2017-11-21, 20:08
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Kan en pil skada mindre jämfört med en kula, baserat på ju längre avståndet blir?

Det handlar om anslagsenergi, en pilbåge kan aldrig uppnå samma anslagsenergi som ett kulvapen i Klass 1 exempelvis. Därav dom korta avstånden man jagar med vid användandet av pilbåge.
Citera
2017-11-21, 20:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas. Så även älg ska kunna jagas med pilbåge

Fördelar enligt Jägareförbundet:

- tyst jakt
- kortare säkerhetsavstånd
- högre andel kvinnliga jägare jämfört med när krutvapen används
- inget bly i mat eller natur
- i Danmark och Finland är acceptansen större för bågskytte bland befolkningen än för skjutvapen
- billiga träningsläger
- säkrare att döda vilt som befinner sig i eller nära bostadsområden

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

https://www.folkbladet.nu/plus/19559...as-med-pilbage

Bara för att de sett Deliverance ska de inte realisera det i våra svenska skolor.
Citera
2017-11-21, 20:53
Medlem
Varför skulle kvinnor föredra att döda med pil och båge?
Citera
2017-11-21, 21:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko

Menar du att jag skulle veta det? Jag citerar bara vad som stod i artikel i min trådstart. Själv så känner jag mig mer sugen på pilbåge än skjutvapen. Och jag är kvinna.
Citera
2017-11-21, 21:19
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jösses!

Ja, och jag såg en som tittade på en älg o den dog på fläcken.

En projektil som rör sig saktare, påverkas mer av vinden och har kortare räckvidd kommer att träffa sämre än en kula från ett gevär.
Sedan kan du pladdra bäst du vill om pilbågens förträfflighet.
Pilbåge frångick man för länge sedan. Tycker du att man ska utrusta svenska soldater med pilbåge?
Kanske en vässad träpinne är det bästa? Väldigt kort räckvidd, påverkas knappt av vinden och kraften är i princip densamma i slutet som i början av rörelsen.
Det går dessutom fort att använda den igen och igen.
Djuret faller direkt.

Varför skulle jag tycka att vi utrustar soldaterna med pilbåge? En pilbåge är endast effektiv på korta avstånd.

Jag förstår inte din post alls, försöker du argumentera med mig eller mot? "Väldigt kort räckvidd, påverkas knappt av vinden och kraften är i princip densamma i slutet som i början av rörelsen.
Det går dessutom fort att använda den igen och igen."
Å slutet av menas med målet? (5-25m)

Det är precis så en pilbåge funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko

Inte enbart kvinnor, finns även "män"
Av den anledning att dom inte är bekväma med det höga ljudet, samt kraft ifrån bössan.
Men finns absolut inget som säger att alla kvinnor tycker det.
Senast redigerad av Manboiii 2017-11-21 kl. 21:22.
Citera
2017-11-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jösses!

Ja, och jag såg en som tittade på en älg o den dog på fläcken.

En projektil som rör sig saktare, påverkas mer av vinden och har kortare räckvidd kommer att träffa sämre än en kula från ett gevär.
Sedan kan du pladdra bäst du vill om pilbågens förträfflighet.
Pilbåge frångick man för länge sedan. Tycker du att man ska utrusta svenska soldater med pilbåge?
Kanske en vässad träpinne är det bästa? Väldigt kort räckvidd, påverkas knappt av vinden och kraften är i princip densamma i slutet som i början av rörelsen.
Det går dessutom fort att använda den igen och igen.
Djuret faller direkt.

Jag tycker denna argumentation blir rätt missvisande faktiskt, även om mycket av det du säger är korrekt.
Ja, ett gevär har väl 4-6000 Joules anslagskraft mot en båges kanske 100 Joule.

Det är faktiskt inte speciellt relevant, och ingen har ifrågasatt det. Det rör sig om två helt olika jaktmetoder.

Frågan bör bli om en pilbåge duger till att fälla storvilt inom i snitt 18 meter. Svaret är bevisligen ja då man fäller massvis med älg, björn och whitetail i Nordamerika. Whitetail bucks väger uppemot 130 kg.

Skotten tas från så nära som 10 meter, och en fet rakbladsbeprydd pil med 100 joules anslagskraft fäller ett djur utan problem på de avstånden. Det är inga problem att placera pilen där man vill på så korta avstånd. Vi snackar avancerade bågar med riktiga sikten. Större risk att Lasse, 68 i jakttornet sätter ett skott fel på 300 meter med sin 30-06.

