Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 18:51
  #277
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Varför man bör ställa högre krav på de som skall jaga med pil och båge än med studsare.
Det är allt jag säger.

Här skjuter man med de tre snabbaste fabriksbyggda 70 lbs compound bågarna över en kronograf.
https://www.youtube.com/watch?v=bpAkL88VRDQ

0-50 meter är standard avståndet för bågjakt i många länder.
Skall vi av någon anledning begränsa oss till 25 så måste man i princip vara ninja eller smyga sig på dem under brunsten för att det skall gå

Finns inget som förhindrar att man bygger större och därmed kraftigare compound bågar, men det finns en gräns för vad som blir praktiskt möjligt. Fixade man 180 lbs back in the day så kanske en del fixar en 100 lbs compound båge.

Min ena båge är en rundhjulare på ca 92# nu, min nya singlecambåge är på 70#, den går snabbare än rundhjularen i alla fall.

Ingen av dom har jag tid att skjuta med.

Ja, du får ha din åsikt.

Citat:
Skall vi av någon anledning begränsa oss till 25 så måste man i princip vara ninja eller smyga sig på dem under brunsten för att det skall gå
Som sagts, det är inte för alla.
Citera
2017-11-25, 19:01
  #278
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Som sagts, det är inte för alla.

På den punkten är vi ense. Jag hävdar att innan man sätter en pilbåge i handen på någon och säger åt dem att gå ut i skogen och jaga så måste de kunna bevisa att de först och främst kan grundläggande jaktteknik och att de är kompetenta bågskyttar.

Här har vi ett handhavandefel vid 6 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=9_B9yrgee5o

Betyder det att ingen kan skjuta rådjur på kort avstånd?
Citera
2017-11-25, 19:08
  #279
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
På den punkten är vi ense. Jag hävdar att innan man sätter en pilbåge i handen på någon och säger åt dem att gå ut i skogen och jaga så måste de kunna bevisa att de först och främst kan grundläggande jaktteknik och att de är kompetenta bågskyttar.

Här har vi ett handhavandefel vid 6 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=9_B9yrgee5o

Betyder det att ingen kan skjuta rådjur på kort avstånd?

Jag förstår inte din slutsats/resonemang.
Citera
2017-11-25, 19:16
  #280
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag förstår inte din slutsats/resonemang.

Om motivationen till att man vill se ett generellt förbud mot jakt med pil och båge är att man inte vill se ett ökat antal skadeskjutna djur är att det är svårare att skjuta djur med pil och båge än med krutvapen så bör man vara mer restriktiv med vilka som får jaktlicens för pil och båge.
Därmed inte sagt att ingen kan eller bör kunna jaga med pil och båge.
Det fungerade fint i tusentals år.

I händerna på en nybörjare är en älgstudsare dödlig på 75 meter.
I händerna på en nybörjare är pil och båge inte farligare än en folkilsken hund på ett stenkasts avstånd.
Citera
2017-11-25, 19:32
  #281
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
=Bleppe_Bf|62439412]Om motivationen till att man vill se ett generellt förbud mot jakt med pil och båge är att man inte vill se ett ökat antal skadeskjutna djur är att det är svårare att skjuta djur med pil och båge än med krutvapen så bör man vara mer restriktiv med vilka som får jaktlicens för pil och båge.
Därmed inte sagt att ingen kan eller bör kunna jaga med pil och båge.
Det fungerade fint i tusentals år.
Ja, så långt är jag med.

Citat:
I händerna på en nybörjare är en älgstudsare dödlig på 75 meter.
I händerna på en nybörjare är pil och båge inte farligare än en folkilsken hund på ett stenkasts avstånd.

Nä...Om jag förstår dig rätt:

Det är sant att man kan skjuta och träffa på längre avstånd.
Det är sant att man skall vara välutbildad och bra på alla sätt.


Men alltså:
När man drar ut avstånden så förstärker du svårigheterna exponentiellt.
Avståndbedömningen blir mycket mer kritisk, bantiden blir längre, du ser inte mindre hinder i banan, du missar sannolikt möjligheten att se träffens placering.

