och raida, det räckte med att man var där. Jag har tittat på filmer och raidat MC och BWL, det är något som jag kan påstå rakt av skulle wipa hela raiden på en tio sekunder om jag gör i mythic raids legion.

Citat:
Det säger sig självt att en bra spelare med recent experience (vad fan säger man på svenska? ) kommer initialt vara bättre än en bra spelare utan recent experience av vanilla som kommer från Legion.

Jo, det är givetvis så. Men jag tror att spelare som spelat vanilla och sen gått vidare till andra spel kommer vara omsprugna milslångt.

Citat:
En bra Legion-PVPer kommer inte kunna gå till Vanilla och vinna över en bra vanilla-pvper direkt, precis som en vanilla-pvper inte kan gå över till Legion och vara king-pvp på en gång.
En bra DPS från Vanilla kan inte gå och bli topp-dps i Legion på en gång och vice versa.

Helt rätt, PvP i legion är helt dött. Något som jag tycker är väldigt tråkigt. Men du har helt rätt!
Samma med DPS, men där är det enklare då det bara handlar om att få in rotationer+veta hur man ska agera vid olika procs.

Citat:
Rent utmaningsmässigt är Legions mythic-dungeons och högre raidsvårighetsgrader (normal är väl typ samma svårighetsgrad, LFR är ju definitivt enklare iaf) svårare ja.
Sen om man kan utifrån det kalla ett spel svårare får stå för en själv. Värt att tänka på är att man ignorerar de aspekter som är svårare i vanilla.

Nej, jag har aldrig påstått att legion är svårare. Jag menar att legions raids är svårare, det är bara ren fakta. Jag tycker spelet har många brister och välkomnar öppet att vanilla kommer tillbaka. Däremot så har jag insikten i att vanilla knappast var så utmanande som man kommer ihåg.

Citat:
Det är samma argument som dom som bashar Legion gör fast omvänt. Leveling i Legion är faceroll, 50% av alla raids är faceroll (LFR + Normal), dungeons är faceroll tills man får höga mythic+ keys.
Professions är faceroll jämfört mot andra expansioner. Farma guld är faceroll osv osv.
Och sen utifrån detta avfärda hela spelet som faceroll, casual och anpassat för retards.

Det är där vi kommer till att spelen egentligen inte ens går att jämföra, då svårighetsgradarna inte kan jämföras för de ligger på helt olika aspekter av spelet.

Jag håller med. Jag har enbart fightats med folk här om att legion inte är så jävla enkelt som de tror. "olol jag kan lätt levla till 110 på 2 dagar och sen köra raids lololol" men de fattar inte ens att spelet är grundläggande olika. Jag har skrivit om detta flera gånger (kanske inte i denna tråd) men spelen och raidsen är fundamentalt annorlunda. Hade du gjort en boss där man ska springa runt 24/7 i vanilla så hade ingen klarat den eftersom alla spells hade cast times. Healing hade varit omöjligt.

Citat:
PS. För övrigt håller jag med om Questie och man måste vara en riktig RPare om man inte använder sig av det. Bästa addonet

Tack.
Senast redigerad av Woozah 2018-01-28 kl. 11:29.
Citera
2018-01-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Svårare berserktimer, ta tillbaka threatsystemet, ta tillbaka gamla manasystemet där det faktiskt var ett utmanande sådant och man fick potta smart osv m.m.

Finns massor av saker som man kan göra, som t.o.m redan var där innan dom förenklade allt, för att göra det svårt igen.

Men det är en annan diskussion som blir offtopic här :P

Att bara allra sista bossen i allra svåraste svårighetsgraden är svår att downa av hela raiden efter 2månader tycker jag inte är så imponerande.
Och olika gear typer med fire resistens etc vore najs.
Nu är det inte bara den sista bossen som är svår, den är svårast men de andra innan honom är också ganska svåra. Trashspelare i trashguilder rensas ut ganska snabbt och det finns tydliga skillskillander mellan bossarna i ATB. Första bossen går väl ann men det dröjer inte länge tills du är nere på ensiffriga procentnivåer. Om jag inte minns fel från igår så är det bara 5% av guilderna som har tagit mer än hälften av bossarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in