Igen...denna jaktmetod är mycket populär i Nordamerika och inte mer problematisk än jakt med kulvapen, snarare tvärtom. Varför spekulerar när man har fakta till hands?

Du nämner att det är en förlegad metod och hänvisar till kulvapnens modernitet och kraft. Varför stanna där i ditt resonemang?
Varför skjuta kanin/hare med .22LR (200 J) när man kan döda den snabbare och mer smärtfritt med ett huvudskott från en .308 (4000 J)?

Svaret blir givetvis mindre köttförstöring....precis som vid bågjakten.
22LR är fullgod för kaninjakt, på samma sätt som en rejäl båge med rätt pilar är fullgod för jakt på storvilt inom i snitt 18 meter.

Jag tycker att även vettigt folk lätt tar till känsloargument.
Förvånas alltid över hur svenska jägare alltid måste ha en artilleripjäs för att kunna jaga "etiskt".
Skottplacering vinner alltid över kaliber.
Citera
2017-11-21, 21:43
Bannlyst
Spring du fram o sätt den sista pilen i huvudet när den första tog i röven.
Citera
2017-11-21, 21:51
Medlem
Tallyhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Herregud.
Varför inte titta på länder där det är tillåtet istället för att måla upp någon påhittad bild i huvudet?

I Kanada existerar ingenting av det du nämnde.
Man behöver inte ens klara något skjutprov för att få jaga här, vare sig mer kulvapen eller båge.

Detta till trots så är det inga problem. Staten behöver faktiskt inte reglera allt. Sunt förnuft och etiska regler jägare sinsemellan räcker långt.
Duktiga jägare söker sig till bågjakten och fäller bytet från 15 meter....

Din beskrivning passar bättre in på konventionella jägare.
Vem som helst kan väl ta jaktlicens och köpa en bössa och springa runt och skjuta från något jakttorn?

Övertro på vapen och sin egen förträfflighet leder säkerligen till bra mycket mer skadeskjuten vilt än bågjägare.

Mycket snack om att vi som inte har problem med bågjakt har noll empati och skall tas ifrån rätten att jaga. Är ni allvarliga?

Efter dessa år utomlands är det lätt att glömma hur mycket Svensson älskar sina förbud och vilka otroligt höga hästar han sätter sig på...😮

Dömmer ut alla jägare i Kanada och USA som empatilösa monster.
Återigen, det fungerar bra här och ser ingen anledning till varför det inte skulle göra det i Sverige.

Skadeskjutna djur är dessvärre en del av jakten, även med kulvapen.
Jag själv sköt en vitsvanshjort på 95 kg förra året. Träffade bra men den han in i buskaget.
Var bara att vänta 20 min sen spåra den 50 meter in där den låg död.

Det är en del av jakten.
Har man problem med det kan man stoppa in tampongen, dra på sig skinny jeansen och dra till Starbucks och köpa en Latte Machiato istället.
Givetvis är man vegan😉

Den enda erfarenheten är videos av jakt med båge, då ifrån USA och Kanada. Och det jag såg ifrån USA var inte vackert. Undrade varför i helvete dom inte satte in en massa folk på eftersök när dom sätter en älg i buken och den lubbar iväg rätt in i skogen. En av killarna sköt den till slut efter fyra dagar, ren tur och dom visste inte att det var den tills dom såg det gamla såret när den var död.
Finns rätt många videos där det händer om man tittar igenom jaktkanalerna på Youtube.

Så du menar att Sverige ska kopiera Kanadas version av jägarexamen? Eller vad snackar du om? Inget kulprov? Låter ju helt idiotiskt.

Etiska regler mellan jägare? Tror du att det funkar på riktigt? Officiellt kanske.

Problemet är ju knappast djur som dör 50m ifrån platsen där den blev träffad. Det är när djuret går runt med pilen i kroppen i flera dagar innan den åker ut av sig själv. Helst i magsäcken eller något annat ställe.

Om det är något utlandssvenskar/backpackers är jävligt duktiga på så är det att förklara för alla tråkiga svennar hur jäkla chill och laid back man borde vara. Ingen bryr sig och orkar inte lyssna. Lika lite som när veganer gnäller över att kött är mord.
Citera
2017-11-21, 21:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Jag tycker denna argumentation blir rätt missvisande faktiskt, även om mycket av det du säger är korrekt.
Ja, ett gevär har väl 4-6000 Joules anslagskraft mot en båges kanske 100 Joule.

