2018-01-25, 22:50
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
För er som jiddrar om vilket spel som har svårare raids tycker jag ni ska lyssna på Staysafe. Han gav ett balanserat och ärligt perspektiv på det hela, i mitt tycke: https://www.youtube.com/watch?v=QSRkJf0ImgA , värt att offra 6min och lyssna på vad han säger om ni tycker det är en intressant topic och vill höra vad någon som har spelat båda har att säga (han spelar Legion just nu).
(Han kommer inte basha något av spelen ala Legion-fanboy eller Classic-fanboy)

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nä, om du effektivt vill levla så kommer du inte questa. Det går avsevärt mycket snabbare att grinda än att questa. Det är dock sjukt mycket tråkigare men mycket mer effektivt. Att du inte klarar det är väl ditt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Med allt resande hit och dit, typ Ratchet till Tanaris, tillbaka igen sen tillbaka till Tanaris för 4 quests. Under den tiden har jag stått och farmat grisar med snabb respawn. Skälvklart får gris slaktaren mer experience points så du har rätt.

Att enbart grinda är inte snabbare, att questa och grinda samtidigt är det snabbaste.

Speedrun till 60 handlar om mer än att questa och/eller grinda. Det gäller att veta vilka quests som är värda att göra, vilka som är värda att hoppar över. Du måste veta vilka quests som är i närheten av varandra så du inte har ett quest i södradelen av zonen och ett i norra osv.

Sedan när du questar och springer från punkt A till B så grindar du där emellan. Det finns även vissa "mellan"-lvlar där du inte kan plocka alla quests i en zon och därför är det kanske bättre att grinda just den leveln.

Er taktik att bara grinda kanske är snabbare än någon som springer runt och inte har en aning vad som händer men det är absolut inte det effektivaste sättet att levla.
Exemplet som ges att springa från Ratchet till Tanaris för att leverera 4 quests, utan annan anledning att dra dit, är ungefär det jag menar med folk som springer runt och inte har en aning.
För övrigt kan jag tipsa om att ta Tanaris flightplath medans du gör questerna i Shimmering Flats, nästan 20 lvls innan det är dags för Tanaris, så kan du flyga direkt från Ratchet istället när det är dags för Tanaris. Då kan du stå och grinda dina grisar och mina 4 quests ger ändå mer XP, även om jag inte har annat att göra där

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sista biten stämmer såklart, men minns jag rätt behövdes det ungefär lika många "bra" spelare förr som i en full raid idag. Alltså runt 20. Resten vill jag minnas kunde vara helt hjärndöda och man kunde ändå vinna på bossar förutom typ Vaelstrasz och Noth the Plaguebringer

Absolut kunde 20 pers carry 20 till men är även detta som gör skillnaden på en bra och dålig guild.
Vanilla-raiding är inte mechanical svårt och har därför gått från att cleara raiden till hur snabbt man kan cleara.

En guild med 20 retards i sin raid kommer aldrig vara "competitive" på den fronten. Metat har alltså flyttat från att kunna cleara en raid överhuvudtaget (och till viss del även från server-firsts) till vem som gör det snabbast.

Ingen bryr sig om du idag kan cleara en raid, det är snarare förväntat att alla guilds som är någorlunda decent ska kunna cleara alla raids. Förut var det prestige inblandat om du ens kunde cleara MC, desto högre raid du clearade desto mer prestige hade din guild. Detta är som bort blåst idag och ingen bryr sig.

Citat:
Även Naxxramas visade hur enkelt det egentligen var när de släppte versionen i WotlK som mer eller mindre bara hade reducerade siffror på allt.

Fast det här måste ju vara troll? Det är som att säga "även normal-mode visar ju helt enkelt Antorus egentligen är, då det mer eller mindre bara är reducerade siffror på allt"

Klart att något blir mycket enklare om man reducerar alla siffror, eller hur?

För att avsluta inlägget tycker jag att Classic-babies och Legion-babies som jiddrar om vilket som är svårare och vilket som är bättre kan lägg nera. Different strokes for different folks som man brukar säga och båda spel har svårigheter som det andra inte har och vice versa.

Jag tycker Legion suger för jag gillar MMOs som Classic bättre, andra tycker Classic suger för man gillar MMOs Legion bättre. Det är klart de flesta tycker så då det är helt annorlunda spel ända ner i grunden. Från PVP till proffessions till gear till raiding. Sen finns det ju så klart folk som gillar båda men det verkar handla om en ganska liten minoritet.
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-01-25 kl. 23:10.
Citera
2018-01-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag skulle vilja se dig och dina leet pulare cleara vanilla nax med 20 mongos som medpassagerare.
Jag sätter en och annan slant på att ni ett halvår senare sitter och lipar framför razorgore.

Det var ett hederligt misstag. Jag menade upp till, inte upp t.o.m., naxx kräver mer.

Resten är dock fungerande med 20 pers.
Citera
2018-01-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
För er som jiddrar om vilket spel som har svårare raids tycker jag ni ska lyssna på Staysafe. Han gav ett balanserat och ärligt perspektiv på det hela, i mitt tycke: https://www.youtube.com/watch?v=QSRkJf0ImgA , värt att offra 6min och lyssna på vad han säger om ni tycker det är en intressant topic och vill höra vad någon som har spelat båda har att säga (han spelar Legion just nu).
(Han kommer inte basha något av spelen ala Legion-fanboy eller Classic-fanboy)

Att enbart grinda är inte snabbare, att questa och grinda samtidigt är det snabbaste.

Speedrun till 60 handlar om mer än att questa och/eller grinda. Det gäller att veta vilka quests som är värda att göra, vilka som är värda att hoppar över. Du måste veta vilka quests som är i närheten av varandra så du inte har ett quest i södradelen av zonen och ett i norra osv.

Sedan när du questar och springer från punkt A till B så grindar du där emellan. Det finns även vissa "mellan"-lvlar där du inte kan plocka alla quests i en zon och därför är det kanske bättre att grinda just den leveln.

Er taktik att bara grinda kanske är snabbare än någon som springer runt och inte har en aning vad som händer men det är absolut inte det effektivaste sättet att levla.
Exemplet som ges att springa från Ratchet till Tanaris för att leverera 4 quests, utan annan anledning att dra dit, är ungefär det jag menar med folk som springer runt och inte har en aning.
För övrigt kan jag tipsa om att ta Tanaris flightplath medans du gör questerna i Shimmering Flats, nästan 20 lvls innan det är dags för Tanaris, så kan du flyga direkt från Ratchet istället när det är dags för Tanaris. Då kan du stå och grinda dina grisar och mina 4 quests ger ändå mer XP, även om jag inte har annat att göra där

Absolut kunde 20 pers carry 20 till men är även detta som gör skillnaden på en bra och dålig guild.
Vanilla-raiding är inte mechanical svårt och har därför gått från att cleara raiden till hur snabbt man kan cleara.

En guild med 20 retards i sin raid kommer aldrig vara "competitive" på den fronten. Metat har alltså flyttat från att kunna cleara en raid överhuvudtaget (och till viss del även från server-firsts) till vem som gör det snabbast.

Ingen bryr sig om du idag kan cleara en raid, det är snarare förväntat att alla guilds som är någorlunda decent ska kunna cleara alla raids. Förut var det prestige inblandat om du ens kunde cleara MC, desto högre raid du clearade desto mer prestige hade din guild. Detta är som bort blåst idag och ingen bryr sig.

Fast det här måste ju vara troll? Det är som att säga "även normal-mode visar ju helt enkelt Antorus egentligen är, då det mer eller mindre bara är reducerade siffror på allt"

Klart att något blir mycket enklare om man reducerar alla siffror, eller hur?

För att avsluta inlägget tycker jag att Classic-babies och Legion-babies som jiddrar om vilket som är svårare och vilket som är bättre kan lägg nera. Different strokes for different folks som man brukar säga och båda spel har svårigheter som det andra inte har och vice versa.

Jag tycker Legion suger för jag gillar MMOs som Classic bättre, andra tycker Classic suger för man gillar MMOs Legion bättre. Det är klart de flesta tycker så då det är helt annorlunda spel ända ner i grunden. Från PVP till proffessions till gear till raiding. Sen finns det ju så klart folk som gillar båda men det verkar handla om en ganska liten minoritet.

Jag håller med dig. Men du måste ju förstå att en extremt stor majoritet var dessa idioter. Dom kunde lätt åka 10 min för att lämna en quest. Därav är grinden långt mer att tjäna på enligt mig. Men detr också beroende. Att grinda en paladin skulle ju vara riktigt jävla tråkigt och segt medan rogue har en förbannat bra killspeed.

Sen tycker jag både clasic och legion är bra. Jag ville bara säga mot personen som tror att legion-spelare skulle dö på sekunden. Det är ju bara nonsens.
Citera
2018-01-25, 23:53
Medlem
REALINs avatar
Angående raids mm så nog ändrade man väl mer än bara siffrorna per boss men om vi förhåller oss till det. Trots ganska bra gear krävde Naxx40 högre grad av samverkan (40 spelare) och snabbare reaktionsförmågor bland healers mm då bossarna slog mycket hårdare och kanske snabbare. Dessutom tog fighterna längre tid vilket öppnade upp för fler förödande misstag.

