2017-11-20, 19:11
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Är djuret skjutet med en pilbåge?
Ja, men det är inte en jägare som har skjutit det. Alltså inte en person som har visat att den kan skjuta tillräckligt bra för att kunna licensjaga med pilbåge.
Citera
2017-11-20, 19:12
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Ja, men det är inte en jägare som har skjutit det. Alltså inte en person som har visat att den kan skjuta tillräckligt bra för att kunna licensjaga med pilbåge.

Det kan fortfarande skapa onödigt lidande för djuret. Det är djurplågeri.
Citera
2017-11-20, 19:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
http://www.gp.se/nyheter/västsverige...lbåge-1.109178

Läs igenom artikeln och titta på bilden.

Det är ju uppenbart en idiot som jagat som inte har utbildning för pilbåge.
Citera
2017-11-20, 19:15
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är ju uppenbart en idiot som jagat som inte har utbildning för pilbåge.

Vilket skapar mer lidande för djuret, en pilbåge eller ett gevär/hagebössa?
Citera
2017-11-20, 19:17
Medlem
Christopher.s avatar
Har någon studie om jaktens bedrivande gjorts, gevär kontra pilbåge när det gäller just skadeskjutningar?
Senast redigerad av Christopher. 2017-11-20 kl. 19:21.
Citera
2017-11-20, 19:41
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är själv jägare och när jag jagar vill jag döda, då använder jag de effektivaste metoderna dvs vapen med bra sikte. Pilbåge har som jag ser det inga fördelar gentemot geväret, förutom att det är tyst. Känns som risken med skadeskjutningar skulle öka markant om alla gick över till båge, samt att jakten blev mer ineffektiv. Är själv väldigt osäker kring en legalisering av jaktformen, men då tycker jag man kan låta jägaren välja vapen i stort, armborst, harpun, dolk, snara, jaktgropar etc.
Mindre köttförstöring. Tyst som sagt så man slipper fippla med hörselskydd. Relativt enkelt att veta om man har missat (och därmed kan avstå eftersök). Lägre vikt. Inte en massa strul med licenser och transportproblem (än så länge i alla fall, nu blir det väl licens på pilbågar och regler för hur de får se ut, när de konstruerades osv bara för det).

Enkelt och kul att träna skytte hemma med båge dessutom. Jag skulle inte ha något emot att prova pilbågsjakt.
Citera
2017-11-20, 19:44
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Nä, det gör den inte, den bromsas garanterat upp snabbare, bara att testa på halmtavla eller "frigolit" tavla
Har testat. Äger såna spetsar som i denna videon och lovar att de gör precis vad som visas. En tavelspets skulle inte gå genom en hel kalkon. https://www.youtube.com/watch?v=O_K-xHqHG_g
Citera
2017-11-20, 19:46
Medlem
FetLeffes avatar
Tänkte bjuda på en länk: https://www.youtube.com/watch?v=hFS1alAVceY

Det här vill jag göra i Sverige någon gång, lär bli riktigt bra kött och skära bort förstörda sprängda köttslamsor är ett minne blott.
Citera
2017-11-20, 19:47
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Mindre köttförstöring. Tyst som sagt så man slipper fippla med hörselskydd. Relativt enkelt att veta om man har missat (och därmed kan avstå eftersök). Lägre vikt. Inte en massa strul med licenser och transportproblem (än så länge i alla fall, nu blir det väl licens på pilbågar och regler för hur de får se ut, när de konstruerades osv bara för det).

Enkelt och kul att träna skytte hemma med båge dessutom. Jag skulle inte ha något emot att prova pilbågsjakt.

Kom på det, orkade dock inte skriva in det i efterhand. Jakt är roligt, men jag jagar primärt för köttets skull samt att jag är skogsägare och ser det som naturvård för att främja skogens tillväxt. Tycker inte att kul ska vägas in i sammanhanget, skulle jag vilja ha kul med jakten hade jag föredragit ett raketgevär eller kulspruta.
Citera
2017-11-20, 19:51
Medlem
trailblasers avatar
Det finns filmer på Youtube där Alaska Bull Moose blir skjutna på extremt kort avstånd och där träffen sitter perfekt.
Älgen springer flera hundra meter innan den till slut faller ihop.
Jag undrar bara hur man kan leva med sig själv efter att ha åsamkat sådant extremt lidande?

Inte onödigt lidande? Bullshit!
Detta är bara ännu en jakt som handlar om att öka testonivån, förlänga penis, och leka Rambo i skogen.
Citera
2017-11-20, 19:53
Medlem
https://www.facebook.com/bjorn.sundgren

Pilbågskungen finns på facebook
Citera
2017-11-20, 19:53
Medlem
Trolltestets avatar
Det låter som ett alldeles utmärkt förslag, eftersom det då även medför att vi äntligen får en jaktmetod som går att använda för att hantera problemen med vindsvin i villaområden.

Jag är på. Hur kan man hjälpa dem att få igenom detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in