Det är faktiskt inte speciellt relevant, och ingen har ifrågasatt det. Det rör sig om två helt olika jaktmetoder.

Frågan bör bli om en pilbåge duger till att fälla storvilt inom i snitt 18 meter. Svaret är bevisligen ja då man fäller massvis med älg, björn och whitetail i Nordamerika. Whitetail bucks väger uppemot 130 kg.

Skotten tas från så nära som 10 meter, och en fet rakbladsbeprydd pil med 100 joules anslagskraft fäller ett djur utan problem på de avstånden. Det är inga problem att placera pilen där man vill på så korta avstånd. Vi snackar avancerade bågar med riktiga sikten. Större risk att Lasse, 68 i jakttornet sätter ett skott fel på 300 meter med sin 30-06.

Igen...denna jaktmetod är mycket populär i Nordamerika och inte mer problematisk än jakt med kulvapen, snarare tvärtom. Varför spekulerar när man har fakta till hands?

Du nämner att det är en förlegad metod och hänvisar till kulvapnens modernitet och kraft. Varför stanna där i ditt resonemang?
Varför skjuta kanin/hare med .22LR (200 J) när man kan döda den snabbare och mer smärtfritt med ett huvudskott från en .308 (4000 J)?

Svaret blir givetvis mindre köttförstöring....precis som vid bågjakten.
22LR är fullgod för kaninjakt, på samma sätt som en rejäl båge med rätt pilar är fullgod för jakt på storvilt inom i snitt 18 meter.

Jag tycker att även vettigt folk lätt tar till känsloargument.
Förvånas alltid över hur svenska jägare alltid måste ha en artilleripjäs för att kunna jaga "etiskt".
Skottplacering vinner alltid över kaliber.
Rent tekniskt får man vare sig skjuta tjäder eller hare med .22lr i Sverige; oaktat hur mycket de dör av det...

Rent principiellt kretsar väl problematiken lite kring formuleringarna kring etisk jakt i Sverige. Jag själv finner det en smula problematiskt utan att egentligen kunna sätta fingret på varför (tycker hägnjakt och uppfödning/utsättning av fågel för jakt är mer problematiskt ur ett etiskt perspektiv, egentligen).

Ska man jaga älg (och hjort/rådjur, antar jag) är det väl hochsitz/hide som gäller, oaktat några naturromantikers föreställning om att man ska smyga sig på älgen. Att smyga sig inom båghåll på en älg är ju inte snutet ur näsan (med mindre än att den är ställd av en hund, eller möjligen lock).

Såg dock en film från vårt grannland i öst, där en skogsfinne jagade tjäder mha pohjanpystykorva och båge. Verkade fungera ypperligt, vad jag kunde se.

Icke desto mindre är det en icke-trivial frågeställning.
Citera
2017-11-21, 22:18
Medlem
NOlies avatar
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas. Så även älg ska kunna jagas med pilbåge

Fördelar enligt Jägareförbundet:

- tyst jakt
- kortare säkerhetsavstånd
- högre andel kvinnliga jägare jämfört med när krutvapen används
- inget bly i mat eller natur
- i Danmark och Finland är acceptansen större för bågskytte bland befolkningen än för skjutvapen
- billiga träningsläger
- säkrare att döda vilt som befinner sig i eller nära bostadsområden

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

-----------------------------------------------------------------------------------------
Detta är texten från Aftonbladet:
"Nu kommer Svenska jägareförbundet och Svenska bågjägareförbundet med ett nytt förslag i hopp om att ändra reglerna.
– Personligen skulle jag tycka att det vore skithäftigt att smyga mig in på ett ståndskall med pilbåge, säger Daniel Ligné på Svenska jägareförbundet, till Jaktjournalen." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ga-med-pilbage

Återigen kan man läsa om dessa blodtörstiga män (och) kvinnor som tycker det är "skithäftigt" att döda djur - och som i denna artikel ger ytterligare förslag på att döda med båge.
Svenska Jägareförbundet är ett litet förbund men med inflytande och lobbying långt in i de svenska politiska korridorerna. I Sverige finns idag drygt 300.000 aktiva jägare som styr över Sveriges viltvård..... just precis VILTVÅRD!

Över 1 miljon djur dödas i Sverige varje år och utöver det så skadeskjuts många.

Det många "jägare" glömmer bort i sin "skithäftiga" iver med att jaga och leka Rambo är just att jakt skall bedrivas med utgångspunkt för viltvård och inget annat.

