2019-02-20, 16:19
Medlem
"På onsdagen tog Högsta domstolen upp överklagandet från kulturprofilen Jean-Claude Arnault. Men bara timmar tidigare anklagade mannen hovrätten för ”grovt rättegångsfel” och jäv. Högsta domstolen har nu beslutat att Svea hovrätt skyndsamt ska yttra sig i frågan."

https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...rattegangsfel/

Är den sk Kulturprofilen en rättshaverist..?
Citera
2019-02-20, 17:50
Medlem
Knullkungens avatar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7159522

"Arnaults advokat Björn Hurtig vill veta om hovrätten fattade beslut om en ny bevisning efter det att de hade fattat beslut i skuldfrågan.

- I sådana fall föreligger jäv, säger Hurtig till Kulturnytt."
Citera
2019-02-22, 22:14
Medlem
Filbankens avatar
Angående Högsta domstolens mål - yttrande från Svea hovrätt 21 februari:
https://minfil.com/AaC9M1u4b0/HD_B_6...ea_hovr_tt_pdf
Citera
2019-02-22, 22:30
Medlem
Filbankens avatar
Skrivelser i HD-målet från Jean Claude Arnaults advokat Björn Hurtig 22 februari

Aktbilaga 23:
https://minfil.com/c2E9M7u6bb/HD_B_6...aten_Bj_rn_pdf
Citat:
Som ombud och offentlig försvarare för Jean Claude Arnault anför jag följande.

Jean Claude Arnault har nu fått uppgifter som kan tala för att hovrätten tagit ställning i skuldfrågan innan försvaret gav in sin nya bevisning och som därför ger stöd åt hans invändning om jäv. På grund bl.a. därav hemställer Jean Claude Arnault att Högsta domstolen bereder honom tillfälle att yttra sig över hovrättens kommande skrivelse avseende fråga om jäv innan Högsta domstolen fattar beslut i frågan.

Aktbilaga 27:
https://minfil.com/ddG0M6u8b9/HD_B_6...aten_Bj_rn_pdf
Citat:
Jean Claude Arnault ./. åklagaren
Som ombud och offentlig försvarare för Jean Claude Arnault har jag idag begärt och beviljats anstånd till senast den 26 februari 2019 med att yttra mig över vad hovrätten redovisar i yttrande av den 21 februari 2019. För sakens skull får jag dock redan nu hänvisa till vad som framgår av hovrättens ab 62 nederst. Där framgår att "Vid fortsatt enskild överläggning den 16 november 2018 beslutas dom." Denna skrivelse menar Jean Claude Arnault ger stöd för hans invändning.

I övrigt avser jag inkomma med ytterligare argumentation senast 26 februari 2019.
Citera
2019-02-24, 18:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filbanken
Skrivelser i HD-målet från Jean Claude Arnaults advokat Björn Hurtig 22 februari

Aktbilaga 23:
https://minfil.com/c2E9M7u6bb/HD_B_6...aten_Bj_rn_pdf

Aktbilaga 27:
https://minfil.com/ddG0M6u8b9/HD_B_6...aten_Bj_rn_pdf
Och vad var den nya bevisning det hänvisas till? Någon som vet?
Citera
2019-02-24, 21:29
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Vet inte... låter som om advokaten försöker ogiltigförklara domen med hjälp av en rättegångsteknisk formalitet. Eller vad det nu heter...
Alltså, vilken "bevisningen" än var så måste det ha varit något Hovrätten inte tyckte vägde tungt, Hovrätten skärpte ju domen. Det advokaten säger är väl att HR redan bestämt sig innan försvaret la fram... vad det nu var. Jag har svårt att se att det handlade om någon bevisning alls från försvarets sida. Att JCA:s fru sa att han är snäll och aldrig skulle göra en fluga något förnär?
Citera
2019-02-25, 11:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Delar av pressen publicerade följande uppgifter (varav något kan återfinnas i cachen):
https://www.google.se/search?q=ett+u...w=1270&bih=576
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

Frånsett jävsfrågan anser H efter utlåtande från en medicinsk expert, att det föreligger synnerliga skäl för HD att bevilja prövningstillstånd, och detta även av prejudikatskäl. - H menar vidare att flera uppgifter från MÄ är inkorrekta, alt. att klart tvivel kan appliceras på uppgifternas riktighet.

Till att börja med ifrågasätts tiden för oralsexet; 30-60 sek.- Man ska också ha bifogat en skämdump från Flashback utvisande att FUP funnits tillgängligt för allmänheten; vidare en rapport om vittnespsykologisk forskning gällande minnen.

Försvaret menar att underrätterna okritiskt valt att helt och hållet lägga MÄ:s version till grund för målet.
Citera
2019-02-25, 13:12
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar av pressen publicerade följande uppgifter (varav något kan återfinnas i cachen):
https://www.google.se/search?q=ett+u...w=1270&bih=576
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

Frånsett jävsfrågan anser H efter utlåtande från en medicinsk expert, att det föreligger synnerliga skäl för HD att bevilja prövningstillstånd, och detta även av prejudikatskäl. - H menar vidare att flera uppgifter från MÄ är inkorrekta, alt. att klart tvivel kan appliceras på uppgifternas riktighet.

Till att börja med ifrågasätts tiden för oralsexet; 30-60 sek.- Man ska också ha bifogat en skämdump från Flashback utvisande att FUP funnits tillgängligt för allmänheten; vidare en rapport om vittnespsykologisk forskning gällande minnen.

Försvaret menar att underrätterna okritiskt valt att helt och hållet lägga MÄ:s version till grund för målet.