Jag spelade som healer vanilla + wotlk och har förutom Naxx (1/3), clearat allt fram till jag slutade spela seriöst vid Ulduar. Jag fick ganska snabbt alla achivements i Naxx 10/25 och kan enkelt påstå att det inte alls var samma grej och det var knappast pga. av att dom jag spelade med i naxx40 skulle varit sämre spelare. Troligtvis var dom jag spelade med i naxx40 generellt sett bättre.

Jag håller med om att det är ett misslyckande av Blzzard om endast 0,1% av spelarbasen hann köra Naxx40 innan TBC MEN jag tycker pendeln slog tillbaka väldigt långt åt andra hållet. Jag förstår att alla inte har så mycket tid att lägga på wow men tycker ändå det ska krävas lite engagemang över längre tid för att nå max lvl och sen uppleva olika saker.
Citera
2018-01-26, 00:17
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Jag håller med dig. Men du måste ju förstå att en extremt stor majoritet var dessa idioter. Dom kunde lätt åka 10 min för att lämna en quest. Därav är grinden långt mer att tjäna på enligt mig. Men detr också beroende. Att grinda en paladin skulle ju vara riktigt jävla tråkigt och segt medan rogue har en förbannat bra killspeed.

Sen tycker jag både clasic och legion är bra. Jag ville bara säga mot personen som tror att legion-spelare skulle dö på sekunden. Det är ju bara nonsens.

Absolut, en stor del av folket är fortfarande idioter dessutom

Förstår er två jag citerade i era argument och ert perspektiv och därför valde jag att hålla mig utanför den "debatten". Förstår även mot-sidan. Tycker ni båda har rätt.

Att en del från Legion som hoppar till Classic kommer stöta på problem i open-world ser jag däremot som givet då det som sagt är så pass annorlunda, speciellt i low lvl.

Ett exempel som Kapuff gav:
Citat:
Jag spelade hunter och vet hur man kan "pulla" en single mob från en hard linked pack. Genom att frysa en och låta alla komma, faint death och på vägen tillbaka pulla den frusna mobben. Idag tvär vänder alla men inte i vanilla.

Visst, för "avancerade" spelare är detta en självklarhet men för någon som är van vid hur det fungerar när du lvlar 1-110 är detta något man kommer få lära sig.

Det är helt klart ett överdrivet antagande, men inte 100% falskt, för att "promota" sitt spel som det bättre. Precis som många retail-spelare har behandlat "oss" genom åren.
Fanboy-ism at it's finest helt enkelt.

Insnöade fanboys kan inte se "sina" egna brister och positiva saker hos motparten och överdriver gärna det positiva hos "sig själva" och överdriver det negativa hos motparten.
Synd då det förstör diskussioner inom typ allt.
Citera
2018-01-26, 06:39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ytterligare en leet 18åring som inte har en aning om vad han pratar om.

Vi spenderade mer tid på första trashpullen nax 40, än vad vi gjorde på att cleara hela skiten i wotlk.

Förutom att jag var i en guld som kom upp till Kel'thuzad m, men ok :/

Kom igen. Du kan inte påstå att Naxx var svårt mekaniskt sett. Inte jämfört med vad vi har idag.
Allt i gamla Naxx handlade om siffror.

Fanns vissa undantag, dom Thaddius, men även dem står sig väldigt slätt mot mer eller mindre vilken boss som helst efter TBC och fram.
Senast redigerad av Nihenna 2018-01-26 kl. 06:51.
Citera
2018-01-26, 06:43
Medlem
Citat:
Absolut, en stor del av folket är fortfarande idioter dessutom

Förstår er två jag citerade i era argument och ert perspektiv och därför valde jag att hålla mig utanför den "debatten". Förstår även mot-sidan. Tycker ni båda har rätt.

Jo, det är ju så. Det är nog applicerbart till alla spel. Det kan nog handla om att jag alltid satsar hårt när jag väl spelar ett spel, mediokert duger inte för mig.

Citat:
Att en del från Legion som hoppar till Classic kommer stöta på problem i open-world ser jag däremot som givet då det som sagt är så pass annorlunda, speciellt i low lvl.