Men som många vet är det lätt att ta bössan över axeln och gå ut och skjuta söndagsmiddagen - gratis och momsfritt.
Det är också väldigt lätt att sitta i bilen och kolla på gps var jakthunden befinner sig för att ta bilen direkt till stället där hunden fått korn på villebrådet..... att jakthunden i sin framfart sprungit kors och tvärs över vägar, skrämt hästar, katter andra hundar och barn ..... det verkar vara av mindre betydelse. Lika liten betydelse verkar det som man har ifall hunden blir påkörd av bilar eller blir skadad under jakten.

Att jakt är en sanitär olägenhet med höga smällar (dag som natt) och hundar som skäller, känner alla till som har detta inpå husknuten. Och varför detta kan fortgå är pga jaktarrendelagen från sent 1800-tal. Idag kan man arrendera ut jakträtt (till kreti och pleti) på marker stora som frimärken med boendes alldeles nära inpå. Idag finns absolut inga lagar som styr över vilken mark som lämpar sig till jakt/arrende.
Många som bor i städer tror oftast att jakt är något som bedriv under kontrollerade former i de Norrländska skogarna. Tyvärr så är det inte så i verkligheten. Jakt bedrivs överallt i vårt avlånga land, och man ska ha klart för sig att alla verkligen inte passar som jägare eller överhuvudtaget att ha vapen/jaktlicens.

Skogsbolagen är stora pådrivare att man skall jaga MYCKET så att inte bolagen förlorar pengar på sin nyplanterade skog.

Många jägare skyller sin jakt-iver på att "man får ju uppleva naturen" osv .... visst, men det får man av att plocka svamp också. Har man sån dragning till naturen så kan man i stället hjälpa till med att rapportera artbestånd (utan vapen) som är en del av viltvården.

Dessutom så säljs jakt/arrende till både svenska och utländska personer i troféjakts syfte, vilket ligger långt ifrån de riktlinjer som staten har när det gäller VILTVÅRD. http://www.jaktochfiskeaventyr.com/j...kt_uthyres.htm

Att jakt är en statussymbol vet vi också sedan tidigare "bjudresor" - en gammal dammig tradition som fortfarande lever kvar sedan adelstiden. https://www.di.se/artiklar/2015/1/15...exklusiv-jakt/

Att det finns en bransch som helst styrs av privatpersoner och där det finns 1 promilles chans att det kan förekomma rötägg och grymhet med grovt djurplågeri är tillräckligt för att ifrågasätta den privata rätten till jakt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ktbrottsharvan

Det finns så klart jägare med hög moral och etik och som bedriver jakt enbart ur ett VILTVÅRDS perspektiv, men eftersom den procenten förmodligen är försumbar, så innebär det att en allt för stod andel jägare har en egen "skithäftig" agenda när det handlar om jakt.

Det finns faktiskt en stor anledning att ifrågasätta om privatpersoner överhuvudtaget skall syssla med jakt.
  • Viltvård (jakt) borde bedrivas av statligt anställda och/eller med licens under synnerliga kontrollerade former, såsom geografiska områden, tid på året och anmälan till allmänheten om var/när detta ska ske.
  • Låt de licensierade jägarna betalas av en kvot nedlagt djur/kött.
  • Låt skogsbolagen delfinansiera licensierad jakt.
  • Jakthundar borde totalförbjudas - det är allt för många hundar som lever instängda i hundhägn större delen av året, blir påkörda eller blir skadade/dör i jakten. Dessutom så har gps möjliggjort att hundförare/jägare och hund idag befinner sig flera kilometer från varandra vilket innebär att ägaren helt saknar kontroll och uppsikt över hunden. Jag har också hört att det förmodligen har satts i system att släppa lös hundar i vargtäta områden eftersom man får ut ersättning från staten och från försäkringsbolag om hunden blivit dödad av varg.
Senast redigerad av NOlie 2017-11-21 kl. 22:34.
Citera
2017-11-21, 22:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Menar du att jag skulle veta det? Jag citerar bara vad som stod i artikel i min trådstart. Själv så känner jag mig mer sugen på pilbåge än skjutvapen. Och jag är kvinna.

Du lär nog behöva många år med mer traditionell smygjakt i många år innan du har de kunskaper och färdigheter som krävs, för att bågjakt skall vara ett alternativ.

Detta är enbart något för en mycket liten klick entusiaster som vill ta bockjakten ett steg längre.
Citera
2017-11-21, 23:17
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOlie
...