Jag känner att jag måste fråga, och med all respekt, det är ingen fälla eller så:
Skjuter du båge själv?

Avstånden du nämner:

Citat:
Skaffa en ordentlig jaktlicens för pilbåge där de kan visa att de fixar att träffa en 5 pilars skottserie inom en tallriks storlek på 50-150 meter, i varierande vindförhållanden, så finns det egentligen ingen anledning att fundera på ett generellt förbud.

Detta går egentligen över skyttens egen förmåga.
bara vindavdriften blir så oförutsägbar på dom avstånden att en träff blir ren tur.

Vi pratar en mat-tallrik..med öppna riktmedel..något en gevärsskytt skulle få koncentrera sig med på 150 meter..
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-11-25 kl. 19:35.
Citera
2017-11-25, 20:46
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Äntligen.

Nu får vi se hur många ytterligare decennier Naturvårdsverket orkar hålla emot all opinion och all evidens som talar för bågjakten, och sätta den här frågan i långbänk.

Sverige är i sanning ett mycket skruvat och bakåtsträvande land. När vi får en frihet (händer ytterst sällan), så är typ Nordkorea det enda land som har förbud kvar.

Vet inte om det diskuterats redan i tråden men kan man inte tänka sig tror du att detta är ett steg i ledet mot ytterligare inskränkningar av vanligt folks rätt att äga vapen? I framtiden kanske man säger att hey ni har ju redan era pilbågar att jaga med så ni behöver inte era bössor längre utan lämna in dem till närmsta polisstation före 1 mars i år så destruerar vi skiten och sen totalförbjuder vi ALLA privatägda vapen eftersom alla vet ju att VAPEN DÖDAR.
Citera
2017-11-25, 20:50
  #283
Medlem
scoremaxs avatar
inlägg # 235
Citera
2017-11-25, 22:55
  #284
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, så långt är jag med.



Nä...Om jag förstår dig rätt:

Det är sant att man kan skjuta och träffa på längre avstånd.
Det är sant att man skall vara välutbildad och bra på alla sätt.


Men alltså:
När man drar ut avstånden så förstärker du svårigheterna exponentiellt.
Avståndbedömningen blir mycket mer kritisk, bantiden blir längre, du ser inte mindre hinder i banan, du missar sannolikt möjligheten att se träffens placering.

Det är ju själva poängen.

Av samma anledning som man har krav på att övriga jägare skall kunna hålla god precision bör man ställa mycket höga krav på att bågjägare skall vara kompetenta.

Det handlar om en gallringsprocess, inte att de faktiskt bör jaga över de avstånden.

Om de fixar pricktavlor på 3 ggr längre avstånd än 50 meter (vilket är standard i övriga världen) så är de riktigt bra som bågskyttar och man kan vara säkra på att de har fått öva länge. Pilarna går 350-400 meter lungt i 45 graders vinkel, men då finns det ingen precision att tänka på kvar annat än inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag känner att jag måste fråga, och med all respekt, det är ingen fälla eller så:
Skjuter du båge själv?

Har skjutit armborst i flera år, har dock ingen avsikt att jaga med ett.
Pilbåge har jag skjutit många gånger, har dock aldrig varit med i någon klubb.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Avstånden du nämner:

Detta går egentligen över skyttens egen förmåga.
bara vindavdriften blir så oförutsägbar på dom avstånden att en träff blir ren tur.

Vi pratar en mat-tallrik..med öppna riktmedel..något en gevärsskytt skulle få koncentrera sig med på 150 meter..

And yet it spins...

http://www.cabelas.com/product/Maxim...nge/532130.uts

Säg en ballong eller en mat-tallrik.

150 meter är definitivt inom räckvidden för en 70 lbs båge.

Du sätter eventuella riktmedel på måltavlan, sen höjer du 10-15 grader över och korrigerar lika mycket för vind.

