2018-01-21, 12:52
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det gör det bara på väldigt kort sikt, på längre sikt så kommer vi att få lägre löner som gör att vi kommer att köpa ännu mera från EU, tex Tyskland, alltså köper man samma sak för halva priset, så är det samma sak som att dubbla sin lön...eller få sin lön räcka dubbelt så länge.
Aha så om vi får lägre löner i Europa så blir det billigare att handla inom EU?
Jag kan upplysa dig om att så fungerar det redan i väldigt många länder.
Det är länder som man brukar kalla för u-länder.
Förr var det så i tex Östeuropa, man hade i bästa fall råd att köpa en inhemsk bil av riktigt jävla usel kvalitet.
Jag tycker inte att det låter som en bra utveckling, men så jag inte heller kommunist.
Citera
2018-01-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Öh? Jag förklarade vad som ligger bakom utsagan att det här skulle vara goda nyheter för svensk ekonomi. Det var nämligen det du frågade om. Om folk köper av svenska importörer i stället för importera direkt från Kina stannar mer svenska pengar i Sverige, och mindre försvinner till Kina. Huruvida detta känns upphetsande eller inte beror antagligen på vilka ideologiska böjelser man har, men det är väl ganska oomtvistligt att svensk ekonomi skulle tjäna på det.

Mr Lam, det är ju samma prylar i svenska affärer som de man beställer från kina, de får sina pengar oavsett vart du handlar dem, svenska affärerna betalar ju samma pengar till kina.

Det man betalar för i svenska affärer är för att slippa leveranstid på 1 månad eller 2.
Citera
2018-01-21, 13:10
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Tjänar du 25 kr i timmen också?
Hoppa du i sjön med en skivstångsvikt bunden vid halsen

En procentuell avgift vore rimligare. Om jag köper en sak för 1kr skall jag ta mig fan inte betala en administrativ avgift om 150 kr.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-21 kl. 13:14.
Citera
2018-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
ännu en till.... Nästan allt du köper är från Kina i vilket fall, så lycka till.
Jag stöder hellre ett svenskt företag som importerar och betalar skatt i Sverige och är med och bygger upp välfärden än ett kinesiskt företag som inte gör det.Det var det jag menade.Sen undviker jag att köpa kinestillverkade saker och betalar gärna ett högre pris om det är tillverkade i andra länder.Kommunister gillar jag inte och Kinas ekonomiska strypgrepp på Europa måste brytas!
Citera
2018-01-21, 13:24
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Det kommer alltid nya vägar att kringgå systemet och det tar några år innan de teknikhandikappade får det serverat (Wish). Redan nu har ju kineserna lokala lager lite överallt som brukar ha bra villkor för de som bor i samma land, kanske får se samma sak i Sverige eller att de börjar skeppa till Sverige från ett närliggande land.

Många har redan EU-lager, Banggood, Dealextreme osv och fler lär det bli dock får de betala oförsvarbart hög straffskatt då de importerar elektronik till dessa länder utifrån europa så ofta har de inte ett komplett sortiment.
Citera
2018-01-21, 13:32
Medlem
Banangurkazzs avatar
Fan då är det nog lika bra jag lägger in en beställning ifrån lightake på kuber på en gång.
Citera
2018-01-21, 18:07
Medlem
Funderar på om postnord kommer att få bättre leveranstider med den hutlösa avgiften?
Som det är nu kan jag spåra ett paket med ett värde av ca 100 spänn hela vägen från Kina. Sen när det står att paketet är framme i Sverige blir det stillastånd i minst två veckor, oftast längre tid än det tar att transportera det från Kina till Sverige.
Citera
2018-01-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Vad är problemet? Staten borde jubla, att mer jobbas skapas. Det gör man med alla andra liknande jobb som numera driver svensk ekonomi.
Kapitalister som de är, varför inte automatisera och låta robotar sköta detta som man numera gör med allt annat.
Tro det eler ej men robotar har det inte så lätt att sortera dåligt inslagna produkter i kuvert. Ofta då mycket går sönder.

Citat:
De får hur mycket pengar som helst, eftersom fler anställs och mer skatter kan då drivas in. Postnords problem har inget ökade Kina-paket att göra.
Nej Posten kan inte få hur mycket pengar som helst från staten speciellt inte för att subventionera kinesiska leksaks kläd och el
Citat:
ektronikföretag.