30-60 sekunder är sannolikt en överdrift. Även om det kan ha känts så långt för BO, är det mer sannolikt att det rörde sig om fem, kanske tio sekunder... Om det är omöjligt att hålla någon fast så länge som en minut/en halv minut på det sätt som det beskrivs, är väl ovisst.

Ja, FUP har funnits på Flashback, men hur skulle det egentligen ha påverkat Hovrätten?
Citera
2019-02-25, 13:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
30-60 sekunder är sannolikt en överdrift. Även om det kan ha känts så långt för BO, är det mer sannolikt att det rörde sig om fem, kanske tio sekunder... Om det är omöjligt att hålla någon fast så länge som en minut/en halv minut på det sätt som det beskrivs, är väl ovisst.

Ja, FUP har funnits på Flashback, men hur skulle det egentligen ha påverkat Hovrätten?
Det är naturligtvis svårt uppskatta tiden, men jag förstår inte riktigt varför den uppfattas som orimlig eller att det skulle ha varit särskilt svårt för honom. Det är väl snarare försvaret som gör allt för att kasta tvivel över brottsoffret. De verkar till och med ha behövt gå till utlandet (Finland) för att hitta en läkare villig att hävda att vittnesmålet av anatomiska skäl måste vara felaktigt. Det handlar enbart om att skapa tvivel, försvaret är naturligtvis inte intresserade av sanningen. Läkare säger så mycket dumt att man skulle kunna sammanställa ett verk i femtioåtta band bara med de värsta exemplen.

Vad gäller FUPen på flashback så verkar även det vara ett standard argument. Marianne Ny använde även hon som argument att något funnits tillgängligt på flashback (ett irrelevant anställningsdokument för ena målsägaren tror jag) i sin förföljelse av Assange. De tar till precis vad som helst i hopp om att det ska väga över till deras fördel, likt droppen som bryter åsnans rygg eller strået som får bägaren att rinna över. Hoppas HD genomskådar deras tunna argument för vad de är. Men Hurtig har betalt för att göra just detta, med alla trick i boken försöka lirka sin klient ur fängelset hur skyldig han än är.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-02-25 kl. 13:41.
Citera
2019-02-25, 13:40
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Det är naturligtvis svårt uppskatta tiden, men jag förstår inte riktigt varför den uppfattas som orimlig eller att det skulle ha varit särskilt svårt för honom. Det är väl snarare försvaret som gör allt för att kasta tvivel över brottsoffret. De verkar till och med ha behövt gå till utlandet (Finland) för att hitta en läkare villig att hävda att vittnesmålet av anatomiska skäl måste vara felaktigt. Det handlar enbart om att skapa tvivel, försvaret är naturligtvis inte intresserade av sanningen. Läkare säger så mycket dumt att man skulle kunna sammanställa ett verk i femtioåtta band bara med de värsta exemplen.

Svårt att veta givetvis, en minut uppfattar jag som osannolikt, en halv minut troligtvis i överkant. Nu borde inte det vara det mest väsentliga, att hålla fast någon på det sätt som beskrivs lär vara olagligt även om det handlar om tio sekunder.
Att läkare säger mycket dumt vet jag inte riktigt om jag håller med om...
Citera
2019-02-25, 14:59
Medlem
Fråga till er som anser att domen mot JCA är riktig: Ponera att han är oskyldig, hur kunde/borde han ha gjort för att övertyga domstolen om det? Med andra ord, nu när vi med facit i hand vet hur svenskt rättsväsende förhåller sig till den här typen av bevisning, var han inte tämligen dömd redan på förhand?
Citera
2019-02-25, 15:33
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Fråga till er som anser att domen mot JCA är riktig: Ponera att han är oskyldig, hur kunde/borde han ha gjort för att övertyga domstolen om det? Med andra ord, nu när vi med facit i hand vet hur svenskt rättsväsende förhåller sig till den här typen av bevisning, var han inte tämligen dömd redan på förhand?

Frågan är intressant. Hurtig har hela tiden framstått som en klantskalle.
Att kalla Frostenson som vittne, och kanske ännu värre, att peka på att målsäganden tidigare skrivit en bok med sexuellt innehåll, är rena rama artonhundratalet. Eller att säga att JCA är en "vanlig snubbe". Vad man än tror i skuldfrågan, någon vanlig snubbe var JCA inte.
Det är svårt att bli dömd för sådana här brott. Se t,ex fallet Virtanen/Wallin. Men här fanns det mycket stödbevisning i form av personer, bl.a en psykiater, som intygade under ed att de för flera år sedan hört MÄ berätta om de här händelserna på ett trovärdigt sätt. Det, tillsammans med dagboksanteckningar och bedömningen av MÄ:s trovärdighet när hon berättade om händelsen idag, gjorde det juridiskt möjligt att fälla JCA.
Försvarsadvokaten verkar snarast ha trasslat in sig i argument som känns lätt föråldrade och kvinnofientliga.
Den svagaste punkten i åtalet hade jag trott var resan till Paris. Hur två väninnor kan åka och besöka en man som den ena säger sig ha blivit våldtagen av är för mig fullständigt ofattbart.
Jag kunde tänka mig en försvarsadvokat som betonade den långa tiden som förflutit sedan händelserna och det faktum att alltihop stått i den största dagstidningen, vilket skulle kunna påverka vittnenas minnesbild av vad MÄ berättat.
Men vittnena är som jag förstått det ganska bombsäkra på sin sak och gav ett trovärdigt intryck i rätten. En försvarsadvokat hade kunnat ifrågasätta den uppgivna tiden, en halv till en minut. Jag tror inte att det har en så avgörande betydelse om det bara rörde sig om fem till tio sekunder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in