2017-11-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn

Går detta igenom kommer jag garanterat jaga med båge anser att det är mer rättvist då man faktist måste komma nära o inte skjuta från distans,man ger djuret en större chans att komma undan helt enkelt.

Stor tummen upp på det! Detta missar många helt.

Många förstår inte att jägare är ute efter utmaningen, att ge djuret en chans.
De flesta jägare älskar skog och mark, och har en enorm respekt för dessa djur.

Bra mycket svårare att smyga runt med en pilbåge, spåra och ligga och vänta och försöka komma inom kanske 10 meter än att sitta och dricka kaffe i ett torn och skjuta ett djur på ett par hundra meter med ett gevär.
Citera
2017-11-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
I Usa/Kanada skjuter dom betydligt större älgar/björnar med pilbåge där djuret faller omkull inom 50meter.

Jag vill säga att det är större risk å skjuta fel med krutvapen än en pilbåge. Av den anledning att du tar betydligt större risker med krutvapen, skjuter på osäkra avstånd, springande djur m.m.
Dom riskerna tar du i stort sett bort med pilbåge för du skjuter du endast när den är riktig nära å står still. Och det är absolut inte svårare än träffa mitt på måltavlan med pilbågen, snarare enklare, beroende på vilken typ av båge du använder. I krutvapen så är det massa faktorer som kan ändra kulans riktning

Jösses!

Ja, och jag såg en som tittade på en älg o den dog på fläcken.

En projektil som rör sig saktare, påverkas mer av vinden och har kortare räckvidd kommer att träffa sämre än en kula från ett gevär.
Sedan kan du pladdra bäst du vill om pilbågens förträfflighet.
Pilbåge frångick man för länge sedan. Tycker du att man ska utrusta svenska soldater med pilbåge?
Kanske en vässad träpinne är det bästa? Väldigt kort räckvidd, påverkas knappt av vinden och kraften är i princip densamma i slutet som i början av rörelsen.
Det går dessutom fort att använda den igen och igen.
Djuret faller direkt.
Citera
2017-11-21, 17:48
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Fast djuret dör nog snabbare av ett gevärsskott.

Nog? Allt handlar om hur du träffar, träffar du rätt oavsett om du använder kula eller pil så dör djuret
tämligen omgående. Bågjakt ser jag inga direkta problem med.
Citera
2017-11-21, 18:18
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nog? Allt handlar om hur du träffar, träffar du rätt oavsett om du använder kula eller pil så dör djuret
tämligen omgående. Bågjakt ser jag inga direkta problem med.

Finns det några begränsningar med en pilbåge jämfört med ett gevär? Avstånd? Skillnad på skador?
Citera
2017-11-21, 18:24
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Compoundbåge är ordet du söker. Och ja, de har fantastisk kraft.

En pilbåge som du använder 65 punds dragstyrka för att spänna, laddad med en pil på 350 grain ger en kinetisk energi på i runda slängar 50 joule när den lämnar strängen.
En .30-06 kula lämnar pipan på ett gevär med cirka 4000 Joules kraft.
Så energimässigt är det en stor skillnad.
Då kulan rör sig med så pass hög hastighet så åstadkommer den en chockvåg genom djuret vilet är förödande i sig. Detta är till kulvapnets fördel.

Egentligen är inte energin så himla väsentlig. Pilspetsen på en pil man jagar med är rakbladsvass och åstadkommer en sårkanal i djuret vilken är flera gånger större än den som uppstår efter en kula från ett kulvapen.

Pilen kommer att med största sannolikhet att gå rakt igenom djuret, potentiellt två djur faktiskt, och skapar på det sättet en massiv sårkanal som gör att djuret blöder ur toksnabbt vid en human träff genom hjärta/lungor.
Detta är till pilbågens fördel.

Yes. Folk jagar seriöst stora jävla björnar och annat stort och farligt vilt med pilbåge i USA.
Det gäller bara att vara en duktig jägare, precis som när man använder kulvapen.

Nä. En compoundbåge är helt licensfri.

En bra pilbåge typ 5000.
Du kan säkert få en bössa för samma pris. Men en riktigt fin bössa kostar mer än så.

Ååh!😮

Tack för ett fantastiskt svar!
Jag tror jag lärde mig flera saker nu!

Efter detta svar tror jag med att det är bra att pilbåge får användas ist för gevär med tanke på alla fördelar.. om någon vill tjuvjaga antar jag att dom gör det ändå, kanske med sån ljudämpare eller vad dom heter som man kan se i filmer eller genom elaka fällor eller liknande..?

Att det inte låter är ju till alla andra djurens (o grannars) fördel tycker jag. Jag hatar när folk är ute i skogen vid mig o skjuter på hösten, hästarna blir rädda, kaninerna oroliga o hönsen verkar oxå bli stressade. Dessutom gillar jag inte tanken på att ån kan råka skjuta fel o träffa något av alla mina djur på min gård....

Kram //jessica
Citera
2017-11-21, 18:40
Moderator
vfs avatar
Citat:
Finns det några begränsningar med en pilbåge jämfört med ett gevär? Avstånd? Skillnad på skador?

jakten sker på mycket korta avstånd, jaktmässigt avstånd med båge torde ligga mellan 5-25 meter
Citera
2017-11-21, 18:45
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
jakten sker på mycket korta avstånd, jaktmässigt avstånd med båge torde ligga mellan 5-25 meter

Kan en pil skada mindre jämfört med en kula, baserat på ju längre avståndet blir?
Citera
2017-11-21, 19:03
Medlem
Citat:
Kan en pil skada mindre jämfört med en kula, baserat på ju längre avståndet blir?

Självklart kraften i sig avtar,sedan beror det ju även på vad för sorts spets man använder. Många tror att en pil går "rakt" igenom men en pil går egentligen som en våg dvs böljande vilket vid en träff sliter sönder ordentligt. Jag hycklar inte med o söga att det finns för o nackdelar med skyttet,men det ger djuret en örlig chans att komma iväg, vilket gör det mer attraktivt för mig.
Citera
2017-11-21, 19:54
Medlem
Ted Nugent jagar allt och alltid med båge https://www.youtube.com/watch?v=PRTwOZoWTmQ han lägger ut en massa skjutna djur på facebook.
Citera
2017-11-21, 19:59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Självklart kraften i sig avtar,sedan beror det ju även på vad för sorts spets man använder. Många tror att en pil går "rakt" igenom men en pil går egentligen som en våg dvs böljande vilket vid en träff sliter sönder ordentligt. Jag hycklar inte med o söga att det finns för o nackdelar med skyttet,men det ger djuret en örlig chans att komma iväg, vilket gör det mer attraktivt för mig.

Nackdelen är väl om skadan inte blir tillräcklig, och djuret lyckas fly. Då är det onödigt lidande.
Sedan så kan det vara så att djuret får en rättvis chans att fly, men pilbågar är rätt så tysta jämfört med ett gevärsskott.
Citera
2017-11-21, 20:03
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Och då går det snabbare med en pilbåge i en sådan situation?

Nej absolut inte , men chansen är inte stor att du kommer till skott igen med ett kulvapen heller.
Citera
2017-11-21, 20:07
Medlem
Älgar med pilbåge!? Älgar ska inte ha pilbåge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in