Det behöver inte vara specifikt 150 meter, bara att kraven borde vara högre än att vara kompetent på "effektiv" räckvidd.

Här har du något som är ovanför "skyttens egen förmåga" på 160 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=ld0kOyzu2PQ

En mat-tallrik är 12 tum, här var det en 16 tums gruppering. De flesta av de pilarna hade ändå varit dödande.

Här en ballong på 150 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=En_hYSkrc8k

(Den är grön och alldeles i linje med gränsmattan till höger i bilden).
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-11-25 kl. 23:10.
Citera
2017-11-26, 05:51
  #285
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är ju själva poängen.

Av samma anledning som man har krav på att övriga jägare skall kunna hålla god precision bör man ställa mycket höga krav på att bågjägare skall vara kompetenta.

Det handlar om en gallringsprocess, inte att de faktiskt bör jaga över de avstånden.

Om de fixar pricktavlor på 3 ggr längre avstånd än 50 meter (vilket är standard i övriga världen) så är de riktigt bra som bågskyttar och man kan vara säkra på att de har fått öva länge. Pilarna går 350-400 meter lungt i 45 graders vinkel, men då finns det ingen precision att tänka på kvar annat än inomhus.



Har skjutit armborst i flera år, har dock ingen avsikt att jaga med ett.
Pilbåge har jag skjutit många gånger, har dock aldrig varit med i någon klubb.



And yet it spins...

http://www.cabelas.com/product/Maxim...nge/532130.uts

Säg en ballong eller en mat-tallrik.

150 meter är definitivt inom räckvidden för en 70 lbs båge.

Du sätter eventuella riktmedel på måltavlan, sen höjer du 10-15 grader över och korrigerar lika mycket för vind.

Det behöver inte vara specifikt 150 meter, bara att kraven borde vara högre än att vara kompetent på "effektiv" räckvidd.

Här har du något som är ovanför "skyttens egen förmåga" på 160 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=ld0kOyzu2PQ

En mat-tallrik är 12 tum, här var det en 16 tums gruppering. De flesta av de pilarna hade ändå varit dödande.

Här en ballong på 150 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=En_hYSkrc8k

(Den är grön och alldeles i linje med gränsmattan till höger i bilden).

Om vi då läser din egen länk:

Citat:
. I told every archer who came that I would give a brand new $60 hunting knife to the first person who hit that 6-inch target with an arrow at 95 yards. All they had to do was pay me a dollar per arrow to try. I raised a lot of money for the shooting park that day and got to keep the knife.

Not one person could resist taking at least one shot at the distant dot, and most shot five or six times. Of all the arrows that flew downrange that day, only a handful even managed to connect with the 30-inch cube, and none was within a foot of touching the 6-inch target. Granted, none of these archers had or ever would take a shot like that at an animal, but all had to try to see if they had that shot in them.
Hela artikeln är full av liknande.


Att sätta en pil i en ballong på 150 meter är kul, när jag träffar en stålfigur på 200 meter med min .22lr pistol, så är det också kul.

Men om man har en chans på ett levande vilt, så är det inget annat än oansvarigt det du förespråkar.

Citat:
Här har du något som är ovanför "skyttens egen förmåga" på 160 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=ld0kOyzu2PQ

En mat-tallrik är 12 tum, här var det en 16 tums gruppering. De flesta av de pilarna hade ändå varit dödande.
Nej det hade dom inte.
3 av dom fem var skadeskjutningar, första pilen var skadeskjutning, han säger själv i videon att detta bara handlar om Målskytte, inte jakt.
Och som sagts, avståndet är KÄNT.
Det går att skjuta vilt med vanligt hagel på dubbla avstånden med (en 70/80 meter..men skadeskjutningarna blir därefter.

Här har du en annan video, med samma gubbe, på riktig jakt:
avståndet är 30 Yards.
Såhär skall det gå till. OKEJ?
https://www.youtube.com/watch?v=QOcPI1IFbTI

Jag har inget mer att säga i saken.