Men som många vet är det lätt att ta bössan över axeln och gå ut och skjuta söndagsmiddagen - gratis och momsfritt.
Det är också väldigt lätt att sitta i bilen och kolla på gps var jakthunden befinner sig för att ta bilen direkt till stället där hunden fått korn på villebrådet

.....

Många jägare skyller sin jakt-iver på att "man får ju uppleva naturen" osv .... visst, men det får man av att plocka svamp också. Har man sån dragning till naturen så kan man i stället hjälpa till med att rapportera artbestånd (utan vapen) som är en del av viltvården.

Dessutom så säljs jakt/arrende till både svenska och utländska personer i troféjakts syfte, vilket ligger långt ifrån de riktlinjer som staten har när det gäller VILTVÅRD. http://www.jaktochfiskeaventyr.com/j...kt_uthyres.htm

Att jakt är en statussymbol vet vi också sedan tidigare "bjudresor" - en gammal dammig tradition som fortfarande lever kvar sedan adelstiden. https://www.di.se/artiklar/2015/1/15...exklusiv-jakt/

Att det finns en bransch som helst styrs av privatpersoner och där det finns 1 promilles chans att det kan förekomma rötägg och grymhet med grovt djurplågeri är tillräckligt för att ifrågasätta den privata rätten till jakt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ktbrottsharvan

Det finns så klart jägare med hög moral och etik och som bedriver jakt enbart ur ett VILTVÅRDS perspektiv, men eftersom den procenten förmodligen är försumbar, så innebär det att en allt för stod andel jägare har en egen "skithäftig" agenda när det handlar om jakt.

Det finns faktiskt en stor anledning att ifrågasätta om privatpersoner överhuvudtaget skall syssla med jakt.
  • Viltvård (jakt) borde bedrivas av statligt anställda och/eller med licens under synnerliga kontrollerade former, såsom geografiska områden, tid på året och anmälan till allmänheten om var/när detta ska ske.
  • Låt de licensierade jägarna betalas av en kvot nedlagt djur/kött.
  • Låt skogsbolagen delfinansiera licensierad jakt.
  • Jakthundar borde totalförbjudas - det är allt för många hundar som lever instängda i hundhägn större delen av året, blir påkörda eller blir skadade/dör i jakten. Dessutom så har gps möjliggjort att hundförare/jägare och hund idag befinner sig flera kilometer från varandra vilket innebär att ägaren helt saknar kontroll och uppsikt över hunden. Jag har också hört att det förmodligen har satts i system att släppa lös hundar i vargtäta områden eftersom man får ut ersättning från staten och från försäkringsbolag om hunden blivit dödad av varg.

Om det är så att det du skriver handlar om dina egna erfarenheter skulle jag råda dig att säga upp ditt arrende och söka dig till ett jaktlag med seriösa jägare.

Om inte så handlar det om att du försöker manifestera ditt jak-t och jägarhat genom att sprida massa lögner.

Viltet är en naturresurs som ska tillvaratas. Det är inte konstigare än att plocka bär eller svamp, vilket så gott som alla jägare jag känner också gör. Likaså utförs den mesta viltrapporteringen av jägare.

För älg betalas faktiskt en avgift till länsstyrelsen för vaje fälld älg. Dessa pengar används till att administrera älgjakten. Hur skulle det praktiskt gå till att låta statliga jägare utföra jakten? Vad skulle det kosta?

Jag är glad att det är lagstadgat krav på att tränad hund ska finnas att tillgå vid all jakt i Sverige med några få undantag, exempelvis jakt efter orre och tjäder på snötäckt mark.

En jakthund som står i en hundgård och vrålar är obrukbar som jakthund. Visserligen har jag en hundgård och mina hundar står där ibland, men de allra flesta jägare jag känner (hundratals) har hundarna som kombinerade jaktkamrater och sängvärmare.

GPS- halsbandet är ett bra hjälpmedel, så att man inte behöver oroa sig och vara ute och leta efter hunden halva natten om den springer bort.

Att man skulle använda hundar som vargwobblers är helt absurt. Säg det till det par i byn grannbyn som fick hunden vargriven under hundträning. Deras hund var främst ett substitut för barn, eftersom de inte kunde få några egna.

Som sagt antingen har du haft väldig otur med dina jägarvänner och bör överväga att skaffa nya, eller också har du ingen aning om vad du talar om.

Ett råd till dig är att sluta hänga på vargvärnarorganisationernas facebooksidor. Du får en väldigt snedvriden uppfattning om jakt därifrån.
Senast redigerad av ekerilar 2017-11-21 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in