Det ser jag säkerligen också. Men dessa problem är så små att anpassningen sker nästan omedelbart. Det är inte som att en Legion-spelare kommer springa runt och pulla 15 mobs och dö varje gång. Oavsett intelligens så kommer nog anpassningen ske så fort man ser att det inte går att köra AoE. Hur svårt är det att förstå? Han verkar ju tro att medel-intelligensen i legion ligger på 12 IQ.

Citat:
Ett exempel som Kapuff gav:

Visst, för "avancerade" spelare är detta en självklarhet men för någon som är van vid hur det fungerar när du lvlar 1-110 är detta något man kommer få lära sig.

Ja, så är det ju. Men så var det ju också i vanilla. Det fanns alltid dom där som var lite extra bra och dessa hamnade i en bra guild.

Citat:
Det är helt klart ett överdrivet antagande, men inte 100% falskt, för att "promota" sitt spel som det bättre. Precis som många retail-spelare har behandlat "oss" genom åren.
Fanboy-ism at it's finest helt enkelt.

Insnöade fanboys kan inte se "sina" egna brister och positiva saker hos motparten och överdriver gärna det positiva hos "sig själva" och överdriver det negativa hos motparten.
Synd då det förstör diskussioner inom typ allt.

Så är det. Jag ser fram emot vanilla och att få raida MC och BWL etc. på "riktigt" (alltså officiella servrar). Däremot så tror jag inte att det kommer vara en särskilt stor utmaning längre då det inte längre handlar om att döda bossar utan hur snabbt man clearar, precis som du sagt.
Exempelvis så är även en medioker raid-guild i legion förväntad att cleara NM+HC extremt snabbt och börja lira lite mythic. Dom kanske kommer 6/11 i legion max. Att då sitta och säga att fighter som är helt utan mechanics är svårare är ju bara nonsens. Det finns extremt svåra fights i legion, WoD, etc.
Citera
2018-01-26, 11:33
Medlem
Citat:
Tack, men jag har lirat alla expansioner som finns. Jag har gjort raids i vanilla, 2005 och 2015. Det är inte så jävla svårt som du kommer ihåg. Har du spelare som inte är helt dumma i huvudet så finns det ett par bossar i MC, BWL, ZG, AQ40/20 som är svårare. Det är inget jävla rocket science och jag har spelat legion samtidigt som jag raidat AQ40 och dylikt på privata servrar och kan säga att jag har upplevt mythic som bra mycket svårare.

Men som sagt, om du tror att man "måste läsa questerna" så är du hjärndöd. Det är inte en enda jävel som läser en quest, det gjorde man inte 2005 heller. Då hade man addons som fanns sjukt tidigt och gjorde exakt samma sak. Det var ju därför dom ens la in det som en standard, för ingen spelade utan ändå.

Men ja, det ska bli en härlig upplevelse att se din hjärndöda inställning där du tror att du är "bättre" för att du...ja vadå? Spelade vanilla? Det gjorde jag också när det släpptes.

Jag läste på questerna och levlade inte långsammare än mina kompisar som körde med questie.
Citera
2018-01-26, 13:38
Medlem
Kapuffs avatar
Angående levlandet, hur är det med dungeons? Jag minns att det gick hyfsat fort upp till lvl 40, och sen gick det betydligt segare men jag minns inte om det fanns en massa dungeon quests i vanilla?

Sen menade jag såklart inte, även om det lät så, att det gick snabbare att farma grisar upp till 60. Jag minns att en snubbe gjorde det och det var typ en stor grej.

Men jag läste och skrev ner en leveling-guide vilket fungerade hyfsat bra. Problemet var att jag inte hade råd med snabba mounten så det gick ju inte så snabbt som det var tänkt.
Citera
2018-01-26, 15:18
Medlem
Citat:
Angående levlandet, hur är det med dungeons? Jag minns att det gick hyfsat fort upp till lvl 40, och sen gick det betydligt segare men jag minns inte om det fanns en massa dungeon quests i vanilla?

Sen menade jag såklart inte, även om det lät så, att det gick snabbare att farma grisar upp till 60. Jag minns att en snubbe gjorde det och det var typ en stor grej.

Men jag läste och skrev ner en leveling-guide vilket fungerade hyfsat bra. Problemet var att jag inte hade råd med snabba mounten så det gick ju inte så snabbt som det var tänkt.

Det finns ett antal quests i varje instance, vissa har fler medan andra har färre, så en del instancer är värde att göra. Man undviker dock instancer i zoner som ens faction inte har quests i, Gnomereagan och Deadmines för Horde, samt WC/SFK/RFC för Alliance för att nämna några. ZF har ju jättemånga quests, men vissa quests som t.ex. Troll Temper är extremt svåra att klara på en run, och då är det såklart inte värt att köra en till instance enbart för det. Sunken Temple är en väldigt lång instance (så även Uldaman, Maraudon och BRD), men class questen som man kan få gör dock att det ändå är värt det. Den kanske största avgörande anledningen till om det är värt det eller inte med instancer är hur bra gruppen är. Drops påverkar också, men man kan långt ifrån räkna med att få items från dungeons i vanilla, det är mest en bonus (förutom quest rewards).
Citera
2018-01-26, 15:27
Medlem
Citat:
Förutom att jag var i en guld som kom upp till Kel'thuzad m, men ok :/

Kom igen. Du kan inte påstå att Naxx var svårt mekaniskt sett. Inte jämfört med vad vi har idag.
Allt i gamla Naxx handlade om siffror.

Fanns vissa undantag, dom Thaddius, men även dem står sig väldigt slätt mot mer eller mindre vilken boss som helst efter TBC och fram.

Visst var det inte mekaniskt supersvårt men det är det inte idag heller. Att folk clearar ALLT på mythic inom 6-7dagar av release är katastrofalt.

Att koordinera 40 pers med väldigt mycket svårare mana-management etc bidrar däremot rätt mycket till svårighetsgrad.
Citera
2018-01-26, 16:07
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Jo, det är ju så. Det är nog applicerbart till alla spel. Det kan nog handla om att jag alltid satsar hårt när jag väl spelar ett spel, mediokert duger inte för mig.

Det ser jag säkerligen också. Men dessa problem är så små att anpassningen sker nästan omedelbart. Det är inte som att en Legion-spelare kommer springa runt och pulla 15 mobs och dö varje gång. Oavsett intelligens så kommer nog anpassningen ske så fort man ser att det inte går att köra AoE. Hur svårt är det att förstå? Han verkar ju tro att medel-intelligensen i legion ligger på 12 IQ.

Ja, så är det ju. Men så var det ju också i vanilla. Det fanns alltid dom där som var lite extra bra och dessa hamnade i en bra guild.

Så är det. Jag ser fram emot vanilla och att få raida MC och BWL etc. på "riktigt" (alltså officiella servrar). Däremot så tror jag inte att det kommer vara en särskilt stor utmaning längre då det inte längre handlar om att döda bossar utan hur snabbt man clearar, precis som du sagt.
Exempelvis så är även en medioker raid-guild i legion förväntad att cleara NM+HC extremt snabbt och börja lira lite mythic. Dom kanske kommer 6/11 i legion max. Att då sitta och säga att fighter som är helt utan mechanics är svårare är ju bara nonsens. Det finns extremt svåra fights i legion, WoD, etc.

Vi verkar för det mesta vara på samma sida.

Förutom att jag då anser att Vanilla är det överlägset bästa MMORPG-spelet av de två.
Men då anser jag heller inte att svårighetsgraden på raids har någon större relevans för vad som gör ett MMORPG till ett bra MMORPG.

Helt okej att tycka tvärtom dock då spelen för det mesta lockar olika typer av spelarbas.

Jag är bara glad att vi äntligen får det vi har velat ha

Citat:

Det beror helt och hållet på om dungeons är värt det.

Har du många quests? Ja, då är det värt. Inte annars. Usel exp från mobs där inne.
Kan du plocka alla quests utan att behöva springa runt 1-2 timmar för att plocka alla? Ja, då är det värt det. T.ex. kan det vara smart att göra pre-qs till dungeons qs om du har andra quests att göra i närheten, plocka upp quests till en instance på konstiga ställen när du har quests att utföra där.

Kan du sätta ihop en grupp snabbt och smidigt utan att behöva stå och hänga runt? Ja, då är det värt det.
Kommer din grupp klara av att springa igenom utan att folk ska afka, inte kan vägen eller wipa? Ja, då är det värt det.

Vill man vara så effektiv som möjligt så är det få instanser som är värt det. De som kommer upp när jag skriver är: Deadmines/WC, RFD/SM (om du behöver svärden som man får som reward eller bonebiter yxan från SM), ZF, Uldaman. Gnomeregan kanske om du har en bra en grupp.

Så det beror mycket på klass, vilken grupp du har osv.

Mitt rekord är 5 days 10h till 60, långt ifrån något rekord men ändå bättre än de flesta.

EDIT: 5 days 12h var det tydligen: https://i.imgur.com/tOQqdTX.jpg
(censurerade namnet då jag ej vill outa mitt flashback konto)
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-01-26 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in