Varför är Postnord ett undantag, när resten av Europas (inkl Östeuropa) postföretag klarar av leveranser galant och dessutom mycket billigare än ockerpriserna Postnord har?
Alla länders postföretag har problem inget fungerar felfritt.
Citera
2018-01-21, 18:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Aha så om vi får lägre löner i Europa så blir det billigare att handla inom EU?
Jag kan upplysa dig om att så fungerar det redan i väldigt många länder.
Det är länder som man brukar kalla för u-länder.
Förr var det så i tex Östeuropa, man hade i bästa fall råd att köpa en inhemsk bil av riktigt jävla usel kvalitet.
Jag tycker inte att det låter som en bra utveckling, men så jag inte heller kommunist.

Jag är inte heller kommunist, men det verkar inte som om vårt land drivs så att vi kommer att ligga kvar i de övre skikten, och gör vi inte det så kommer lönerna inte heller att göra det.(Om vi inte kör en Grekland, då kan det gå några år till)

Jag hade hoppats att man hade nöjt sig med att ta bort handelsindren mellan länder, fått större konkurrens, och möjliggjort för fattigare länder att sälja till oss och därigenom med tiden kunna höja sina löner till på sikt vår nivå, nu har man ju möjliggjort för folket att flytta på sig, och därmed utan att behöva jobba få vår levnadsstandard.

Det kommer ju inte att fungera...

Lösningen på postens problem är inte att höja portot till 25 kronor som i Danmark, en dansk kan åka över till Tyskland och där posta brevet för 4 kronor...

Vi kommer inte att klara oss i konkurrensen om portot i Sverige är mycket dyrare än i övriga Europa, också sett på sikt...
Senast redigerad av Enydrion 2018-01-21 kl. 18:18.
Citera
2018-01-21, 18:23
Medlem
det här med sverige o kina importen är bara svenske girighet o skitsnack Ex jag kan köpa bildiagnos
utrustning orginal ex launch x431 för 1/3 av priset i sverige typ 6 eller 20 tkr vilket tror du jag köper?
Vägrar ge 10-15 tkr till motornord eller va fan dom heter , hade dom lagt på 2-3 tkr på priset så hade jag köpt i sverige utan dom var tvungna att lägga på 300% på priset.
Har köpt delar från tyskland till vw o ett pris tex på en fjäder kostar 400 med frakt från tyskland men
på meca kosta samma fjäder 1100 kr(kilen), allstå fjädern tillverkas i sverige o sänds till tyskland där den säljs tillbaka till sverige för 400kr (1100kr sverige)- ren jävla girighet på svenska sidan
Citera
2018-01-21, 18:36
Medlem
Det gäller med alla medel att få ihop det till invandringen.
Citera
2018-01-21, 18:40
Medlem
vik_tors avatar
Som företagare så misstänker jag att det är relativt enkelt för Wish att komma runt den här avgiften för sina kunder för produkter till ett värde under 1500:-.

Anledning:
- Tull behöver ej betalas på produkter till ett värde under 1500:-
- Moms skall sedan 2015 ej betalas till tullverket utan till skatteverket.

Wish startar upp ett svenskt dotterbolag och på alla beställningar till sina drop-shop leverantörer adresserar mottagaren till Wish AB C/O Anders Andersson, Anderssonvägen 13, Anderstorp.

Då värdet är under 1500:- så kommer inte tullverket vara inblandat i den här transaktionen då företag (i det här fallet Wish) skall deklarera momsen och betala den till skatteverket.

Slutsats. Wish lägger på momsen på produkterna, Wish kommer deklarera momsen och betala den till skatteverket. När paketet anländer till Sverige från Kina med ett varuvärde under 1500:- och det är ett momsreggat företag som mottagare så släpper posten igenom paketet utan att behöva göra tulldeklarationen till en avgift på 100+moms.

Paketet har c/o till en privatperson så leveransen sker till privatpersonen. Wish står för momsen till skatteverket och tullverket kommer inte vara inblandat.

Wish kan därmed fortsätta sin verksamhet, och staten får in sin moms, och kunderna slipper betala 100+m för tull/momsdeklaration till posten. Alla blir glada.
Senast redigerad av vik_tor 2018-01-21 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in