Men det har Cameron, lyssna på vad han säger:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXdoOrI2XDg
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-11-26 kl. 06:21.
Citera
2017-11-26, 17:41
  #286
Medlem
sp1rits avatar
Helt otroligt hur gärna folk visar att de är idioter i publika forum genom att prata bestämt och aggressivt om saker dem i samma andetag visar inte har någon kunskap om, mer än irrationella, känslostyrda argument, som inte är förankrade i verkligheten.

Det verkar som 90% här läser rubriken på tråden och har då redan bestämt sig vad de ska spy ur sig.
Varför läser ni inte inläggen i tråden innan ni antar saker? Det är för mig ett under att vissa av er får på er skorna på morgonen.

Vi har folk här som har många års erfarenhet av bågjakt över hela världen, men majoriteten av er är inte ens intresserade av att ha ett så pass öppet sinne till ett ämne ni inte haft kontakt med tidigare så att ni är redo att ändra uppfattning.

Jag såg på cityakuten för 20 år sen när de utförde hjärnkirurgi, jag tror jag ska sticka till harvard medical school och föreläsa om det så studenterna där får lära sig nåt.
Citera
2017-11-27, 12:16
  #287
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja, det är där det ligger, du förstår väl att en exakt siffra på tiondelar av en procent ändrar sig från säsong till säsong, men sammanställningen jag länkade till i ett par inlägg innan är en av dom absolut färskaste (från Danmark) och där är dom extremt noggranna.

http://www.europeanbowhunting.org/in...ish-evaluation

Conclusion: of 561 roedeer known to be hit, 28 was categorized as wounded. A total wounding rate of 4,99% correlating well with other means of harvesting roedeer in Europe.

Angående jakt med skjutvapen är det väl lika bra att du letar upp den källan själv, så får vi se vad du kommer upp med..

Men ta vid gud inte upp exempelvis
https://www.djurensratt.se/jakt/skadeskjutningar

Du vet om att det inte rapporteras in från jaktlagen? Alltså finns det inga siffror.
Citera
2017-11-27, 17:07
  #288
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag förstår inte din slutsats/resonemang.

Det är väl här skon klämmer.

Förstånd och läsförståelse växer visst inte på träd.

Mitt enda argument är att man bör ställa högre krav än att de har god precision på "effektiv" räckvidd, vilket i övriga världen är 0-50 meter. om man vill minska skadeskjutningsfrekvensen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Av samma anledning som man har krav på att övriga jägare skall kunna hålla god precision bör man ställa mycket höga krav på att bågjägare skall vara kompetenta.

Det handlar om en gallringsprocess, inte att de faktiskt bör jaga över de avstånden.

Om de fixar pricktavlor på 3 ggr längre avstånd än 50 meter (vilket är standard i övriga världen) så är de riktigt bra som bågskyttar och man kan vara säkra på att de har fått öva länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det behöver inte vara specifikt 150 meter, bara att kraven borde vara högre än att vara kompetent på "effektiv" räckvidd.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Skaffa en ordentlig jaktlicens för pilbåge där de kan visa att de fixar att träffa en 5 pilars skottserie inom en tallriks storlek på 50-150 meter, i varierande vindförhållanden, så finns det egentligen ingen anledning att fundera på ett generellt förbud.

Det är svårare att träffa rätt - git gud så vi slipper skadeskjutna jaktbyten.


Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Att sätta en pil i en ballong på 150 meter är kul, när jag träffar en stålfigur på 200 meter med min .22lr pistol, så är det också kul.

Men om man har en chans på ett levande vilt, så är det inget annat än oansvarigt det du förespråkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Av samma anledning som man har krav på att övriga jägare skall kunna hålla god precision bör man ställa mycket höga krav på att bågjägare skall vara kompetenta.

Det handlar om en gallringsprocess, inte att de faktiskt bör jaga över de avstånden.

Om de fixar pricktavlor på 3 ggr längre avstånd än 50 meter (vilket är standard i övriga världen) så är de riktigt bra som bågskyttar och man kan vara säkra på att de har fått öva länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback